Αρχική Super foods Αμύγδαλα: το superfood που πρέπει να τρώμε κάθε μέρα!

Αμύγδαλα: το superfood που πρέπει να τρώμε κάθε μέρα!

Όταν σκέφτεσαι τα οφέλη που προσφέρουν τα αμύγδαλα στην υγεία σου, πιθανότατα το πρώτο που έρχεται στο μυαλό σου είναι η υψηλή τους περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και αντιοξειδωτικά. Σίγουρα, όλοι οι ξηροί καρποί είναι θρεπτικοί και περιέχουν σημαντικά μέταλλα και βιταμίνες.

Γιατί όμως τα αμύγδαλα ξεπροβάλλουν ανάμεσά τους ως το superfood που πρέπει να τρώμε κάθε μέρα;

της Μαρίας Γκέκα

Τα αμύγδαλα βρίσκονται στην κορυφή των super διαιτητικών τροφών που πρέπει να καταναλώνουμε και όχι άδικα. Αν και πρόκειται για υψηλής θερμιδικής αξίας τροφή (μία χούφτα, δηλ. 30 γρ. αμύγδαλα αποδίδουν 165 θερμίδες) αποτελούν σημαντική πηγή βιταμίνης Ε, μαγνησίου, ασβεστίου, φυτικών ινών, πρωτεΐνης, καλίου, φωσφόρου, σιδήρου και μονοακόρεστων λιπαρών οξέων.

Αντιοξειδωτικές, αντικαρκινικές ιδιότητες

Το αμύγδαλο έχει σημαντικές αντιοξειδωτικές, αντικαρκινικές και προστατευτικές ιδιότητες, κυρίως λόγω της υψηλής περιεκτικότητας του σε βιταμίνη Ε. Προστατεύει από εκφυλιστικές ασθένειες τον οργανισμό και προλαμβάνει τη γήρανση των ιστών και των κυττάρων. Η βιταμίνη Ε είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό διαλυτό σε λιπαρά, που απαιτείται για τη διατήρηση της ακεραιότητας της κυτταρικής μεμβράνης, των βλεννογόνων των μεμβρανών και του δέρματος και συμβάλλει στην προστασία από τις επιβλαβείς ελεύθερες ρίζες οξυγόνου. Περιέχει επίσης πολλές σημαντικές βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως ριβοφλαβίνη, νιασίνη, θειαμίνη, παντοθενικό οξύ, βιταμίνη Β-6, και φυλλικό οξύ. Αυτές οι βιταμίνες λειτουργούν ως συν-παράγοντες ενζύμων, που εμπλέκονται στον κυτταρικό μεταβολισμό.

Διαβάστε επίσης ⇒ Ξηροί καρποί: η θρεπτικότερη συντροφιά του χειμώνα

Τα αμύγδαλα κάνουν καλό στην καρδιά σου

Μειώνουν τα επίπεδα της λεγόμενης “κακής” χοληστερίνης (LDL), η οποία θεωρείται υπεύθυνη για την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων, ενώ ταυτόχρονα αυξάνουν την “καλή” χοληστερίνη (HDL).

Σύμφωνα με μελέτη που διεξάχθηκε από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο, τα αμύγδαλα μπορούν να καταναλωθούν στα πλαίσια μιας διατροφής για τη μείωση της χοληστερίνης μαζί με άλλες τροφές όπως το ψάρι, τα άπαχα κρέατα και η βρώμη. Τα άτομα που ακολούθησαν αυτή τη διατροφή κατάφεραν να ελαττώσουν την ολική τους χοληστερίνη κατά 20%.

Σε προστατεύουν από το μεταβολικό σύνδρομο

⇒ Πώς όμως τα αμύγδαλα επηρεάζουν το μεταβολικό σύνδρομο, τα επίπεδα ινσουλίνης και τη φλεγμονή;

Το μεταβολικό σύνδρομο είναι ένα σύνολο μεταβολικών διαταραχών, με κοινό χαρακτηριστικό την αντίσταση στην ινσουλίνη. Οι ασθενείς που έχουν διαγνωστεί με μεταβολικό σύνδρομο, έχουν τουλάχιστον τρία από τα ακόλουθα ευρήματα. Υπέρταση, αυξημένα επίπεδα ζαχάρου, αυξημένα τριγλυκερίδια, χαμηλή καλή χοληστερίνη (HDL). Ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, κυρίως μετά την ηλικία των 40 ετών, αναπτύσσει μεταβολικό σύνδρομο.

Τι έδειξε η μελέτη 

Μια πρόσφατη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Frontiers in Nutrition, δίνει μια εικόνα για αυτήν ακριβώς την ερώτηση. Η μελέτη εξέτασε τις επιπτώσεις της κατανάλωσης αμυγδάλων σε 275 νεαρούς ενήλικες μεταξύ 16 και 25 ετών που ζούσαν στη Βομβάη της Ινδίας. Κάθε ένας από τους συμμετέχοντες είχε μεταβολικούς δείκτες που υποδεικνύουν ότι έχουν προδιαβήτη. Οι ερευνητές προσπάθησαν να καθορίσουν πώς η διατροφική παρέμβαση μέσω υγιεινών σνακ θα μπορούσε να υποστηρίξει τη μεταβολική τους υγεία.

Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες: Σε μια ομάδα δόθηκαν 56 γραμμάρια ωμών αμυγδάλων καθημερινά (περίπου 46 ξηροί καρποί), ενώ στην ομάδα ελέγχου δόθηκε ένα σνακ από αλεύρι ολικής αλέσεως, αλεύρι από ρεβίθι, αλάτι και ινδικά μπαχαρικά. Εκτός από το να τρώνε τα αντίστοιχα σνακ τους δύο φορές την ημέρα, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να διατηρήσουν τον κανονικό τρόπο ζωής τους, συμπεριλαμβανομένης της διατροφής και της άσκησης.

Η μελέτη διεξήχθη σε διάστημα 90 ημερών. Στο τέλος της δοκιμής, η ομάδα που έλαβε ως σνακ τα αμύγδαλα έδειξε σημαντική μείωση των επιπέδων γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης (γνωστή και ως HbA1c, δείκτης ελέγχου της γλυκόζης) και της ολικής χοληστερόλης, καθώς και αύξηση των επιπέδων της καλής χοληστερόλης. Παρουσίασε επίσης και μείωση του δείκτη φλεγμονής IL-6.

Η συμπερίληψη μιας φυσικής τροφής, όπως τα αμύγδαλα σε μια ισορροπημένη διατροφή αποτελεί μια θρεπτική στρατηγική που για τη μείωση του κινδύνου προδιαβήτη, αναφέρει η μελέτη. ‘Ωστόσο, μπορεί να αξίζει τον κόπο να διεξαχθεί μια μακροπρόθεσμη μελέτη που θα εξέταζε την επίδραση των αμυγδάλων μαζί με τη διατροφική συμβουλευτική και/ή τη σωματική άσκηση, προσθέτουν οι ερευνητές.

Αμύγδαλα: το superfood που πρέπει να τρώμε κάθε μέρα!

Ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού κατά των ιών

Σύμφωνα με μια νέα βρετανο-ιταλική επιστημονική έρευνα, η κατανάλωση αμυγδάλων βοηθά τον ανθρώπινο οργανισμό να καταπολεμήσει τις μολύνσεις από ιούς, όπως του κοινού κρυολογήματος και της γρίπης. Η μελέτη ανακάλυψε ότι οι χημικές ουσίες που με φυσικό τρόπο βρίσκονται στον φλοιό των αμυγδάλων, ενισχύουν την άμυνα του ανοσοποιητικού συστήματος κατά των ιών. Αυξάνουν έτσι την φυσική ικανότητα του ανθρώπινου σώματος να παρεμποδίζει τον πολλαπλασιασμό και την εξάπλωση των παθογόνων μικροοργανισμών. Όταν όμως αφαιρεθεί από τα αμύγδαλα η φλούδα τους, τότε η προστατευτική δράση τους μειώνεται δραστικά.

Οι επιστήμονες δεν έχουν ακόμα εντοπίσει ποιες ουσίες, ακριβώς, στον φλοιό των ξηρών καρπών είναι αυτές που έχουν την αντι-ιική δράση, υποπτεύονται όμως ότι πρόκειται για τις πολυφαινόλες.

Διαβάστε επίσης ⇒ Χάστε σωματικό λίπος με γεύματα και σνακ χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη

Σνακ ελεύθερα γλουτένης

Τα αμύγδαλα, δεν περιέχουν γλουτένη και χρησιμοποιούνται συχνά για την παραγωγή τροφίμων «ελευθέρων γλουτένης». Όπως είναι ευνόητο, αποτελεί μια εξαιρετική επιλογή για τα άτομα με αλλεργία ή δυσανεξία στη γλουτένη, άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη.

Πηγή: Naturanrg#122ο, www.naturanrg.gr

Προηγούμενο άρθροΈρχεται η 12η Health Expo Athens
Επόμενο άρθροΤο κατάλληλο Check-Up με βάση την ηλικία σας