Δημητριακά. Το χρυσάφι της γης

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Διατροφή, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

Η ιστορία των δημητριακών αποτελεί κομμάτι της ιστορίας της ανθρωπότητας, καθώς αποτελούν τη βασική τροφή μας εδώ και 10.000 χρόνια. 

Της Μαρίας Γκέκα

Η καλλιέργεια και η διάθεσή τους έχουν σημαδέψει οικονομίες, πολέμους και πολιτισμούς, από τη  Νεολιθική κιόλας εποχή. Αλλά τα δημητριακά δεν έχουν σημαδέψει μόνο το διατροφικό παρελθόν μας, επηρεάζουν σημαντικά την τρέχουσα διατροφή και αναμένεται να εξακολουθήσουν να ελέγχει σε μεγάλο βαθμό τις διατροφικές συνήθειες του μέλλοντος.

Ως σύμβολο της γονιμότητας συνδέθηκαν με πολλές θεότητες του αρχαίου κόσμου, όπως τη Δήμητρα στην αρχαία Ελλάδα και τον Όσιρι στην Αίγυπτο. Αποτελούν πολύτιμη πηγή ενέργειας και θρεπτικών συστατικών για τον ανθρώπινο οργανισμό. Άλλωστε, από την άλεσή τους προκύπτει  το  ψωμί, το βασικότερο είδος διατροφής του ανθρώπου, από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας.

Οι περισσότερες θρεπτικές ουσίες των δημητριακών βρίσκονται στο φλοιό και το πίτουρο, δηλαδή στις δύο εξωτερικές στοιβάδες του καρπού, οι οποίες αφαιρούνται κατά τη διάρκεια της άλεσης. Γι’ αυτό πρέπει να προτιμώνται πάντοτε τα δημητριακά ολικής άλεσης, όπου αλέθονται και οι τρεις στοιβάδες και επομένως περιέχουν έως και 75% περισσότερα πολύτιμα για τον οργανισμό θρεπτικά συστατικά από τα επεξεργασμένα.

Τα ακατέργαστα δημητριακά είναι ζωντανή τροφή!

Τα ακατέργαστα δημητριακά είναι στην ουσία ζωντανή τροφή. Εάν τα φυτέψουμε υπό τις σωστές συνθήκες, θα φυτρώσουν. Οι φύτρες τους θα βγουν και το φυτό θα μεγαλώσει. Σε ορισμένα, όπως η βρώμη και το ρύζι, το κέλυφός τους είναι ινώδες και δεν τρώγεται κι έτσι χρειάζεται αφαίρεση για να γίνει βρώσιμο.

Ορισμένα άλλα, όμως, όπως το σιτάρι, περιέχουν πίτουρο, που ουσιαστικά είναι η προστατευτική επικάλυψη του σπόρου. Ακριβώς από κάτω βρίσκονται όλες οι θρεπτικές ουσίες, άρα, όταν αφαιρούμε το πίτουρο, αφαιρούμε κι αυτές. Συγκεκριμένα το πίτουρο περιέχει βιταμίνες του συμπλέγματος Β, φυλλικό οξύ, ω-3 λιπαρά οξέα, πλήθος μετάλλων και αντιοξειδωτικών ουσιών και περίπου το ένα τέταρτο της πρωτεΐνης του φυτού.

Κατά τη διάρκεια της σύγχρονης μεθόδου αλέσματος φεύγει και ο βλαστόδισκος, το «έμβρυο» του φυτού, το οποίο περιέχει θρεπτικά έλαια. Αυτό που μένει είναι το ενδοσπέρμιο του δημητριακού, το οποίο είναι στην ουσία ο αμυλώδης πυρήνας του και αποτελείται από υδατάνθρακες και λίγη πρωτεΐνη.

Γιατί μόνο ολικής αλέσεως;

olikisΔιάφορες μελέτες των τελευταίων χρόνων δείχνουν ότι τα ακατέργαστα δημητριακά προσφέρουν πολλά καλά στην υγεία μας.

Καταρχάς, είναι πλούσια σε φυτικές ίνες που συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερόλης, ενώ ευνοούν την ανάπτυξη της φυσιολογικής μικροβιακής χλωρίδας του εντέρου. Και δεν είναι μόνο οι φυτικές ίνες που μπορεί να λειτουργήσουν θεραπευτικά για τον ανθρώπινο οργανισμό αλλά και ο συνδυασμός τους με τα υπόλοιπα θρεπτικά συστατικά.

Μας προστατεύουν από διάφορες μορφές του διαβήτη, από καρδιακές νόσους, ακόμα και από διάφορες μορφές καρκίνου. Η πλειοψηφία, όμως,  των δημητριακών και των υποπροϊόντων που καταναλώνουμε σε ημερήσια βάση (όπως το αλεύρι, το ψωμί, οι φρυγανιές) είναι επεξεργασμένα, τα οποία είναι πολύ πιο φτωχά διατροφικώς.
Δυστυχώς, τα ακατέργαστα δημητριακά πάσχουν ακόμα από το στίγμα της «υγιεινής διατροφής». Πολλές φορές, ενώ ξέρουμε ότι μας κάνουν καλό, δεν τα θεωρούμε νόστιμα. Δεν είναι τυχαίο που εδώ και δυο-τρεις γενιές το ολόλευκο ψωμί το ονομάζουμε «πολυτελείας». Το αντίθετο θα έπρεπε να ισχύει!
Πότε ήταν η τελευταία φορά που αγοράσατε μαύρο ρύζι, για παράδειγμα, αντί για νυχάκι ή άσπρο μπασμάτι ή αμερικανικού τύπου; Μήπως οι περισσότεροι από εμάς, λόγω συνήθειας, ακόμα φανταζόμαστε την «πολυτέλεια» με χρώμα λευκό.

Φτιάξτε ένα σούπερ ενεργειακό πρωινό ή σνακ

1-Eτοιμάστε ένα μπολ με γάλα χαμηλών λιπαρών, κουάκερ (βρώμη), μέλι, κανέλα και κομματάκια μήλου. Δεν παίρνετε απλά ένα νοστιμότατο πρόγευμα, αλλά συνδυάζετε τα αντιοξειδωτικά οφέλη της κανέλας και του μελιού, με τις μοναδικές φυτικές ίνες της βρώμης και τις ευεργετικές πρωτεΐνες του γάλακτος, προσδίδοντας μοναδικά οφέλη στην υγεία της καρδιάς και των αγγείων.

Πηγή: NaturaNrg #27

Sas-endiaferei_arrow

Δημητριακά: Το δώρο της Γης στο …πιάτο σας!

Επαναφορά στη φύση με ολική άλεση!

Σνακ χαμηλά σε υδατάνθρακες

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *