koritsi-troi-prasino-mprokolo-vegan-natura -nrg

Φυτική διατροφή. Μετάβαση σε μια διατροφή με λιγότερη βία

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Vegan, Διατροφή

Πρακτικές συμβουλές για την μετάβαση σε μια διατροφή με λιγότερη βία,  τη φυτική διατροφή

Για να κάνουμε μια υγιεινή διατροφή δεν θα έπρεπε να αποκλείουμε ομάδες αλλά να σκεφτόμαστε τι μπορούμε να προσθέσουμε για να βελτιστοποιήσουμε τη διατροφή μας.

της Σοφία Κανέλλου, Διαιτολόγος- Διατροφολόγος MSc, www.siniditidiatrofi.gr

Μέρος 1ο: Εισαγωγή στις χορτοφαγικές διατροφές, τι λέει η επιστήμη

Η παρούσα σειρά σύντομων άρθρων είναι ένας πρακτικός οδηγός ώστε να σας βοηθήσουν σχετικά με τα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά τρόφιμα, τα οποία θα πρέπει να αποτελέσουν τη βάση για όλους τους τύπους φυτικών διατροφών.

Οι βασικότεροι τύποι χορτοφαγικών διατροφών είναι οι εξής :

  • Ημι-φυτοφάγοι: καταναλώνουν κόκκινο κρέας, πουλερικά και ψάρια λιγότερο από μία φορά την εβδομάδα.
  •  ψαρο-φυτοφάγοι: καταναλώνουν ψάρια και θαλασσινά, αλλά όχι κόκκινο κρέας ή κοτόπουλο.
  •  λάκτο-ωο-φυτοφάγοι: καταναλώνουν γαλακτοκομικά ή αυγά ή και τα δύο, αλλά όχι κόκκινο κρέας, πουλερικά ή θαλασσινά.
  • vegan: δεν καταναλώνουν κανένα ζωικό προϊόν (κόκκινο κρέας, πουλερικά, θαλασσινά, αυγά, γαλακτοκομικά). Επίσης, δεν χρησιμοποιούν μέλι ή άλλα συστατικά ζωικής προέλευσης όπως είναι η ζελατίνη που βρίσκεται σε διάφορα τρόφιμα (αποτελείται από βρασμένα κόκαλα, δέρματα και τένοντες ζώων). Γενικά, η βίγκαν επιλογή αποτελεί μια ηθική επιλογή. Όσοι την ακολουθούν, προσπαθούν να μη χρησιμοποιούν βία στον τρόπο ζωής τους εν γένη.

Βασικά σημεία στις φυτοφαγικές/ vegan διατροφές:

Οι φυτοφαγικές διατροφές εστιάζουν σε :

  • φρούτα, φρέσκα και αποξηραμένα (περισσότερα από 30 είδη)
  • λαχανικά και μανιτάρια, (περισσότερα από 50 είδη)
  • όσπρια (περισσότερα από 30 είδη)
  • δημητριακά (περισσότερα από 25 είδη)
  • ξηρούς καρπούς (10 είδη), και
  • σπόρους (9 είδη)

Βάλε χρώμα στη διατροφή σου, βάλε αντιοξειδωτικά!-natura nrg

Μια ποικίλη και ισορροπημένη φυτοφαγική (vegan) διατροφή μπορεί να παρέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που απαιτούνται για την καλή υγεία, σε όλα τα στάδια της ζωής, συμπεριλαμβανομένης της εγκυμοσύνης, της γαλουχίας, των βρεφών, των παιδιών, των εφήβων, των ατόμων άνω των 60, και των αθλητών (1)

Σε σχέση με τις κρεοφαγικές δίαιτες, οι φυτοφαγικές διατροφές προσφέρουν οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένων των μειωμένων κινδύνων ανάπτυξης χρόνιων ασθενειών, όπως η παχυσαρκία, οι καρδιακές παθήσεις, ο καρκίνος του παχέος εντέρου και ο διαβήτης τύπου 2 (1).

Σας ενδιαφέρει ⇒ Διαρρέον Έντερο: αποτελεί μία από τις αιτίες των αυτοάνοσων;

Μια φυτοφαγική διατροφή δεν σημαίνει απλά να διακοπεί η κατανάλωση κρέατος.. Ο προσεκτικός σχεδιασμός, μαζί με πρακτικές ιδέες σχετικά με την οργάνωση, για την κατανάλωση μιας ποικιλίας φυτικών τροφών, είναι απαραίτητη για να εξασφαλιστούν οι διατροφικές ανάγκες, ιδίως για όσα άτομα βρίσκονται στο μεταβατικό στάδιο ή έχουν ειδικές ανάγκες.

Προσοχή στα θρεπτικά συστατικά

Τα θρεπτικά συστατικά που ίσως χρειάζονται περισσότερη προσοχή σε μια φυτοφαγική διατροφή είναι τα εξής: σίδηρος, ψευδάργυρος, ασβέστιο, βιταμίνη Β12, βιταμίνη D και ωμέγα-3 λιπαρά οξέα. Όσοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες ή υπάρχει κάποιο σύμπτωμα/ πρόβλημα που τους απασχολεί, ίσως είναι ωφέλιμο να απευθυνθούν σε ένα πτυχιούχο διαιτολόγο – διατροφολόγο με εμπειρία στη φυτοφαγική διατροφή για την αξιολόγηση της θρέψης τους.

Όλες οι διατροφικές αλλαγές, στην αρχή, απαιτούν μεγαλύτερο χρόνο προετοιμασίας, αλλά το μαγείρεμα φυτοφαγικών γευμάτων δεν χρειάζεται να είναι περισσότερο χρονοβόρο μετά από κάποια εκπαίδευση και τακτική πρακτική. Άλλωστε στην ελληνική κουζίνα υπάρχουν τόσα χορτοφαγικά γεύματα που δεν φαντάζει σενάριο επιστημονικής φαντασίας να τρέφεται κάποιος με αυτά. Φασολάκια, αρακάς, γεμιστά, ζυμαρικά, μπριάμ, γίγαντες και τόσο άλλα κάνουν τη μεσογειακή διατροφή μας πλούσια και ακαταμάχητη.

Διαβάστε επίσης ⇒ Οδηγός για τη vegan διατροφή

Μια ελάχιστα επεξεργασμένη φυτοφαγική διατροφή, παρέχει περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα έναντι της δυτικής διατροφής που χρησιμοποιεί μεγάλες ποσότητες κρέατος (2, 3, 4). Η συνολική κατανάλωση νερού, χερσαίου εδάφους, και ρύπων διοξειδίου του άνθρακα μειώνεται στο ελάχιστο όσο καταναλώνουμε τροφές από χαμηλότερα επίπεδα της τροφικής αλυσίδας όπως λαχανικά, φρούτα, δημητριακά και όσπρια.

Παραπομπές :
  1. J Acad Nutr Diet. 2016 Dec;116(12):1970-1980. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Melina V1, Craig W2, Levin S3.
  2. Am J Clin Nutr. 2009 May;89(5):1704S-1709S. Potential contributions of food consumption patterns to climate change. Carlsson-Kanyama A1, González AD.
  3. Am J Clin Nutr. 2009 May;89(5):1699S-1703S. Diet and the environment: does what you eat matter? Marlow HJ1, Hayes WK, Soret S, Carter RL, Schwab ER, Sabaté J.
  4. Lancet. 2007 Oct 6;370(9594):1253-63. Food, livestock production, energy, climate change, and health. McMichael AJ1, Powles JW, Butler CD, Uauy R.

Πηγή: www.naturanrg.grNatura Nrg #111

Δείτε επίσης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *