spiroulina

Σπιρουλίνα: το θαυματουργό φύκι!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, Μαθήματα διατροφής.

της Μαρίας Σαρτζετάκη

Παλιά όσο και οι αρχαίοι πολιτισμοί. Υπάρχουν αναφορές ότι είχε ευρεία χρήση στο διαιτολόγιο των Αζτέκων στο Μεξικό εδώ και 400 χρόνια.

Τί είναι;

Η σπιρουλίνα ανήκει στην κατηγορία των βρώσιμων φυκιών, τα οποία καλλιεργούνται και καταναλώνονται ως τροφή από τον άνθρωπο. Πρόκειται για ένα μικροσκοπικό φύκι του γλυκού νερού, με χαρακτηριστικό κυανοπράσινο χρώμα, που οφείλεται σε φυσικές χρωστικές. Επιστημονικά, ονομάζεται «αρθροσπείρα», γιατί αποτελείται από πολλά κύτταρα που σχηματίζουν μεταξύ τους νημάτια, τα οποία πολλές φορές είναι σπειροειδή.

Πώς παράγεται;

Η σπιρουλίνα αναπτύσσεται σχετικά στο γλυκό και στο θαλασσινό νερό με τη βοήθεια της ηλιακής ακτινοβολίας και του διοξειδίου του άνθρακα της ατμόσφαιρας. Εντούτοις, ο πιο διαδεδομένος τρόπος παραγωγής της είναι η υδατοκαλλιέργεια σε πολύ καθαρές δεξαμενές, κάτω από ειδικές διαμορφωμένες περιβαλλοντικές συνθήκες. Η παραγωγή γίνεται με σύγχρονες τεχνολογικές μεθόδους, αλλά με απόλυτα φυσικούς τρόπους, χωρίς να χρησιμοποιούνται λιπάσματα, εντομοκτόνα, συντηρητικά ή γενετικά τροποποιημένοι οργανισμοί. Στη συνέχεια, η σπιρουλίνα θερίζεται, ξηραίνεται ή υγροποιείται, τυποποιείται σε διάφορες μορφές (ταμπλέτες, κάψουλες, σκόνη, νιφάδες ή υγρό σιρόπι), συσκευάζεται και διατίθεται στο εμπόριο. Πιο σπάνια, προστίθεται ως συστατικό σε άλλες τροφές, όπως ζυμαρικά νιόκι, σάλτσες και αρτοσκευάσματα.

Πού οφείλεται η θρεπτικότητά της;

Η σπιρουλίνα θεωρείται πλήρης τροφή εξαιτίας των πολυάριθμων θρεπτικών της συστατικών. Κι αυτό διότι περιέχει πρωτεΐνες σε ποσοστό 55-70%, 15-25% υδατάνθρακες, 6-8% λιπαρά, χλωροφύλλη, σπιρουλάνη, φυκοκυανίνη τέσσερις διαφορετικές μοριακές μορφές β-καροτίνης και μεγάλες ποσότητες φυτοθρεπτικών, μετάλλων (σίδηρος, κάλιο, μαγνήσιο κ.ά.), ιχνοστοιχείων και βιταμινών Ε, Α, Κ και Β, συμπεριλαμβανομένης και της βιταμίνης Β12, καθώς και αμινοξέα, αντιοξειδωτικά, Γ-λινολεϊκό οξύ. Εκτός, όμως, από την πληθώρα θρεπτικών συστατικών της σπιρουλίνας, το σημαντικό είναι ότι τα συστατικά αυτά έχουν υψηλή βιοδιαθεσιμότητα, αφομοιώνονται δηλαδή και αξιοποιούνται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον ανθρώπινο οργανισμό.

Τροφή των αστροναυτών

Λόγω των σημαντικών θρεπτικών ιδιοτήτων της, η σπιρουλίνα προσέλκυσε την προσοχή των ερευνητών της NASA για κάποιο υποκατάστατο της υψηλής απαιτήσεων διατροφής των αστροναυτών, κατά τις μακροχρόνιες παραμονές τους στους διαστημικούς σταθμούς.

dance_womanΠοιοι μπορούν να πάρουν σπιρουλίνα;

  • Αθλητές και χορτοφάγοι
  • Άτομα που δεν διατρέφονται καλά, παρουσιάζουν διατροφικές ελλείψεις, ακολουθούν εξειδικευμένα διαιτολόγια ή έχουν αυξημένες θρεπτικές ανάγκες.
  • Άτομα με πολύ δραστήριο τρόπο ζωής ή έντονες σωματικές δραστηριότητες.
  • Όσοι βιώνουν περιόδους αυξημένης κούρασης, μειωμένης ενέργειας, υπερβολικού άγχους ή κατά την ανάρρωση έπειτα από ασθένεια.
  • Γυναίκες κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης.
  • Όσοι προσπαθούν να αδυνατίσουν.

Πού ωφελούν τα συστατικά της σπιρουλίνας;

-Αμινοξέα: προστατεύουν τα εγκεφαλικά κύτταρα, βελτιώνουν τη λειτουργία του νευρικού συστήματος, ενισχύουν το μυϊκό ιστό.
-Αντιοξειδωτικά: δρουν κατά των ελεύθερων ριζών, εμποδίζουν την πρόωρη γήρανση.
-Γ-λινολεϊκό οξύ (CLA): βοηθά στην αντιμετώπιση του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου, συμβάλλει στην ελάττωση της υψηλής χοληστερόλης και στον έλεγχο του σωματικού βάρους, ανακουφίζει από χρόνιες φλεγμονές.
-Σπιρουλάνη: εμποδίζει ή καθυστερεί την ανάπτυξη ορισμένων ιών. Μελετάται η δράση της σε ασθενείς που πάσχουν από ΑΙDS.
-Φυκοκυανίνη: δρα αντιοξειδωτικά, υποστηρίζει την αποτοξινωτική δράση ήπατος και νεφρών, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.
-Χλωροφύλλη: βοηθά στο σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων, διεγείρει τη λειτουργία του εντέρου και του ήπατος, συμβάλλει στην απομάκρυνση των τοξινών.

! Πού χρειάζεται προσοχή;

Τοξικολογικές μελέτες έχουν δείξει ότι η σπιρουλίνα είναι ένα ασφαλές διατροφικό προϊόν, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και από παιδιά ή εγκύους. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να γίνεται υπέρβαση της συνιστώμενης δοσολογίας, ενώ άτομα που αντιμετωπίζουν διαταραχές του θυρεοειδούς θα πρέπει να βεβαιώνονται ότι το προϊόν που επιλέγουν δεν περιέχει καθόλου ιώδιο. Επιπλέον, επειδή η σπιρουλίνα είναι φυσικό προϊόν, η ποιότητά της μπορεί να διαφέρει σημαντικά ανάλογα με τον τόπο προέλευσης και τον τρόπο παραγωγής. Προτιμήστε, λοιπόν, πιστοποιημένα προϊόντα, με σαφή ένδειξη ότι προέρχονται από βιολογική καλλιέργεια. Τέλος, όταν παίρνετε σπιρουλίνα για πρώτη φορά, αρχίστε με τη μικρότερη δυνατή ημερήσια δόση και αυξήστε τη σταδιακά, ενώ αν αντιμετωπίζετε προβλήματα ύπνου, μην την καταναλώνετε κατά τις βραδινές ώρες, καθώς ενδέχεται να αυξήσει την ενεργητικότητα και να προκαλέσει αϋπνία.

Η σπιρουλίνα παράγει όλες τις θρεπτικές τις ουσίες με τη βοήθεια του ηλιακού φωτός και το διοξείδιο του άνθρακα της ατμόσφαιρας. Το κυανό χρώμα οφείλεται σε μια πρωτεΐνη, την φυκοκυανίνη, ενώ το πράσινο στη χλωροφύλλη.

Έρευνες αποκαλύπτουν ότι…

… η κατανάλωση σπιρουλίνας προσφέρει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα απέναντι σε ασθένειες, ταχύτερη ανάρρωση, περισσότερη ενέργεια, αυξημένη αντοχή και βελτίωση των σωματικών και πνευματικών επιδόσεων.
…η σπιρουλίνα χαρίζει μια πιο υγιή επιδερμίδα και πυκνότερα μαλλιά.
…η σπιρουλίνα βοηθά στη μείωση της όρεξης και στην απώλεια βάρους.

Πηγή: NaturaNrg #04

Sas-endiaferei_arrow

Εις το βυθό, εις το βυθό της θάλασσας… υπάρχουν κρυμμένες θεραπείες!

Αγαύη: από το Μεξικό με αγάπη!!!

Βαοbab: το «φρούτο της ζωής» ήρθε από την Αφρική