diet

Δίαιτα Εναλλασσόμενης Νηστείας

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Δίαιτα & Αδυνάτισμα, Διατροφή, Ολιστικές Θεραπείες, Υγεία

Ο γρήγορος τρόπος να χάσετε βάρος

Στη σύγχρονη εποχή, η “μάχη” απαλλαγής από τα παραπανίσια κιλά είναι συνεχής, ενώ κύριο μέλημα όλων μας είναι να ανακαλύψουμε το τέλειο πρόγραμμα για γρήγορη και μόνιμη απώλεια βάρους. Φυσικά, οι περισσότεροι πια γνωρίζουμε ότι για την επίτευξη του στόχου αυτού δεν υπάρχει σύντομος δρόμος. Όμως, πώς θα σας φαινόταν, εάν κάνοντας ορισμένες αλλαγές και τροποποιήσεις στο πρόγραμμα διατροφής/άσκησης μπορείτε να έχετε καλύτερα αποτελέσματα στη δίαιτά σας και επιπλέον να μειώσετε σημαντικά τον κίνδυνο καρδιοπαθειών;  Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Ιλλινόις στο Σικάγο επιχείρησαν να ανακαλύψουν τον τρόπο να γίνει αυτό.

της Σοφίας Παπαδοπούλου, Χημικός, Πρόεδρος ΑΓΙΟΥΡΒΕΔΑ ΕΛΛΑΣ & ΕΛ.Ε.Μ.Ε.Ε.Α.*
*(Ελληνική Εταιρεία Μελέτης Εφαρμογής Επιστήμης Αγιουρβέδα)

Συγκεκριμένα, στόχος της παραπάνω ομάδας ερευνητών ήταν να διερευνήσει τις επιδράσεις που μπορεί να έχει η «εναλλασσόμενη νηστεία» σε συνδυασμό με την άσκηση, στο σωματικό βάρος, τη σύνθεση του σώματος και τους παράγοντες κινδύνου της στεφανιαίας νόσου.

Τι είναι η «εναλλασσόμενη» νηστεία;

Σίγουρα έχετε ακούσει άπειρες φορές ότι για να χάσετε βάρος, πρέπει να «καίτε» περισσότερες θερμίδες από αυτές που λαμβάνετε. Ως εκ τούτου, οι περισσότεροι άνθρωποι κάνουν δίαιτα, ενώ παράλληλα ασκούνται αρκετές ώρες την εβδομάδα για να κάψουν ακόμα περισσότερες θερμίδες. Η φόρμουλα αυτή λειτουργεί και εάν την ακολουθήσετε πιστά σίγουρα θα χάσετε βάρος. Όμως υπάρχει ένα πρόβλημα. Όσοι κάνουμε δίαιτα γνωρίζουμε πολύ καλά ότι δεν είναι εύκολη η μακροχρόνια διατήρηση μιας καθημερινής διατροφής χαμηλής σε θερμίδες. Μετά από ένα ή δύο μήνες, αν όχι λιγότερο, σχεδόν όλοι εγκαταλείπουμε την προσπάθεια, επειδή έχουμε άσχημη διάθεση, έλλειψη ενέργειας ή απλώς πεινάμε.
Και ακριβώς σε αυτό το σημείο είναι που μπορεί να βοηθήσει η Δίαιτα Εναλλασσόμενης Νηστείας (Δ.Ε.Ν), η διαδικασία της οποίας είναι η εξής: Καταναλώνουμε το 25% των θερμίδων που καλύπτουν τις ενεργειακές μας ανάγκες την 1η ημέρα (ημέρα νηστείας), ενώ την επόμενη τρώμε κανονικά. Την 3η ημέρα κάνουμε ξανά νηστεία και την 4η ημέρα τρώμε κανονικά, κ.ο.κ. Από πρακτικής άποψης, την 1η ημέρα νηστείας, μπορούμε να παραλείψουμε το πρόγευμα και το δείπνο και να φάμε ένα μεγάλο θρεπτικό γεύμα στις ώρες μεταξύ 12:00 και 14:00 (400-500 θερμίδες για τις γυναίκες, 500-600 θερμίδες για τους άνδρες). Είναι το διάστημα που, σύμφωνα με την Αγιουρβέδα, ανήκει στις ώρες Pitta, όπου ο μεταβολισμός βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα. Την επόμενη ημέρα, τρώμε τρία κανονικά γεύματα και ενδιάμεσα σνακ.
Με βάση την κοινή λογική θα πίστευε κανείς ότι, κατά τις ημέρες της κανονικής διατροφής και λόγω της χαμηλής θερμιδικής κατανάλωσης της προηγούμενης ημέρας,  τα άτομα θα υπέκυπταν σε υπερβολικά μεγάλες ποσότητες τροφής. Σύμφωνα όμως, με τους ερευνητές, κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Κατά συνέπεια, η εναλλασσόμενη δίαιτα έχει ως αποτέλεσμα την ταχύτερη και μακροχρόνια απώλεια βάρους, χωρίς το άτομο να υποφέρει από υπερβολική πείνα, λαιμαργία ή έλλειψη ενέργειας.

Αποτελέσματα έρευνας

Στη μελέτη διάρκειας 12 εβδομάδων, συμμετείχαν 83 άτομα τα οποία χωρίστηκαν σε 4 ομάδες:

  • Δίαιτα Εναλλασσόμενης Νηστείας (Δ.Ε.Ν)
  • Άσκηση
  • Δ.Ε.Ν. σε συνδυασμό με άσκηση («Συνδυασμός»)
  • Έλεγχος

Στο πρόγραμμα διαιτητικής παρέμβασης συμμετείχαν μόνο οι ομάδες Δ.Ε.Ν. και «Συνδυασμού», οι οποίες τις ημέρες της νηστείας κατανάλωναν το 25% των ημερήσιων απαιτούμενων θερμίδων, ενώ τις ενδιάμεσες μη-νηστείας ημέρες κατανάλωναν ελεύθερα όσο φαγητό επιθυμούσαν. Οι ομάδες Ελέγχου και Άσκησης διατήρησαν τις κανονικές διατροφικές τους συνήθειες.
Στο πρόγραμμα παρέμβασης της άσκησης συμμετείχαν μόνο οι ομάδες Άσκησης και «Συνδυασμού», οι οποίες ακολούθησαν ένα πρόγραμμα ασκήσεων μέτριας έντασης με στατικά ποδήλατα ή ελλειπτικά μηχανήματα 3 φορές την εβδομάδα για όλη τη διάρκεια της μελέτης. Οι ομάδες Ελέγχου και Δ.Ε.Ν. συνέχισαν να διατηρούν τις κανονικές καθημερινές τους δραστηριότητες, αλλά τους ζητήθηκε να σταματήσουν οποιαδήποτε συμμετοχή σε τάξεις γυμναστικής ή άσκησης κατά τη διάρκεια της μελέτης. Οι ερευνητές έλαβαν δείγμα αίματος μετά από νηστεία από όλους τους συμμετέχοντες στην αρχή της μελέτης και μετά από 12 εβδομάδες, για να μετρήσουν τα επίπεδα της χοληστερόλης και της γλυκόζης. Οι συμμετέχοντες υποβάλλονταν επίσης σε μετρήσεις του βάρους, του Δείκτη Μάζας Σώματος (Δ.Μ.Σ.) και της περιφέρειας της μέσης.
Όλοι οι συμμετέχοντες των τριών ομάδων παρέμβασης έχασαν βάρος και πέτυχαν μείωση του Δ.Μ.Σ., όμως η ομάδα «Συνδυασμού» είχε καλύτερα αποτελέσματα σε σύγκριση με τις ομάδες Δ.Ε.Ν. και Άσκησης, μόνο. Μόνο οι συμμετέχοντες στις ομάδες Δ.Ε.Ν. και «Συνδυασμού» σημείωσαν μείωση του ποσοστού λίπους και της περιφέρειας της μέσης, με μεγαλύτερη απώλεια ποσοστού λίπους να σημειώνεται στην ομάδα «Συνδυασμού».
Τα αποτελέσματα της ανάλυσης αίματος έδειξαν ότι η LDL («κακή») χοληστερόλη μειώθηκε, ενώ η HDL («καλή») χοληστερόλη αυξήθηκε στην ομάδα «Συνδυασμού» μόνο. Επιπλέον, τα επίπεδα της γλυκόζης της νηστείας ήταν χαμηλότερα στις ομάδες Δ.Ε.Ν. και «Συνδυασμού» σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ομάδες ελέγχου.
Οι ερευνητές δήλωσαν: «Η μελέτη αυτή είναι η πρώτη που αποδεικνύει ότι ο συνδυασμός Δ.Ε.Ν. και άσκησης επιφέρει εντυπωσιακές αλλαγές στο σωματικό βάρος, τη σύνθεση του σώματος και τα επίπεδα λιπιδίων ως δείκτες κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου, σε σύγκριση με την Δ.Ε.Ν. ή ομάδα Άσκηση μόνο. Ειδικότερα, η ομάδα «Συνδυασμού» έχασε περισσότερο βάρος (6 κιλά) και σημείωσε μεγαλύτερη μείωση της μάζας λίπους (5 κιλά), σε σύγκριση με τις μεμονωμένες επεμβάσεις μετά από 12 εβδομάδες. Επιπλέον, η ομάδα «Συνδυασμού» σημείωσε 12% μείωση των επιπέδων της LDL και 18% αύξηση της HDL χοληστερόλης από την αρχή της μελέτης».

Μην ξεχνάτε ότι:  

  1. Στην αγιουρβεδική βιβλιογραφία, υπάρχει πολύ πλούσιο υλικό σχετικά με ποια διατροφή ταιριάζει στον καθένα ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του.
  2. Αλλά και για την άσκηση χρειάζεται να γνωρίζει κανείς ποια είναι η καταλληλότερη για τη δική του ιδιοσυγκρασία. Σε κάθε περίπτωση όμως απαιτείται μέτρο και ισορροπία. Οι ασκήσεις γιόγκα κατά την Αγιουρβέδα αποτελούν την καλύτερη μορφή άσκησης, διότι συμβάλουν όχι μόνο στη μυϊκή τόνωση αλλά και στη διαμόρφωση υγιούς, ευλύγιστου και δυνατού σώματος, ικανού να αντεπεξέλθει στις διάφορες ανάγκες της καθημερινότητας…

Πηγή: NaturaNrg #39

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *