kalokairi

Tι μας παχαίνει το καλοκαίρι;

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Δίαιτα.

Κωνσταντίνα Υφαντή, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.

Και σε ποιόν δεν αρέσουν οι ξέγνοιαστες καλοκαιρινές μέρες συνοδευόμενες από  γεύματα σε  ταβέρνες, βραδιές στην πισίνα με κοκτέιλ, το πρόχειρο φαγητό με τα αμέτρητα παγωτά και το άφθονο αλκοόλ;

Παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι άνθρωποι, είναι πιο δραστήριοι την περίοδο του καλοκαιριού, τελικά ίσως αυτό να μην είναι αρκετό για να κάψει τις επιπλέον θερμίδες από τα καλοκαιρινά κεράσματα.

Ποιες είναι αυτές οι παχυντικές τροφές, που πρέπει να περιορίσουμε;

Κρέατα: Τεράστιες μπριζόλες, παϊδάκια και χάμπουργκερ  μπορεί να αποβούν ολέθρια για την περιφέρεια της μέσης σας και να  αυξήσουν το βάρος σας. Αρκεί να σκεφτείτε ότι οι θερμίδες από μια μεγάλη  μπριζόλα μπορεί να φτάσουν τις 1540, ενώ το λίπος τα 124γρ. Κάτι ανάλογο ισχύει και για τα παϊδάκια, που προέρχονται από τα πιο λιπαρά μέρη του ζώου.

*Αποφύγετε λοιπόν κομμάτια κρέατος με ορατό λίπος και προτιμήστε το ψαρονέφρι ή το στήθος κοτόπουλου χωρίς πέτσα. Αποφύγετε επίσης τα μπιφτέκια που είναι φτιαγμένα με  κιμά από βοδινό κρέας με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.  Ένα μέσο χάμπουργκερ  με τυρί, μαρούλι και ντομάτα περιέχει περίπου 735 θερμίδες, 45 γραμμάρια λίπους και 1.000 mg αλατιού!

Λουκάνικα – αλλαντικά: Χοτ-ντογκ και λουκάνικα αποτελούν για πολλούς αγαπημένες διατροφικές επιλογές το καλοκαίρι. Καλό όμως θα ήταν να περιορίσουμε την κατανάλωσή τους. Δεν είναι μόνο το λίπος ή οι  θερμίδες τους, αλλά και το γεγονός ότι τα χοτ ντογκ, και τα λουκάνικα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο. Ένα τυπικό χοτ ντογκ έχει 280 θερμίδες και 15 γραμμάρια λίπους.

*Μια καλή ιδέα είναι να αντικαταστήσετε το λουκάνικο με κάποιο με  χαμηλότερα λιπαρά, όπως λουκάνικα γαλοπούλας

Σαλάτες με μαγιονέζα: Τις ήδη αυξημένες θερμίδες ενός γεύματος με κρέατα, έρχονται να συμπληρώσουν σαλάτες όπως η πατατοσαλάτα ή η σαλάτα ζυμαρικών. Μισό φλιτζάνι μιας τυπικής πατατοσαλάτας  έχει 180 θερμίδες και 12 γραμμάρια λίπους, ενώ η ίδια ποσότητα λαχανοσαλάτας έχει περίπου 150 θερμίδες και 8 γραμμάρια λίπους.

*Για να περιορίσετε την ποσότητα των θερμίδων που λαμβάνετε, χρησιμοποιήστε στις σαλάτες σας ντρέσινγκ γιαουρτιού με μυρωδικά  Επίσης, μπορείτε να δοκιμάσετε να βάλετε περισσότερο ξύδι και λεμόνι από λάδι. Προσθέστε επίσης πολλά λαχανικά, για να αυξήσετε τις φυτικές ίνες και τα θρεπτικά συστατικά της σαλάτας σας.

Παγωμένα γλυκίσματα: Αναπόσπαστο κομμάτι του καλοκαιριού, αποτελούν τα γλυκά και  τα παγωτά. Ένα κυπελάκι  παγωτού (2 μπάλες) μπορεί να φτάσει τις 380 θερμίδες και τα 22 γραμμάρια λίπους. Από την άλλη, σε ένα παρασκεύασμα μιλκ-σέικ με μπισκότο σοκολάτας, οι θερμίδες μπορούν να φτάσουν τις 720 και τα γραμμάρια λίπους τα 28.

*Δεν είναι ανάγκη να εγκαταλείψετε εντελώς τις γλυκιές απολαύσεις. Αυτό που πρέπει να κάνετε, είναι πρώτον να περιορίστε τις τεράστιες μερίδες και δεύτερον  να ψάξτε για εναλλακτικές λύσεις, όπως τα σορμπέ, τα παγωτά με χαμηλά λιπαρά και οι μπάρες με δημητριακά και φρούτα, με λιγότερες από 150 θερμίδες ανά μερίδα.

Υγρές θερμίδες: Aυτή την εποχή, η ανάγκη για ενυδάτωση γίνεται ακόμα πιο επιτακτική. Θα πρέπει ωστόσο να είστε προσεκτικοί στο τι θα επιλέξετε για να ξεδιψάσετε. Εάν στις επιλογές σας συμπεριλαμβάνονται αλκοόλ, ροφήματα με ζάχαρη, ενεργειακά, τότε, κατά πάσα πιθανότητα θα πάρετε αρκετά κιλά χωρίς να το καταλάβετε. Για παράδειγμα αρκεί ν΄αναφέρουμε ότι  μεγάλο milkshake βανίλια  μπορεί να φτάσει τις 738 θερμίδες.

*Για να ξεδιψάσετε, μην ξεχνάτε πως το καλύτερο μέσο ενυδάτωσης είναι το νερό. Επιλέξτε νερό, απλό ή ανθρακούχο, τσάι και καφέ χωρίς ζάχαρη.

Τηγανητά: Τώρα το καλοκαίρι, δεν είναι λίγες οι φορές που επιτρέπουμε στον εαυτό μας να αυξήσει την κατανάλωση των τηγανητών πιάτων. Μια απλή έξοδος σε ταβερνάκι μπορεί να περιλαμβάνει διάφορα τηγανητά (κολοκυθάκια, μελιτζάνες, πιπεριές, κ.λπ) πεντανόστιμα μεν, παχυντικά δε.

Σαλάτες: Οι σαλάτες αποτελούν το ιδανικότερο καλοκαιρινό  δείπνο. Είναι ελαφριές, δροσιστικές και αποτελούν έναν ιδανικό τρόπο για να πάρετε όλες τις απαραίτητες άπαχες πρωτεΐνες. Αν ενισχύσετε την σαλάτα σας με υψηλής θερμιδικής αξίας τρόφιμα, τότε  μπορεί πολύ εύκολα και γρήγορα αυτή να μετατραπεί,  από  χαμηλή σε θερμίδες, σε μια  αρκετά παχυντική επιλογή. Οι συνηθέστερες «παραβάσεις» είναι οι σάλτσες υψηλής θερμιδικής αξίας, το τηγανητό κοτόπουλο, το μπέικον, το τυρί και τα κρουτόν.
*Αντί όλων των παραπάνω, επιλέξτε να προσθέσετε κοτόπουλο ψητό ή κομμάτια άπαχου κρέατος, αυγά, ή μια ελαφριά σάλτσα.

Σνακ: Μια ακόμα συνήθεια του καλοκαιριού αποτελεί το θερινό σινεμά. Συνήθεια που συνοδεύεται από κατανάλωση σνακ, όπως τα πατατάκια, το ποπ-κορν και τα νάτσος.
Πριν καταναλώσετε όλη τη μερίδα, απλώς σκεφτείτε ότι 30 γραμμάρια πατατάκια προσδίδουν 160 θερμίδες και έχουν 10 γραμμάρια λίπους. Αντίστοιχα, τα νάτσος τυριού θα σας επιβαρύνουν με 692 θερμίδες,38γρ λίπους και 1632 mg αλατιού. Τέλος, το κουτί με τα ποπ κορν έχει 550 θερμίδες, 31γρ λίπους και 972 γρ αλατιού.

Γλυκά αλκοολούχα ποτά: Τα γλυκά, φρουτώδη αλκοολούχα ποτά (τα  γνωστά σε όλους κοκτέιλ)  μπορεί να καταναλώνονται με μεγάλη ευκολία, αλλά το ίδιο εύκολα προσθέτουν και θερμίδες. Οι θερμίδες από ένα δροσερό κοκτέιλ μπορεί να κυμαίνονται από 245 – 490. Ένα παγωμένο Long Island μπορεί να σας επιβαρύνει με 520 θερμίδες– και οι περισσότερες  από αυτές είναι από τη ζάχαρη.

*Έχετε πάντοτε στο μυαλό σας τις οδηγίες, σύμφωνα με τις οποίες συνιστάται μια μερίδα ποτού την ημέρα για τις γυναίκες και δύο για τους άνδρες.Αντί για ένα ζαχαρούχο κοκτέιλ, δοκιμάστε ένα κρασί spritzer ή μια μικρή μερίδα κρασί ή σανγκρία. Επίσης, μπορείτε να δοκιμάσετε  ένα μίγμα που να περιέχει μια πολύ μικρή ποσότητα αλκοόλ (όπως ρούμι ή βότκα) με φυσικό χυμό φρούτων, μια φέτα λάιμ και σόδα, για να έχετε ένα δροσιστικό και χαμηλότερο σε θερμίδες κοκτέιλ.