Bus-Kids

Τρίκαλα: «Να κάνεις βόλτες με το magic bus»

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Life in, Save energy, Κοινωνία, Περιβάλλον.

 του Αλκιβιάδη Ιωάννου

«Μα πώς κινείται ένα λεωφορείο χωρίς οδηγό; Είναι ασφαλές;» Αυτές ήταν οι δύο πιο συνηθισμένες ερωτήσεις που ακούει κανείς στους δρόμους των Τρικάλων τον τελευταίο καιρό. Κι αν γονείς και παππούδες αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη τον αυτοματοποιημένο επισκέπτη, τα μικρά παιδιά σχηματίζουν ουρές για να ανέβουν. Ίσως μια μέρα αφηγούνται στα δικά τους εγγόνια την εμπειρία που έζησαν.

Δίχως υπερβολή, τα Τρίκαλα γράφουν ιστορία. Όχι μόνο γιατί είναι μια από τις 5 ευρωπαϊκές πόλεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα CityMobil 2, μα κυρίως γιατί τόλμησαν να δρομολογήσουν όχημα άνευ οδηγού εντός αστικού ιστού. Ενώ οι άλλες τέσσερις πόλεις, Μιλάνο (Ιταλία), Λεόν (Ισπανία), Λα Ροσέλ (Γαλλία) και Βαντάα (Φινλανδία) δρομολόγησαν το όχημα σε παραλιακούς πεζόδρομους και προκυμαίες, τα Τρίκαλα πρότειναν μια διαδρομή όπου το λεωφορείο συνυπάρχει με αυτοκίνητα, μηχανές, ποδήλατα και πεζούς.

Το αυτοματοποιημένο όχημα κινείται με ηλεκτρική ενέργεια και είναι σχεδόν αθόρυβο. Λειτουργεί με GPS και λέιζερ που «διαβάζει» τη διαδρομή που οι τεχνικοί έχουν χαρτογραφήσει και περάσει στη μνήμη του. Είναι απολύτως ασφαλές, διότι επιβραδύνει μόλις ανιχνεύσει αντικείμενο ή άνθρωπο στην πορεία του. Ακινητοποιείται αυτόματα αν η απόσταση που το χωρίζει από το εμπόδιο είναι μικρότερη των δυόμιση μέτρων. Συνολικά κυκλοφορούν έξι λεωφορεία για δώδεκα ώρες την ημέρα, από Τρίτη ως Κυριακή. Τα 2,4 χλμ. της διαδρομής περιλαμβάνουν 8 στάσεις και η ταχύτητα δεν ξεπερνά τα 20 χλμ./ώρα. Κάθε λεωφορείο μπορεί να μεταφέρει 10 επιβάτες, ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για έναν επιβάτη με κινητικά προβλήματα.

Bus-Kids-1Το λεωφορείο μπορεί να μην έχει οδηγό, μα έχει ένα άγρυπνο μάτι που παρακολουθεί κάθε του βήμα. Το όχημα φέρει 3 κάμερες που στέλνουν εικόνα στο κέντρο ελέγχου που βρίσκεται δίπλα στο Κουρσούμ Τζαμί που  αποτελεί και το σημείο εκκίνησης. Στο κέντρο ελέγχου, ειδικοί χειριστές παρακολουθούν σε οθόνες την πορεία του. Αποστολή τους είναι να καταγράφουν τα όποια προβλήματα, αλλά σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης μπορούν με το πάτημα ενός κουμπιού να ακινητοποιήσουν το όχημα. Τα λεωφορεία παραχωρήθηκαν από τις εταιρείες «Robosoft» και «Induct» που επίσης συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Κάθε μία από τις πόλεις που έχουν προκριθεί, φιλοξενεί τα οχήματα για έξι μήνες μεταξύ Μαρτίου 2014 και Ιουνίου 2016.

Πολλοί αναρωτιούνται γιατί οι σύγχρονες πόλεις χρειάζονται τέτοια οχήματα. Ο επικεφαλής του προγράμματος City Mobil 2 Κάρλος Χόλγκιν,  εξήγησε στη Natura nrg γιατί το λεωφορείο χωρίς οδηγό ήρθε για να μείνει: «Ατυχήματα, κυκλοφοριακή συμφόρηση και ρύπανση επιβαρύνουν σημαντικά τα κέντρα των μεγάλων πόλεων. Οι δημόσιες συγκοινωνίες μπορούν να δώσουν λύση σε αυτά τα σύνθετα προβλήματα. Όμως, τα οχήματα με οδηγούς έχουν αδυναμίες με βασικότερες την έλλειψη προσοχής και την κόπωση του οδηγού. Τα αυτοματοποιημένα οχήματα είναι το κομμάτι που λείπει ώστε να αντιμετωπιστούν αυτές οι αδυναμίες».
Οι ερευνητές εστιάζουν στα Τρίκαλα, γιατί θέλουν να δουν αν ένα τέτοιο όχημα μπορεί να συνυπάρξει σε μόνιμη βάση με ΙΧ και πεζούς. Θέλουν ακόμη να διαπιστώσουν αν οι πολίτες σταδιακά εξοικειώνονται και αν εξυπηρετούνται από το νέο μέσο. Γι” αυτό και μια ομάδα επιστημόνων ασχολείται αποκλειστικά με την αντίδραση επιβατικού κοινού και πεζών. Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Λιντς «σταθμεύουν» σε διάφορα σημεία του κέντρου των Τρικάλων, παρατηρούν και καταγράφουν την αλληλεπίδραση οχημάτων και πεζών με τα λεωφορεία.

Μιλώντας στη Natura nrg, ο Οδυσσέας Ράπτης, Διευθύνων Σύμβουλος της e-trikala που «τρέχει» το πρόγραμμα υποστηρίζει πως η συμπεριφορά του κοινού είναι θετική και φιλική προς το λεωφορείο. «Οι κάτοικοι έχουν ενημερωθεί ότι δεν πρέπει να σταθμεύουν τα οχήματά τους κατά μήκος της διαδρομής των λεωφορείων, υπόδειξη στην οποία υπάκουσε το μεγαλύτερο μέρος των οδηγών. Οι πιο «αντιδραστικοί» αγνόησαν τα πρώτα δρομολόγια, ωστόσο πολύ σύντομα δεν υπήρχε ούτε ένα Ι.Χ. σταθμευμένο σε σημείο που να δημιουργεί πρόβλημα». Για όσους προσπαθήσουν να το αγνοήσουν ο νόμος προβλέπει την επιβολή προστίμων από τη Δημοτική Αστυνομία. Η λεωφορειολωρίδα έχει οριστεί ως χώρος απαγόρευσης στάθμευσης  μέχρι το τέλος ωραρίου κυκλοφορίας του οχήματος.

Πέρα από τους ανυπάκουους οδηγούς, αρκετοί είναι εκείνοι που δεν ενθουσιάστηκαν με τον ερχομό του λεωφορείου στα Τρίκαλα. Κάποιοι κάτοικοι υποστήριξαν πως χάνονται πολύτιμες θέσεις παρκινγκ, ενώ προσθέτουν πως δημιουργείται αναστάτωση για μια προσωρινή, πιλοτική δράση. Ο Δήμος Τρικαίων κατανοεί την ενόχληση, μα υποστηρίζει πως η πόλη αποκομίζει μόνο οφέλη.

Πηγή: NaturaNrg #65