Αρχική Παιδί Επιστροφή στα θρανία!

Επιστροφή στα θρανία!

Επιστροφή στα θρανία!

Ο Σεπτέμβρης είναι ο μήνας που οι μαθητές επιστρέφουν στα θρανία και μαζί τους και οι ανησυχίες των γονιών σχετικά με τη σωστή στάση σώματος των παιδιών τους.
Οι ώρες που απαιτούνται από τους μαθητές όλων των ηλικιών να κάθονται ολοένα και αυξάνονται και με δεδομένο ότι η τηλεκπαίδευση μπήκε για τα καλά στη ζωή τους, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο τις ώρες μπροστά στον υπολογιστή. Η ανάγκη λοιπόν να προστατέψουμε την σπονδυλική τους στήλη κρίνεται αναγκαία.

♥ της Κατερίνας Σπανίδη, Φυσικοθεραπεύτρια MSc, OMT, Clinical Pilates instructor, www.physiofixathens.gr

Πώς θα βοηθήσουμε τους μαθητές να διατηρήσουν μια σωστή στάση σώματος;

Τα τελευταία χρόνια, επιστημονικές μελέτες έχουν καταρρίψει τον μύθο της σωστής στάσης (όρθιας ή καθιστής), δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στα συχνά διαλείμματα από την καθιστή θέση. Αλλά και στην επαρκή σωματική δραστηριότητα ώστε να αντισταθμίζεται η καθιστική ζωή. Πιο συγκεκριμένα, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) συστήνει τουλάχιστον 60 λεπτά μέτριας ή υψηλής έντασης φυσική δραστηριότητα καθημερινά για τις ηλικίες 5 έως 17 ετών. Κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί με ελεύθερο παιχνίδι ή με οργανωμένη άσκηση όπως γίνεται στο μάθημα της γυμναστικής στο σχολείο ή μέσω της ενασχόλησης με κάποιο άθλημα.

Επιστροφή στα θρανία!

Σωστή στάση στο θρανίο ή στον υπολογιστή

Αυτό φυσικά δεν αναιρεί τους γνωστούς κανόνες εργονομίας που πρέπει να ακολουθεί το παιδί όταν κάθεται στο γραφείο του για διάβασμα ή όταν περνάει ώρες μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή. Ειδικότερα, όταν κάθεται σε γραφείο θα πρέπει τα πόδια να πατάνε στο έδαφος καθώς επίσης και τα γόνατα, τα ισχία και οι αγκώνες να σχηματίζουν γωνία 90 μοιρών. Σε περίπτωση που γίνεται χρήση υπολογιστή, θα πρέπει η οθόνη να τοποθετείται στο ύψος των ματιών ώστε να μην επιβαρύνεται ο αυχένας. Επίσης, το πληκτρολόγιο θα πρέπει να βρίσκεται κοντά στα χέρια ώστε οι ώμοι να είναι σε χαλαρή θέση.

Διαβάστε επίσης ⇒ Προστατέψτε τη σπονδυλική σας στήλη

Επιλογή κατάλληλου σχολικού σάκου

Πολύ σημαντικό είναι επίσης να τονίσουμε και την σημασία της επιλογής κατάλληλης σχολικής τσάντας. Εδώ η επιλογή θα πρέπει να γίνεται με βάση την εργονομία και όχι το σχέδιο ή το χρώμα της τσάντας. Σύμφωνα με την Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία το βάρος του σχολικού σακιδίου δεν θα πρέπει να ξεπερνάει το 10% του σωματικού βάρους του παιδιού. Για παράδειγμα, ένα παιδί που ζυγίζει 40 κιλά θα πρέπει να μεταφέρει τσάντα μέγιστου βάρους τεσσάρων κιλών.

Επιπρόσθετα, το μέγεθος της τσάντας δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερο από τον κορμό του παιδιού. Η βάση της τσάντας θα πρέπει να βρίσκεται στο ύψος των ισχίων και όχι πιο χαμηλά. Τέλος οι ιμάντες στήριξης (λουριά) θα πρέπει να είναι φάρδους τουλάχιστον 5cm. Ιδανικά να έχουν αφρώδες γέμισμα ώστε να μην καταπονούν τους ώμους και να επιτρέπουν καλύτερη κατανομή των φορτίων.

  • Από τους τύπους σχολικής τσάντας που κυκλοφορούν, το σακίδιο πλάτης φαίνεται να είναι πιο βολικό καθώς συνήθως είναι ενισχυμένο με επιπλέον ιμάντες στο θώρακα και στη μέση που κατανέμουν ομοιόμορφα το βάρος του σχολικού εξοπλισμού.
  • Μια επίσης καλή επιλογή είναι και η σχολική τσάντα με ροδάκια και χειρολαβή που επιβαρύνει ελάχιστα το παιδί. Έχει όμως το μειονέκτημα ότι ο μαθητής πρέπει να την σηκώσει για να ανέβει τις σκάλες.
  • Τέλος η σχολική τσάντα τύπου ταχυδρόμου καλό είναι να αποφεύγεται. ‘Εχει ενοχοποιηθεί για την δημιουργία μυοσκελετικών πόνων σε παιδιά και εφήβους. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας της ασύμμετρης κατανομής των φορτίων και την επιβάρυνση της μίας πλευράς του σώματος.

Συχνά μυοσκελετικά προβλήματα σε παιδιά και εφήβους

Συνοψίζοντας να επισημάνουμε ότι τα συχνότερα μυοσκελετικά προβλήματα που συναντάμε σε υγιή παιδιά και εφήβους είναι οι πόνοι στον αυχένα, την πλάτη, τους ώμους και την μέση. Τις περισσότερες φορές τα προβλήματα αυτά σχετίζονται με το υπερβολικό βάρος της σχολικής τσάντας αλλά και την έλλειψη σωματικής άσκησης.

Δεν θα πρέπει να γίνεται όμως συσχέτιση με άλλες παθήσεις της σπονδυλικής στήλης όπως η εφηβική ιδιοπαθής σκολίωση και η κύφωση τύπου Scheuermann που έχουν χαρακτηριστικά ακτινολογικά ευρήματα. Στην περίπτωση της κύφωσης Scheuermann πιο συχνά κλινικά συμπτώματα είναι η δυσκαμψία της σπονδυλικής στήλης αλλά και ο γωνιώδης ύβος που παρατηρείται κατά το τεστ επίκυψης.

Εφηβική σκολίωση

Στην εφηβική σκολίωση λόγω της τρισδιάστατης παραμόρφωσης της σπονδυλικής στήλης παρατηρείται συνήθως ασυμμετρία στους ώμους ή στροφή της λεκάνης προς τη μία πλευρά. Αν λοιπόν οι γονείς υποψιαστούν κάποια αλλαγή στο σώμα του παιδιού καλό είναι να επισκεφθούν άμεσα τους ειδικούς ορθοπαιδικούς ιατρούς.  Για την έγκαιρη αξιολόγηση και διάγνωση της πάθησης.

Ο σύγχρονος τρόπος αντιμετώπισης της ήπιας εφηβικής κύφωσης και σκολίωσης είναι συντηρητικός με την εκτέλεση ειδικών ασκήσεων. Όπως για παράδειγμα οι ασκήσεις της μεθόδου Schroth για την σπονδυλική στήλη, σε συνδυασμό ή όχι με την εφαρμογή ειδικού κηδεμόνα. Σε περιπτώσεις που έχουμε μεγάλες γωνίες κύφωσης ή σκολίωσης η λύση είναι χειρουργική.

Σε κάθε περίπτωση, οι μαθητές θα πρέπει να  ενημερώνονται για θέματα εργονομίας και σωστής χρήσης της σχολικής τσάντας. Επίσης, θα πρέπει να ενθαρρύνονται να συμμετέχουν σε σωματικές δραστηριότητες, διότι όπως έλεγαν και οι αρχαίοι «νους υγιής εν σώματι υγιεί».

Καλή σχολική χρονιά!

Πηγή: Naturanrg 122o, www.naturanrg.gr

Προηγούμενο άρθροΦθινοπωρινό restart: Ξεπεράστε ό,τι σας μπλοκάρει! 
Επόμενο άρθροΧίος: Πρόληψη δασικών πυρκαγιών στην πράξη