ΕυεξίαBody and mindΑναπνοή και σύμπτωμα κόπωσης

Αναπνοή και σύμπτωμα κόπωσης

 

Το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότερες μελέτες συνδέουν το λανθασμένο αναπνευστικό μηχανισμό με την αίσθηση της διαρκούς κόπωσης.  Πώς προκύπτει αυτή η σύνδεση όμως; Αναπνοή και σύμπτωμα κόπωσης

της Τζίνα Πούλου, Certified Buteyko Breathing Instructor,
www.yogayourvoice.com

Ο σύγχρονος άνθρωπος, λόγω της έντονης καθημερινότητας, αναπνέει συχνότερα από όσο χρειάζεται (υπεραερισμός) και με λάθος τρόπο, αναπνέοντας ψηλά (ρηχή αναπνοή). Επιπλέον, δεν είναι λίγες οι φορές που βιώνει συναισθηματική εξάντληση, έλλειψη ενέργειας σε κοινωνικές συναναστροφές, σωματική κόπωση, αδυναμία να πραγματοποιήσει τις καθημερινές εργασίες. Επίσης βιώνει προβλήματα μνήμης, συγκέντρωσης και διαταραχές ύπνου. Ο άνθρωπος στην προσπάθεια να ανακουφιστεί τείνει να γεμίζει το σώμα αέρα, εισπνέοντας «βαθιά» (ενώ ουσιαστικά, στην προσπάθεια να αναπνεύσει βαθιά, αναπνέει ρηχά, αφού κατά την εισπνοή προτάσσει το στήθος), βρίσκει τείχος. Δεν νιώθει να έχει γεμίσει αέρα και δεν αισθάνεται ανακουφισμένος. Αναπνοή και σύμπτωμα κόπωσης

Το λανθασμένο αυτό αναπνευστικό μοτίβο πυροδοτείται από στρεσογόνες καταστάσεις. Όταν συμβαίνει, είναι κομβικό να διαχειριστούμε σωστά τον αέρα, για να ηρεμήσει ο οργανισμός μας.  Χρειάζεται να σταματήσει άμεσα η γρήγορη αναπνοή ψηλά στο στήθος, γιατί, ενώ προσπαθεί κανείς να αναπνεύσει γρήγορα επιζητώντας αέρα και ανακούφιση, βρίσκεται αντιμέτωπος με δυσάρεστες αισθήσεις, όπως η δύσπνοια, ο πόνος και το σφίξιμο στο στήθος. Πρόκειται για φαύλο κύκλο κατά τον οποίο το άγχος οδηγεί σε ρηχή αναπνοή. Η ρηχή αναπνοή στη συνέχεια ενισχύει το άγχος, ώσπου τελικά το άγχος γίνεται συνήθεια στο σώμα μας και το μυαλό μας «κλειδώνει». Αυτός ο τρόπος οδηγεί στον υπεραερισμό (συχνή αναπνοή) και στην απώλεια μεγάλης ποσότητας διοξειδίου του άνθρακα (CO2) με συνέπειες για τον οργανισμό που δεν είναι καθόλου ευχάριστες.

Υπεραερισμός: τι είναι;

Ο υπεραερισμός χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1938, για να περιγράψει ασθενείς με σωματικά συμπτώματα τόσο της υποκαπνίας όσο και του άγχους. Η πλειονότητα όσων εμφανίζουν υπεραερισμό έχουν κυρίαρχο θωρακικό μοτίβο αναπνοής, αυξημένο άγχος και όχι ευχάριστη ποιότητα ζωής. Επιπλέον, μελέτες στα συμπτώματα χρόνιου στρες στη Σουηδία έδειξαν πως μεγάλο ποσοστό συμμετεχόντων δεν μπορούσε πλέον να εργαστεί και διαμαρτύρονταν συνεχώς για αναπνευστικά προβλήματα. Σε αυτό το σημείο ξεκινά η σύνδεση του υπεραερισμού με το σύνδρομο της κόπωσης και το χρόνιο στρες. Που επηρεάζει την ψυχή, το σώμα, αλλά και τις γνωστικές λειτουργίες.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως οι περισσότεροι που εκδηλώνουν χρόνια κόπωση αναπνέουν βαριά και θωρακικά (ψηλά).  Αυτό μεταφράζεται σε:

1) Ανεπάρκεια CO2 λόγω της υπερβολικής, κοντής και συχνής αναπνοής. Αυτό οδηγεί σε συστολή των αρτηριών και μειώνει την παροχή αίματος στους ιστούς, αφού το CO2 είναι αγγειοδιασταλτικό,

2) Συστολή των αρτηριών, που προκαλεί μείωση του οξυγόνου (Ο2) στο αρτηριακό αίμα,

3) Μειωμένη ποσότητα Ο2 που απελευθερώνεται από την αιμοσφαιρίνη στους ιστούς και προκαλείται και από την ανεπάρκεια CO2, δηλ. το φαινόμενο Bohr.

Διαβάστε επίσης ⇒ Αναπνοή: η πιο αποτελεσματική αποτοξίνωση

Το φαινόμενο Bohr

Το φαινόμενο Bohr αφορά στην ανεπάρκεια CO2 στον οργανισμό μας και είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωσή μας. Η ανίχνευση επαρκούς ποσότητας CO2 στον οργανισμό μας συμβάλλει στη μεταφορά Ο2 στους ιστούς μας. Κατά τη διάρκεια κάθε στιγμής της ζωής μας, ορισμένα όργανα και ιστοί εργάζονται σκληρότερα και παράγουν περισσότερο CO2. Αυτές οι πρόσθετες συγκεντρώσεις CO2 είναι που προκαλούν την μεταφορά του Ο2 (μέσω της αιμοσφαιρίνης) σε εκείνα τα μέρη όπου απαιτείται περισσότερο. Αυτός είναι ένας έξυπνος μηχανισμός αυτορρύθμισης για την αποτελεσματική μεταφορά Ο2 των κυττάρων.

Όμως, από τη στιγμή που τα μυϊκά κύτταρα και άλλοι μεταβολικά ενεργοί ιστοί του ανθρώπινου σώματος δεν δέχονται επαρκές οξυγόνο (χάρη στη μη ανίχνευση του CO2), ακολουθεί σειρά διεργασιών που καταλήγει σε αυξημένη περιεκτικότητα σε γαλακτικό οξύ στους ιστούς και στο αίμα. Το αυξημένο γαλακτικό οξύ οδηγεί σε συμπτώματα όπως: αδυναμία, κόπωση και πόνο στους μυς και στο στήθος.

Διαβάστε επίσης ⇒ Πώς επιδρά το μικροβίωμα στην υγεία της καρδιάς; 

Επιπτώσεις της βαριάς αναπνοής

Η βαριά αναπνοή κάνει τα νευρικά κύτταρα ευερέθιστα, προκαλεί πονοκεφάλους και προβλήματα άγχους. Επιφέρει μειωμένη οξυγόνωση και παροχή αίματος στον εγκέφαλο. Ο άνθρωπος μπαίνει σε κατάσταση διαρκούς κυτταρικής υποξίας και αυξημένου γαλακτικού οξέος. Συνεχούς παραγωγής ελεύθερων ριζών στα κύτταρα με φλεγμονές σε διάφορες περιοχές του σώματος.

Βουλωμένη μύτη ή/και χρόνια ιγμορίτιδα, πεπτικά προβλήματα, ακμή προσώπου, ηπατικές διαταραχές, είναι μερικά από τα προβλήματα. Επιπλέον, τα προβλήματα φλεγμονών και η ψυχική κατάσταση του χρόνιου στρες (fight-or-flight) μειώνουν τα αποθέματα κορτιζόλης.  Η κορτιζόλη είναι ορμόνη που παράγεται στα επινεφρίδια για να αντιμετωπιστεί το στρες. Τα επινεφρίδια κουράζονται. Δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες του στρεσαρισμένου οργανισμού για παραγωγή ανάλογης κορτιζόλης. Εκτός της κόπωσης των επινεφριδίων, η ανεπάρκεια αποθεμάτων κορτιζόλης είναι επικίνδυνη για την υγεία μας.

Ενώ συνήθως δεν δίνουμε σημασία στο πώς αναπνέουμε, μόλις κάτι σωματικό ή ψυχολογικό διαταράξει τον αναπνευστικό μας ρυθμό, υπεραεριζόμαστε και αλλάζει η ευεξία μας. Νιώθουμε ενόχληση, στρες και συναισθηματική αναστάτωση. Τα παραπάνω μπορούν έμμεσα να διαταράξουν τις φυσικές λειτουργίες στο σώμα μας. Με σωστές αναπνευστικές πρακτικές μπορούμε αποτελεσματικά να αναιρέσουμε τον υπεραερισμό και να μειώσουμε το στρες, τις ενοχλήσεις και τη συναισθηματική αναστάτωση.

Επιπλέον, η σωστή αναπνοή βοηθά τη μνήμη και τη γνωστική λειτουργία. Σε σειρά μελετών οι άνθρωποι αποδείχθηκε ότι είχαν ενισχυμένη ανάκληση μνήμης και αυξημένη συναισθηματική κρίση. Δηλαδή αναγνώριζαν συναισθήματα σε ένα πρόσωπο πολύ πιο εύκολα, όταν η αναπνοή τους ήταν σωστή. Το αντίθετο συνέβαινε, όταν η αναπνοή γινόταν λαθεμένα.

Συμπέρασμα

Ο υπεραερισμός παίζει σημαντικό ρόλο σε ασθενείς με σύνδρομο κόπωσης. Μπορεί να μειωθεί με τις κατάλληλες αναπνευστικές ασκήσεις που θα φέρουν τον οργανισμό στην κατάσταση της ορθής του λειτουργίας, όπως έχει ορίσει η φύση. Είναι εξαιρετικά σημαντική η επίγνωση του σώματος και της σωστής αναπνοής, δηλαδή της ρινικής αναπνοής, όπως έχουμε θίξει σε προηγούμενα άρθρα εδώ!

Πηγή: Naturanrg130o, www.naturanrg.gr

13 χρόνια μαζί!

Εγγραφείτε σήμερα!

Αποκτήστε απεριόριστη πρόσβαση στο ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ Περιεχόμενό μας

NaturaBUZZ

- Advertisement -

Νεα

Δείτε Επίσης