shutterstock_34957450

Χορτοφαγική δίαιτα… Χίλιοι & ένας λόγοι να την επιλέξουμε

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Δίαιτα, Μαθήματα διατροφής.

Επιμέλεια: Σοφία ΠαΙαδοΙούλου,  Χημικός / Ερευνήτρια Ayurveda / Πρόεδρος ΕΛ.Ε.Μ.Ε.Ε.Α.

Η έννοια «vegetarian» (χορτοφάγος), όπως και η ρίζα «vegetable» από την οποία προέρχεται, έχει την καταγωγή της στη λατινική λέξη «vegetare» που σημαίνει «αναζωογονώ». Στη διάρκεια των αιώνων, πολλά σημαντικά πρόσωπα μεταξύ των οποίων ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο Μαχάτμα Γκάντι, ο Δαρβίνος, ο Βενιαμίν Φραγκλίνος, ο Λέων Τολστόι, ο Έμερσον, ο Βάγκνερ, ο Νεύτων, ο Βολτέρος κ.α. αποφάσισαν να «αναζωογονηθούν”, ακολουθώντας χορτοφαγική δίαιτα. Όμως τόσο οι ίδιοι, όσο και εκατομμύρια άλλοι λιγότερο γνωστοί σύγχρονοί τους, ήταν συνήθως υποχρεωμένοι να υπερασπίσουν τις διαιτητικές τους επιλογές. Κι αυτό γίνεται κατανοητό αν λάβουμε υπόψη μας ότι οι περισσότεροι διαιτολόγοι και γιατροί προειδοποιούσαν εντονότατα για τους κινδύνους της χορτοφαγικής δίαιτας, μιλώντας για έλλειψη θρεπτικών συστατικών, ιδιαίτερα σιδήρου, πρωτεΐνης και βιταμίνης Β12.

Μετά από πολλή επιστημονική μελέτη, οι ερευνητές άρχισαν ν’ αλλάζουν απόψεις. Τώρα διατείνονται ότι όχι μόνο δεν κάνει κακό μια χορτοφαγική δίαιτα, αλλά μπορεί να προλάβει ασθένειες, όπως: καρκίνος, καρδιακά προβλήματα, παχυσαρκία, διαβήτης και οστεοπόρωση. Παρατηρούν γενικότερα ότι οι χορτοφάγοι έχουν χαμηλότερη πίεση αίματος και χοληστερόλη από αντίστοιχες ομάδες κρεοφάγων. Ένα γκάλοπ του 1985 αποκάλυψε ότι 6.500.000 Αμερικάνοι αυτοαποκαλούνται χορτοφάγοι. Ανταποκρινόμενα σε αυτήν την τάση πολλά εστιατόρια στις Η.Π.Α τροποποιούν τους καταλόγους τους περιλαμβάνοντας περισσότερα πιάτα χωρίς κρέας. Στα ράφια των super market εμφανίζονται υποκατάστατα του κρέατος, όπως μπιφτέκια σόγιας, λουκάνικα από τόφου και δεκάδες βιβλία μαγειρικής μάς μαθαίνουν πως να ετοιμάζουμε νόστιμα χορτοφαγικά φαγητά.

Γιατί είναι βλαβερό το κρέας;

Η χορτοφαγία που πήρε σήμερα τον τίτλο του «σικ» ή του «υγιεινού» δεν είναι καθόλου κάτι καινούργιο. Πολλοί από τους αρχαίους σοφούς όπως ο Πλάτωνας, ο Σωκράτης, ο Πλούταρχος, ο Πυθαγόρας, κήρυτταν χορτοφαγία. Στην Ινδία ο Βούδας παρότρυνε τους μαθητές του να μην τρώνε κρέας, οι άγιοι, οι σοφοί Ταοιστές, οι γιόγκι ήταν χορτοφάγοι, καθώς και πολλοί από τους πρώτους Χριστιανούς. Τέλος, κατά τα φαινόμενα, όλο το έθνος των Ίνκας της Νότιας Αμερικής ήταν χορτοφάγοι.

«Μετά τον καπνό και το οινόπνευμα η χρήση κρέατος είναι κατά πάσα πιθανότητα η σημαντικότερη αιτία θανάτων στις Η.Π.Α.» γράφει ο Dr John A. Scharffenberg στο βιβλίο του «Προβλήματα με το κρέας». Ο ίδιος τονίζει ότι ένα κιλό μπριζόλας ψημένη στα κάρβουνα περιέχει τόσο βενζοπυρένιο όσο ο καπνός από 600 τσιγάρα. Το χοιρινό κρέας είναι ακόμη χειρότερο. 70% από τα χοιρινά παράγωγα, όπως αλλαντικά, σύμφωνα με τον Scharffenberg έχουν πρόσθετες νιτρώδεις ουσίες για προστασία από μικροοργανισμούς που προκαλούν σήψη.

Το κρέας είναι πλούσιο σε κεκορεσμένα λίπη, τα οποία μπορούν να φράξουν τις αρτηρίες και να οδηγήσουν το άτομο σε καρδιακές προσβολές, ενώ έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε ίνες, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει δυσκοιλιότητα και τελικά καρκίνο του παχέος εντέρου. Είναι γενικά γνωστό ότι οι κτηνοτρόφοι προσθέτουν χημικά στην τροφή των ζώων τους, προσπαθώντας να τα παχύνουν και να βελτιώσουν το χρώμα του κρέατος. Στα ζώα επίσης γίνονται ενέσεις με αντιβιοτικά και ορμόνες. Πριν σφάξουν, τα κατατρομαγμένα ζώα υφίστανται μεγάλες βιοχημικές μεταβολές, καθώς η αδρεναλίνη πλημμυρίζει τον οργανισμό τους. Το κατάλοιπα όλων αυτών των φυσικών και συνθετικών χημικών ουσιών παραμένουν στο κρέας για να μολύνουν αργότερα τους ανθρώπινους ιστούς. Επίσης, η ουρία και το ουρικό οξύ θεωρούνται κατά βάση τοξικά παραπροϊόντα του μεταβολισμού του κρέατος. Αυτά τα δηλητηριώδη νιτρικά σύμπλοκα υπό κανονικές συνθήκες αποβάλλονται από τα νεφρά, το περίσσιο όμως ουρικό οξύ επικάθεται σ’ όλο το σώμα, όπου έχει την τάση να σκληραίνει και να κρυσταλλοποιείται. Όταν γίνεται κάτι τέτοιο στις αρθρώσεις, δημιουργεί οδυνηρές αρθρίτιδες και ρευματισμούς. Όταν γίνεται στα νεύρα, ισχιαλγία. Οι έρευνες έδειξαν επίσης ότι λόγω του υψηλού ποσοστού φωσφόρου, η κρεοφαγία αυξάνει την αποβολή ασβεστίου με τα ούρα, γεγονός που κάνει τους κρεοφάγους πιο επιρρεπείς στην οστεοπόρωση.

Η μακροζωία κρύβεται στο πιάτο μας 

Η μακροζωία είναι άλλο ένα πλεονέκτημα της χορτοφαγίας. Οι Χούντζα του βορείου Πακιστάν, που έχουν τόσο πολύ μελετηθεί, κατά κανόνα ζουν μέχρι τα 110 χρόνια με δίαιτα βασισμένη στη χορτοφαγία και τα σιτηρά. Αντίθετα οι Εσκιμώοι, που ζουν κυρίως με κρέας και ψάρι έχουν μέσο όρο ζωής λιγότερο από 30 χρόνια. Στην επιστήμη της Αγιουρβέδα, αλλά και σε άλλα ιατρικά συστήματα υπάρχει ένας χρυσός κανόνας που λέει: «Επιλέγουμε για τροφή στη διατροφική αλυσίδα μέχρις εκεί που αυτή είναι απαραίτητη για την επιβίωσή μας». Εάν π.χ. μπορούμε να φθάσουμε μέχρι τα ζωικά παράγωγα αυγά, γάλα, γιαούρτι κτλ., γιατί πρέπει να φάμε και το ίδιο το ζώο;

Οι αρχαίοι Ινδιάνοι, όταν έπρεπε να σκοτώσουν ένα ζώο, έκαναν προσευχή όπου χαρακτηριστικά «ζητούσαν συγγνώμη γιατί έπρεπε να ταΐσουν τα παιδιά τους» Σε πόσες άραγε περιπτώσεις πράγματι δικαιολογείται ο θάνατος ενός πλάσματος για την πολυτέλεια ενός γεύματος; Ένα ερώτημα που οφείλουμε να απαντήσουμε ο καθένας μας κατά τη συνείδησή του…

Πηγή: NaturaNrg #36

Sas-endiaferei_arrow

Χορτοφαγική ωμοφαγία: Θέλει αρετή και τόλμη!

Χορτοφαγία: στάση ζωής!

Πώς να μειώσετε εύκολα το κρέας