Φραγκόσυκο, μία καλοκαιρινή υπερτροφή

Φραγκόσυκο, μία καλοκαιρινή υπερτροφή

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Super foods, Vegan, Διατροφή, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

Η φραγκοσυκιά αν και έχει κάνει ένα μακρύ ταξίδι από τη Λατινική Αμερική, και συγκεκριμένα από το Μεξικό, βρήκε στο ξηρό κλίμα των ελληνικών νησιών και της Μεσογείου, μια ζεστή αγκαλιά και υπέροχη φιλοξενία. Φραγκόσυκο, μία καλοκαιρινή υπερτροφή

Της Μαρίας Γκέκα

Το φραγκόσυκο μεγαλώνει σε πετρώδεις περιοχές και συναντάται ιδιαίτερα στην Ύδρα, στη Μάνη και τη Κρήτη! Τα φραγκόσυκα ως φρούτα αποτελούν βασικό συστατικό διατροφής των παλιών Κρητικών. Καταναλώνονταν τόσο ωμά την περίοδο του καλοκαιριού, όσο και σε μορφή μαρμελάδας τις άλλες εποχές. Μάλιστα, τα αποτελέσµατα των μελετών σχετικά µε το κρητικό διατροφικό πρότυπο των βοσκών της Κρήτης, τη δεκαετία του ΄60 (µε βασική την περίφηµη μελέτη των 7 χωρών) δείχνουν ότι τα άτομα που το βάζουν στη διατροφή τους παρουσιάζουν μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης διάφορων χρόνιων νοσημάτων (καρδιαγγειακά, διαβήτη, καρκίνο του παχέος εντέρου).

φραγκόσυκο -υπερτροφή

Οι καρποί του παίρνουν χρώματα από βαθύ μωβ, μέχρι κόκκινο, έντονο πορτοκαλί και κίτρινο και στέκονται περιμετρικά στην άκρη των φύλλων του κάκτου. Οι «χρωστικές» όμως του φραγκόσυκου δεν του προσδίδουν μόνο την εντυπωσιακή του εμφάνιση, αλλά και ένα σύνολο από πολύτιμες για την υγεία ιδιότητες. Πράγματι, τα αγκάθια που περικλείουν τον καρπό του, μοιάζουν σαν τους φρουρούς που προστατεύουν έναν μικρό γλυκό και νόστιμο θησαυρό.

Διατροφική αξία

Τα 100 γραμμάρια ωμού φρούτου αποδίδουν 41 θερμίδες, οι οποίες προέρχονται κυρίως από υδατάνθρακες, αφού περιέχει ελάχιστα λιπαρά και πρωτεΐνες.

Το φραγκόσυκο αποτελεί μια εξαιρετική πηγή θρεπτικών συστατικών, τόσο που θεωρείται πραγματική υπερτροφή. Αποτελεί μια καλή πηγή φυτικών ινών και πολύ καλή πηγή βιταμίνης C, Β, μαγνησίου, καθώς επίσης ασβεστίου και καλίου. Ακόμα, περιέχει 17 αμινοξέα, εκ των οποίων τα 8 είναι απαραίτητα (μπορούν να ληφθούν μόνο μέσω της τροφής).

Οι βιοενεργές φυτοθρεπτικές ουσίες του φραγκόσυκου ονομάζονται βεταλαΐνες. Έχουν μελετηθεί για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης.  Επίσης τον έλεγχο του ζαχάρου και της χοληστερίνης, καθώς και για ανακούφιση γαστρεντερικών ερεθισμών. Πολύ ξεχωριστή όμως εφαρμογή βρίσκει το φραγκόσυκο στην κατακράτηση των υγρών.

Τα βρώσιμα μέρη είναι τα φύλλα, τα λουλούδια, οι μίσχοι και τα φρούτα. Ο κάκτος με φραγκόσυκο τρώγεται ολόκληρος (βρασμένος ή ψητός). Γίνεται επίσης χυμός και μαρμελάδες.

6 οφέλη για την υγεία που ίσως δεν γνωρίζετε για το φραγκόσυκο

Μειώνει το Hangover

Το φραγκόσυκο περιέχει – όπως αναφέραμε- μια σειρά από θρεπτικά συστατικά και αντιοξειδωτικά, που βοηθούν στη μείωση της φλεγμονής στο σώμα. Περιέχει φλαβονοειδή και φαινολικά, τα οποία είναι φυτοχημικά που βρίσκονται σε πολλά από τα φυτά που χρησιμοποιούμε για ιατρικούς σκοπούς. Αυτά τα φυτοχημικά δίνουν στο φύλλο του κάκτου τις αντιοξειδωτικές του ιδιότητες.

Σε μια μελέτη του 2004,  ερευνητές από το Κέντρο Επιστημών Υγείας Tulane στη Νέα Ορλεάνη παρατήρησαν ότι ενήλικες που πήραν εκχύλισμα φραγκόσυκου πέντε ώρες πριν καταναλώσουν αλκοόλ, αντιμετώπισαν εξαιρετικά μειωμένα συμπτώματα hangover. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι το φραγκόσυκο μείωσε τη φλεγμονή στο σώμα – που συχνά συνδέεται με την υπερβολική πρόσληψη αλκοόλ.

Μειώνει τη χοληστερόλη

Το φραγκόσυκο έχει συνδεθεί με τη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης στο σώμα χάρη στην περιεκτικότητά του σε φυτικές ίνες και πηκτίνες. Σε μια μελέτη του 2007,  (2) Γάλλοι ερευνητές εξέτασαν την επίδραση του αφυδατωμένου φύλλου φραγκόσυκου σε 68 ασθενείς που έπασχαν από μεταβολικό σύνδρομο. Μετά από τέσσερις εβδομάδες, τα επίπεδα LDL ή «κακής χοληστερόλης» και τριγλυκεριδίων μειώθηκαν, ενώ η «καλή χοληστερόλη» HDL αυξήθηκε. Το φυτό βρέθηκε επίσης να μειώνει τους κινδύνους που σχετίζονται με καρδιακά προβλήματα.

Μειώνει το σάκχαρο στο αίμα

Το φραγκόσυκο μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, ειδικά σε διαβητικούς ασθενείς τύπου 2. Ο Δρ Swapan Banerjee, προτείνει ότι τα μέρη των φύλλων ή των φρούτων του φραγκόσυκου θα μπορούσαν να θεωρηθούν μια νέα προσέγγιση ως υπογλυκαιμικός παράγοντας στη θεραπεία του διαβήτη. Οι ίνες και η πηκτίνη μειώνουν το σάκχαρο στο αίμα ελαχιστοποιώντας την απορρόφηση σακχάρου στο στομάχι και το έντερο. Προστατεύει επίσης το ήπαρ από την οξείδωση βελτιώνοντας την ευαισθησία στην ινσουλίνη.

Σε μια μελέτη του 2002,  οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βιέννης δοκίμασαν το φύλλο φραγκόσυκου σε 24 μη παχύσαρκους άνδρες συμμετέχοντες στην έρευνα, που είχαν υψηλή χοληστερόλη ή τριγλυκερίδια για μια χρονική διάρκεια οκτώ εβδομάδων. Τα αποτελέσματα έδειξαν μείωση της συνολικής χοληστερόλης (κατά 12 %), το LDL (15 %), τα τριγλυκερίδια (12 %), τη γλυκόζη στο αίμα (11 %), την ινσουλίνη (11 %) και το ουρικό οξύ (10 %).

Διαβάστε επίσης ⇒ Οι 10 ΥΠΕΡτροφές για το καλοκαίρι

Απώλεια βάρους

Τα συμπληρώματα εκχυλίσματος φραγκόσυκου μπορούν να βοηθήσουν στην απώλεια βάρους ενεργώντας ως διουρητικό. Η διουρητική δράση του φραγκόσυκου είναι σταδιακή φτάνοντας τη μέγιστη τιμή της μετά από 6 ημέρες λήψης του εκχυλίσματος.

Προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα

Το φραγκόσυκο φημίζεται για τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι θα μπορούσε να βοηθήσει στη μείωση της βλάβης των ελεύθερων ριζών στα εγκεφαλικά κύτταρα. Η κουερσετίνη, (+) – η διϋδροκερκκετίνη και ο 3-μεθυλαιθέρας της κουερκετίνης βρέθηκαν όλοι αποτελεσματικοί στην προστασία απομονωμένων εγκεφαλικών κυττάρων αρουραίου, επειδή είναι όλα ενεργά αντιοξειδωτικά, σύμφωνα με μια μελέτη του 2003 

φραγκόσυκο-υπετροφή

Καταπολεμά τα καρκινικά κύτταρα

Σε μια μελέτη του 2009,  οι ερευνητές αξιολόγησαν την επίδραση των φύλλων του φραγκόσυκου στα κύτταρα που εξήχθησαν από καρκίνους του μαστού, του προστάτη, του παχέος εντέρου και του ήπατος. Τα φυτοχημικά των φύλλων βρέθηκε να αναστέλλουν την ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων, που σημαίνει ότι τα φυσιολογικά, υγιή κύτταρα δεν ήταν τραυματισμένα. Οι ερευνητές θα έπρεπε να δοκιμάσουν μια in vivo μελέτη για να δουν τι αποτέλεσμα παρέχει το φύλλο κάκτου στους ίδιους τους ανθρώπους.

Πώς διατηρούνται – καταναλώνονται;

Τα φραγκόσυκα τρώγονται ώριμα. Αν τα συλλέξετε νωρίτερα, αφήστε τα να ωριμάσουν σε θερμοκρασία δωματίου και στη συνέχεια αποθηκεύστε τα στο ψυγείο ή στην κατάψυξη. Στο ψυγείο, τα ώριμα φραγκόσυκα διατηρούνται 5-7 ημέρες περίπου (ακόμα και τα αποφλοιωμένα φραγκόσυκα), ενώ στην κατάψυξη 10-12 μήνες.

Υπάρχουν παρενέργειες;

Το φραγκόσυκο είναι ασφαλές όταν καταναλώνεται ως φρούτο. Τα φύλλα και τα άνθη του φραγκόσυκου είναι επίσης ασφαλή όταν λαμβάνονται από το στόμα σε μορφή τυποποιημένου εκχυλίσματος φραγκόσυκου σε συνιστώμενες ποσότητες και για σύντομο χρονικό διάστημα.

Σε σπάνιες περιπτώσεις το φραγκόσυκο μπορεί να προκαλέσει κάποιες παρενέργειες. Ήπια διάρροια, ναυτία, αυξημένη ποσότητα και η συχνότητα των κοπράνων, φούσκωμα και κεφαλαλγία.

πηγή; naturanrg.gr  natura nrg 114

Δείτε επίσης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *