Η θεραπεία της Σιωπής

Η θεραπεία της Σιωπής

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Προσωπική Ανάπτυξη, Ψυχολογία

Απόλυτη σιωπή.

Περιζήτητη ώρες-ώρες και τρελή πολυτέλεια, αλλά και απαραίτητη για τον εγκέφαλό μας όπως  αποδεικνύουν όλο και περισσότερες επιστημονικές μελέτες.

Η σιωπή είναι χρυσός για την καλή εγκεφαλική λειτουργία, αλλά κυρίως γιατί μέσω αυτής ο εγκέφαλος αναπτύσσει νέα κύτταρα, όπως επιβεβαιώνει έρευνα που δημοσιεύεται σε επιστημονικό περιοδικό.

της Λίλης Γράψα, Ψυχολόγος

Βομβαρδιζόμαστε συνεχώς από θορύβους. Φωνές, αυτοκίνητα, αεροπλάνα, μουσική, διαφημίσεις…  Η σιωπή, στην πραγματικότητα δεν είναι κάτι που μπορεί εύκολα να αποκτηθεί. Είναι χρυσός.

Τι είναι η σιωπή;
Πού βρίσκεται;
Γιατί µας είναι σηµαντικότερη από οποτεδήποτε άλλοτε;

Ο Νορβηγός εξερευνητής και εκδότης Άρλιν Κάγγε χρειάστηκε να διασχίσει µόνος του την Ανταρκτική για να καταλάβει ότι, σ’ έναν κόσµο που απαιτεί να γνωρίζουµε και να ασχολούµαστε µε τα πάντα, όλη την ώρα, το µεγαλύτερο αγαθό είναι η σιωπή. Πολύ περισσότερο από την απουσία ήχων, η σιωπή είναι η ικανότητά µας να εξαλείφουµε τα πράγµατα που µας αποσπούν την προσοχή και να συγκεντρωνόµαστε σ’ αυτά που θεωρούµε πραγµατικά ουσιώδη, σ’ αυτά που µας φέρνουν βαθιά απόλαυση.

Η σιωπή είναι μέσα μας

Ο ίδιος λέει ότι δε χρειάζεται να πάρουµε τα όρη και τα βουνά, να διασχίσουµε τους ωκεανούς, να εξερευνήσουµε απέραντες  εκτάσεις για να βρούµε τη σιωπή. Η σιωπή είναι µέσα µας, ανά πάσα στιγµή, φτάνει να την ακούσουµε. Είναι η αναγνώριση πως οι ειδήσεις λένε πάντα τα ίδια, σε διαφορετικά ακροατήρια κάθε φορά. Ότι τα κινητά τηλέφωνα µας έχουν γίνει εθισµός. Ότι το νόηµα της ζωής µας βρίσκεται εντός µας και πρέπει να µάθουµε να ακούµε τον εαυτό µας για να τον αγγίξουµε.

Πολύτιμη για την αναζωογόνηση του εγκεφάλου

Η σιωπή είναι πολύτιμη για την καλή εγκεφαλική λειτουργία, κυρίως γιατί μέσω αυτής ο εγκέφαλος αναπτύσσει νέα κύτταρα. Αυτό επιβεβαιώνει έρευνα που δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό Brain, Structure and Function. (2013)

Οι επιστήμονες εξέτασαν την επίδραση του ήχου και της σιωπής στον εγκέφαλο τρωκτικών και ανακάλυψαν το εξής για εκείνα που εκτέθηκαν σε δύο ώρες απόλυτης ησυχίας την ημέρα. Ανέπτυξαν νέα κύτταρα στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου, δηλαδή στην περιοχή που σχετίζεται με τη μνήμη, τη μάθηση και τα συναισθήματα.

Ο εγκέφαλός μας χρειάζεται την σιωπή για πολλούς λόγους, όπως η αναγέννησή του αλλά και η ενσυναίσθηση.

Αναπτύσσει την ενσυναίσθηση

Η σιωπή αυξάνει επίσης την ενσυναίσθηση, δηλαδή την ικανότητα να μπαίνουμε στη θέση του άλλου και να μην είμαστε ναρκισσιστές και εγωκεντρικοί. Υπάρχουν πολλές περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την ενσυναίσθηση, όπως η εγκεφαλική έλικα. Αν η έλικα δεν λειτουργεί σωστά σε τακτική βάση ή όταν χρειάζεται να πάρουμε ιδιαίτερα γρήγορες αποφάσεις, μειώνει δραματικά την εν λόγω ικανότητά μας. Η σιωπή βοηθά την έλικα να ξεκουραστεί και να επανενεργοποιηθεί.

Αυτογνωσία

Η σιωπή, κυρίως, βοηθά και στην κατανόηση του εαυτού μας. Σύμφωνα με την έρευνα όταν υπάρχει σιωπή το συνειδητό μέρος του εγκεφάλου μας έχει μεγαλύτερη ελευθερία στο να επεξεργαστεί την εσωτερική και εξωτερική πληροφορία. Έτσι μας επιτρέπει να ανακαλύψουμε και να αξιολογήσουμε καλύτερα τόσο τον εαυτό μας όσο και τη θέση μας στον κόσμο.

Η συνεχής προσπάθεια πολλών ανθρώπων να γεμίζουν και το τελευταίο λεπτό του ελεύθερου χρόνου τους για να μην μετατραπεί σε νεκρό χρόνο. Η εμμονή τους να κρατάνε διαρκώς αναμμένη την τηλεόραση για να μην απλωθεί η σιωπή το σπίτι. Η διαρκής αναζήτηση νέων συντρόφων. Αυτές οι καταστάσεις αποτελούν μορφές εξάρτησης, σύμφωνα με τους ειδικούς. Μία εξάρτηση που πηγάζει από το φόβο της μοναξιάς και την αδυναμία διαχείρισης της σιωπής, η οποία για κάποιους είναι πραγματικά εκκωφαντική.

Η ησυχία μέσα σας

Οι ψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι μόνο όταν ένας άνθρωπος καταφέρει να κάνει ησυχία μέσα του, μπορεί να θέσει τις σωστές βάσεις για μία ψυχικά υγιή ανάπτυξη. Δεν σπανίζουν οι περιπτώσεις όπου ορισμένοι άνθρωποι, παρά το γεγονός ότι είναι έντονα ατομιστές, καταλαμβάνονται από κρίσεις πανικού  ή διαταραχές της διάθεσής τους, ακριβώς επειδή αδυνατούν να μείνουν μόνοι τους. Ωστόσο, όσο πιο ικανό είναι ένα άτομο να ζει φυσιολογικά τη σχέση με τον εαυτό του, τόσο πιο εύκολα καταφέρνει να βιώνει αρμονικά και ελεύθερα τη σχέση με τους γύρω του.

Η είσοδος στη διάσταση της σιωπής δεν συνεπάγεται λοιπόν με τη μετακίνηση σε έρημα ή μακρινά μέρη. Το μόνο που έχετε να κάνετε, είναι να χαρίζετε στον εαυτό σας κάθε τόσο λίγες ώρες ανάπαυλας.

Αφιερώστε καθημερινά κάποια λεπτά της ώρας σιωπής. Ρυθμίστε οι ίδιοι το χρόνο που χρειάζεστε για να ηρεμήσετε το πνεύμα σας, να σβήσετε την ένταση, να απομακρυνθείτε από το θόρυβο.

Η θεραπεία της σιωπής θα σας βοηθήσει

  • να βρίσκετε τον προσανατολισμό σας κάθε φορά που αισθάνεστε χαμένοι,
  • ακόμη, να σταματήσετε να αναρωτιέστε «τι δεν πηγαίνει καλά» και να συμφιλιωθείτε με τα αρνητικά συναισθήματά σας,
  • να επικεντρωθείτε σε αυτά που πηγαίνουν καλά στη ζωή σας,. Έτσι θα βγουν στην επιφάνεια όμορφα και αναζωογονητικά συναισθήματα, όπως η χαρά και η δημιουργικότητα,
  • τέλος, να γνωρίσετε καλύτερα τον εαυτό σας και να χτίσετε την προσωπικότητά σας ανεξάρτητα από την κριτική των άλλων και τις προκαταλήψεις.

Μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από το τμήμα ιατρικής του Πανεπιστημίου του Οχάιο έδειξαν ότι η σιωπή μπορεί να εξασφαλίσει μία μακρά σειρά πλεονεκτημάτων και σε φυσικό επίπεδο. Σε συνδυασμό με μία ήρεμη αναπνοή, οδηγεί το σώμα σε μία κατάσταση ήρεμης επαγρύπνησης ή σε μία κατάσταση λήθαργου παρόμοια με αυτή του ύπνου. Το αποτέλεσμα είναι να:

  • ρυθμίζει τους χτύπους της καρδιάς,
  • περιορίζει τη συχνότητα των παλμών,
  • μειώνει κατά πολύ την εφίδρωση,
  • ρίχνει τη θερμοκρασία του σώματος κατά μερικούς βαθμούς.

Έχει αποδειχτεί ότι όποιος ακολουθεί τη θεραπεία της σιωπής, δραστηριοποιεί το αμυντικό σύστημα του οργανισμού, και το μεταβολισμό του.

Ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα…

Κάθε στιγμή είναι καλή για να αρχίσετε να εξοικειώνεστε με την απουσία των λέξεων. Η στιγμή μιας σημαντικής δουλειάς, η στιγμή μιας δύσκολης απόφασης, η στιγμή που σας προσέβαλε κάποιος ή η στιγμή που πρέπει να λύσετε ένα σοβαρό πρόβλημα. Οι στιγμές αυτές αποτελούν καλές ευκαιρίες για να προβείτε στη θεραπεία της σιωπής.

  • Μείνετε ακίνητοι ή περιορίστε όσο το δυνατόν τις κινήσεις σας.
  • Επιλέξτε την πιο βολική στάση για σας: καθιστοί ή όρθιοι.
  • Προσπαθήστε να δείτε τον εαυτό σας με τα μάτια ενός τρίτου.
  • Φανταστείτε ότι είστε ένας μαύρος πίνακας, που σβήνει σιγά-σιγά, καθώς οι κακές σκέψεις και τα αρνητικά συναισθήματα βγαίνουν από μία φανταστική πόρτα εξόδου.
  • Μάθετε να καθαρίζετε το μυαλό σας, απομακρύνοντας όλες τις αρνητικές σκέψεις της φυγής, της ζήλιας, του φθόνου. Μην τις αφήνετε να μένουν για πολύ μέσα σας, αλλά μόνο να σας διαπερνούν. Έτσι θα αποφύγετε τον κίνδυνο να υπεραναλύετε τα πάντα και να κλείνεστε στον εαυτό σας.

Αν αφιερώνετε τακτικά χρόνο στη θεραπεία της σιωπής, με τον καιρό θα είστε σε θέση να σβήνετε τους διακόπτες του θορύβου όπου κι αν βρίσκεστε. Πρόκειται ουσιαστικά για μία τεχνική, την οποία από τη στιγμή που θα τη μάθετε καλά, θα μπορείτε να την εφαρμόζετε όσες φορές θέλετε ακόμα και πιο απίθανα μέρη. Στο τρένο, το τραμ, το μετρό, στο γραφείο, στο σούπερ-μάρκετ.

Πηγή: Naturanrg#95

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *