Αποτοξίνωσε το μυαλό σου

Αποτοξίνωσε το μυαλό σου

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Ευεξία, Προσωπική Ανάπτυξη, Ψυχολογία

Η μνήμη σου δεν είναι σφουγγάρι. Δεν θα απορροφά πληροφορίες για πάντα. Θυμίζει περισσότερο έναν σκληρό δίσκο, με μειωμένη χωρητικότητα. Γι’αυτό, ξεφορτώσου τώρα τα ανούσια στοιχεία και κάνε χώρο για νέες αναμνήσεις!

Τι και αν δεν μπορείς να θυμηθείς πάλι το όνομα της νέας συναδέλφου σου ή που παράτησες τα κλειδιά σου; Σε μια καθημερινότητα γεμάτη από ανούσιες πληροφορίες, δεν υπάρχει κάτι πιο φυσιολογικό από παράπλευρες απώλειες.

Σήμερα ο μέσος άνθρωπος λαμβάνει πολύ περισσότερες πληροφορίες σε μια ημέρα, από όσες λάμβαναν οι άνθρωποι σε ολόκληρη τη ζωή τους έναν αιώνα πριν.

Σύμφωνα με επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Τέξας, ο όγκος των πληροφοριών είναι τόσο μεγάλος, ώστε μπλοκάρει τις λειτουργίες του εγκεφάλου σου.

Εάν συγκρατούσαμε κάθε πληροφορία που δεχόμασταν, θα πέφταμε σε τέτοια σύγχυση, ώστε μετά δεν θα μπορούσαμε να λάβουμε καμία απόφαση. Ευτυχώς, τα νέα που σου έχουμε είναι παραπάνω από ευχάριστα. Το να ξεχάσεις διαπαντός όλα αυτά που σε πλήγωσαν είναι στο χέρι σου, ή, καλύτερα στο μυαλό σου.

Η έκθεση σε βαριά συναισθήματα, όπως η κατάθλιψη και το άγχος, επηρεάζουν τους νευροτροφικούς παράγοντες του εγκεφάλου, οι οποίοι, εάν ελαττωθούν, μπορεί να προκαλέσουν σοβαρή ζημιά στους νευρώνες του εγκεφάλου. Όμως, δεν χρειάζεται να ανησυχείς. Με την τεχνική της επιλεκτικής αμνησίας, ο εγκέφαλος σου από μόνος του σκανάρει αυτόματα τις στενόχωρες πληροφορίες και τις στέλνει ακαριαία στον κάδο των αχρήστων. Έτσι θωρακίζονται οι νοητικές λειτουργίες σου και αν βάλεις κι εσύ το χεράκι σου, θα απολαμβάνεις πιο υγιή κι ευχάριστη ζωή.

Άλλαξε σύνδεση

Αρχικά, ένας εύκολος τρόπος για να ενδυναμώσεις τη μνήμη σου είναι να επαναλαμβάνεις τις πληροφορίες που δέχεσαι. Η επανάληψη μιας πληροφορίας δίνει το ερέθισμα στον εγκέφαλο σου να τη συγκρατήσει ως σημαντική, χτίζοντας έτσι ένα προσωπικό αρχείο, στο οποίο θα ανατρέχεις εύκολα όταν ξεχνάς.

Γενικά, πρέπει να καταλάβεις ότι όσο πιο συγκεντρωμένη είσαι τόσο πιο εύκολο θα είναι να συγκρατείς τις χρήσιμες πληροφορίες. Ως γνωστόν, οι μνήμες που συνδέονται με έντονα συναισθήματα χαράσσονται στο μυαλό σου και ξεπετάγονται εκεί που δεν το περιμένεις.

Άλλες αναμνήσεις που αποτυπώνονται στο μυαλό σου είναι οι λεγόμενες “πρωτιές”: η πρώτη φορά που φίλησες, τα ρούχα που φόρεσες την πρώτη ημέρα σου στη νέα σου δουλειά, ακόμα και η μυρωδιά του αυτοκινήτου που αγόρασες με δικά σου χρήματα. Όλες αυτές οι εμπειρίες φυλάσσονται σε ένα ειδικό κουτάκι της μνήμης, εφόσον έχουν ιδιαίτερη συναισθηματική αξία.

Ραντεβού για πρώτη φορά

Για να καταλάβεις πως λειτουργεί αυτή η διαδικασία, φαντάσου τι συμβαίνει όταν βγαίνεις ραντεβού με κάποιον για πρώτη φορά. Τη στιγμή που παλεύεις να αρθρώσεις καθαρές προτάσεις, λουσμένη ίσως από κρύο ιδρώτα, ο ιππόκαμπος (σημαντικό όργανο στον εγκέφαλο που ρυθμίζει τη μνήμη) καταγράφει στο πίσω μέρος του μυαλού ό,τι καινούργιο βλέπει τριγύρω, από τη θερμοκρασία του αέρα μέχρι το χρώμα των τοίχων. Με αυτόν τον τρόπο, οι νοητικές λειτουργίες σου αφυπνίζονται και κλειδώνουν τα κατάλληλα ερεθίσματα. Στη συνέχεια, όσο εσύ κοιμάσαι, αυτά τα ερεθίσματα φιλτράρονται στο μυαλό σου, με βάση το πόσο σημαντικά είναι. Αυτά που επιβιώνουν μετά τον έλεγχό σου διατηρούνται κι αυξάνουν την πιθανότητα να επιστρέψουν το επόμενο πρωί ως ευχάριστες αναμνήσεις. Συνεπώς, μην απορείς που δεν θυμάσαι το όνομα του σερβιτόρου και άλλες ανούσιες πληροφορίες που έλαβες τη συγκεκριμένη βραδιά. Με το που ξυπνήσεις και αναπολήσεις τις στιγμές που έζησες κατά τη διάρκεια του ραντεβού, θα διαπιστώσεις ότι σου έχουν αποτυπωθεί μόνο οι σημαντικές.  Αν το ραντεβού πήγε καλά, το μυαλό σου θα φροντίσει να τις αποθηκεύσει στη μακρόχρονη μνήμη. Αν πάλι εξελίχθηκε σε αποτυχία, το λιγότερο σε μια βδομάδα θα σβηστεί και δεν θα σου μείνει ούτε ως κακή ανάμνηση.

Και καλά ξεμπερδέματα

Μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά το να καταφέρεις να αντικαταστήσεις τις αρνητικές αναμνήσεις με τις ευχάριστες απαιτεί πολλή ξεκούραση κι επιμονή. Συνήθως, οι μαύρες και οι ανησυχητικές σκέψεις διαπερνούν τον εγκέφαλό σου με τέτοια φόρα, που σε κάνουν επανειλημμένα να σκέφτεσαι μόνο τα αρνητικά. Ομοίως, η έλλειψη αυτοπεποίθησης και οτ αίσθημα ανικανότητας είναι αρνητικές συμπεριφορές, που δημιουργούν προβλήματα στη μνήμη σου. Αν δεν θέλεις, λοιπόν, να πέσεις σε τέλμα, την επόμενη φορά που θα σου φωνάξει το αφεντικό σου ή θα σου πει κάποιος ότι πάχυνες για να σε πληγώσει, φέρε στο νου σου τις συμβουλές των ειδικών.

Τα παρακάτω tips θα σε βοηθήσουν να απαλλαγείς από τα «σκουπίδια» του μυαλού σου και να μεγαλώσεις αισθητά τη χωρητικότητα της μνήμης σου.

Επέκταση μνήμης

Μάθε πώς να σβήνεις τα δυσάρεστα και να δημιουργείς χώρο μόνο για τα ευχάριστα.
Τι να πετάξεις:
Κόκκινες γραμμές:

Το άσχημο παρελθόν δεν έχει θέση στο παρόν, γιαυτό σβήσε όποιον και ό,τι σε πλήγωσε. Έτσι, θα διώξεις τον αρνητισμό και θα απαλλαγείς από το βαρύ συναισθηματικό φορτίο. Κάνε μια λίστα με όσους σε έβλαψαν και φώναξε δυνατά ότι τους συγχωρείς.

Μάθημα έκφρασης:

το μυαλό έχει την τάση να ανακαλεί τις αρνητικές σκέψεις όταν αυτές δεν έχουν εκφραστεί. Την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα σε αναστατώσει κάτι, μην το κρατήσεις μέσα σου, αλλά μοιράσου το με αυτούς που αγαπάς. Πες το αμέσως!

Εισπνοή – εκπνοή:

Ο διαλογισμός βοηθάει το μυαλό να καθαρίσει από καθετί αρνητικό ανοίγοντας του ένα παράθυρο αισιοδοξίας. Κάνε την αρχή δοκιμάζοντας γιόγκα ή κατέβασε κάποια σχετική εφαρμογή στο κινητό σου, όπως το Simply Being.

Δες την αλλιώς:

Τι κι αν οι φίλοι σου ξέχασαν τα γενέθλια σου; Σκέψου ότι είναι απασχολημένοι και ότι θα στεναχωρηθούν μόλις το καταλάβουν. Αν αποδεχτείς ότι οι συμπεριφορές των άλλων δεν έχουν να κάνουν με εσένα, εμποδίζεις τις κακές σκέψεις και αφήνεις χώρο για τις καλές.

Αλλαγή πορείας:

Σκέφτεσαι ακόμη τον καβγά με το αφεντικό σου; Ξεκόλλα κι άρχισε να κάνεις κάτι θετικό, π.χ. ένα χρονοδιάγραμμα με τους επόμενους στόχους σου. Με αυτόν τον τρόπο, οι ειδικοί πιστεύουν ότι ξεγράφεις στο λεπτό τις άσχημες αναμνήσεις.

Τι να κρατήσεις:
Σφαιρική άποψη:

Απομνημονεύουμε καλύτερα μία πληροφορία όταν τη συσχετίζουμε με άλλη που ήδη υπάρχει στη μνήμη μας. Έτσι, την επόμενη φορά που θα αφήσεις κάπου το κινητό σου, κοίτα το περιβάλλον δίπλα σου, ώστε να ανακαλέσεις όλη την εικόνα. Λειτουργεί!

Με δικά σου λόγια:

Σταμάτα να περνάς άσκοπες ώρες μπροστά στον υπολογιστή. Αν θες να βελτιώσεις την ικανότητά σου να απομνημονεύεις στοιχεία, δοκίμασε να διαβάσεις συγκεντρωμένη ένα άρθρο και ύστερα περίγραψέ το σε κάποιον που βρίσκεται κοντά σου.

Βγες από το καβούκι σου:

Σύμφωνα με έρευνες, η έντονη κοινωνική ζωή βοηθάει να διατηρούνται σε καλό επίπεδο οι εγκεφαλικές λειτουργίες. Ένας άνθρωπος ο οποίος ζει μόνος δεν οξύνει τη μνήμη του με καινούργια μηνύματα, οπότε εξασθενεί.

Μυαλό σε φόρμα:

υπάρχουν ενδείξεις ότι τα υψηλά επίπεδα των ορμονών του στρες φθείρουν τα κύτταρα του εγκεφάλου και βλάπτουν τον ιππόκαμπο. Η τακτική γυμναστική θα σε ανεβάσει ψυχολογικά και θα επιβραδύνει την παραγωγή αυτών των ορμονών.

Μπες στην τάξη:

Η αταξία είναι ο χειρότερος εχθρός της μνήμης. Όσο βαρετό κι αν σου φαίνεται, άρχισε να κρατάς σημειώσεις ακόμα και για τα πιο απλά πράγματα. Χρησιμοποίησε την τεχνολογία για να καταγράφεις τα ραντεβού σου και να σβήνεις τις εργασίες που τελείωσαν.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *