Αυγό: η «σούπερ» τροφή!

Αυγό: η «σούπερ» τροφή!

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Διατροφή, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

Το πιο πλήρες τρόφιμο στο μικροσκόπιο της NaturaΝrg. Είναι πλούσιο σε γεύση και πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, αν και.. παρεξηγημένο!

της Μαρίας Σαρτζετάκη

Ο λόγος για το αυγό, μια από τις πλουσιότερες τροφές της φύσης, με πληθώρα ευεργετικών ιδιοτήτων, που το Πάσχα έχει την τιμητική του στο τραπέζι μας. Ας αδράξουμε, λοιπόν, την ευκαιρία να του δώσουμε τιμητική θέση και στη διατροφή μας!
Αποτελεί αναμφισβήτητα ένα από τα πλέον παρεξηγημένα τρόφιμα και κατά καιρούς έχουμε ακούσει πολλά για την… καλή και την κακή πλευρά του. Τι ισχύει όμως στην πραγματικότητα για τη μεγάλη περιεκτικότητά του αυγού σε χοληστερίνη και πόσο θα πρέπει να μας τρομάζουν όλα όσα ακούγονται;  Γιατί το αυγό θεωρείται μια από τις πιο θρεπτικές τροφές; Πόσα αυγά θα πρέπει να καταναλώνουμε καθημερινά; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα στα οποία θα βρείτε απαντήσεις διαβάζοντας το θέμα που ακολουθεί.

Η παραγωγή των αυγών

Τα αυγά εντατικής εκτροφής παράγονται σε πτηνοτροφεία, όπου δεκάδες ή εκατοντάδες κότες –ανάλογα με το μέγεθος της πτηνοτροφικής μονάδας- βρίσκονται μέσα σε κλουβιά, στοιβαγμένες τέσσερις, πέντε και έξι μαζί, τρέφονται από ταΐστρες μπροστά από τα κλουβιά, ενώ πίνουν νερό από μικρές πιπίλες που κρέμονται στο πάνω μέρος της «φωλιάς» τους. Απώτερος σκοπός να μην χάνουν πολύτιμες θερμίδες για τη μετακίνησή τους, ώστε να δίνουν το μέγιστο της παραγωγής τους σε αυγά με τον οικονομικότερο τρόπο. Η συνολική αυτή εικόνα δεν είναι και τόσο… φιλική, ούτε προς τα ζώα αυγοπαραγωγής, ούτε και στο οικολογικό αίσθημα που διαπνέει όσους αντιμετωπίζουν τα ζώα με ευαισθησία. Και εδώ έρχονται να δώσουν την «ανταπάντησή» τους οι κότες που εκτρέφονται σε βιολογικά αγροκτήματα, τα οποία ευτυχώς τα τελευταία χρόνια συνεχώς αυξάνονται, σεβόμενοι τις κότες και το περιβάλλον στο οποίο αναπτύσσονται και γενούν τα αυγά τους.

Η πολύτιμη σύνθεση

Το αυγό θεωρείται η πιο ολοκληρωμένη τροφή, καθώς περιέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για μια ισορροπημένη διατροφή. Συγκεκριμένα, το ασπράδι του αυγού περιέχει πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας και όλα τα απαραίτητα αμινοξέα που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός, κάτι που το καθιστά πολύ σημαντικό τρόφιμο για την παιδική διατροφή, καθώς οι πρωτεΐνες στην παιδική ηλικία είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη του μυϊκού ιστού, τη δημιουργία νέων κυττάρων αλλά και την παραγωγή πολύτιμων ουσιών για τον ανθρώπινο οργανισμό όπως είναι τα ένζυμα, οι ορμόνες και τα αντισώματα.

Επιπλέον, αποτελεί εξαιρετική πηγή σιδήρου και περιέχει μόλις 5 γραμμάρια λίπους, ιδανική ποσότητα σύμφωνα με το πρότυπο της μεσογειακής διατροφής. Σημαντική είναι επίσης και η περιεκτικότητά του σε βιταμίνες, καθώς ο κρόκος περιέχει τις λιποδιαλυτές βιταμίνες A, D, Ε, ενώ σε όλο το αυγό βρίσκονται οι βιταμίνες της ομάδας Β αλλά και φυλλικό οξύ. Ακόμα περιέχει σημαντικές ποσότητες ιχνοστοιχείων όπως κάλιο, φώσφορο, ιώδιο και ψευδάργυρο, ενώ περιέχει και σημαντικές ποσότητες χοληστερόλης.

eggs_bioΒιολογικά αυγά: η καλύτερη επιλογή!

Αυτό που κάνει τα βιολογικά αυγά καλύτερα σε γεύση, ποιότητα και θρεπτικότητα σε σχέση με τα συμβατικά είναι το γεγονός ότι στο βιολογικό αγρόκτημα οι κότες περιφέρονται ελεύθερες στον εξωτερικό χώρο του πτηνοτροφείου και τρέφονται με τροφές που καλλιεργήθηκαν με φυσικές μεθόδους. Η καθεμιά έχει στη διάθεσή της περί τα τέσσερα έως έξι τετραγωνικά μέτρα για βόλτα και βοσκή. Τα ράμφη τους δεν έχουν κοπεί και οι φτερούγες τους δεν έχουν δεθεί, όπως πολλές φορές συμβαίνει στα συμβατικά πτηνοτροφεία εντατικής εκτροφής. Συχνά, ζούνε σε μικρές ομάδες με άλλες κότες και γεννούν τα αυγά τους σε άνετο περιβάλλον. Και όλα αυτά σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι παραγωγοί βιολογικών αυγών ακολουθούν τους κανόνες και τις αρχές της βιολογικής παραγωγής, με σκοπό την υγιή και χαρούμενη διαβίωση των πουλερικών, όσο αυτό είναι δυνατό, αλλά και την παραγωγή αυγών ανώτερης ποιότητας.

6 + 1 λόγοι  για να το προτιμήσουμε

  1. Μεταξύ των πρωτεϊνούχων τροφίμων, το αυγό διαθέτει τη μεγαλύτερη ποικιλία αμινοξέων, που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων και την αποκατάσταση βλαβών του οργανισμού.
  2. Το αυγό είναι από τα πλέον αγαπητά τρόφιμα στις δίαιτες, επειδή έχει λίγες θερμίδες (70-80 kcal) και προκαλεί αίσθημα κορεσμού.
  3. Η συστηματική κατανάλωση αυγών φαίνεται ότι προφυλάσσει τα μάτια από τον καταρράκτη και την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας, που μπορεί να οδηγήσει στην τύφλωση.
  4. Καθηγητές της παιδιατρικής και διατροφολόγοι συνιστούν το αυγό ως πολύτιμη τροφή για τους μαθητές, καθώς βοηθά την εγκεφαλική λειτουργία και τη δυνατότητα συγκέντρωσης και βελτιώνει την πνευματική απόδοση, λόγω της λεκιθίνης και της χολίνης που περιέχει.
  5. Είναι πλούσιο σε πρωτεΐνη, η οποία χαρίζει στον οργανισμό ενέργεια και μας κρατά σε εγρήγορση.
  6. Το Πανεπιστήμιο της Αλμπέρτα στον Καναδά αναφέρει ότι ένα αυγό την ημέρα ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση προστατεύοντας από την υπέρταση.
  7. Ως αξιόλογη πηγή βιταμίνης Β12, τα αυγά συμβάλλουν στην προστασία του εγκεφάλου αποτρέποντας την εγκεφαλική συρρίκνωση, η οποία ευθύνεται για την απώλεια μνήμης και τη μείωση των πνευματικών ικανοτήτων, ενώ συνδέεται και με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας.

Tip για τόνωση στο λεπτό!

Nιώθετε αδυναμία και κούραση; Xτυπήστε τον κρόκο ενός αυγού με όση ζάχαρη θέλετε και με μία κουταλιά ρούμι, μέχρι να ασπρίσει και να αφρίσει. Στη συνέχεια, ρίξτε ένα ποτήρι γάλα ή ζεστό νερό και πιείτε το ρόφημα. H λεκιθίνη που περιέχει ο κρόκος θα σας δυναμώσει, ενώ το αλκοόλ από το ρούμι θα επιδράσει διεγερτικά και τονωτικά στον οργανισμό σας.

hard-boiled-eggs

Πόσα αυγά πρέπει να τρώμε;

Η άποψη ότι δεν πρέπει να τρώμε περισσότερα από 2-3 αυγά την εβδομάδα, επειδή «αυξάνουν τη χοληστερίνη», έχει καταρριφθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι η κατανάλωση αυγών, ακόμη και καθημερινά, δεν επηρεάζει σημαντικά τα επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα, εφόσον η συνολική μας διατροφή είναι ισορροπημένη και χαμηλή σε κορεσμένα λιπαρά. Φαίνεται, δηλαδή, ότι αυτό που αυξάνει τη χοληστερίνη, καθώς και όλα τα λιπίδια στον οργανισμό μας, είναι τα κορεσμένα λίπη και όχι η χοληστερίνη των τροφών (ένα αυγό έχει 4,5 γραμμάρια λίπους, εκ των οποίων μόλις το 1,5 γραμμάριο είναι κορεσμένα). Εάν είστε υγιείς, λοιπόν, μπορείτε να καταναλώνετε άφοβα έως και έξι αυγά την εβδομάδα! Ωστόσο, όταν υπάρχει έστω και η τάση για υπερχοληστεριναιμία τα αυγά πρέπει να αποφεύγονται τελείως, ενώ για τα παιδιά οι παιδίατροι συνιστούν 2-3 αυγά την εβδομάδα.

Που χρειάζεται  προσοχή;
  • Στα υπέρβαρα και παχύσαρκα παιδιά, διότι η καθημερινή κατανάλωση αυγού είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει το λιπιδαιμικό τους προφίλ ανεβάζοντας την τιμή της χοληστερόλης στο αίμα.
  • Στους μεσήλικες άνδρες, καθώς  σύμφωνα με μελέτη που έγινε από ερευνητές της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ εκείνοι που τρώνε περισσότερα από επτά αυγά την εβδομάδα έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες πρόωρου θανάτου.
Χρήσιμες συμβουλές
  • Τα αυγά διατηρούνται στην ψύξη για να εμποδιστεί η ανάπτυξη μικροοργανισμών (σε -2οC). Κατά την απόψυξή τους πρέπει να μένουν 24 ώρες σε 8οC για να μη συσσωρεύεται υγρασία στο κέλυφος και να μην αναπτύσσονται μικροοργανισμοί.
  • Διατηρούνται στην κατάψυξη χωρίς το κέλυφος, αλλά όχι για μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς κατά την απόψυξη μετατρέπονται σε ζελατινώδη μάζα. Γι΄ αυτό προσθέτουμε 10% αλάτι ή 10% ζάχαρη. Αποψύχονται με παραμονή στους 12οC- 13οC για 48 ώρες.

Πηγή: NaturaNrg #05

 

Sas-endiaferei_arrow

Αυγά: παρεξηγημένα…αλλά με υψηλή θρεπτική αξία

Σαλάτα με μυρωδικά και αυγά

Πώς να βάψετε τα Πασχαλινά Αυγά με εναλλακτικές οικολογικές χρωστικές βαφές!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *