taichi

TAI CHI: Ο πολεμικός χορός που φέρνει ειρήνη σε πνεύμα και σώμα

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Fitness, Ευεξία.

της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Πολεμικός χορός είναι ίσως ο μοναδικός χαρακτηρισμός που πλησιάζει την πραγματική διάσταση του Tai Chi. Γιατί σίγουρα δεν είναι μία κλασική πολεμική τέχνη, αφού στερείται δυναμισμού και μαχητικότητας, αλλά δεν αποτελεί και έναν συνηθισμένο χορό, αφού οι κινήσεις του είναι εμπνευσμένες από την αρχαία κινέζικη φιλοσοφία και στόχο έχουν την εσωτερική γαλήνη, την ήρεμη αναπνοή, την καλύτερη κινητικότητα αλλά και τη βέλτιστη συγκέντρωση.

Επισήμως γεννήθηκε στην κεντρική Κίνα στις αρχές της Δυναστείας των Τσινγκ (1644-1911). Συγκαταλέγεται στις λεγόμενες «εσωτερικές πολεμικές τέχνες» και αποτελείται από κινήσεις ήπιες, κυκλικές και ρευστές, που θυμίζουν αργές χορογραφίες. Πολλοί μάλιστα χαρακτηρίζουν το Tai Chi ως έναν «ενεργειακό χορό», αφού η φιλοσοφία του στηρίζεται στην εξισορρόπηση των αντίθετων ενεργειακών δυνάμεων yin και yang. Αυτό που κάποτε ξεκίνησε ως μία ακόμα πολεμική τέχνη, σήμερα χρησιμοποιείται κυρίως ως ένα εργαλείο διαλογισμού που διδάσκει ότι όλα όσα έχει ανάγκη κανείς υπάρχουν μέσα του.

Έλεγχος και χαλάρωση

Το Tai Chi είναι μία τεχνική που ενδείκνυται για κάθε φύλο και κάθε ηλικία. Δύο είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της – ο έλεγχος και η χαλάρωση – και πολλά τα οφέλη της σε ψυχοσωματικό επίπεδο. Πρώτα απ’ όλα, η εκμάθηση ελέγχου του σώματος κατά τη διάρκεια των κινήσεων ενισχύει την ελαστικότητα και τη μάζα του μυϊκού συστήματος, χωρίς όμως να καταστρέφει τις αρθρώσεις, οι οποίες προστατεύονται από την αργή εκτέλεση των ασκήσεων. Την ίδια στιγμή, η εκγύμναση των ενδότερων μυών επιδρά θετικά πάνω στα εσωτερικά όργανα, βελτιώνοντας την οξυγόνωση και άρα τη λειτουργία τους.
Ακόμα, ο έλεγχος της αναπνοής και ιδιαιτέρως του διαφράγματος μεγιστοποιεί την αποτελεσματικότητα του αναπνευστικού συστήματος, οξυγονώνει τους μύες και επιταχύνει τον μεταβολισμό των λιπαρών, καταπολεμώντας έτσι την περίσσια γλυκαιμία στο αίμα και διεγείροντας το καρδιαγγειακό σύστημα. Το Tai Chi συμβάλλει ακόμα και στον καλύτερο έλεγχο του πνεύματος, αναπτερώνοντας τη διάθεση και καταπολεμώντας πολλές ψυχικές παθήσεις, όπως την κατάθλιψη και τις αγχώδεις διαταραχές.

Την ίδια στιγμή, ευνοεί και τη χαλάρωση, στοχεύοντας κυρίως στην αποκατάσταση της γαλήνης σε επίπεδο στομάχου, εκεί δηλαδή που χτυπάει συνήθως το στρες. Ξεκινώντας από εκεί, μεταφέρει την αρμονία και στα υπόλοιπα όργανα και συστήματα του οργανισμού, χαρίζοντας ένα γενικό αίσθημα ευεξίας. Επιστημονικές έρευνες που έχουν διεξαχθεί στην Κίνα, έχουν αποδείξει ακόμα την αποτελεσματικότητα του Tai Chi και για διάφορες χρόνιες παθήσεις, όπως την υπέρταση, το άσθμα, την αρθρίτιδα αλλά και την οστεοπόρωση.

Στην πράξη

Το Tai Chi διακρίνεται σε πολλά στυλ. Τα κυριότερα όμως είναι πέντε, εκ των οποίων στη χώρα μας έχουν γίνει γνωστότερα το Chen και το Yang. Πριν την έναρξη του μαθήματος, όπως ισχύει και για τα περισσότερα αθλήματα, απαιτείται μία φάση προθέρμανσης που προετοιμάζει το σώμα να εργαστεί σωστά. Η φάση αυτή περιλαμβάνει κυρίως διατάσεις, ενώ ακολουθεί και μία φάση πνευματικής προετοιμασίας που βασίζεται σε τεχνικές αναπνοής.

Το βασικό μέρος του μαθήματος, που συνήθως διαρκεί μία ώρα, περιλαμβάνει ασκήσεις κινησιολογίας που βοηθούν τους αρχάριους να κατανοήσουν τη συγχρονισμένη κίνηση που διέπει τις «φόρμες», όπως αποκαλούνται χαρακτηριστικά οι κινήσεις του Tai Chi. Στα πρώτα μαθήματα, οι αρχάριοι διδάσκονται κάποιες βασικές ασκήσεις – τις λεγόμενες Chi Kung – που προβλέπουν συγχρονισμό της κίνησης και της αναπνοής και αποτελούν βάση για τις πιο σύνθετες ασκήσεις που ακολουθούν αργότερα. Πέρα από το σώμα, στις κινήσεις έχουν ενεργό ρόλο οι παλάμες και οι γροθιές, ενώ για τους πιο προχωρημένους το μάθημα περιλαμβάνει ασκήσεις με ειδικό ξίφος και βεντάλια.
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη διατήρηση της σωστής στάσης του σώματος και κυρίως της πλάτης, καθώς και στην αργή εκτέλεση της κάθε κίνησης. Άλλωστε, ο δάσκαλος υπενθυμίζει τακτικά ότι στόχος του Tai Chi δεν είναι τόσο η ενδυνάμωση των μυών ή η καταπολέμηση του λίπους, αλλά η διέγερση του πνεύματος και της ψυχής, αφού περισσότερο από το σώμα παραμελημένος είναι ο εσωτερικός κόσμος.
Όπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτές, το Tai Chi είναι μία τεχνική που απαιτεί πολλή υπομονή και μεγάλη αφοσίωση για τη σωστή εκτέλεση των κινήσεων, ενώ απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί οι μαθητές να αποδεχτούν εξαρχής τους αργούς και σταδιακούς ρυθμούς της. Χαρακτηριστικά αναφέρουν ότι ο χρόνος κατανόησης της τεχνικής είναι ο τριπλάσιος απ’ αυτόν που απαιτείται για το Kung Fu!

Πού διδάσκεται

H Eλληνική Oμοσπονδία Wushu-Kung Fu (τηλ.: 210-7212996) συντονίζει την εξάπλωση του Tai Chi στη χώρα μας. Μπορείτε λοιπόν να απευθυνθείτε σε αυτήν, για να εντοπίσετε τα εκπαιδευτήρια του ενδιαφέροντός σας. Πέραν της Oμοσπονδίας όμως, υπάρχουν και πολλά θεραπευτικά κέντρα, θεατρικές σχολές και άλλες οργανώσεις που παρέχουν μαθήματα Tai Chi.

Πηγή: NaturaNrg #21