diet, woman

Σωστή διατροφή = Απώλεια βάρους & ενέργεια

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Δίαιτα, Εναλλακτικές θεραπείες, Μαθήματα διατροφής, Υγεία.

Επιμέλεια: Σοφία Παπαδοπούλου, Χημικός-Πρόεδρος ΕΛ.Ε.Μ.Ε.Ε.Α. (Ελληνική Εταιρεία Μελέτης και Εφαρμογής Επιστήμης Αγιουρβέδα), σε συνεργασία με το R&D της Himalaya Drug Co.

Υπάρχει μεγάλη σύγχυση στο ευρύ κοινό όσον αφορά την αξία των υδατανθράκων στη διατροφή μας. Παρόλο που ο διάλογος σχετικά με το ποσοστό των υδατανθράκων που πρέπει να περιλαμβάνουν τα γεύματά μας συνεχίζεται, φαίνεται να υπάρχει ομοφωνία ως προς το είδος των υδατανθράκων που πρέπει να καταναλώνουμε.

Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες είναι τα σάκχαρα και τα αμυλούχα τρόφιμα. Ο οργανισμός έχει την ικανότητα να μετατρέπει τα άμυλα σε απλά σάκχαρα. Όσο πιο σύνθετο είναι το άμυλο, τόσο περισσότερο χρόνο χρειάζεται το σώμα, για να το μετατρέψει σε σάκχαρο (γλυκόζη). Μέτρια ή μεγάλη ποσότητα λίπους σε ένα γεύμα επιβραδύνει σημαντικά τον χρόνο κένωσης του στομάχου. Ομοίως, ένα γεύμα πλούσιο σε φυτικές ίνες επίσης επιβραδύνει τον χρόνο κένωσης. Στην ουσία, τα παραπάνω συμβάλλουν να μετατραπεί το γεύμα σε κάψουλα βραδείας απελευθέρωσης των συστατικών.

Η σημασία της σωστής πέψης

Για την ολοκλήρωση της πέψης των τροφίμων απαιτούνται 2-4 ώρες, καθώς τα σάκχαρα εισέρχονται με αργό ρυθμό στη ροή του αίματος, ώστε να μην προκληθεί υπογλυκαιμία λόγω της υπερβολικής έκκρισης ινσουλίνης. Αντίθετα, ένα τυπικό γεύμα πλούσιο σε σάκχαρα/υδατάνθρακες και χαμηλό σε πρωτεΐνες, λίπη και φυτικές ίνες, όπως είναι ένα ζαχαρούχο πρόγευμα με δημητριακά, τηγανίτες, τοστ ή διάφορα σνακς μπορεί να αφομοιωθεί και να απορροφηθεί μέσα σε 20-45 λεπτά, προκαλώντας εγκεφαλική και σωματική δυσλειτουργία λόγω της γρήγορης και απότομης αύξησης του σακχάρου στο αίμα και της συνεχούς υπερβολικής έκκρισης ινσουλίνης για τον μεταβολισμό αυτού του σακχάρου. Ως εκ τούτου, ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται τη μείωση του σακχάρου στο αίμα και δημιουργεί τη λαχτάρα για λήψη ακόμα περισσότερων υδατανθράκων – κατάσταση που ταλαιπωρεί τόσα υπέρβαρα άτομα.

Τα επεξεργασμένα σάκχαρα

Τα περισσότερα σάκχαρα και υδατάνθρακες είναι επεξεργασμένα. Οι σύγχρονες μέθοδοι επεξεργασίας των τροφίμων μπορούν και διαχωρίζουν το περισσότερο σάκχαρο ή άμυλο ενός φυτού από τις φυτικές ίνες και τις βιταμίνες, τα ανόργανα στοιχεία και τα υπόλοιπα θρεπτικά συστατικά του. Επίσης, το υπερβολικό μαγείρεμα συνήθως απομακρύνει τα εναπομείναντα θρεπτικά συστατικά. Έτσι, εμείς περιοριζόμαστε σε υδατάνθρακες που δεν είναι αρκετά σύνθετοι, ώστε να δώσουν στον οργανισμό μας το χρόνο να επεξεργαστεί τα σάκχαρα που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για την απόδοση ενέργειας. Τελικά, τα σάκχαρα εισέρχονται άμεσα στο αίμα δημιουργώντας το έδαφος για κακή υγεία, η οποία εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους, μεταξύ των οποίων συμπτώματα Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής (ΔΕΠ) και αυξομειώσεις των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα με επακόλουθη τη λαχτάρα για λήψη παραπάνω υδατανθράκων.

Οι υδατάνθρακες

Η περιεκτικότητα των γευμάτων ή των σνακ σε υδατάνθρακες δεν πρέπει να υπερβαίνει το 25-40%. Επίσης, δεν αρκεί να αντικαθιστούμε τους επεξεργασμένους υδατάνθρακες με σύνθετους υδατάνθρακες. Υψηλό ποσοστό πρόσληψης οποιασδήποτε μορφής υδατανθράκων, χωρίς να ισορροπείται με το κατάλληλο ποσοστό λίπους και πρωτεϊνών, και πάλι θα προκαλέσει κακή απόκριση του σώματος στο επακόλουθο υπερβολικό φορτίο υδατανθράκων και σακχάρων.

Και μην ξεχνάμε κάτι πολύ σημαντικό: τις συνθήκες που τρώμε. Το πώς, πού και με ποιον τρώμε παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην καλύτερη απορρόφηση και αξιοποίηση των θρεπτικών συστατικών και γενικότερα στη μετουσίωση της τροφής σε θετική ενέργεια (ojas), που είναι και το τελικό δια ταύτα…

Πηγή: NaturaNrg #20