Η βιταμίνη Β12 στη vegan διατροφή

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Vegan.

της Σοφίας Κανέλλου Διαιτολόγος- Διατροφολόγος MSc στη χορτοφαγική διατροφή

 

Η Βιταμίνη Β12, ή κοβαλαμίνη είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη που παράγεται αποκλειστικά από βακτήρια. Πρωταρχικό ρόλο παίζει στην υγεία του νευρικού συστήματος, του εγκεφάλου αλλά και στη σύνθεση ερυθρών αιμοσφαιρίων. Ο ρόλος της είναι σπουδαίος και γι” αυτό είναι απαραίτητη σε κάθε έμβιο οργανισμό.

Η μακροχρόνια έλλειψή της προκαλεί σοβαρά μη αναστρέψιμα προβλήματα στον εγκέφαλο και το νευρικό σύστημα. Μικρή απόκλιση από τα φυσιολογικά όρια μπορεί να προκαλέσει αδυναμία, εξάντληση κατάθλιψη και μειωμένη ικανότητα απομνημόνευσης. Μην παραλείπετε να ελέγχετε τουλάχιστον μια φορά το χρόνο τα επίπεδα αυτής της βιταμίνης και να φροντίζετε για τη συμπλήρωσή της σε τυχόν ελλείψεις ειδικά αν είστε άνω των 50 ετών. Συχνά, σε μεγαλύτερες ηλικίες παρατηρείται μειωμένη απορρόφηση χωρίς να σχετίζεται με την προσλαμβανόμενη ποσότητα.

NaturaNrg#79-vegan-B12-elipsi-Η βιταμίνη Β12 στη vegan διατροφή

Τα συμπτώματα της έλλειψης αυτής της βιταμίνης μπορεί να εμφανιστούν μετά από αρκετά χρόνια.

Από πού θα πάρω βιταμίνη Β12;

Εξασφαλίστε ότι θα παίρνετε καθημερινά 3μg απορροφήσιμης μορφής βιταμίνη Β12.

Εφόσον καμία φυτική πηγή δεν περιέχει βιταμίνη Β12, στη vegan διατροφή θα πρέπει να την παίρνουμε είτε μέσω συμπληρωμάτων, είτε από ενισχυμένα τρόφιμα, όπως η ενισχυμένη διατροφική μαγιά, τα φυτικά ροφήματα, τα δημητριακά κλπ. Τυχαία σχηματισμένη Β12 μπορεί να περιλαμβάνεται σε νερό πηγής ή στο χώμα από μικροβιακή σύνθεση.

NaturaNrg#79-vegan-B12-prolipsi-Η βιταμίνη Β12 στη vegan διατροφήΕπιπλέον, για τη διατήρηση των φυσιολογικών επιπέδων βιταμίνης Β12, θα πρέπει να προσέχουμε να συντηρούμε τα βακτηριάκια του εντέρου μας σε καλή κατάσταση με το να καταναλώνουμε συχνά προϊόντα ζύμωσης που ενισχύουν τη φυσιολογική χλωρίδα του εντέρου. Ευεργετικά τρόφιμα είναι το miso, το γιαούρτι σόγιας, το ψωμί με προζύμι και το ξινολάχανο.

Η άσκοπη κατανάλωση αντιβιοτικών και φαρμάκων που δυσχεραίνουν την απορρόφηση της βιταμίνης αυτής, καλό θα ήταν να περιορίζεται και να γίνεται μόνο υπό ιατρική καθοδήγηση. Αναφέρετε στο θεράποντα ιατρό σας ότι είστε φυτοφάγος πριν σας συνταγογραφήσει οποιαδήποτε θεραπεία.

Μια σωστή, ισορροπημένη και ποικίλη φυτική διατροφή, ένας ήρεμος τρόπος ζωής και καλή διαχείριση των συναισθημάτων μπορούν να εξασφαλίσουν υγεία στις περισσότερες μορφές χορτοφαγίας, σε όλα τα στάδια της ζωής, για φυσιολογικές αλλά και για κλινικές καταστάσεις. Η συμβουλή του διατροφολόγου με ειδικές γνώσεις στη χορτοφαγική διατροφή και η καθοδήγηση και παρακολούθηση του ατόμου θεωρούνται απαραίτητα στην έναρξη κάθε αλλαγής στη διατροφή αλλά και συμπληρωματικά για την ανίχνευση τυχών ελλείψεων.

Πηγή Natura Nrg #79