Thilasmos-diatrofi-moro-mama-naturanrg

Διατροφή στο θηλασμό. Τροφές, βότανα και συμπληρώματα για μητέρα που θηλάζει

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: NRGFresh, NrgHealth, Διατροφή, Μαμά, Οικογένεια, Παιδί

Η περίοδος μετά την εγκυμοσύνη είναι μία από της σημαντικότερες στη ζωή μιας γυναίκας αλλά και μία περίοδος που επικρατούν πολλοί μύθοι και αβάσιμες συμβουλές από τρίτους, όπως το συγγενικό περιβάλλον και φίλους, για τη διατροφή της.

Κάποιοι υποστηρίζουν πως η μητέρα πρέπει να αποβάλλει ορισμένες τροφές από το καθημερινό της διαιτολόγιο. Τι ισχύει πραγματικά όμως;

Εγκυμοσύνη και θηλασμός

Η εγκυμοσύνη, όπως και ο θηλασμός, είναι απόλυτα φυσιολογικές καταστάσεις κι έτσι πρέπει να τις αντιμετωπίζουμε. Ο θηλασμός, κάποιες φορές δυσκολεύει τις νέες μητέρες, αλλά αποτελεί την ιδανική διατροφή των βρεφών. Αν μια μητέρα ακολουθεί οδηγίες που τη δυσκολεύουν, είναι πιθανό να σταματήσει το θηλασμό. Δεν υπάρχει λόγος να αγχώνεστε.

Δεν απαιτείται «τέλεια» διατροφή για το θηλασμό. Το μόνο που απαιτείται από το φαγητό της λεχώνας είναι… κοινή λογική. Και φυσικά όχι υπερβολική ενασχόληση και ανησυχία. Μια ισορροπημένη, ομαλή διατροφή είναι ότι χρειάζεται. Η μητέρα που θηλάζει πρέπει να τρώει ανάλογα με την όρεξη της και όχι με το ζόρι. Επίσης, ιδανικά, πρέπει να καταναλώνει όλες τις κατηγορίες των τροφίμων (γαλακτοκομικά, δημητριακά, λαχανικά, φρούτα, όσπρια, ψάρια, κρέας, αυγό, ξηρούς καρπούς) ενώ οι ημερήσιες θερμίδες που χρειάζεται παραπάνω είναι μόλις 500kcals την ημέρα.

Όλα επιτρέπονται

Δεν πρέπει να αποκλείσουμε προκαταβολικά τίποτα από τη διατροφή της λεχώνας. Μπορεί να τρώει ακόμα και σκόρδο, κρεμμύδι, πράσινα λαχανικά, όσπρια, λάχανο, καυτερά, όξινα. Τέτοιου είδους περιορισμοί δυσκολεύουν τη νέα μητέρα, δημιουργούν μονοτονία και οδηγούν στην εγκατάλειψη του θηλασμού. Ακόμα δημιουργούν μονοτονία στη γεύση ακόμα και για το παιδί.

Η ποικιλία στη διατροφή της μητέρας συνεπάγεται ποικιλία και στη γεύση του μητρικού γάλακτος η οποία βοηθά το παιδί να δεχτεί πιο εύκολα τροφές στο μέλλον. Αν η διατροφή της μητέρας είναι κακή και περιοριστική, το γάλα της διατηρεί τα θρεπτικά συστατικά του σε βάρος των αποθηκών της μητέρας. Ανεξάρτητα με το τι τρώει η μητέρα, στο γάλα δεν επηρεάζονται η ολική ποσότητα πρωτεϊνών, λιπαρών, λιποδιαλυτών βιταμινών(A,D,E,K), ασβεστίου, σιδήρου, υδατοδιαλυτών βιταμινών και το ποσοστό ωφέλιμων λιπαρών ω3.

Διαβάστε επίσης, 7 συμπληρώματα διατροφής για την εγκυμοσύνη

Η παρεξήγηση με το γάλα

Η λεχώνα δεν πρέπει να πίνει  γάλα με το ζόρι. Δεν χρειάζεται επιπλέον αφού δεν αυξάνεται το μητρικό όσο και να πίνει η ίδια. Επίσης, δεν χρειάζεται συμπληρώματα ασβεστίου και γι αυτό δεν πρέπει να καταναλώνονται αυθαίρετα παρά μόνο αν τα συστήσει ο γιατρός.

Έρευνες έχουν δείξει πως η παροδική αφαλάτωση των οστών της μητέρας δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα. Αντιθέτως όσο περισσότερο θηλάσει μια γυναίκα τόσο πιο αυξημένη προστασία έχει από μελλοντική οστεοπόρωση. Επίσης είναι λανθασμένη η αντίληψη ότι η νέα μητέρα δεν πρέπει να καταναλώνει γαλακτοκομικά. Έρευνες δείχνουν ότι αποφεύγοντας τα, λαμβάνουν λιγότερες πρωτεΐνες, ασβέστιο, βιταμίνη D με αρνητικές επιπτώσεις στις αποθήκες του οργανισμού. Ο μόνος λόγος που πρέπει να μειώνονται είναι  ύστερα από συνεννόηση  με τον γιατρό, αν το μωρό παρουσιάσει σημάδια αλλεργίας. Σ’ αυτήν την περίπτωση, σε συνεργασία με διατροφολόγο, προτιμώνται άλλες πηγές ασβεστίου.

Ισορροπία και ηρεμία

Μία διατροφή πλούσια σε ω-3 ωφέλιμα λιπαρά οξέα, με ελαιόλαδο, ψάρια, θαλασσινά και φυτικές μαργαρίνες βοηθά στην εγκεφαλική ανάπτυξη και εξασφαλίζει την καλή όραση του παιδιού. Παράλληλα απομακρύνει το ενδεχόμενο επιλόχειας κατάθλιψης για τη μητέρα.

Τα συμπληρώματα σιδήρου είναι περιττά αν η λεχώνα δεν παρουσιάζει αναιμία. Οι ανάγκες της σε σίδηρο είναι οι μισές από της μη θηλάζουσας αρκεί να είναι αρκετή η κατανάλωση κόκκινου κρέατος. Το συμπλήρωμα σιδήρου μπορεί να προκαλέσει στο μωρό δυσκοιλιότητα.  Οι λεχώνες που δεν τρώνε κρέας συστήνεται να λαμβάνουν συμπληρώματα  βιταμινών Β.  Όσες είναι αυστηρά χορτοφάγοι, πρέπει να παίρνουν συμπλήρωμα Β12 και να καταναλώνουν εναλλακτικές πηγές πρωτεϊνών όπως η σόγια. Πρέπει να παρακολουθούνται από διατροφολόγο και παράλληλα να υπάρχει τακτική παρακολούθηση του παιδιού για την ανάπτυξη του.

Τα ροφήματα

Η κατανάλωση αλκοόλ πρέπει να αποφεύγεται. Αν όμως δεν μπορεί να αποφύγει ένα ποτηράκι κρασί, το καλύτερο είναι  να θηλάσει αφού περάσουν 2 ώρες.

Η κατανάλωση αναψυκτικών είναι απαραίτητο να περιοριστεί ενώ ο καφές δεν πρέπει να ξεπερνά τις 2 κούπες την ημέρα, να είναι καλά φιλτραρισμένος και ο θηλασμός να ακολουθεί μετά από ένα δίωρο. Χρειάζεται όμως ιδιαίτερη προσοχή η πρόσληψη καφεΐνης από άλλες πηγές όπως το τσάι και η σοκολάτα. Ιδιαίτερα κατά τον πρώτο μήνα ζωής του μωρού, που είναι περισσότερο ευαίσθητο, κι ίσως αντιδράσει αρνητικά στην καφεΐνη με κολικούς, αϋπνία και νευρικότητα.

Do and Don’ts

Διατροφικά βοηθήματα του θηλασμού αποτελούν ο μάραθος,οι νιφάδες βρώμης, η πιπερόριζα , ο γλυκάνισος, ο άνηθος, η μαγιά μπύρας και η τριγωνέλλα.

Ο θηλασμός για 6 μήνες προστατεύει από την παχυσαρκία και τα κιλά της εγκυμοσύνης χάνονται πιο εύκολα. Δίαιτα στο θηλασμό μπορεί να γίνει μόνο υπό προϋποθέσεις!

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να καταναλώνονται λιγότερες από 500kcals την ημέρα ενώ η μέγιστη απώλεια κιλών το μήνα είναι 2 κιλά. Υπερβολικές δίαιτες, περιοριστικές ή μονοφαγίες θα μειώσουν τη θρεπτική αξία του μητρικού γάλακτος και μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα σε μητέρα και στο παιδί. Όσο για τη γυμναστική, ενδείκνυται κάποιο είδος αερόβιας ήπιας άσκησης.

Η λεχώνα είναι σημαντικό να ζει μια φυσιολογική ζωή και να προσέχει τον εαυτό της.

Πηγή: Naturanrg#22o

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *