probiotics-yogurt

Τροφές – φυσικές πηγές προβιοτικών

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, Μαθήματα διατροφής, Υγεία.

Κάσδαγλη Νίκα, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Ζουν στο πεπτικό σύστημα και είναι ασύλληπτα πολλά, για την ακρίβεια ξεπερνούν τα 100 τρισεκατομμύρια. Μερικά από αυτά είναι επιβλαβή και μπορεί να προκαλέσουν ανισορροπία στην εντερική μικροχλωρίδα και εμφάνιση κάποιας ασθένειας. Υπάρχουν όμως και πολλά που είναι πραγματικά ωφέλιμα για τον οργανισμό, αφού αποτελούν μέρος της πολύτιμης άμυνάς μας. Ο λόγος για τα «φιλικά» βακτήρια!

Πρόκειται για τα ωφέλιμα βακτήρια, που φυσιολογικά «κατοικούν» στο έντερο του οργανισμού μας. Δυστυχώς, ο πληθυσμός των βακτηρίων αυτών επηρεάζεται αρνητικά από πολλούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα η ηλικία και ο τρόπος ζωής μας. Αν και δεν μπορούμε να σταματήσουμε τον χρόνο που περνά, μπορούμε ωστόσο να ελέγξουμε τους εξωτερικούς εχθρούς των ωφέλιμων βακτηρίων (π.χ. στρες, αντιβιοτικά, αλκοόλ) με τροφές που περιέχουν προβιοτικά. Με τον όρο προβιοτικά προϊόντα εννοούμε τροφές ή διατροφικά συμπληρώματα τα οποία περιέχουν προβιοτικά συστατικά. Τα προβιοτικά συστατικά είναι ζωντανοί μη παθογόνοι μικροοργανισμοί (μικρόβια) που εισέρχονται μέσω της διατροφής στο ανθρώπινο σώμα, επιβιώνουν κατά  τη  διάρκεια  του  περάσματός  τους  μέσα  από  τη γαστρεντερική οδό και είναι ωφέλιμα για την υγεία μας, όταν καταναλώνονται σε επαρκείς ποσότητες.

Η ευεργετική δράση των προβιοτικών

Οι ευεργετικές δράσεις των προβιοτικών μπορεί να είναι αντιμικροβιακές, μέσω παρεμπόδισης της ανάπτυξης παθογόνων μικροοργανισμών, βιοχημικές, όπως η ανακούφιση της δυσανεξίας στη λακτόζη και φυσιολογικές, όπως η διέγερση του ανοσοποιητικού συστήματος και η αντιμετώπιση των αλλεργιών. Σύμφωνα με έρευνες, έχει διαπιστωθεί ότι παρουσιάζουν πολλαπλές ευεργετικές δράσεις. Μπορούν για παράδειγμα να βοηθήσουν στη διατήρηση της υγιούς πέψης, ενώ έχει αποδειχθεί ότι μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου.

Τρόφιμα με ζύμωση

yogurtΓιαούρτι

Το γιαούρτι είναι η πιο γνωστή πηγή «καλών βακτηρίων». Περιέχει προβιοτικά, όπως το γαλακτοβακτηρίδιο ή τα μπιφιδοβακτήρια, που διατηρούν υγιή ισορροπία στο έντερο. Προτιμήστε τα γιαούρτια που έχουν φυσικά συστατικά, συγκεκριμένα «ζωντανές και δραστικές καλλιέργειες» για μέγιστα οφέλη για την υγεία, σε αντίθεση με κάποια που περιέχουν σάκχαρα.

Γάλα με προβιοτικά

Ένας από τους ευκολότερους τρόπους για να πάρετε προβιοτικά είναι να προσθέσετε στη διατροφή σας γάλα εμπλουτισμένο με οξεόφιλο λακτοβάκιλο. Το βουτυρόγαλα επίσης και γενικά οποιοδήποτε γάλα που καλλιεργείται με βακτήρια γαλακτικού οξέος είναι πλούσιο σε προβιοτικά. Τέλος, η σόγια θεωρείται πηγή με φυσικά προβιοτικά οφέλη -υπάρχουν νέα προϊόντα από γάλα σόγιας στην αγορά, στα οποία έχουν προστεθεί επιπλέον ζωντανές και δραστικές καλλιέργειες. Ελέγξτε λοιπόν τις ετικέτες των προϊόντων και επιλέξτε εκείνα με την επισήμανση «εμπλουτισμένο με ζωντανές και δραστικές καλλιέργειες».

Κεφίρ

To κεφίρ είναι ένα σύνθετο συμβιωτικό μείγμα μικροοργανισμών που οι λαοί των χωρών του Καυκάσου και της Μέσης Ανατολής καταναλώνουν εδώ και πολλούς αιώνες. Παχύ, κρεμώδες και πικάντικο όπως το γιαούρτι, το κεφίρ περιέχει 10 είδη ενεργών μικροοργανισμών. Ευεργετικά βακτηρίδια, ζύμες, μέταλλα και αμινοξέα, είναι συστατικά του που βοηθούν τον οργανισμό στις λειτουργίες θεραπείας και συντήρησης. Οι πλήρεις πρωτεΐνες του κεφίρ αφομοιώνονται καλύτερα από το γιαούρτι και χρησιμοποιούνται ευκολότερα στο σώμα.

Προσφέρει ακόμη περισσότερα προβιοτικά από άλλα, πιο κοινά ζυμωμένα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το γιαούρτι ή το βουτυρόγαλα. Δοκιμάστε το αρωματισμένο ή απλό σε συνδυασμό με μούσλι, φρούτα, ή ως ένα smoothie ποτό.

cheeseΜαλακά τυριά

Αναφερόμενοι στα προβιοτικά, πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι δεν επιζούν όλα τα στελέχη κατά το πέρασμά τους από το ανώτερο γαστρεντερικό σωλήνα. Σύμφωνα με μια έρευνα, τα στελέχη Lactobacillus στα μαλακά τυριά που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως στο τυρί Gouda, είναι πολύ ανθεκτικά για να επιβιώσουν. Έτσι μπορούν να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

Ξινολάχανο

Το ξινολάχανο περιέχει τα προβιοτικά Leuconostoc, Pediococcus και Lactobacillus. Επιλέξτε μη παστεριωμένο λάχανο τουρσί. Η παστερίωση σκοτώνει τα χρήσιμα βακτήρια. Μπορείτε να το εντάξετε στη διατροφή σας, προσθέτοντας μια κουταλιά στα σάντουιτς ή ακόμα να το καταναλώσετε ως γαρνιτούρα.

Ψωμί με προζύμι

Το προζύμι αποτελεί μια συμβιωτική καλλιέργεια μικροοργανισμών με ευεργετικές ιδιότητες. Τα προβιοτικά βακτήρια που περιέχει έχουναντιοξειδωτικές ιδιότητες, ενισχύουν την άμυνα τουοργανισμού και μειώνουν τις φλεγμονές και τις μολύνσεις.

piclesΞινά τουρσιά – πίκλες

Το κοινό πράσινο τουρσί είναι μια εξαιρετική πηγή προβιοτικών. Όσο λιγότερο εμπορευματοποιηθεί, τόσο το καλύτερο. Για τουρσιά πλούσια σε προβιοτικά, επιλέξτε κυρίως ποικιλίες φυσικής ζύμωσης, όπου δεν έχει χρησιμοποιηθεί ξίδι στη διεργασία οξίνισης. Ένα διάλυμα θαλασσινού αλατιού και νερού ενθαρρύνει την ανάπτυξη των ευεργετικών βακτηρίων και μπορεί να δώσει στα ξινά τουρσιά επιπλέον οφέλη.

Ελιές

Οι ελιές αποτελούνται από μεγάλες ποσότητες προβιοτικών, ιδιαίτερα όταν βρίσκονται σε άλμη, διότι η άλμη επιτρέπει στις προβιοτικές καλλιέργειες να ευδοκιμήσουν. Μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε ως σνακ ή ακόμη πιο εύκολα στις σαλάτες σας.

Γνωρίζετε ότι

Πάνω από 400 είδη μικροοργανισμών βρίσκονται στην εντερική χλωρίδα του ανθρώπου. Τα μικρόβια της εντερικής χλωρίδας όχι μόνο δεν είναι αδρανή, αλλά ρυθμίζουν καθημερινές λειτουργίες του σώματος. Τα βακτήρια αυτά, που στο μέσο άνθρωπο ζυγίζουν συνολικά 2 κιλά, μπορούν να ρυθμίζουν τις αυξομειώσεις βάρους και να αλλάζουν την ανταπόκριση στα φάρμακα. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες μπορεί να ευθύνονται για την εκδήλωση διαβήτη τύπου 2, να πυροδοτούν το άσθμα, το έκζεμα και τον αυτισμό καθώς και αυτοάνοσα νοσήματα, όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας. Έχει λοιπόν μεγάλη σημασία το είδος των βακτηρίων που κατοικούν στην εντερική χλωρίδα και εδώ έρχονται να παίξουν ρόλο τα προβιοτικά.

Πηγή: NaturaNrg #54

 

Sas-endiaferei_arrow

Προβιοτικά = υπέρ της ζωής

Γιατί να πάρω προβιοτικά; 10 (τουλάχιστον) λόγοι…

«Το γάλα με πειράζει». Μήπως πάσχετε από δυσανεξία στη λακτόζη;