EWG-2012-Shoppers-Guide

Τα 12 πιο «βρώμικα» φρούτα & λαχανικά

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Μαθήματα διατροφής.

της Μαρίας Γκέκα

Γνωρίζετε ότι τα φρούτα και τα λαχανικά που αγοράζετε στο µανάβικο της γειτονιάς σας είναι «ποτισµένα» µε χηµικούς δολοφόνους, φυτοφάρµακα και παρασιτοκτόνα; Γνωρίζετε ότι στην τελευταία έρευνα του Αµερικανικού Υπουργείου Γεωργίας, Τροφίµων και Φαρµάκων βρέθηκαν ανιχνεύσιµα υπολείµµατα φυτοφαρµάκων κατά µέσο όρο στο 68% των δειγµάτων τροφίµων που αναλύθηκαν; Για το λόγο αυτό, ο οδηγός του καταναλωτή που εκδίδει κάθε χρόνο ο µη κερδοσκοπικός οργανισµός Environmental Working Group, µάς είναι εξαιρετικά πολύτιµος. 

Τα βιολογικά τρόφιμα προέρχονται από καλλιέργειες και αγροκτήματα όπου δεν χρησιμοποιούνται φυτοφάρμακα και χημικά λιπάσματα για να αυξηθεί η παραγωγή τους. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές μεν προστατεύουν την υγεία τους, ενώ οι εργαζόμενοι δεν είναι εκτεθειμένοι σε δυνητικά επιβλαβείς χημικές ουσίες. Αυτό σημαίνει ότι λιγότερα ορυκτά καύσιμα μετατρέπονται σε λιπάσματα και ακόμη σημαίνει υγιεινό χώμα και περιβάλλον που θα στηρίξει τις καλλιέργειες για τις επόμενες γενιές.

Το Environmental Working Group είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός περιβαλλοντικής έρευνας στις Η.Π.Α. Κάθε χρόνο λοιπόν, ομάδα ερευνητών του μετά από πολλές αναλύσεις κατατάσσει τα τρόφιμα με βάση το πόσα κατάλοιπα φυτοφαρμάκων περιέχουν και δημοσιεύει την ανάλογη λίστα των πιο επικίνδυνων τροφών. Ποια φρούτα και λαχανικά έχουν τα περισσότερα υπολείμματα φυτοφαρμάκων και είναι απαραίτητο να τα αγοράζουμε μόνο βιολογικά;

Πια φρούτα και λαχανικά  έχουν περισσότερα φυτοφάρμακα και πια λιγότερα; Τον κατάλογο των πιο επιβαρυμένων τροφών διαμόρφωσε η οργάνωση Environmental Working Group, στα πλαίσια της ετήσιας αναφοράς της. Η όγδοη έκδοση του οδηγού καταναλωτών «Shopper’s Guide to Pesticides in Produce» εξέτασε 45 είδη φρούτων και λαχανικών και διαμόρφωσε τη «βρώμικη δωδεκάδα», η οποία περιλαμβάνει τις 12 τροφές με τη μεγαλύτερη ποσότητα φυτοφαρμάκων.

Σύµφωνα λοιπόν µε τον EWG για το 2012, δείτε ποια είναι – όπως την αποκαλούν- η βρώµικη δωδεκάδα και ποια τα 15 πιο «καθαρά» τρόφιµα. 

Τα 12 τρόφιμα με τα περισσότερα φυτοφάρμακα: 

  1. Μήλα: Στην κορυφή της λίστας του 2012 είναι μήλα (ήταν πρώτα και στη λίστα 2011, ενώ κατέλαβαν την 4η θέση το 2010 και τη 2η το 2009). Περισσότερα από 40 διαφορετικά φυτοφάρμακα έχουν ανιχνευθεί στα μήλα, επειδή οι απειλές από μύκητες και έντομα «αναγκάζουν» τους αγρότες να ψεκάζουν τους οπωρώνες τους με πλήθος χημικών. Όπως ήταν αναμενόμενο, υπολείμματα φυτοφαρμάκων βρέθηκαν και στους χυμούς και τις σάλτσες μήλων.
  2. Σέλινο: Ένα λαχανικό εξαιρετικά ευαίσθητο στην απορρόφηση των φυτοφαρμάκων που βρίσκεται κάθε χρόνο στη λίστα της βρώμικης δωδεκάδας. Σε όλες τις αναλύσεις του USDA βρέθηκαν πάνω από 60 διαφορετικά φυτοφάρμακα στο σέλινο. Δεν μπορείτε να βρείτε βιολογικό σέλινο; Ασφαλέστερες εναλλακτικές λύσεις περιλαμβάνουν το μπρόκολο, τα ραπανάκια και τα κρεμμύδια.
  3. Πιπεριές Bell: Οι γλυκές πιπεριές σε όλες τις πολύχρωμες ποικιλίες δίνουν κάθε χρόνο το παρόν στη «βρώμικη» λίστα. Για τη συγκομιδή του 2012 ανέβηκαν στην 3η θέση από την 8η σειρά που κατείχαν στον κατάλογο του 2011. Σχεδόν 60 διαφορετικά φυτοφάρμακα ανιχνεύθηκαν από τους ειδικούς στις γλυκές πιπεριές.
  4. Ροδάκινα: Οι ροδακινιές μαζί με τις μηλιές είναι τα πιο πλούσια οπωροφόρα δένδρα σε κατάλοιπα φυτοφαρμάκων. Πάνω από 60 φυτοφάρμακα ανιχνεύθηκαν στα ροδάκινα, πολύ περισσότερα στα συσκευασμένα που πηγαίνουν στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και λιγότερα στα κονσερβοποιημένα ροδάκινα. Ασφαλέστερες εναλλακτικές λύσεις: καρπούζι, μανταρίνια, πορτοκάλια και γκρέιπφρουτ.
  5. strawberriesΦράουλες: Οι φράουλες είναι πάντα στη λίστα των βρώμικων φρούτων. Κατά μέσο όρο, 135 κιλά φυτοφαρμάκων εφαρμόζονται σε κάθε 4 στρέμματα φράουλες. 60 διαφορετικά φυτοφάρμακα ανιχνεύθηκαν στις φράουλες, ενώ στο 90% των φραουλών που δοκιμάστηκαν βρέθηκε μόλυνση από φυτοφάρμακα πάνω από τα ασφαλή επίπεδα. Λίγο μικρότερα ποσοστά μόλυνσης βρέθηκαν στα βατόμουρα και τα κεράσια.
    Δεν μπορείτε να βρείτε βιολογικές φράουλες; Ασφαλέστερες εναλλακτικές λύσεις: ακτινίδιο και ανανάς.
  6. Νεκταρίνια: Τα νεκταρίνια, τουλάχιστον τα εισαγόμενα, βρίσκονται μεταξύ των πιο μολυσμένων καρπών.  45 διαφορετικά φυτοφάρμακα χρησιμοποιούνται τακτικά στις καλλιέργειες με νεκταρίνια. Η λεπτή φλούδα τους δεν προστατεύει τον καρπό τους από τους κινδύνους αυτών των δηλητηρίων. Δεν μπορείτε να βρείτε οργανικά νεκταρίνια; Δοκιμάστε ανανά, παπάγια και μάνγκο.
  7. Σταφύλια: Καθώς τα σταφύλια είναι ένα ευαίσθητο φρούτο, ψεκάζονται πολλές φορές κατά τα διάφορα στάδια της ανάπτυξής τους.  86% των σταφυλιών που ελέγχθηκαν, βρέθηκαν θετικά στον έλεγχο για μόλυνση από φυτοφάρμακα. Το ίδιο ισχύει και για τις σταφίδες. Μήπως πρέπει να λάβουμε τα μέτρα μας και για το κρασί;
  8. Σπανάκι: Σε πολλές διεθνείς μελέτες, το σπανάκι είναι αυτό με τα περισσότερα φυτοφάρμακα. Επιβεβαιώθηκε λοιπόν άλλη μια φορά ότι το σπανάκι είναι το λαχανικό που μολύνεται πιο συχνά με τα πιο ισχυρά φυτοφάρμακα που χρησιμοποιούνται στα τρόφιμα. Το 83% της συμβατικής καλλιέργειας σπανακιού, που ελέγχθηκε βρέθηκε να είναι μολυσμένο με επικίνδυνα επίπεδα φυτοφαρμάκων.
  9. Μαρούλι: Μαζί με το σπανάκι ανήκει στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά που μολύνονται ιδιαίτερα από τα χημικά ζιζανιοκτόνα. Περισσότερα από 50 φυτοφάρμακα εντοπίστηκαν στο μαρούλι.
  10. Αγγούρια: Το αγγούρι είναι το τέταρτο πιο καλλιεργήσιμο λαχανικό παγκοσμίως και είναι γνωστό ότι είναι μία από τις καλύτερες τροφές για το ανθρώπινο σώμα. Τα αγγούρια γενικότερα ψεκάζονται με πάρα πολλά φυτοφάρμακα και έτσι είναι σημαντικό να τα αγοράζουμε βιολογικά. Το καλοκαίρι είναι η εποχή του και ακόμη κι αυτοί που δεν το πολυσυμπαθούν, δεν γίνεται να μη δοκιμάσουν μια δροσιστική μπουκιά του ή να μην το… τιμήσουν στο τζατζίκι ή στη χωριάτικη σαλάτα που δεν λείπει από κανένα ελληνικό τραπέζι.
  11. Blueberries: Βρίσκονται προς το τέλος της «βρώμικης» λίστας, αλλά αυτό δεν τα καθιστά λιγότερο επικίνδυνα, δεδομένου ότι πάνω από 50 φυτοφάρμακα έχουν ανιχνευθεί ως υπόλειμμά τους. Για τα δημητριακά πρωινού, αν δεν μπορείτε να βρείτε βιολογικά βατόμουρα, που αποτελούν σπουδαία πηγή αντιοξειδωτικών, αντικαταστήστε τα με κομμάτια μπανάνας.
  12. Πατάτες: Είναι από τα πιο δημοφιλή λαχανικά, αλλά επίσης κατατάσσονται ανάμεσα στα πιο μολυσμένα με φυτοφάρμακα και μυκητοκτόνα. 29 φυτοφάρμακα χρησιμοποιούνται συνήθως, και το 79% των πατατών που δοκιμάστηκαν, υπερέβαιναν τα ασφαλή επίπεδα πολλών φυτοφαρμάκων.

Τα 15 τρόφιμα με τα λιγότερα φυτοφάρμακα: 1. Κρεμμύδια, 2. Καλαμπόκι, 3. Ανανάς, 4. Αβοκάντο, 5. Λάχανο, 6. Γλυκά μπιζέλια, 7. Σπαράγγι, 8. Μάνγκο, 9. Μελιτζάνες, 10. Ακτινίδιο, 11. Πεπόνι , 12. Γλυκές πατάτες, 13. Γκρέιπφρουτ , 14. Καρπούζι, 15. Μανιτάρια

Η έρευνα του EWG έδειξε πως οι άνθρωποι που τρώνε 5 από τα φρούτα και τα λαχανικά της βρώµικης δωδεκάδας την ηµέρα, καταναλώνουν κατά µέσο όρο 10 διαφορετικά φυτοφάρµακα την ηµέρα.

 

Πηγή: NaturaNrg #38

Sas-endiaferei_arrow

Γιατί επιλέγω βιολογική διατροφή;

Τρέφομαι σωστά & εποχιακά

Τροφές που «καίνε» το λίπος

Χορτοφαγική ωμοφαγία Θέλει αρετή και τόλμη!