frouta-verikoka-koukoutsia

Φρούτα με κουκούτσια, υπέροχα καλοκαιρινά, πλούσια σε φυτοθρεπτικά

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Διατροφή, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

Είναι ζουμερά, περιέχουν αρκετό νερό, είναι γλυκά και είναι στην εποχή τους. Σας παρουσιάζουμε τα υπέροχα καλοκαιρινά μαλακόσαρκα φρούτα  που έχουν στον πυρήνα τους ένα κουκούτσι. Η κατηγορία των stone fruits ή αλλιώς των φρούτων με κουκούτσι είναι πλούσια με φυτοθρεπτικά συστατικά που καταπολεμούν πολλές ασθένειες.

♥ της Μαρίας Γκέκα

Βρίσκονται σε περίοδο αιχμής από τον Ιούνιο έως το Σεπτέμβριο, γεγονός που σημαίνει ότι τώρα είναι η στιγμή να αγκαλιάσουμε αυτά τα δώρα της φύσης και να τα εντάξουμε στη διατροφή μας, τόσο σε γλυκά όσο και σε αλμυρά πιάτα: σε πίτες, σε σαλάτες σε μαρμελάδες, σε γκουρμέ σάλτσες

Ροδάκινα, βερίκοκα, κορόμηλα, δαμάσκηνα, κ.α. αποτελούν μερικά από τα καλοκαιρινά φρούτα που έχουν στο κέντρο της σάρκας τους ένα μεγάλο κουκούτσι.

Δαμάσκηνα

Αν και τα δαμάσκηνα ήταν αγαπημένα από τους αρχαίους Αιγύπτιους, τους Ετρούσκους, τους Έλληνες και τους Ρωμαίους, οι Κινέζοι ήταν εκείνοι που τα καλλιέργησαν για πρώτη φορά.

frouta-damaskina-koukoutsia

Πώς να τα επιλέξετε:

Τα δαμάσκηνα μπορεί να είναι τόσο μικρά όσο ένα κεράσι ή μεγαλύτερα  όσο ένα μπαλάκι του μπέιζμπολ. Επιλέξτε εκείνα που έχουν έντονο χρώμα είναι σταθερά στην αφή, χωρίς μεγάλες ατέλειες.

Τρόπος φύλαξης:

Φυλάξτε τα σε θερμοκρασία δωματίου για λίγες μέρες. Μόλις ωριμάσουν, βάλτε τα στο ψυγείο  έως και  4-5 ημέρες.

Διατροφικά πλεονεκτήματα:

Βιταμίνη Α (για να κρατάτε τα μάτια και τα οστά σας υγιή) και κάλιο (για να ρυθμίσετε την αρτηριακή πίεση και να ενισχύσετε τους μυς).

Συνδυάζονται καλά:

κανέλα, μέλι, μοσχοκάρυδο, πορτοκάλι, κόκκινο ή λευκό κρασί, γιαούρτι.

Το ήξερες;

Τα ιαπωνικά δαμάσκηνα είναι μεγαλύτερα και έχουν πιο ζουμερή, μαλακότερη σάρκα ενώ τα ευρωπαϊκά είναι μικρά, λιγότερο ζουμερά και γλυκά  με κιτρινόχρυση σάρκα.

frouta-koromila-prasinaΚορόμηλα

Το κορόμηλο είναι ένα είδος δαμάσκηνου. Το όνομά του ίσως είναι παραφθορά της λέξης καρυόμηλο (κάρυο = μικρός καρπός με σκληρό περίβλημα). Όμως ανάλογα με το χρώμα του και το μέρος της Ελλάδας όπου φυτρώνει, παίρνει και διαφορετικό όνομα (τζάνερο, κούμπουλο, κ.ά.).

Πώς να τα επιλέξετε;

Οι καρποί τους ξεκινούν από πράσινοι και ξινοί και, όταν ωριμάζουν, είτε παραμένουν πράσινοι είτε γίνονται κίτρινοι ή κόκκινοι ή κιτρινοκόκκινοι ή και ροζ… υπάρχουν πολλές παραλλαγές! Από γεύση είτε παραμένουν ξινοί είτε γλυκαίνουν αρκετά είτε γίνονται ολόγλυκοι. Από υφή; Kαι εδώ μεγάλες διαφορές στην ωριμότητα, από νερουλά έως «τριζάτα» σκληρά! Επιλέξτε λοιπόν αυτά που σας ταιριάζουν στη γεύση, στο χρώμα και στην υφή!!!

Τρόπος φύλαξης:

Τα κορόμηλα καλό είναι να μην μπουν στο ψυγείο, αλλά να παραμείνουν 2-3 ημέρες έξω και να φάτε φρέσκα

Διατροφικά Πλεονεκτήματα

Τα κορόμηλα βρίσκονται πολύ ψηλά στη λίστα των αντιοξειδωτικών τροφών και εκτός των άλλων προστατεύουν την καλή λειτουργία το εγκεφάλου, της καρδιάς, του νευρικού συστήματος και των ματιών, ενώ δρουν κατά της υπερτροφίας του προστάτη.

Συνδυάζονται καλά:

Η ευφάνταστη κρητική κουζίνα χρησιμοποιεί τα κορόμηλα με πρωτοτυπία. Για παράδειγμα, τα παντρεύει με ντόπια χόρτα και χλωρά αμύγδαλα (τσάγαλα) σε ένα φαγητό που μαγειρεύεται γιαχνί στη στιγμή και πανεύκολα. Στη Θράκη πάλι οι παλιές νοικοκυρές έφτιαχναν κομπόστα με αχλάδια και κορόμηλα μαζί, καθώς και κολοκυθόσουπα με κορόμηλα.

Το ήξερες;

Στο Άγιο Όρος οι μοναχοί μαγειρεύουν ντολμαδάκια γιαλαντζί με άγουρα κορόμηλα.

Διαβάστε επίσης⇒ Να τρώει κανείς ή να μην τρώει τα κουκούτσια;

Βανίλιες

Η βανίλια ανήκει κι αυτή στην οικογένεια του δαμάσκηνου. Είναι ένα δροσιστικό φρούτο του καλοκαιριού που διακρίνεται για την πλούσια γεύση και το έντονο άρωμα. Ανήκει στην οικογένεια των Ροδοειδών, του γένους Προύμνη και συγγενεύει επίσης με τα ροδάκινα και τα βερίκοκα.

Πώς να τις επιλέξετε;

Καλό είναι να έχουν έντονο χρώμα και να μυρίζουν έντονα και όμορφα. Πιέστε τα απαλά, αν είναι πολύ σκληρά, είναι άγουρα. Αν ζουλιούνται πολύ είναι παραγινωμένα. Πρέπει να είναι λεία, στρουμπουλά, γυαλιστερά και τραγανά, χωρίς σημάδια.

Τρόπος φύλαξης

Αν τύχει και αγοράσετε σχετικά άγουρες βανίλιες, αφήστε τις εκτός ψυγείου, σε καλά αεριζόμενο χώρο και σε μονή στρώση για 2-3 μέρες.

Διατροφικά πλεονεκτήματα

Αποτελούν καλή πηγή βιταμινών Α και C, και περιέχουν κάλιο, ασβέστιο, σίδηρο, φώσφορο και μαγνήσιο. Έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες µε αποτέλεσµα να συµβάλλουν στην καλή λειτουργία του εντέρου. Επιπλέον περιέχουν φλαβονοειδή που έχουν μέγιστη αντιοξειδωτική ικανότητα και αποτελούν ασπίδα του οργανισμού από διάφορες παθήσεις έχοντας παράλληλα  την ικανότητα να επιβραδύνουν την γήρανση

Συνδυάζονται καλά:

με μήλα. Από τους πιο ωραίους συνδυασμούς φρούτων για μαρμελάδα, κομπόστα αλλά και χυμό. Επίσης με γιαούρτι σε smoothie, είναι καταπληκτικά!

Το ήξερες;

Οι επιστημονικές έρευνες δείχνουν πως τα φρούτα που ανήκουν στο χρωματικό φάσμα του μωβ έως σκούρο κόκκινο, είναι πάρα πλούσια σε αντιοξειδωτικά κι έχουν αντιγηραντικές ιδιότητες. Φάτε επομένως μύρτιλλα, βανίλιες, δαμάσκηνα αλλά και βατόμουρα.

Ροδάκινα

Τα ροδάκινα προέρχονται από την Κίνα (όπου τα εκτιμούσαν ιδιαίτερα ως σύμβολο μακροζωίας και αθανασίας) και έφθασαν στην Ευρώπη μέσω της Περσίας, γεγονός που εξηγεί γιατί κάποτε ήταν γνωστά ως «περσικά μήλα».

frouta-rodakina-koukoutsia

Πώς να τα επιλέξετε:

Να είναι ελάχιστα μαλακά όταν τα πιέζετε, να έχουν το χαρακτηριστικό τους άρωμα και να μην υπάρχουν κηλίδες, ρυτίδες ή τραυματισμοί στο φλοιό τους.

Τρόπος φύλαξης

Βάλτε τα ώριμα ροδάκινα σε πλαστική σακούλα για έως και 5 ημέρες. Αν δεν ωριμάζουν αρκετά γρήγορα, τοποθετήστε τα σε μια τσάντα με λίγες μικρές τρύπες και αφήστε τη σε θερμοκρασία δωματίου για μερικές μέρες. Για να επιταχύνετε ακόμη περισσότερο τη διαδικασία, ρίξτε μέσα  ένα μήλο. Το αέριο αιθυλενίου που εκπέμπει θα κάνει τα ροδάκινα σας να ωριμάσουν γρηγορότερα. Όσο για το πόσες μέρες μπορούν να διατηρηθούν στο ψυγείο; Tα συγκεκριμένα φρούτα αντέχουν στο ψυγείο γύρω στις 8 ημέρες.

Διατροφικά πλεονεκτήματα:

Περιέχουν τις βιταμίνες A και C, οι οποίες είναι απαραίτητες για την υγεία του δέρματος. Η βιταμίνη A ενυδατώνει το δέρμα, κάνοντας το απαλό, ενώ η C ως ισχυρό αντιοξειδωτικό προστατεύει από τις ελεύθερες ρίζες.

Συνδυάζονται  καλά με:

Αμύγδαλα, κανέλα, τζίντζερ, μέλι, φιστίκια, χοιρινό, πουλερικά, βανίλιες, καρύδια.

Το ήξερες;

Η συχνή κατανάλωση ροδάκινων μπορεί να ελέγξει τα ποσοστά χοληστερόλης που οδηγούν σε διαβήτη και καρδιακές παθήσεις. Αυτό διότι περιέχουν φαινολικές ενώσεις που εμποδίζουν την οξείδωση των λιποπρωτεϊνών χαμηλής πυκνότητας.

frouta-nektarinia-koukoutsiaΝεκταρίνια

Τα νεκταρίνια, των οποίων το όνομα προέρχεται από την ελληνική λέξη νέκταρ, είναι μικρότερο από τα ροδάκινο και έχει πιο έντονο άρωμα και γεύση.. Όντας πλούσιο σε φυτικές ίνες έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Με λίγα λόγια συμβάλλουν στην αποτοξίνωση του οργανισμού και στην ενίσχυση του νευρικού μας συστήματος, ενώ τα β-καροτένιά του βοηθούν στην πρόληψη διαφόρων μορφών καρκίνου και καρδιοπαθειών. Παράλληλα, είναι ιδανικά για όσους έχουν υψηλή χοληστερόλη και υπέρταση. Εκτός από τα οφέλη του, μας χαρίζει 59 θερμίδες και το συναντάμε σε πολλές προτάσεις διατροφολόγων.

Πώς να επιλέξετε:

Ψάξτε για αρωματικά, με έντονο ωραίο χρώμα. Αποφύγετε εκείνα που έχουν μεγάλους μώλωπες ή έχουν πρασινωπό χρώμα.

Τρόπος φύλαξης:

Φυλάξτε τα σε θερμοκρασία δωματίου για λίγες μέρες. Μόλις ωριμάσουν, βάλτε τα στο ψυγείο  έως και 5 ημέρες.

Διατροφική πλεονεκτήματα

Τα νεκταρίνια αποτελούν μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης C και βιταμίνη Α. και Ε, οι οποίες είναι απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού και συνδέονται στενά με την υγεία των ματιών και του ανοσοποιητικού συστήματος. Είναι πλούσια σε κάλιο, βοηθούν στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και συμβάλλουν στην καλύτερη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Περιέχουν επίσης υψηλά επίπεδα λουτεΐνης και λυκοπενίου. Η λουτεΐνη είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό καροτενοειδές που προστατεύει τα μάτια και το δέρμα.

Συνδυάζονται καλά με:

Αμύγδαλα, φουντούκια, βατόμουρα, βατόμουρα, σμέουρα, λεμόνι, ασβέστη, βασιλικό, μέντα, βανίλια.

Το ήξερες;

το νεκταρίνι είναι το αποτέλεσμα διασταύρωσης μήλου και ροδάκινου;

Διαβάστε ακόμα⇒ Χυμό ή Smoothie; Τι να προτιμήσω; Ποιο είναι το καλύτερο για μένα;

Βερίκοκο

Οι Έλληνες πίστευαν ότι το βερίκοκο προέρχεται από την Αρμενία, γεγονός που εξηγεί τη βοτανική του ονομασία ‘Prunus armeniaca’. Στην πραγματικότητα προέρχεται από την Κίνα και λέγεται ότι καλλιεργείται τα τελευταία τουλάχιστον 4.000 χρόνια

Πώς να επιλέξετε:

Επιλέξτε σφιχτά φρούτα με ζωντανό χρυσό πορτοκαλί χρώμα αποφεύγοντας αυτά που είναι  πρασινοκίτρινα.

Τρόπος αποθήκευσης:

Αν σας φαίνονται λίγο άγουρα, αποθηκεύστε τα σε θερμοκρασία δωματίου για λίγες ημέρες, τοποθετώντας τα σε κλειστή τσάντα για να επιταχύνετε τη διαδικασία. Αντιθέτως βάλτε τα ώριμα βερίκοκα –χωρίς να τα πλύνετε – σε χάρτινη ή πλαστική σακούλα για 2-3 ημέρες.

Διατροφική πλεονεκτήματα:

Τα βερίκοκα είναι πλούσια σε βιταμίνη Α, συμβάλλοντας στην καλή υγεία των ματιών. Kαταναλώνοντας περίπου 3 βερίκοκα, καλύπτουμε σχεδόν το 100% της καθημερινής μας ανάγκης σε βιταμίνη Α. Εμπεριέχουν επίσης καροτενοειδή (β-καροτένιο, λυκοπένιο, λουτεΐνη και ζεαξανθίνη), στα οποία οφείλεται και το πορτοκαλί τους χρώμα.

Συνδυάζονται καλά:

Μπορείτε να τα προσθέσετε στα δημητριακά, να τα ανακατέψετε με γιαούρτι και να τα απλώσετε στο ψωμί, να τα κάνετε μαρμελάδα ή κομπόστα και να τα απολαύσετε χωρίς ενοχές. Ταιριάζουν πολύ σε γλυκές τάρτες, πίτες και κέικ αλλά ακόμη και σε σαλάτες. Συνδυάζονται εξαιρετικά με τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τη φέτα, το βαλσαμικό ξύδι και τα αμύγδαλα.

Το ήξερες;

Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε ίνες, συμβάλλοντας στη μείωση της κακής χοληστερόλης και την προστασία της καρδιάς. Ταυτόχρονα, λόγω της περιεκτικότητας σε κάλιο εξισορροπεί τα επίπεδα ηλεκτρολυτών διατηρώντας έτσι τους μυς της καρδιάς υγιείς.

frouta-verikoka-giaourti-piatoΣυνταγή

Ψητά βερίκοκα με ελληνικό γιαούρτι, πεκάν και μέντα

Ένα φρέσκο, ελαφρύ και εύκολο επιδόρπιο ιδανικό για τις μακριές καλοκαιρινές νύχτες.

♦ Υλικά

  • 4 Βερίκοκα, κομμένα στη μέση
  • Μέλι
  • γιαούρτι
  • πεκάν, ψιλοκομμένα
  • μέντα, ψιλοκομμένη

♦ Εκτέλεση

Απλώστε λίγο μέλι στα βερίκοκα και βάλτε τα σε μια σχάρα στο φούρνο για 4-5 λεπτά μέχρι να καραμελώσουν  Αφαιρέστε τα από το φούρνο και γεμίστε στο εσωτερικό τους με γιαούρτι. Πασπαλίστε με ψιλοκομμένα πεκάν και μέντα.

Πηγή: www.naturanrg.gr, naturanrg 106

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *