Χρόνια Φλεβική Ανεπάρκεια. Αντιμετωπίστε την εγκαίρως!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Ευεξία, Όλα για την υγεία.

του Ευάγγελου Δημακάκου, Παθολόγος- Αγγειολόγος, Υπεύθυνος του Αγγειολογικού Ιατρείου της Ογκολογικής Μονάδας της Γ’ Πανεπιστημιακής Παθολογικής Κλινικής Νοσοκομείο «Η Σωτηρία», Πρόεδρος της Ελληνικής Λεμφολογικής Εταιρείας

 

Είναι σηµαντικό να κατανοήσετε αυτά τα ενοχλητικά συµπτώµατα, τα οποία δεν είναι αθώα! Οι φλεβικές παθήσεις θεωρούνται «µάστιγα» της σύγχρονης κοινωνίας. Το 50% του ενήλικου πληθυσµού παγκοσµίως έχει κάποια µορφή φλεβικής ανεπάρκειας, ενώ το 15% έχει κλινικά σηµαντική φλεβική ανεπάρκεια που χρήζει θεραπείας.

Τι είναι η Φλεβική Ανεπάρκεια;

Χρόνια Φλεβική Ανεπάρκεια (ΧΦΑ) είναι μία αλληλουχία αλλοιώσεων που συμβαίνουν στα κάτω άκρα όταν οι φλέβες δεν επαναφέρουν σωστά το αίμα στην καρδιά. Υπάρχουν δύο μορφές φλεβικής ανεπάρκειας: η ανεπάρκεια των επιφανειακών και η ανεπάρκεια των εσωτερικών φλεβών του ποδιού. Πιο σοβαρή θεωρείται η εσωτερική φλεβική ανεπάρκεια.

Συμπτώματα & στάδια της ΧΦΑ

Τα κυριότερα συμπτώματα που νιώθει ο ασθενής στα πόδια του είναι το αίσθημα καψίματος, πόνος, αίσθημα τάσης και βάρους καθώς επίσης και κράμπες. Το πρώτο στάδιο περιλαμβάνει την εμφάνιση ευρυαγγειών, το δεύτερο στάδιο περιλαμβάνει την εμφάνιση κιρσών, το τρίτο στάδιο την εμφάνιση οιδήματος, ενώ στα επόμενα στάδια αρχίζουν οι πιο σοβαρές δερματικές αλλοιώσεις με μια χαρακτηριστική μελάχρωση του δέρματος και προχωράνε σε πιο σοβαρές αλλοιώσεις, όπως τα έλκη.

Πώς θα καταλάβετε αν το οίδημα στους αστραγάλους σας είναι μία παροδική συνέπεια της ζέστης ή συνδέεται με πιθανή διαταραχή του κυκλοφορικού;

  • Εάν βρίσκεστε για πολλές ώρες στη ζέστη ή κάνετε μία δουλειά με πολλή ορθοστασία ή πολύωρα ταξίδια με αεροπλάνο ή αυτοκίνητο, είναι φυσιολογικό το βράδυ να νιώθετε τα πόδια σας βαριά.
  • Εάν όμως εμφανίζονται συμπτώματα  (κάψιμο, βαριά πόδια, κνησμός, κράμπες και οίδημα) πολύ συχνά και δεν περνούν εύκολα, μπορεί να κρύβεται κάποιο πρόβλημα στο κυκλοφορικό σύστημα, το οποίο πρέπει να ανιχνεύσετε και να θεραπεύσετε άμεσα, προκειμένου να αποφύγετε δυσάρεστες εκπλήξεις.οίδημα

Κατηγορίες υψηλού κινδύνου

  • Όσοι έχουν γονείς που υποφέρουν από προβλήματα κακής κυκλοφορίας στα κάτω άκρα (το 75% των περιπτώσεων είναι κληρονομικές).
  • Οι έγκυες, εξαιτίας του πρόσθετου βάρους και των ορμονικών αλλαγών που ευνοούν τη φλεβική ανεπάρκεια.
  • Οι γυναίκες που λαμβάνουν αντισυλληπτικά χάπια ή είναι στην εμμηνόπαυση. Οι ορμονικές διαταραχές μπορεί να ευνοήσουν την ύπαρξη προβλημάτων στην κυκλοφορία.
  • Ο τρόπος ζωής. Η ορθοστασία και η καθιστική ζωή επιδεινώνουν τις φλέβες. Το αίμα λιμνάζει στα πόδια αντί να πηγαίνει στην καρδιά με αποτέλεσμα να χαλαρώνουν οι φλέβες και να αυξάνεται η διαπερατότητά τους, διευκολύνοντας με τον τρόπο αυτό τη συγκέντρωση υγρών στους ιστούς, και προκαλώντας οιδήματα.

Τι μπορείτε να κάνετε;

Η συντηρητική αντιμετώπιση της Χ.Φ.Α. περιλαμβάνει:

  • Γενικές οδηγίες, όπως απώλεια βάρους, αποφυγή ορθοστασίας και καθιστικής ζωής, σύσταση για βάδισμα και κολύμπι, χρήση ανατομικών υποδημάτων κ.ά.
  • Ειδικές ελαστικές κάλτσες διαβαθμισμένης συμπίεσης.
  • Θεραπευτική αγωγή που περιλαμβάνει φυτικά σκευάσματα, όπως οι Ρουτοσίδες, οι Κουμαρίνες, οι Σαπωνίνες, οι Ανθοκυανίνες, οι Προκυανιδίνες και τα Φλαβονοειδή.

Επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι τα προϊόντα αυτά όχι μόνο ανακουφίζουν τα δυσάρεστα συμπτώματα, αλλά και δυναμώνουν τις φλέβες. Τα φλαβονοειδή δεν μπορούν να παραχθούν από τον οργανισμό και μπορούν να ληφθούν μέσω της διατροφής.

Άσκηση

Ενσωματώστε την παρακάτω απλή άσκηση στην καθημερινή εργασιακή ρουτίνα σας: Σταθείτε όρθιοι με τα πόδια σας παράλληλα. Σηκωθείτε στις μύτες των ποδιών, ανασηκώνοντας τις φτέρνες σας όσο το δυνατόν πιο ψηλά. Κρατήστε αυτή τη στάση για 5 δευτερόλεπτα και στη συνέχεια χαλαρώστε. Επαναλάβετε 10 φορές.

Γνωρίζετε ότι:

  • Οι µισοί περίπου Έλληνες ταλαιπωρούνται από κάποιο µικρότερο ή µεγαλύτερο πρόβληµα φλεβικής ανεπάρκειας, αλλά λίγοι γνωρίζουν πώς να το αντιµετωπίσουν;
  • Οι γυναίκες αποδεικνύονται 5 φορές πιο ευπαθείς από τους άνδρες λόγω ορµονών;

Τips

  • Αποφύγετε την ορθοστασία και την καθιστική ζωή.
  • Μην εκτίθεστε σε υπερβολική ζέστη (οι φλέβες διευρύνονται, κάνοντας το αίμα να συγκεντρωθεί στα πόδια και να πρήζονται).
  • Προσπαθήστε να μη φοράτε ψηλοτάκουνα παπούτσια ή παπούτσια με άκαμπτες σόλες, που μπορεί να σταματήσουν την αποτελεσματική λειτουργία μυϊκής άντλησης.
  • Προσπαθήστε να χάσετε τα παραπάνω κιλά.
  • Περισσότερο βάδισμα και γυμναστική.

 

Πηγή: NaturaNrg #38