Chia. Οι αρχαίοι σπόροι με την υπερδύναμη

Chia. Οι αρχαίοι σπόροι με την υπερδύναμη

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Super foods, Vegan, Δίαιτα & Αδυνάτισμα, Διατροφή, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

 

Αν και είναι περισσότερο γνωστοί ως τροφή ωδικών πτηνών, οι Ινδιάνοι της Αμερικής που τους χρησιμοποιούσαν για αιώνες πίστευαν ότι αυξάνουν την αντοχή και ότι παρατείνουν τη διάρκεια ζωής.

της Τάνιας Μαρκουτσά

Οι σπόροι Chia (Salvia Hispanica) προέρχονται από την κεντρική πεδιάδα του Μεξικό. Chia στη γλώσσα των Μάγιας σημαίνει δύναμη. Οι Αζτέκοι πολεμιστές συνήθιζαν να έχουν πάντα μαζί τους σπόρους chia και νερό για να αντέχουν και να μην αφυδατώνονται.Θεωρείται μια από τις καλύτερες υπερτροφές για την κάλυψη των αναγκών μας σε ακόρεστα λιπαρά οξέα. Μόλις 2 κουταλιές της σούπας σπόρων στην καθημερινή μας διατροφή εφοδιάζουν τον οργανισμό με φυτικές ίνες, πρωτεΐνη, ασβέστιο, Ω3, Ω6 και πληθώρα βιταμινών και μετάλλων. Δεν είναι λίγοι οι αθλητές που το χρησιμοποιούν για την ανάπτυξη των μυών τους, αλλά και γυναίκες στην περίοδο της εγκυμοσύνης και του θηλασμού. Η απαράμιλλη σταθερότητα των Ω-3 λιπαρών οξέων του Chia είναι το αποτέλεσμα των φυσικών αντιοξειδωτικών που παρέχει.

Τα φυσικά αντιοξειδωτικά του chia, του δίνουν ένα τεράστιο πλεονέκτημα έναντι όλων των άλλων πηγών Ω-3 λιπαρών οξέων. Ιδιαίτερα για τους χορτοφάγους είναι μια εξαιρετική επιλογή, αφού περιέχει 8 φορές περισσότερα Ω-3 από το σολομό και είναι 3 φορές πιο αντιοξειδωτικό από τα blueberries. Περιέχει 6 φορές περισσότερο ασβέστιο από το γάλα και 15 φορές περισσότερο μαγνήσιο από το μπρόκολο, 3 φορές περισσότερο σίδηρο από το σπανάκι και περισσότερη βιταμίνη C από τα πορτοκάλια. Το Chia είναι ιδανικό προϊόν για τον εμπλουτισμό διαφόρων διατροφικών προϊόντων, όπως είναι οι παιδικές τροφές, τα μπισκότα, το γιαούρτι, οι σάλτσες κ.λπ. Στο Μεξικό, την Κεντρική Αμερική, καθώς επίσης στην Καλιφόρνια και την Αριζόνα των Η.Π.Α παρασκευάζουν από chia ένα δημοφιλές αναψυκτικό, το «chia fresca».

Πίσω στο χρόνο

chia_leavesΑπό το 2.600 π.Χ, οι Μεξικάνοι καλλιεργούσαν Chia. Την εποχή που ο Κολόμβος έφθανε στον Νέο Κόσμο, το γεύμα των Αζτέκων και των Μάγιας αποτελούνταν από Chia, αμάραντο, φασόλια και καλαμπόκι. Η Tenochtitlan, η πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας των Αζτέκων, εισέπραττε ποσότητες σπόρου chia που κυμαίνονταν μεταξύ των 5.000 και 15.000 τόνων, ως ετήσιο φόρο από τα κατακτημένα έθνη. Όμως, το σπόρο chia δεν τον χρησιμοποιούσαν μόνο για τροφή, αλλά και ως ιατρικό. Γινόταν μάλιστα και προσφορά στους αρχαίους Θεούς των Αζτέκων.

Η χρήση του chia στις ειδωλολατρικές θρησκευτικές τελετές ανησυχούσε τους Ισπανούς κατακτητές. Έτσι, αποφάσισαν να τον εξαφανίσουν επιβάλλοντας στην καλλιέργεια chia δασμούς. Για πεντακόσια χρόνια αυτή η σπάνια υπερτροφή σχεδόν χάθηκε.
Κι όμως επιβίωσε… Παρά τις αντιξοότητες, το chia συνέχισε να καλλιεργείται σε πολύ μικρές εκτάσεις, σε διάσπαρτες περιοχές των βουνών του νότιου Μεξικού και της Γουατεμάλας. Το 1991, το ερευνητικό και αναπτυξιακό πρόγραμμα «Northwestern Argentina Regional Project» έφερε το chia ξανά στο τραπέζι μας.

Στα πλαίσια του προγράμματος, καλλιεργητές, εταιρείες, καθώς επίσης και τεχνικό και επιστημονικό προσωπικό από την Αργεντινή, την Κολομβία, τη Βολιβία, το Περού και τις Η.Π.Α άρχισαν να συνεργάζονται για την παραγωγή του chia. Η ιδέα πίσω από το πρόγραμμα δεν ήταν μόνο να παρασχεθεί στους καλλιεργητές μια εναλλακτική καλλιέργεια, αλλά και η βελτίωση της ανθρώπινης υγείας με την ένταξη του chia στη διατροφή των λαών της Δύσης, ως πηγής Ω-3 λιπαρών οξέων, αντιοξειδωτικών και φυτικών ινών.

Chia και στη δίαιτα

chia seeds _bowlΕάν ρίξουμε τους σπόρους chia σε νερό για 30 λεπτά, θα διαπιστώσουμε ότι αποκτούν τη μορφή συμπαγούς ζελατίνας. Σχεδόν το ίδιο συμβαίνει και μέσα στο στομάχι μας, όταν καταναλώνουμε τους σπόρους με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα φυσικό εμπόδιο. Έτσι, νιώθουμε γρηγορότερα το αίσθημα του κορεσμού, ενώ αντίθετα καθυστερεί τη μετατροπή των υδατανθράκων και συνεπακόλουθα την άνοδο του σακχάρου του αίματος. Απορροφούν 9 φορές τον όγκο τους σε νερό, σχηματίζοντας το λέγομενο chia gel.

Το τζελ αυτό περιέχει Ω-3 και αντιοξειδωτικά και έχει ευεργετικές ιδιότητες για το έντερο. Επιπλέον, βοηθά στη μείωση της αίσθησης της πείνας. Μπορείτε να αναμείξετε 1/3 του φλιτζανιού chia seeds με 2 φλιτζάνια νερό. Αφήστε το για 15 λεπτά, ανακατέψτε και βάλτε το στο ψυγείο. Τους σπόρους chia τους βρίσκουμε στα καταστήματα φυτικών τροφών σε ζελέ, σε μαρμελάδες, δημητριακά, γιαούρτι και σάλτσες ή ως συμπλήρωμα διατροφής.

Πηγή: NaturaNrg #14

Sas-endiaferei_arrow

Το «Μαγικό» Turmeric

Βαοbab: το «φρούτο της ζωής» ήρθε από την Αφρική

Μίσο, μια μακροβιοτική σούπερ-τροφή

Αγαύη: από το Μεξικό με αγάπη!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *