10 κρίσιμες ερωτήσεις για την αρτηριακή πίεση!

10 κρίσιμες ερωτήσεις για την αρτηριακή πίεση!

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Ασθένειες & Θεραπείες, Υγεία

Τι είναι η αρτηριακή πίεση και γιατί πρέπει να μας απασχολεί;

της Μαρίας Γκέκα

Πόσες φορές δεν έχουμε αισθανθεί να μας «ανεβαίνει η πίεση» ή «η πίεσή μας να πιάνει κόκκινο», όπως συνηθίζουμε να περιγράφουμε μια κατάσταση κατά την οποία πιεζόμαστε ψυχολογικά;  Όσο περνούν τα χρόνια μάλιστα και μεγαλώνουμε, αυξάνει και η ανησυχία για τα επίπεδα της αρτηριακής μας πίεσης.

1. Τι είναι συστολική και διαστολική πίεση;

Η αρτηριακή πίεση μετριέται σε χιλιοστά στήλης υδραργύρου (mmHg) και καταγράφεται με δύο αριθμούς π.χ. 130/90. Ο μεγαλύτερος αριθμός είναι η συστολική πίεση που είναι γνωστή ως «μεγάλη» και ο μικρότερος η διαστολική που είναι γνωστή ως «μικρή» πίεση. Συστολική είναι η πίεση που ασκείται  στις αρτηρίες όταν η καρδιά συσπάται για να προωθήσει το αίμα μέσω των αρτηριών της προς τα όργανα του σώματος και διαστολική όταν η καρδιά χαλαρώνει για να δεχθεί νέο αίμα.

2. Πότε πρέπει να μετράμε την πίεσή μας;

Για να είναι αξιόπιστη η μέτρηση της πίεσης, πρέπει να γίνεται σε δωμάτιο θερμοκρασίας 15-27°C, όταν αισθανόμαστε σωματικώς και πνευματικώς ήρεμοι, τουλάχιστον 30 λεπτά μετά από κάπνισμα ή φαγητό. Κατά τη διάρκεια της μέτρησης θα πρέπει να είμαστε ήρεμοι, να μην μιλάμε και να καθόμαστε  αναπαυτικά με τα χέρια γυμνά και στηριγμένα στο επίπεδο της καρδιάς.

3. Ποια είναι τα φυσιολογικά επίπεδα αρτηριακής πίεσης;

Πίεση σε mmHg
ΚατηγορίαΣυστολικήΔιαστολική
Ιδεατή< 120<80
Φυσιολογική< 130<85
Υψηλά Όρια Φυσιολογικής130-13985-89
Υπέρταση
Επίπεδο 1140-15990-99
Επίπεδο 2160-179100-109
Επίπεδο 3>=180>=110

 

4. Σε τι οφείλεται η υπέρταση;

Αρτηριακή πίεση ονομάζεται η δύναμη που ασκεί το αίμα στα τοιχώματα των αρτηριών, καθώς κυκλοφορεί με πίεση μέσα στο σώμα μας. Η αρτηριακή πίεση δεν είναι σταθερή και είναι φυσιολογικό να παρουσιάζει διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Ο όρος «υψηλή πίεση» ή «υπέρταση» χρησιμοποιείται μόνο για να χαρακτηριστεί μία πίεση που παραμένει διαρκώς σε υψηλότερα επίπεδα από τα φυσιολογικά και όχι όταν απλά αυξομειώνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας, μετά από άσκηση, κάπνισμα, ή αυξημένη συναισθηματική φόρτιση. Παράγοντες που συνήθως συμβάλλουν στην αύξηση της πίεσης είναι η παχυσαρκία, η λάθος διατροφή, η αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ, το κάπνισμα, η έλλειψη άσκησης, το άγχος και η κληρονομικότητα.

10 κρίσιμες ερωτήσεις για την αρτηριακή πίεση!

5. Ποιοι είναι οι κίνδυνοι από την υπέρταση;

Η υπέρταση είναι ένας από τους συχνότερους και σημαντικότερους παράγοντες που αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο τόσο για εγκεφαλικό επεισόδιο όσο και για έμφραγμα. Η υπέρταση αυξάνει επίσης τον κίνδυνο για καρδιακή ανεπάρκεια, ξαφνικό θάνατο, νεφρική βλάβη, απόφραξη των αρτηριών των ποδιών κ.ά.

Για κάθε 20mmHg αύξησης της συστολικής πίεσης ή 10mmHg αύξησης της διαστολικής διπλασιάζεται ο κίνδυνος θανάτου από εγκεφαλικό ή έμφραγμα. Φυσικά, ο κίνδυνος για καρδιαγγειακό νόσημα δεν εξαρτάται μόνο από το επίπεδο της αρτηριακής πίεσης, αλλά και από την παρουσία άλλων παραγόντων καρδιαγγειακού κινδύνου όπως δυσλιπιδαιμία, κάπνισμα, διαβήτης, παχυσαρκία.

6. Πώς μπορεί κανείς να μειώσει την πίεσή του χωρίς φάρμακα; 

Όσον αφορά στον τρόπο ζωής και τη διατροφή, οι ακόλουθες οδηγίες συμβάλλουν στη φροντίδα της αρτηριακής πίεσης:

  • Μην βάζετε επιπλέον αλάτι στα φαγητά και περιορίστε την κατανάλωση έτοιμων φαγητών, διότι συνήθως περιέχουν πολύ αλάτι.
  • Αυξήστε την πρόσληψη καλίου τρώγοντας φρούτα, λαχανικά, ψάρια και τρόφιμα εμπλουτισμένα σε κάλιο.
  • Μην ξεπερνάτε το όριο στην κατανάλωση αλκοόλ (όχι πάνω από 2-3 ποτηράκια κρασί την ημέρα για τους άνδρες και 1-2 ποτηράκια για τις γυναίκες).
  • Προσπαθήστε να διατηρείτε ένα φυσιολογικό βάρος.
  • Ασχοληθείτε με κάποια ήπια μορφή άσκησης. Μην κάνετε όμως γυμναστική με μεγάλα βάρη, γιατί έτσι αυξάνεται απότομα η πίεση.
  • Αποφύγετε το κάπνισμα
  • Προσπαθήστε να διαχειριστείτε το άγχος σας.

 7. Το κάλιο συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης;

10 κρίσιμες ερωτήσεις για την αρτηριακή πίεση!Το κάλιο είναι ένα ιχνοστοιχείο, το οποίο βοηθάει τον οργανισμό να αποβάλει το υπερβάλλον αλάτι.

Η ιδιότητά του αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς η σημερινή διατροφή στις ανεπτυγμένες χώρες χαρακτηρίζεται από αυξημένη πρόσληψη αλατιού.

Και επειδή ο οργανισμός δεν αποθηκεύει το κάλιο, πρέπει να το λαμβάνει καθημερινά μέσα από τη διατροφή.

 8. Ποιες τροφές περιέχουν κάλιο;

Το κάλιο υπάρχει σε τρόφιμα του καθημερινού μας διαιτολογίου, όπως φρούτα και λαχανικά, γαλακτοκομικά και ψάρια.

Για παράδειγμα, 1 μπανάνα περιέχει 358mg καλίου, 1 ντομάτα 201mg, 1 ποτήρι γάλα 300mg και 1 μερίδα σολομός (100g) 455mg.

 9. Η άσκηση μειώνει την αρτηριακή πίεση;

Η άσκηση είναι ένας ευχάριστος τρόπος να φροντίσετε την αρτηριακή σας πίεση. Και μπορεί εύκολα να ενταχθεί στο καθημερινό σας πρόγραμμα, είτε αυτό σημαίνει να περπατήσετε παρέα με ένα φίλο, είτε να ανεβείτε από τις σκάλες, ή ακόμη να παίξετε ποδόσφαιρο με τους παλιούς σας συμμαθητές.

10. Τι άλλο πρέπει να προσέξει κανείς;

Η απώλεια βάρους, η μείωση ή διακοπή του καπνίσματος είναι κάποια από τα βήματα που μπορούμε να πάρουμε για να φροντίσουμε την αρτηριακή μας πίεση. Εννοείται ότι οι αλλαγές αυτές στον τρόπο ζωής μας είναι ευεργετικές γενικότερα για την υγεία και την καρδιά μας.

Ωφέλιμη φυσικά είναι και η μείωση του άγχους, το να βρίσκουμε χρόνο να χαλαρώνουμε και να ασχολούμαστε με πράγματα που μας ευχαριστούν.

Πηγή: www.naturanrg.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *