body-detox

Ταξίδι στην υγεία με τη σοφία της Ayurveda… (Mέρος 2ο)

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Εναλλακτικές θεραπείες, Υγεία.

Επιμέλεια: Σοφία Παπαδοπούλου, Χημικός-Πρόεδρος ΕΛ.Ε.Μ.Ε.Ε.Α. (Ελληνική Εταιρεία Μελέτης και Εφαρμογής Επιστήμης Αγιουρβέδα) σε συνεργασία με το R&D της Himalaya Drug Co.

Αν θέλουμε να είμαστε υγιείς, πρέπει να εισάγουμε στο σώμα μας ζωντανές τροφές. Επιλέγοντας το καλύτερο καύσιμο για το σώμα μας ανεβάζουμε στο μέγιστο βαθμό τα επίπεδα της ενέργειάς μας και φυσικά οδηγούμαστε σε μια αστείρευτη αίσθηση ευεξίας. Ποιες είναι λοιπόν οι τροφές που μας χαρίζουν δύναμη και ζωή και ποιες είναι εκείνες που τοξινώνουν το σώμα μας;

Τα λίπη στη διατροφή μας

Eίναι νόστιμα, είναι «αμαρτωλά», και πολλά απ’ αυτά άκρως ανθυγιεινά. Βούτυρο, ελαιόλαδο, μαργαρίνες, σπορέλαια δίνουν γεύση στη διατροφή μας, μπορούν όμως να μας φορτώσουν με αρκετά κιλά και να βλάψουν την υγεία μας. Το λίπος είναι απαραίτητο για την υγεία μας, αρκεί να ξέρουμε τι είδους είναι, πόσο να τρώμε, καθώς και πώς να το μαγειρεύουμε.

Υγιεινά Λίπη

Ορισμένα υγιεινά λίπη της διατροφής μας μπορούν να βοηθήσουν στο να μειωθεί ο κίνδυνος πολλών ασθενειών, ιδιαίτερα καρδιοπαθειών. Τέτοια ευεργετικά λίπη που περιέχονται στα ψάρια, στο ελαιόλαδο, στην κολοκύθα, στους ηλίανθους και στο σουσάμι προστατεύουν από την αθηροσκλήρωση και βοηθάνε την κυκλοφορία του αίματος. Τα συμπυκνωμένα ιχθυέλαια είναι πλούσια σε λιπαρά οξέα Ωμέγα-3 και παρέχουν επιπρόσθετα μακροπρόθεσμα οφέλη.

Τι επιλέγουμε;

Περιλαμβάνουμε στη διατροφή μας μικρές ποσότητες λιπών τα οποία προέρχονται από πηγές φυτικών ελαίων, προτιμώντας ιδιαίτερα το αγνό παρθένο ελαιόλαδο, canola oil και σησαμέλαιο.
Επιλέγουμε απλά, μη-αρωματισμένα, άπαχα και με χαμηλά λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως τυρί cottage, τυρί ρικότα, γιαούρτι, κεφίρ. Αναζητούμε ποικιλίες τυριών με χαμηλά λιπαρά που σήμερα είναι διαθέσιμες στο εμπόριο. Ή ακόμα καλύτερα, μερικά από τα καινούργια τυριά σόγιας που θα βρείτε στα καταστήματα διατροφής στον τομέα των γαλακτοκομικών προϊόντων.
Αυξάνουμε την κατανάλωση οσπρίων, τα οποία περιέχουν πολλές φυτικές ίνες, λίγα λιπαρά και είναι άριστες πηγές ασβεστίου, σιδήρου και πρωτεϊνών. Συμπεριλαμβάνουμε στη διατροφή μας σόγια και τα προϊόντα της, όπως temphe, tofu, miso και γάλα σόγιας. Άλλες ποικιλίες οσπρίων: ρεβίθια, φασόλια, κουκιά και μαυρομάτικα φασόλια, φασόλια γίγαντες, φάβα, φακές, κ.λπ. Προσθέτουμε στη διατροφή μας τουλάχιστον 2 φλιτζάνια αγνό, άπαχο γιαούρτι, κεφίρ ή γάλα εμπλουτισμένο με οξεόφιλο λακτοβάκιλο καθημερινά, για τις ιδιότητες που έχουν να ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα.
Χρησιμοποιούμε μεθόδους μαγειρέματος στις οποίες δεν χρειάζεται να προσθέσουμε λίπη και αντικαθιστούμε τα λίπη με ζωμούς λαχανικών, νερό ή φρέσκο χυμό λεμονιού.

Τι μειώνουμε;

Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται τα λίπη των γαλακτοκομικών προϊόντων και οι περισσότερες πηγές ζωικής πρωτεΐνης με εξαίρεση το λίπος των ψαριών και των θαλασσινών.
Περιορίζουμε την κατανάλωση του ζωικού κρέατος και στρεφόμαστε προς πιο άπαχα είδη, ιδιαίτερα ψάρι. Γενικά το ψάρι έχει υψηλή περιεκτικότητα σε έναν τύπο λίπους που κοινώς αναφέρεται ως Ωμέγα-3 και το οποίο φαίνεται να συμβάλλει θετικά στη μείωση των καρδιακών επεισοδίων και των διάφορων μορφών καρκίνου.
Προτιμούμε εκτός από το ψάρι άπαχα πουλερικά, π.χ. κοτόπουλο.

Τι αποφεύγουμε;

Αποφεύγουμε τελείως λίπη με trans λιπαρά οξέα ή λίπη που έχουν υποστεί επεξεργασία υδρογόνωσης. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι μαργαρίνες, τα ντρέσινγκ για σαλάτες, η μαγιονέζα, τα περισσότερα εμπορικά φυστικοβούτυρα, οι συσκευασμένοι ξηροί καρποί, τα κατεψυγμένα μαγειρεμένα τρόφιμα, τα μπισκότα, τα κράκερ, τα διάφορα σνακς, οι κονσερβοποιημένες συσκευασμένες και κατεψυγμένες εντράδες, οι λευκαντικές ουσίες για καφέ σε σκόνη, κονσέρβες ψυγείου ή κατεψυγμένες, τα αρωματισμένα μίγματα στιγμιαίου καφέ, οι μη-γαλακτοκομικές κρέμες και οι επικαλύψεις των επιδόρπιων.
Με άλλα λόγια, ελέγχουμε τις ετικέτες για λέξεις όπως «υδρογονωμένα» ή «μερικώς υδρογονωμένα» ή «φοινικέλαιο» ή «κοκοφοινικέλαιο» ή άλλα παρόμοια έλαια που αναφέρονται ως υδρογονωμένα.
Μειώνουμε ή αποφεύγουμε τελείως την κατανάλωση κρεατικών, ιδίως κόκκινων (π.χ. μοσχάρι, χοιρινό, αρνί). Τα κρέατα αυτά έχουν υψηλή περιεκτικότητα κορεσμένων λιπών.
Εκτός από τους κινδύνους υγείας που συνδέονται με την μεγάλη πρόσληψη λιπών, το λίπος των ζώων είναι ο χώρος στον οποίο αποθηκεύονται τα τοξικά υποπροϊόντα του μεταβολισμού και οι ορμόνες που τους χορηγούνται για την ταχύτερη ανάπτυξή τους.

Ελαχιστοποιήστε την Κατανάλωση Επικίνδυνων Τροφίμων

Σε αυτή την κατηγορία τροφίμων περιλαμβάνονται τα λιπαρά κρέατα, τα ζαχαρωτά επιδόρπια, οι σοκολάτες, τα τουρσιά, ιδιαίτερα αυτά που παρασκευάζονται από λευκά, παστά κρέατα και τρόφιμα, καπνιστά κρέατα, τυριά και άλλα τρόφιμα καμένα ή πολύ μαγειρεμένα και ιδιαιτέρως όσα ψήνονται στα κάρβουνα.

Μειώστε τις Πιθανές Τοξίνες

Μειώνουμε ή αποφεύγουμε τελείως την πρόσληψη πιθανών τοξινών, π.χ. καπνό και οινόπνευμα. Ο καπνός συνδέεται με ασθένειες και παθήσεις οι οποίες είναι αμέτρητες για να τις αναφέρουμε στο παρόν. Το οινόπνευμα μπορεί να προκαλέσει παθήσεις του ήπατος, των νεφρών, της ουροδόχου κύστης και να υποβαθμίσει γενικά τις λειτουργίες του σώματος.
Οι πρόσθετες και οι συντηρητικές ουσίες που προστίθενται στα τρόφιμα μπορεί να αποδειχτεί με τον καιρό ότι έχουν βλαβερές επιδράσεις για το ανοσοποιητικό σύστημα και γενικά την καλή μας υγεία. Παράλληλα με την αύξηση της κατανάλωσης των συσκευασμένων, επεξεργασμένων, συντηρημένων τροφίμων παρατηρείται και μια αύξηση στις αλλεργίες, και γενικά στο λήθαργο και την ανησυχία των παιδιών και των εφήβων.
Τα φυτοφάρμακα των φρέσκων φυτικών τροφίμων μπορεί να επιφέρουν επικίνδυνες παρενέργειες στη γενική μας υγεία και στο ανοσοποιητικό μας σύστημα. Είναι λοιπόν σκόπιμο να πλένουμε καλά όλα τα είδη που αγοράζουμε ακόμα και αν είναι οργανικής καλλιέργειας.

Τip: Προσθέστε ½ φλιτζάνι ξίδι σε μια λεκάνη με καθαρό νερό και βυθίστε μέσα το τρόφιμο, εκτός από τα μούρα και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, για αρκετά λεπτά. Κατόπιν τα ξεπλένετε καλά με καθαρό νερό. Αφήστε τα να στεγνώσουν πάνω σε μία πετσέτα και φυλάξτε τα στο ψυγείο.

Ενυδατωθείτε επαρκώς

Πρέπει καθημερινά να προσλαμβάνουμε τουλάχιστον 6 έως 8 ποτήρια νερό. Χωρίς την επαρκή πρόσληψη υγρών μπορεί να προκληθεί σοβαρή μορφή δυσκοιλιότητας καθώς και μετεωρισμός (αέρια) και φουσκώματα. Το νερό είναι απαραίτητο σε κάθε σημαντική λειτουργία του σώματος, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς θρεπτικών ουσιών όπου αυτές χρειάζονται, καθώς και της αποβολής άχρηστων ουσιών και τοξινών από το σώμα. Το νερό είναι επίσης απαραίτητο για τη σωστή λειτουργία των πεπτικών υγρών και του πεπτικού συστήματος, εμποδίζοντας τη δυσπεψία. Εάν υποφέρετε από κάποια ασθένεια, καλό είναι να αυξήσετε την πρόσληψη υγρών, έτσι ώστε να αποτρέψετε την αφυδάτωση η οποία μπορεί να οφείλεται σε διάρροια, εμετούς, υψηλό πυρετό ή στην υπερβολική εφίδρωση.

Πηγή: NaturaNrg #24