ψευδάργυρος

Ψευδάργυρος, κατά του κρυολογήματος και όχι μόνο!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Όλα για την υγεία, Υγεία.

Της Μαρίας Γκέκα

Ο ψευδάργυρος βρίσκεται σε αφθονία στο σώμα μας, αφού είναι δεύτερος σε συγκέντρωση μετά το σίδηρο από το σύνολο των ιχνοστοιχείων. Όντας απαραίτητος για κύριες λειτουργίες, όπως η πέψη, η αναπαραγωγή και η ανάπτυξη, ο ψευδάργυρος σχετίζεται με την απόδοση πολλών συστημάτων του σώματος. Η λίστα με τα πλεονεκτήματά του είναι εκτενής, αλλά το βασικό που πρέπει να θυμόμαστε ενόψει του χειμώνα είναι ότι αποτελεί δοµικό συστατικό πολλών κυττάρων που συµµετέχουν στη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού. 

Ο ψευδάργυρος βρίσκεται σε όλα τα φυτικά και ζωικά κύτταρα. Η απαίτηση ψευδαργύρου για τη σύνθεση του DNA και των νέων ιστών, τον καθιστούν ζωτικής σημασίας στοιχείο για την ομαλή αύξηση και ανάπτυξη στην παιδική ηλικία. Η συγκέντρωσή του στο σώμα είναι 2-3g, με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση να βρίσκεται στο ήπαρ, πάγκρεας, νεφρά, οστά και μυς. Άλλοι ιστοί με μεγάλη συγκέντρωση Ψευδαργύρου είναι τα μάτια, ο προστάτης, τα σπερματοζωάρια, το δέρμα, οι τρίχες και τα δάχτυλα των χεριών και ποδιών. Ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητο συστατικό για περισσότερα από 100 ένζυμα που εμπλέκονται στην πέψη και τη χρησιμοποίηση του λίπους, των πρωτεϊνών και των υδατανθράκων, ενώ είναι στενά συνδεδεμένος με τη διαδικασία παραγωγής ενέργειας.

streidia1

Απορρόφηση και βιοδιαθεσιμότητα

Η απορρόφηση του ψευδαργύρου γίνεται στο λεπτό έντερο. Η βιοδιαθεσιμότητά του εξαρτάται από τις τροφές από τις οποίες προέρχεται και τoν συνδυασμό αυτών. Όπως μας εξηγεί η Χριστίνα Φοντόρ, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, διάφορα θρεπτικά συστατικά επηρεάζουν την απορρόφησή του δημιουργώντας σύμπλοκα τα οποία είτε αυξάνουν την απορρόφησή του είτε τη μειώνουν.

  • Τα φυτικά οξέα μειώνουν την απορρόφησή του. Από την άλλη, η ζύμωση του ψωμιού μειώνει την παρουσία των φυτικών οξέων και αυξάνει την απορρόφησή του.
  • Το κάδμιο και ο χαλκός ανταγωνίζονται με τον ψευδάργυρο για την ίδια πρωτεΐνη-μεταφορέα με αποτέλεσμα τη μειωμένη απορρόφησή του.
  • Η υψηλή πρόσληψη σιδήρου φαίνεται να επηρεάζει αρνητικά, ενώ οι υψηλές προσλήψεις ασβεστίου μειώνουν τόσο την απορρόφηση του ψευδαργύρου όσο και την ισορροπία του στο ανθρώπινο σώμα.
  • Επίσης, το φυλλικό οξύ μπορεί να μειώνει την απορρόφησή του.
  • Τέλος, η επεξεργασία διάφορων τροφών μπορεί να επηρεάσει τη βιοδιαθεσιμότητα του ψευδαργύρου. Η θέρμανση των τροφών προκαλεί τη δημιουργία συμπλόκων του ψευδαργύρου, τα οποία αντιστέκονται στην υδρόλυση και δυσκολεύουν την απορρόφησή του.

gynaikaKατά των λοιμώξεων

Ο ψευδάργυρος απαιτείται για τη δημιουργία των Τ-λεμφοκυττάρων, των λευκών κυττάρων του σώματος που επιτίθενται στους ιούς και τα παθογόνα βακτήρια, βοηθώντας μας να καταπολεμήσουμε τις λοιμώξεις.

Μελέτες έδειξαν ότι ο ψευδάργυρος φαίνεται να δρα τόσο προληπτικά, απομακρύνοντας την πιθανότητα εκδήλωσης κρυολογήματος, όσο και θεραπευτικά, αν ληφθεί από την πρώτη μέρα εκδήλωσης των συμπτωμάτων.

Επούλωση τραυμάτων

Τα συμπληρώματα ψευδαργύρου χρησιμοποιούνται βοηθητικά στη θεραπεία δερματολογικών προβλημάτων, όπως τα έλκη στα πόδια, αλλά μόνο στα άτομα τα οποία είχαν αρχικά χαμηλά επίπεδα ψευδαργύρου. Οι κρέμες ψευδαργύρου που εφαρμόζονται άμεσα στην πληγή είναι πιο αποτελεσματικές στη μείωση της μόλυνσης και την προαγωγή της επούλωσης απ’ ό,τι τα συμπληρώματα. Επιπλέον, ο ψευδάργυρος περιέχεται πια συχνά σε κρέμες κατά της ακμής και σε σαμπουάν για διάφορες καταστάσεις του τριχωτού της κεφαλής, με σκοπό να ενισχύσει την επούλωση.

Περιεκτικότητα τροφών σε Ψευδάργυρο

 
 Τρόφιμο Ψευδάργυρος (mg/100 g)
 Στρείδια, φρέσκα  45-75
 Μύδια, αχιβάδες  21
 Φύτρο σιταριού, πίτουρο  13-16
 Βραζιλιάνικο φιστίκι  7
 Κρέας  4.5-8.5
 Παρμεζάνα  4
 Αρακάς  4
 Φουντούκια  3.5
 Αυγό, κρόκος  3.5
 Σαρδέλες  3.5
 Φιστίκι, αράπικο  3
 Κοτόπουλο  2.85
 Καρύδια  2.25
 Ψωμί, ολικής αλέσεως  1.65
 Ρεβίθια  1.4
 Γαρίδες  1.15
 Αβγό, ολόκληρο  1.1
 Γάλα  0.75

Ανεπάρκεια …

Τα κλινικά συμπτώματα ανεπάρκειας ψευδαργύρου σε ανθρώπους περιγράφτηκαν πρώτη φορά σε νεαρά παιδιά στο Ιράν και την Αίγυπτο στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και περιελάμβαναν χαμηλό ανάστημα, υπογοναδισμό, ήπια αναιμία. Γενικά τα συμπτώματα από την ανεπάρκεια ψευδαργύρου είναι μειωμένη ανάπτυξη, διάρροια, καθυστερημένη ωρίμανση αναπαραγωγικού συστήματος, υπογευσία, καθυστερημένη επούλωση πληγών, αλωπεκία, νυχτερινή τύφλωση, αναστρέψιμες πληγές στο δέρμα, διαταραγμένη λειτουργία ανοσοποιητικού συστήματος, ελαττωματική σύνθεση κολλαγόνου, σκελετικές ανωμαλίες.

Εκτός από τη μειωμένη πρόσληψη ψευδαργύρου από τη διατροφή, ανεπάρκεια μπορεί να εμφανιστεί και σε διάφορες άλλες καταστάσεις, όπως αλκοολισμός, χρόνιες παθήσεις, τραύματα, εγχειρήσεις, σύνδρομα δυσαπορρόφησης, και άνθρωποι που ακολουθούν αυστηρά χορτοφαγική διατροφή. Οι αλκοολικοί έχουν 30-50% χαμηλότερα επίπεδα ψευδαργύρου, εξαιτίας της μειωμένης απορρόφησής του και της αυξημένης απέκκρισής του από τα ούρα.

και υπερβολή

Πρόσληψη ψευδαργύρου μεγαλύτερη από 200 mg είναι πολύ τοξική και προκαλεί έμετο και ναυτία, επιγάστριο πόνο, κοιλιακές κράμπες και αιμορραγική διάρροια, ενώ η μακροχρόνια συμπληρωματική χρήση του μπορεί να αλληλεπιδράσει με την απορρόφηση του χαλκού και του σιδήρου. Αυτό συμβαίνει, διότι ο χαλκός, ο σίδηρος και ο ψευδάργυρος ανταγωνίζονται για το ίδιο μονοπάτι εισόδου από το έντερο στην κυκλοφορία του αίματος, οπότε μια υπερβολική πρόσληψη ενός μετάλλου θα ταράξει την απορρόφηση των άλλων.

Πηγή: NaturaNrg #54