kolokythi

Τα πρώτα «δώρα» του καλοκαιριού

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, Μαθήματα διατροφής.

της Χριστίνας Μπαλαμώτη

Ιούνιος: Λαχανικά: Τομάτες, αγγούρι, αβοκάντο, βλίτα, κρεμμύδι, μαϊντανός, ραπανάκια, σκόρδο, σπανάκι, πιπεριά, πατάτες, αρακάς, κολοκυθάκια, μελιτζάνα, φασολάκια.
Φρούτα: Βερίκοκα, φράουλες, κεράσια, ροδάκινα (ορισμένες ποικιλίες), καρπούζια, βύσσινα, πεπόνια, αχλάδια, μούσμουλα, πορτοκάλια.

tomatoΤομάτα

Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα δημοφιλές  τρόφιμο, για το οποίο, όμως, διαιτολόγοι και  βοτανολόγοι βρίσκονται σε αντιπαράθεση για το αν κατατάσσεται στα λαχανικά ή στα φρούτα! Όπως και να’ χει, η τομάτα περιέχει πληθώρα  θρεπτικών συστατικών τα οποία προασπίζουν την υγεία μας. Ένα εξ’ αυτών είναι και το λυκοπένιο, ισχυρό αντιοξειδωτικό στο οποίο οφείλεται το κόκκινο χρώμα της, δρα προληπτικά κατά των καρδιαγγειακών παθήσεων και του καρκίνου και το οποίο απορροφάται καλύτερα από τον οργανισμό μας αν η τομάτα μαγειρευτεί (για παράδειγμα, σε κάποια σάλτσα). Επίσης η τομάτα περιέχει βιταμίνη C (20 mg/100 gr) η οποία διαθέτει αντιοξειδωτικη δράση, βοηθά στην καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου και στη σύνθεση κολλαγόνου της επιδερμίδας –αξίζει να σημειωθεί ότι με 3 τομάτες μπορούμε να καλύψουμε τις καθημερινές μας ανάγκες σε βιταμίνη C! Τέλος, η τομάτα περιέχει βιταμίνες Β1 (0,06 mg/100 gr) και Β6 (0,10 mg/100 gr) που είναι πολύ σημαντικές για το νευρικό μας σύστημα, αλλά και κάλιο που συμβάλλει στην καλή λειτουργία της καρδιάς.

  • Για τη σαλάτα πρέπει να διαλέγουμε τομάτες σφιχτές, με στιλπνή «επιδερμίδα».
  • Οι πράσινες τομάτες ως ποικιλία δεν ωριμάζουν ποτέ και είναι καλές μόνο αν χρησιμοποιηθούν για να γίνουν τουρσί ή μαρμελάδα.

Κολοκυθάκια

Τα  κολοκυθάκια κυριαρχούν σε πολλές εθνικές κουζίνες ανά τον κόσμο και μπορούν να μαγειρευτούν με ποικίλους  τρόπους: Είτε ως ορεκτικά (ψητά, κολοκυθοκεφτέδες, τηγανητά κοκ), είτε ως κυρίως πιάτο (σε μουσακα, μπριαμ, ιμαμ, γεμιστά με κιμά και ρύζι) ή απλά ως συνοδευτική σαλάτα. Ακόμη, χρησιμοποιούνται για την παρασκευή πίτας (κολοκυθόπιτα) ή μπορούν να μπουν στη ζύμη της πίτας ως συστατικό.
Τα 100 gr νερόβραστα κολοκυθάκια περιέχουν μόλις 16,7 θερμίδες και αποτελούν καλή πηγή β-καροτενίου, λουτεΐνης και ζεαξανθίνης. Οι δύο τελευταίες ουσίες ανήκουν στην οικογένεια των καροτενοειδών και συντελούν στον περιορισμό των βλαπτικών επιδράσεων του φωτός στον αμφιβληστροειδή χιτώνα. Αποτελούν, λοιπόν, μία καλή και ιδιαιτέρως θρεπτική πρόταση χωρίς πολλές θερμίδες, ενώ αξίζει να τονιστεί ότι τα λεπτά κολοκυθάκια περιέχουν πολύ λιγότερο νερό και είναι πιο ευχάριστα στη γεύση. Τέλος, δεν θα πρέπει να τα ξεφλουδίζουμε γιατί στη φλούδα τους βρίσκεται όλη η θρεπτική αξία τους.

apricot sliceΒερίκοκα

Ανήκουν στα πιο αγαπημένα φρούτα του καλοκαιριού και προσφέρουν πλούσια, γλυκιά γεύση και λίγες θερμίδες. Πιο συγκεκριμένα, τα 100 gr περιέχουν 48 θερμίδες, 0,3 gr λίπος, 11 gr υδατάνθρακα και 1,4 gr πρωτεΐνης, ενώ είναι ιδιαίτερα πλούσια σε β-καροτένιο (μία μορφή βιταμίνης Α), η πρόσληψη του οποίου ενισχύει το ανοσοποιητικό και βοηθά στην μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του δέρματος και του πνεύμονα (και γι’ αυτό ακριβώς συστήνεται η κατανάλωση τους από πρώην καπνιστές). Ακόμη, τα βερίκοκα είναι ιδιαίτερα πλούσια σε βιταμίνες Α, Ε, C, νιασίνη, πυριδοξίνη και κάλιο, ενώ προσφέρουν και μια μικρή ποσότητα σιδήρου.
Μπορούμε να τα εντάξουμε στη διατροφή μας με ποικίλους τρόπους: Είτε αυτούσια, είτε αποξηραμένα, είτε χρησιμοποιώντας τα σε τάρτες και γλυκίσματα -ακόμη και λικέρ μπορείτε να φτιάξετε από βερίκοκα! Προσοχή, όμως: Επειδή αφυδατώνονται γρήγορα, καλό είναι να καταναλώνονται άμεσα και να μην αποθηκεύονται για πολλές ημέρες.

Πηγή: NaturaNrg #07