brain_food

Εξετάσεις: Διατροφή για καλύτερη μνήμη και συγκέντρωση

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Διατροφή, Οικογένεια, Παιδί

 

Η απόδοση των μαθητών στις εξετάσεις δεν εξαρτάται μόνο από το πόσο καλά είναι διαβασμένοι. Το μυστικό είναι να έχουν καλή μνήμη και την απαραίτητη συγκέντρωση… Και η σωστή διατροφή είναι αυτή που αναδεικνύει το αποτέλεσμα, διότι -παραφράζοντας και τη γνωστή παροιμία- «νηστικό αρκούδι δεν…γράφει καλά στις εξετάσεις»!

⇒ της Κωνσταντίνας Μούλιου, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι πλέον γεγονός. Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί βρίσκονται στο απόγειο της αγωνίας και του άγχους περιμένοντας τον «τελικό»… απολογισμό της χρονιάς. Στόχος η μέγιστη συγκέντρωση, η καλή μνήμη για τις καλύτερες δυνατές επιδόσεις και εδώ ο ρόλος της διατροφής είναι καταλυτικός. Γιατί, προσθέτοντας ο μαθητής  έξυπνες τροφές στo καθημερινό του διαιτολόγιο, θα δώσει ώθηση στον εγκέφαλό του να λειτουργεί αποτελεσματικότερα, βελτιώνοντας έτσι τη μνήμη και την ικανότητα συγκέντρωσης, άρα και την απόδοση.

Πρωινό, ο βασιλιάς των γευμάτων που βοηθά το μυαλό

Η διαρκής επιμονή και σύσταση των ειδικών για την κατανάλωση ενός σωστού πρωινού δεν είναι τυχαία. Ένα πλούσιο πρωινό τροφοδοτεί τον οργανισμό με αρκετή ενέργεια ώστε να ανταποκριθεί στις καθημερινές απαιτήσεις, ενώ παράλληλα παρέχει άμεσα γλυκόζη στον εγκέφαλο, βελτιώνοντας τη βραχυπρόθεσμη μνήμη και τη συγκέντρωση, σε σχέση με ένα φτωχό πρωινό. Ειδικότερα, στα παιδιά έχει αποδειχθεί ότι ευνοεί ιδιαίτερα τη σχολική απόδοση.

Προτιμήστε προϊόντα ολικής άλεσης

Ωστόσο, πέρα από την ποσότητα, σημαντική είναι και η ποιότητα του πρωινού γεύματος και το είδος των υδατανθράκων που περιέχονται σε αυτό. Τα τρόφιμα υψηλού γλυκαιμικού δείκτη, όπως τα επεξεργασμένα δημητριακά, αυξάνουν πολύ πιο γρήγορα τη γλυκόζη στο αίμα δίνοντας άμεσα ενέργεια στον εγκέφαλο, αλλά για λίγο χρονικό διάστημα, σε αντίθεση με τα δημητριακά ολικής άλεσης, που οδηγούν σε πιο αργή έκχυση της γλυκόζης στο αίμα και άρα παρατεταμένη διάρκεια συγκέντρωσης

fishΨάρι… η έξυπνη τροφή

Το ψάρι αποτελεί κορυφαία διατροφική επιλογή για τη σωματική και πνευματική υγεία. Είναι πλούσιο σε ω-3 λιπαρά οξέα (ειδικότερα τα πιο μεγάλα και λιπαρά ψάρια). Σύμφωνα με πολλές μελέτες βελτιώνουν τη νοητική λειτουργία και απόδοση, βοηθούν στην πρόληψη των εγκεφαλικών βλαβών, ασκούν νευροπροστατευτική δράση και συμβάλλουν στη μείωση του κινδύνου για μελλοντική εμφάνιση άνοιας.

Λίγοι ξηροί καρποί κάθε μέρα

Η βιταμίνη Ε αποτελεί την κατ’ εξοχήν αντιοξειδωτική βιταμίνη που βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στα φυτικά έλαια, όπως το ελαιόλαδο, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, και τους ξηρούς καρπούς, όπως τα καρύδια. Η κατανάλωση μιας μερίδας ξηρών καρπών ως σνακ κατά τη διάρκεια της ημέρας προσφέρει τεράστια οφέλη για το μυαλό χάρη στα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα που περιέχουν.

Μαύρη σοκολάτα, ο γλυκός «από μηχανής θεός»

Η μαύρη σοκολάτα έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε κακάο, γνωστό για την υψηλή συγκέντρωση σε φλαβονοειδή και την έντονη αντιοξειδωτική του δράση, που μπορεί να προσδώσει άμεσα στον οργανισμό την πνευματική τόνωση που χρειάζεται – μάλιστα ενισχύεται και από την παρουσία της καφεΐνης σε αυτήν. Ένα μικρό κομμάτι την ημέρα αρκεί για να προσφέρει αυτές τις ευεργετικές ιδιότητες.

Φρούτα και μικρά σνακ για εγρήγορση!

Πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι η κατανάλωση ενός μικρότερου σνακ σε σχέση με ένα πλούσιο και βαρύ μεσημεριανό κατά την εργασία, βοηθάει καλύτερα στην πνευματική απόδοση. Ειδικότερα, σνακ όπως τα φρούτα και τα τρόφιμα με γλυκιά γεύση διεγείρουν περισσότερο το μυαλό, σε σχέση με ένα μεγάλο γεύμα που μπορεί να προκαλέσει ατονία και υπνηλία.

student_booksΝερό, νερό, νερό

Τα χαμηλά επίπεδα ενυδάτωσης μπορεί να επηρεάσουν τη σωματική και πνευματική απόδοση, ακόμη και σε άτομα που ακολουθούν έναν καθιστικό τρόπο ζωής και δουλεύουν σε κλιματιζόμενο περιβάλλον. Η βραχυπρόθεσμη μνήμη, η προσοχή και οι ψυχοκινητικές ικανότητες επηρεάζονται αρνητικά από την αφυδάτωση, οπότε η συνεχής ενυδάτωση είναι «κλειδί» για την καλύτερη λειτουργία του σώματος και την πνευματική συγκέντρωση.

Καφές, με μέτρο

Μία άλλη ουσία που φαίνεται να δρα ευεργετικά στην εγκεφαλική λειτουργία είναι η καφεΐνη που υπάρχει πέρα από τον καφέ και σε άλλα τρόφιμα όπως η σοκολάτα. 1 με 1,5 φλιτζάνια καφέ την ημέρα αρκούν για να προσδώσουν την επιθυμητή σωματική και πνευματική ανάταση, ενώ βοηθούν και μακροπρόθεσμα στην προστασία των νοητικών λειτουργιών. Προσοχή! η κατάχρηση μπορεί να οδηγήσει σε αντίθετα αποτελέσματα, όπως στο άγχος, στην υπερδιέγερση και στην αδυναμία συγκέντρωσης.

Γλυκόζη, το «καύσιμο» του μυαλού μας

Οι υδατάνθρακες των τροφών κατά την καύση τους παράγουν γλυκόζη, που αποτελεί πηγή ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό και το ουσιώδες καύσιμο για τη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου. Σύμφωνα με μελέτες, τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε υδατάνθρακες (η ζάχαρη, τα φρούτα κ.λπ.) ενισχύουν τη μαθησιακή ικανότητα, «αφυπνίζουν» τον εγκέφαλο και οδηγούν σε αύξηση της προσοχής κατά τη διάρκεια μιας δραστηριότητας. Φυσικά, θα πρέπει να τηρείται το μέτρο και να αποφεύγεται η υπερβολική κατανάλωση υδατανθράκων, που πέρα από τις πιθανές επιπτώσεις στην υγεία (παχυσαρκία, διαβήτης τύπου ΙΙ, μεταβολικό σύνδρομο κ.λπ.), μπορεί τελικά να οδηγήσει στο αντίθετο αποτέλεσμα, δηλαδή σε μειωμένη συγκέντρωση.

Πηγή: NaturaNrg #60

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *