fbpx

Γιατί τα προβιοτικά είναι τόσο σημαντικά για τις γυναίκες;

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: NrgHealth, Ασθένειες & Θεραπείες, Βιταμίνες & Συμπληρώματα, Υγεία

Γνωρίστε τον σημαντικό ρόλο που παίζουν τα υγιή βακτήρια του εντέρου όχι μόνο στην πέψη αλλά και στη ρύθμιση της ανοσίας, στην ισορροπία των ορμονών, στη σταθεροποίηση του μεταβολισμού, στην αποτοξίνωση, αλλά και ευρύτερα… στη συναισθηματική υγεία!

⇒ της Μαρίας Γκέκα

Τα προβιοτικά βοηθούν στην υποστήριξη ενός υγιούς μικροβιώματος (της ευαίσθητης ισορροπίας βακτηρίων και άλλων μικροοργανισμών στο έντερο), που παίζει σημαντικό ρόλο σε πολλές βασικές λειτουργίες, από το δέρμα έως την ψυχική υγεία και την ανοσία.

Για τις γυναίκες ειδικότερα, η διατήρηση αυτής της ισορροπίας των βακτηρίων είναι επίσης σημαντική για την υγεία του κόλπου, την αντιμετώπιση προβλημάτων πέψης που τείνουν να επηρεάζουν τις γυναίκες πιο συχνά από τους άνδρες και πολλά άλλα.

Στο έντερό μας υπάρχουν ωφέλιμα βακτήρια, σε εξαιρετικά μεγάλο αριθμό, τα οποία αποτελούν μέρος της άμυνας του οργανισμού και άρα η ύπαρξή τους είναι απολύτως απαραίτητη. Η ηλικία και ο τρόπος ζωής (άγχος, αλκοόλ, αντιβίωση) είναι κάποιοι από τους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τον αριθμό αυτών των βακτηρίων. Ωστόσο, μπορείτε να ενισχύσετε τον πληθυσμό τους μέσω της διατροφής ή συμπληρωμάτων, προσλαμβάνοντας προβιοτικά.

Τα προβιοτικά είναι καλά βακτήρια που προωθούν ένα υγιές πεπτικό σύστημα. Βοηθούν στην καταπολέμηση των επιβλαβών βακτηρίων, στην απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών και στην σωστή πέψη. Μειώνουν τις λοιμώξεις και τις φλεγμονές ενισχύοντας το ανοσοποιητικό σύστημα και τη βελτιστοποίηση της διάθεσης.

Όλες οι ασθένειες αρχίζουν στο έντερο…

Ένα υγιές εντερικό μικροβίωμα υποστηρίζει τη γενική υγεία σε ατέλειωτους τρόπους, αλλά, δυστυχώς, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να διαταράξουν την ειρήνη μέσα σε αυτό το μικρό οικοσύστημα. Πολλοί παράγοντες συντελούν προς αυτό: το χρόνιο άγχος, η ζάχαρη και τα επεξεργασμένα τρόφιμα μπορούν να προκαλέσουν όλεθρο. Και φυσικά η λήψη αντιβιοτικών -ιδιαίτερα το χειμώνα γίνεται κατάχρηση- είναι επίσης επιβαρυντικός παράγοντας.

«Όλες οι ασθένειες αρχίζουν στο έντερο», είπε κάποτε ο Ιπποκράτης, ο πατέρας της σύγχρονης ιατρικής. Και χιλιάδες χρόνια αργότερα, με τα γαστρεντερικά προβλήματα να αυξάνονται και να συμβάλλουν σε μια σειρά άλλων προβλημάτων υγείας, ο κόσμος αρχίζει να το συνειδητοποιεί. Πράγματι, κατά την τελευταία δεκαετία, η χρήση προβιοτικών έχει αυξηθεί.

Τα προβιοτικά βοηθούν την καλή λειτουργία των τρισεκατομμυρίων βακτηρίων που ζουν στο έντερο. Οι βακτηριακοί μας φίλοι συμβάλλουν στην υγεία με πολλούς τρόπους, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής σημαντικών βιταμινών, όπως η βιοτίνη, το φυλλικό οξύ, το Β12 και η βιταμίνη Κ, που είναι τόσο σημαντική για την υγεία των οστών.

Επιπλέον, τα προβιοτικά έχουν καλά καθορισμένο ρόλο στην πέψη, επιτρέποντάς μας να διασπάσουμε και να απορροφήσουμε σημαντικά θρεπτικά συστατικά όπως μαγνήσιο, σίδηρο, χαλκό, ασβέστιο, λίπη, πρωτεΐνες και σύνθετους υδατάνθρακες.

Αποτελούν «αντίδοτο» στη σύγχρονη διατροφή;

Είναι επίσης σημαντικό να καταλάβουμε ότι ενώ πάντα η συμβολή των προβιοτικων ήταν σπουδαία για την πεπτική υγεία, η χρήση τους έχει γίνει πολύ κρίσιμη, τα τελευταία χρόνια λόγω των ανθυγιεινών αλλαγών που παρατηρούνται στη διατροφή μας, ιδιαίτερα στο δυτικό κόσμο. Πολλές πτυχές του σύγχρονου τρόπου ζωής, από την ανακάλυψη αντιβιοτικών, τη χρήση των φυτοφαρμάκων και μεταλλαγμένων στην τροφή μας, το υψηλά στρεσογόνο περιβάλλον που ζούμε, επηρεάζουν και βλάπτουν το εντερικό μας μικροβίωμα.

Αγαπούν έμπρακτα το γυναικείο φύλο

Αυτοί οι ζωντανοί μικροοργανισμοί μπορούν να είναι ιδιαίτερα ευεργετικοί για τις γυναίκες. Πράγματι, τα προβιοτικά διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην υγεία του ουροποιητικού και την κολπική υγεία, αλλά και στη διατήρηση της ορμονικής ισορροπίας από την έναρξη της εμμήνου ρύσης μέχρι και μετά τη εμμηνόπαυση.

Τα προβιοτικά μπορεί να είναι πολύτιμοι σύμμαχοι των γυναικών, δεδομένου ότι οι γυναίκες επηρεάζονται από τις διακυμάνσεις των ορμονών και αναφέρουν αύξηση των επιπέδων στρες και συνοδά σωματικά και συναισθηματικά συμπτώματα σε υψηλότερους αριθμούς από τους άνδρες.

Πώς ωφελούν;

Είναι προφανές ότι τα προβιοτικά μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση της καλής υγείας με διάφορους τρόπους.

♦ Προλαμβάνουν λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος

Εάν ανήκετε στο 40-60% των γυναικών που εμφανίζουν λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος με κάποια τακτικότητα, μπορεί να ωφεληθείτε από την λήψη προβιοτικών.

Αυξάνουν την ανοσία

Εάν αρρωσταίνετε συχνά, τα προβιοτικά μπορεί να είναι η «μνήμη» του ανοσοποιητικού που αναζητάτε, σύμφωνα με την «Cleveland Clinic» (διάσημο αμερικανικό ακαδημαϊκό ιατρικό κέντρο). Και όταν τρώτε τακτικά τροφές με προβιοτικά, είναι ευκολότερο για το σώμα σας να παράγει βιταμίνες και ένζυμα που βοηθούν να διατηρήσετε την υγεία σας.

⇒ δείτε: Τα προβιοτικά ρίχνουν τη χοληστερίνη;

♦ Βελτιώνουν τη γονιμότητα

Η προσπάθεια της σύλληψης ενός μωρού, πολλές φορές μπορεί να είναι δύσκολη υπόθεση για μια γυναίκα, αλλά πολλοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι τα προβιοτικά διευκολύνουν τη γονιμότητα, καθώς η έρευνα δείχνει ότι η καλή αναλογία ορισμένων προβιοτικών στελεχών θα βελτιώσει τις πιθανότητές σας. Τα βακτήρια στο έντερο παίζουν έναν εκπληκτικά σημαντικό ρόλο στην ισορροπία των ορμονών και στην υγεία του κόλπου.

Αντιμετωπίζουν τις κολπικές μολύνσεις

Τα προβιοτικά παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της κολπικής υγείας. Αυτό συμβαίνει βοηθώντας στη διατήρηση ενός ελαφρώς όξινου περιβάλλοντος μέσα στον κόλπο, το οποίο με τη σειρά του βοηθά στη μείωση της υπερβολικής ανάπτυξης επιβλαβών βακτηρίων. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς υπάρχουν ποικίλα κοινά συμβάντα που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά το κολπικό περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης αντιβιοτικών ή αντισυλληπτικών.

kolpiki-ygeia

Μελέτες έχουν δείξει ότι η λήψη των στελεχών Lactobacillus rhamnosus και Lactobacillus fermentum καθημερινά μπορεί να βελτιώσει θετικά τη χλωρίδα του κόλπου.

Επίσης, τα προβιοτικά μπορούν να αποκρούσουν τις κολπικές μολύνσεις από ζυμομύκητες Candida, τις ουρογεννητικές λοιμώξεις και την βακτηριακή κολπίτιδα, διατηρώντας ισορροπημένο το κολπικό μικροβίωμα.

Αντιμετωπίζουν τα δερματικά προβλήματα

Τα οφέλη των προβιοτικών δεν σταματούν εδώ.. Έρευνες από την Αμερικανική Ακαδημία Δερματολογίας διαπίστωσαν ότι, είτε εφαρμόζονται τοπικά είτε λαμβάνονται από το στόμα, τα προβιοτικά μπορούν να βοηθήσουν τους ασθενείς με δερματικά προβλήματα, όπως η ακμή, η ροδόχρους ακμή και το έκζεμα.


Γνωρίζατε ότι μπορείτε να βελτιώσετε τα προβλήματα του θυρεοειδή σας φροντίζοντας τη λειτουργία του εντέρου σας;

Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι τα υγιή βακτήρια του εντέρου βοηθούν στη ρύθμιση των ορμονών. Και αυτό δεν αφορά μόνο τα οιστρογόνα, καθώς ακόμη και η λειτουργικότητα της θυρεοειδούς ορμόνης επηρεάζεται από τα βακτήρια του εντέρου. Κι ενώ ο θυρεοειδής είναι αυτός που παράγει δύο πολύ σημαντικές ορμόνες, την Τ3 και την Τ4, η πραγματική ενεργοποίηση αυτών των ορμονών συμβαίνει, σε σημαντικό βαθμό, λόγω της δράσης των βακτηρίων του εντέρου.


Πλεονεκτήματα των προβιοτικών συμπληρωμάτων

Είναι σαφές ότι, οι ποσότητες των βακτηρίων που περιέχονται στα φυσικά τρόφιμα, μπορεί να μην είναι αρκετές για να αποικίσουν τον εντερικό σωλήνα και προς τον σκοπό αυτό, απαιτούνται μεγαλύτερες δόσεις, που μόνο σε συμπληρώματα μπορούν να βρεθούν. Η ευεργετική δράση των προβιοτικών στην υγεία, έχει γεννήσει την ανάγκη σχεδιασμού συμπληρωμάτων διατροφής (προϊόντων ειδικής διατροφής) σε μορφή καψουλών, χαπιών, σκόνης ή σε υγρή μορφή, στα οποία τα προβιοτικά περικλείονται σε μεγαλύτερους πληθυσμούς, από τα συμβατικά τρόφιμα.

probiotics

Το μεγάλο πλεονέκτημα των συμπληρωμάτων διατροφής είναι ότι περιέχουν διαφορετικά προβιοτικά στελέχη που μπορούν να είναι ωφέλιμα σε διαφορετικές περιστάσεις. Τα προβιοτικά παρουσιάζουν ένα ευρύ φάσμα δράσης και δεν έχουν όλα τις ίδιες ιδιότητες. Αυτό σημαίνει ότι κάποια στελέχη προβιοτικών είναι ευεργετικά για ορισμένες παθήσεις, ενώ για άλλες είναι λιγότερο. Συνεπώς, η επιλογή του κατάλληλου στελέχους για κάθε τύπο πάθησης, δεν είναι μόνο σημαντική, αλλά και απαραίτητη.

Στην ιδανική περίπτωση, τα σημαντικότερα προβιοτικά για τις γυναίκες περιέχουν τους τύπους των βακτηρίων που έχουν μελετηθεί και επικυρωθεί περισσότερο, με βάση τις ανάγκες τους. Αυτά περιλαμβάνουν:

Lactobaccilus rhamnosus

Eίναι ένα από τα πιο μελετημένα προβιοτικά και έχει αποδειχθεί ότι είναι εξαιρετικά επωφελές για τις γυναίκες. Η έρευνα δείχνει ότι εύκολα αποικίζει το έντερο καθώς και τον κόλπο και παρουσιάζει οφέλη στην υγεία της διάθεσης, στην πεπτική υγεία και στη διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους.

⇒ δείτε: Γυναικολογικές Παθήσεις του Καλοκαιριού

Lactobacillus acidophilus

Είναι ένας από τους σημαντικότερους μικροοργανισμούς που βρίσκονται στο λεπτό έντερο, παράγει γαλακτικό οξύ που εμποδίζει την ανάπτυξη παθογόνων καλλιεργειών όπως Salmonella, Shigella, S.Faecalis και E.Coli, καθώς και φυσικά αντιβιοτικά που ενισχύουν τις ανοσολειτουργίες, μειώνει τη δυσανεξία στη λακτόζη, ενισχύει το ανοσοποιητικό, ελαττώνει τα επίπεδα χοληστερόλης και τον κίνδυνο για καρκίνο.

Lactobacillus casei

Χρησιμοποιείται συχνά για την καλλιέργεια γάλακτος και υπάρχει φυσιολογικά στο στόμα και στο πεπτικό σύστημα. Αποσυνθέτει τους υδατάνθρακες, εμποδίζει την ανάπτυξη παθογόνων και σηπτικών βακτηρίων στο λεπτό έντερο, έχει μελετηθεί για τις αντιμικροβιακές του ιδιότητες, τη δραστικότητά του ενάντια σε καρκινικά κύτταρα και το ρόλο του στην κυτταρική ανοσία. Επίσης έχει αποδειχθεί η χρησιμότητά του στη θεραπεία της διάρροιας που προκαλείται από αντιβιοτικά και ιούς.

Lactobacillus plantarum

Βακτήριο φυτικής προέλευσης, είναι ένα ακόμη είδος μείζονος σημασίας που απαντάται στα έντερα. Εκκρίνει το φυσικά παραγόμενο αντιβιοτικό lactolin και έχει ευεργετικές αντιμικροβιακές δράσεις. Αυτό το προβιοτικό μελετάται συστηματικά για την αποτελεσματικότητά του ενάντια σε αλλεργίες, καρκίνους και το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου.

Bifidobacterium bifidum

Βρίσκεται στο παχύ έντερο και παράγει βιταμίνες Β, βοηθώντας τον οργανισμό στην απορρόφηση ασβεστίου, σιδήρου, μαγνησίου και άλλων βιταμινών και μετάλλων. Παράγει γαλακτικό και οξικό οξύ που μειώνουν το εντερικό ph και εμποδίζουν τα μη φιλικά βακτήρια να αναπτυχθούν, ενώ μειώνει την εκδήλωση οξείας διάρροιας στα βρέφη και είναι ευεργετικό στη θεραπεία των φλεγμονών του εντέρου. Η συστηματική του χρήση βελτιώνει τις ανοσολογικές και αντιφλεγμονώδεις λειτουργίες των ηλικιωμένων.

Bifidobacterium breve

Αποικίζει το παχύ έντερο και είναι ένας παραγωγός γαλακτικού και οξικού οξέος που εμποδίζουν την ανάπτυξη ανεπιθύμητων βακτηρίων. Ενισχύει τις αντιδράσεις του ανοσοποιητικού ενάντια σε διάφορα παθογενή αντιγόνα και έχει αποδειχθεί ότι καταστέλλει την ανάπτυξη των βακτηρίων που προκαλούν το έλκος. Πρόσφατες μελέτες κατέδειξαν ότι το B.breve μπορεί να αποικίσει το ανώριμο έντερο των βρεφών πολύ αποτελεσματικά και συνδέεται με μεγαλύτερη αύξηση βάρους σε βρέφη με πολύ χαμηλό βάρος κατά τη γέννηση.

L. salivarius

Βρίσκεται στο στόμα και το λεπτό έντερο, έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει το μάτωμα των ούλων, την τερηδόνα των δοντιών, την άσχημη αναπνοή, τις άφθες και τα στοματικά έλκη. Ο L. salivarius αποδομεί πρωτεΐνες και παράγει βιταμίνες Β, ένζυμα και γαλακτικό οξύ. Οι ισχυρές αντιμικροβιακές ιδιότητές του έχουν αποδειχθεί κλινικά.

Bifidobacterium longum

Παίζει άμεσο ρόλο στην καταστολή της ανάπτυξης παθογόνων και σηπτικών βακτηρίων. Αποδομεί τα χολικά άλατα, βοηθά στη σύνθεση των βιταμινών Β και ενεργοποιεί το ανοσοποιητικό σύστημα μέσω της δράσης του στην ανοσογλομπουλίνη Α (lgA). Παράγει ωφέλιμα οξέα (γαλακτικό και οξικό) και έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει την πέψη της λακτόζης και τη δυσκοιλιότητα.

Lactobacillus fermentum

Εχει ισχυρές αντιμικροβιακές-αντιβιοτικές ιδιότητες κυρίως έναντι των gram (-), Enterococci, Staphylococcus aureus, Salmonella, Shigella κ.ά. Εμπλέκεται στο μεταβολισμό και τη μείωση της χοληστερόλης. Είναι εξαιρετικά ανθεκτικό σε όξινο ph και σε υψηλή συγκέντρωση χολής, βοηθώντας ουσιωδώς την εύρυθμη λειτουργία του γαστρεντερικού. Αναπληρώνει την έλλειψη προβιοτικού πληθυσμού μετά από αντιβιώσεις.

Lactobaccilus reuteri

Βοηθά στη διατήρηση της υγείας του εντέρου, στην υγεία του θυρεοειδούς, παράγει βιταμίνη Β12 και συμβάλλει στη σταθεροποίηση της κολπικής υγείας.

Πηγή: www.naturanrg.gr, Natura Nrg #112

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *