Αρχική NRGFresh Έκζεμα: Τι πρέπει να γνωρίζετε

Έκζεμα: Τι πρέπει να γνωρίζετε

8414
Έκζεμα: Τι πρέπει να γνωρίζετε

Το έκζεμα είναι μια κοινή πάθηση, μία δερματική αντίδραση που προκαλείται από διάφορες αιτίες και εκδηλώνεται με φλεγμονή ή ερεθισμό στο δέρμα. Εκτιμάται ότι επηρεάζει έως και το 20% των παιδιών και των ενηλίκων παγκοσμίως.Έκζεμα: Τι πρέπει να γνωρίζετε 

της Μαρίας Γκέκα

O περισσότερος κόσμος όταν μιλάει για το «έκζεμα» αναφέρεται στην ατοπική δερματίτιδα. Ωστόσο υπάρχουν και άλλα είδη εκζέματος, όπως η ερεθιστική δερματίτιδα, η αλλεργική δερματίτιδα εξ επαφής κ.λπ. Έκζεμα: Τι πρέπει να γνωρίζετε

Οι περισσότεροι ασθενείς πάσχουν από ατοπική δερματίτιδα, η οποία σε πολλούς από αυτούς πρωτοεμφανίστηκε στην παιδική ηλικία. Στην πραγματικότητα, το 40-60% των παιδιών με ατοπική δερματίτιδα θα την έχουν και μετά την ενηλικίωση. Το να παρουσιάζεις έκζεμα, ειδικά από την παιδική ηλικία δεν είναι καθόλου ευχάριστο. Ειδικά το χειμώνα που είναι η κατ’ εξοχήν εποχή για εξάρσεις του εκζέματος. Ο χειμώνας ευνοεί την ξηροδερμία, αφετέρου ο κόσμος είθισται να εκτίθεται περισσότερο στους ερεθιστικούς παράγοντες.

Συμπτώματα και εικόνα του εκζέματος

Η κλινική εικόνα του εκζέματος στην οξεία μορφή περιλαμβάνει ερύθημα, φυσαλίδες, οίδημα και φαγούρα. Στην υποξεία μορφή, έχει όλα τα παραπάνω συμπτώματα, αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό και ένταση, ενώ στη χρόνια μορφή παρουσιάζεται λειχηνοποίηση, φαγούρα και επίταση των πτυχών (γραμμώσεις).

Το έκζεμα δεν είναι μεταδοτικό

Τα συμπτώματά του, όπως είπαμε περνούν περιόδους ύφεσης και έξαρσης. Χαρακτηρίζεται από φαγούρα, ξηρότητα και φλεγμονή στο δέρμα. Τα άτομα με έκζεμα νιώθουν ασίγαστη λαχτάρα να ξύσουν το δέρμα τους, αλλά αν υποκύψουν σε αυτήν ανοίγουν έναν φαύλο κύκλο. Και αυτό, γιατί το ξύσιμο παρέχει μεν παροδική ανακούφιση από τον κνησμό, αλλά δημιουργεί μικρορρήξεις στη συνέχεια του δέρματος και προκαλεί φλεγμονή, η οποία εντείνει το αίσθημα του κνησμού.

Αν και οι χαρακτηριστικές βλάβες του εκζέματος είναι εμφανείς μόνο στο δέρμα, μπορεί να δημιουργήσει και άλλα προβλήματα. Για παράδειγμα, έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2015 στο επιστημονικό περιοδικό Annals of Nutrition and Metabolism έδειξε ότι τα άτομα με έκζεμα έχουν αυξημένη πιθανότητα να εκδηλώσουν επίσης άσθμα και δυσανεξίες ή αλλεργίες σε τρόφιμα και αλλεργιογόνα που μεταφέρονται με τον αέρα. Χαρακτηριστικό είναι ότι ένα στα δύο παιδιά με δερματικό έκζεμα έχουν ευαισθησία και στην πρωτεΐνη του αγελαδινού γάλακτος. Επιπρόσθετα, όταν το έκζεμα είναι πολύ σοβαρό και εκδηλωθεί σε αρθρώσεις, μπορεί να οδηγήσει σε δυσκαμψία αυτών των αρθρώσεων (π.χ. λόγω του πόνου που προκαλεί).

Διαβάστε επίσης ⇒ Μικροβίωμα του δέρματος. Τι συμβαίνει εάν δεν βρίσκεται σε ισορροπία;

Συμπληρώματα που θα σας βοηθήσουν

Παρόλο που υπάρχουν πολλές επιλογές θεραπείας και φάρμακα, πολλά συμπληρώματα μπορεί επίσης να είναι ευεργετικά. Παρακάτω είναι 6 συμπληρώματα που μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση των συμπτωμάτων του εκζέματος.

1. Ιχθυέλαιο

Το ιχθυέλαιο βοηθά στην ενίσχυση της πρόσληψης ωμέγα-3 λιπαρών οξέων. Τα ωμέγα – 3 λιπαρά οξέα μπορούν να υποστηρίξουν την υγεία του δέρματος λόγω των ισχυρών αντιφλεγμονωδών ιδιοτήτων τους. Μια ανασκόπηση πολλών μελετών για το έκζεμα διαπίστωσε ότι το ιχθυέλαιο ήταν αρκετά ωφέλιμο για το έκζεμα σε σύγκριση με μια θεραπεία εικονικού φαρμάκου.

Επιπλέον, μια μελέτη διαπίστωσε ότι η κατανάλωση ιχθυελαίου κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του επιπολασμού και της σοβαρότητας του εκζέματος στα παιδιά τους.

2. Βιταμίνη D

Το δέρμα μας παράγει βιταμίνη D όταν εκτίθεται στον ήλιο. Η βιταμίνη D βρίσκεται επίσης σε πολλά τρόφιμα και είναι ευρέως διαθέσιμη ως συμπλήρωμα. Ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι η βιταμίνη D μπορεί να βοηθήσει στη θεραπεία του εκζέματος.

Πράγματι, μια ανασκόπηση τεσσάρων μελετών κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η λήψη συμπληρωμάτων με βιταμίνη D ήταν πιο αποτελεσματική στη μείωση της σοβαρότητας των συμπτωμάτων του εκζέματος.

Μια άλλη ανασκόπηση 21 μελετών συσχέτισε τα χαμηλότερα επίπεδα βιταμίνης D με αυξημένη σοβαρότητα εκζέματος στα παιδιά. Διαπίστωσε επίσης ότι η συμπλήρωση με βιταμίνη D βελτίωσε τα συμπτώματα του εκζέματος.

3. Βιταμίνη Ε

Η βιταμίνη Ε είναι ένα απαραίτητο μικροθρεπτικό συστατικό που υπάρχει σε πολλά προϊόντα περιποίησης δέρματος. Εκτός από την ικανότητά της να προστατεύει το δέρμα από το οξειδωτικό στρες, ορισμένες μελέτες έχουν βρει ότι μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των συμπτωμάτων του εκζέματος.

Σύμφωνα με μια μελέτη διάρκειας 4 μηνών, οι συμμετέχοντες που λάμβαναν 400 IU βιταμίνης Ε καθημερινά παρουσίασαν σημαντικές βελτιώσεις στη σοβαρότητα του εκζέματος και σε συμπτώματα όπως ο κνησμός, σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.

Σε μια άλλη μελέτη, η λήψη 600 IU βιταμίνης Ε οδήγησε σε μείωση κατά 36% της σοβαρότητας του εκζέματος μετά από 60 ημέρες. Επιπλέον, όταν συνδυάστηκε με 1.600 IU βιταμίνης D, η σοβαρότητα του εκζέματος μειώθηκε κατά 64%.

4. Ψευδάργυρος

Ο ψευδάργυρος είναι ένα σημαντικό μέταλλο που παίζει βασικό ρόλο στην υγεία του δέρματος. Αρκετές μελέτες δηλώνουν ότι μπορεί να είναι χρήσιμο στη θεραπεία φλεγμονωδών δερματικών παθήσεων, συμπεριλαμβανομένης της ακμής και του εκζέματος. Μια ανασκόπηση 16 μελετών συσχέτισε τα χαμηλά επίπεδα ψευδαργύρου με υψηλότερο κίνδυνο εκζέματος.

Επιπλέον, μια άλλη μελέτη έδειξε ότι η συμπλήρωση με ψευδάργυρο μείωσε σημαντικά τη σοβαρότητα του εκζέματος σε παιδιά με χαμηλά επίπεδα ψευδαργύρου.

Λάβετε υπόψη ότι ο ψευδάργυρος βρίσκεται σε διάφορες πηγές τροφίμων. Το κρέας, τα θαλασσινά, τα γαλακτοκομικά και τα όσπρια είναι μερικές πηγές ψευδαργύρου. Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους ακολουθώντας μια υγιεινή, ολοκληρωμένη διατροφή. Ωστόσο, εάν πιστεύετε ότι μπορεί να έχετε ανεπάρκεια, μιλήστε με το γιατρό σας. Μαζί με τον γιατρό σας  θα δείτε εάν η λήψη συμπληρωμάτων μπορεί να είναι ευεργετική.

5. Μελατονίνη

Αν και η μελατονίνη είναι περισσότερο γνωστή ως συμπλήρωμα για τον ύπνο, μπορεί επίσης να βοηθήσει στη θεραπεία του εκζέματος. Η έρευνα δείχνει ότι η μελατονίνη μπορεί να δράσει ως αντιοξειδωτικό. Να μειώσει τα επίπεδα ορισμένων δεικτών φλεγμονής και να αναστέλλει την ανάπτυξη εκζέματος.

Σε μια μελέτη όπου συμμετείχαν 48 παιδιά, η λήψη 3 mg μελατονίνης την ημέρα για 4 εβδομάδες βελτίωσε την ποιότητα του ύπνου και μείωσε τη σοβαρότητα του εκζέματος.

Είναι ενδιαφέρον ότι μια άλλη μελέτη σε παιδιά συνέδεσε την αυξημένη σοβαρότητα του εκζέματος με μεγαλύτερες διαταραχές ύπνου και μειωμένη έκκριση μελατονίνης.

6. Προβιοτικά

Τα προβιοτικά είναι ένας τύπος ευεργετικών βακτηρίων που σχετίζονται με πολλά οφέλη για την υγεία. Πράγματι, ορισμένες μελέτες υποδηλώνουν ότι τα προβιοτικά μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση των συμπτωμάτων του εκζέματος. Για παράδειγμα, μια ανάλυση 25 μελετών συνέδεσε τα προβιοτικά συμπληρώματα με μειωμένη σοβαρότητα εκζέματος τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες.

Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τους ερευνητές απαιτείται περισσότερη έρευνα για να καθοριστεί εάν τα προβιοτικά είναι ωφέλιμα για τη θεραπεία του εκζέματος.

Συμβουλή

Εκτός από τη χρήση συμπληρωμάτων, η εναλλαγή της διατροφής σας μπορεί να βοηθήσει στη θεραπεία ή την πρόληψη του εκζέματος. Λάβετε υπόψη ότι πολλά από τα θρεπτικά συστατικά που αναφέρονται παραπάνω μπορούν επίσης να ληφθούν από πηγές τροφίμων ακολουθώντας μια υγιή, ισορροπημένη διατροφή. Επιπλέον, φροντίστε να μιλήσετε με το γιατρό σας πριν χρησιμοποιήσετε τα συμπληρώματα για να καθορίσετε την καλύτερη πορεία θεραπείας.

Πηγή: Naturanrg126o, www.naturanrg.gr

Προηγούμενο άρθροΗ Αρχαία Ελληνική διατροφή στο Πανεπιστήμιο Yale
Επόμενο άρθροΠρεμιέρα για τις Μη Χαμένες Πατρίδες στο Cosmote History