Ήπαρ: το φίλτρο του οργανισμού θέλει αποτοξίνωση!

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Ασθένειες & Θεραπείες, Ολιστικές Θεραπείες, Υγεία

Το συκώτι αποτελεί το βασικό «φίλτρο» του οργανισμού. Καθαρίζει το αίμα, μεταβολίζει τις θρεπτικές αλλά και τις φαρμακευτικές ουσίες, συμβάλλει στην αποβολή των τοξινών.

♥ Της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Και το ίδιο όμως χρειάζεται καθαρισμό ανά τακτά χρονικά διαστήματα, όπως κάθε φίλτρο άλλωστε. Ένα υγιές συκώτι έχει την ικανότητα να αυτο-καθαρίζεται. Εάν όμως δέχεται βομβαρδισμό από διατροφικές και περιβαλλοντικές τοξίνες, μπορεί να φτάσει στο σημείο να μην αποτοξινώνεται αποτελεσματικά, κάτι που έχει αντίκτυπο φυσικά στη λειτουργία του. Ακριβώς σε αυτό το σημείο μπορείτε και πρέπει να παρέμβετε!

Σε έναν υγιή οργανισμό, η διαδικασία της αποτοξίνωσης ολοκληρώνεται ομαλά. Όταν όμως ένας οργανισμός γίνεται τοξικός, τότε ο μηχανισμός αποτοξίνωσης υπολειτουργεί, με αποτέλεσμα ορισμένες τοξίνες να παραμένουν ενεργές για περισσότερο χρόνο από όσο μπορεί το σύστημά μας να τις διαχειριστεί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να εμποδίζεται ο φυσιολογικός μεταβολισμός, να προκαλείται κατακράτηση υγρών και να εκδηλώνουμε συμπτώματα ασθένειας.

Τι μπορεί να δυσχεράνει τη φυσιολογική διαδικασία της αποτοξίνωσης;

Στη σημερινή εποχή, περισσότερο από ποτέ, το σώμα βομβαρδίζεται από στρεσογόνους παράγοντες, μόλυνση, χημικές ουσίες που υπάρχουν στα καλλυντικά προϊόντα, αλλά και τα συντηρητικά των τροφίμων. Επομένως, είναι καθοριστικής σημασίας η αποτοξίνωση του ήπατος, ώστε κι αυτό με τη σειρά του να λειτουργεί αποτελεσματικά.

Αν και δεν μπορούμε να ελέγξουμε ιδιαίτερα την έκθεσή μας σε όλες τις μολυντικές και χημικές ουσίες, σίγουρα μπορούμε να εφαρμόσουμε στρατηγικές αλλαγές σε επίπεδο διατροφής και καθημερινών συνηθειών που να ελαφρύνουν τον οργανισμό από το τοξικό φορτίο.

Πώς θα καταλάβετε ότι έχετε ανάγκη αποτοξίνωσης

Θυμηθείτε τον εαυτό σας σε μία περίοδο που αισθανόσασταν απόλυτα υγιείς και σε πλήρη φόρμα. Συγκρίνετε εκείνη την περίοδο με την τωρινή σας κατάσταση.

Αν αισθάνεστε ότι έχετε σημαντικά μειωμένη ενέργεια, τότε αυτό μπορεί να είναι ένα σημάδι ότι το συκώτι σας χρειάζεται κάποια υποστήριξη ή ότι η διατροφή και ο γενικότερος τρόπος ζωής σας χρήζουν μίας γενικότερης αναθεώρησης.

Ακολουθούν ορισμένα σημάδια που δείχνουν ότι το συκώτι μπορεί να έχει ανάγκη υποστήριξης:

  • Λαχταράτε συχνά ζάχαρη
  • Αισθάνεστε συνέχεια κουρασμένοι
  • Υποφέρετε συχνά από δυσκοιλιότητα
  • Τρέφεστε υγιεινά αλλά δεν αισθάνεστε υγιείς
  • Ταλαιπωρείστε από εποχιακές αλλεργίες
  • Το δέρμα σας δείχνει θαμπό ή σας φαγουρίζει
  • Πονάτε στις αρθρώσεις
  • Είστε υπέρβαροι
  • Έχετε ευαισθησία στις χημικές, αρωματικές ή φαρμακευτικές ουσίες
  • Υποφέρετε από κακοσμία σώματος ή αναπνοής
  • Είστε αγχώδεις
  • Δυσκολεύεστε να χάσετε βάρος
  • Είστε συχνά κυκλοθυμικοί
  • Υποφέρετε από φούσκωμα

Μήπως καταπονείτε το συκώτι σας;

Αν και οι περισσότεροι άνθρωποι σχετίζουν το καταπονημένο συκώτι με ασθένειες όπως την ηπατίτιδα, υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες που μπορεί να επιβαρύνουν το κύριο όργανο αποτοξίνωσης του οργανισμού.

  • Είστε υπέρβαροι

Αν είστε υπέρβαροι, τότε είστε εξ ορισμού τοξικοί, καθώς οι περισσότερες περιβαλλοντικές χημικές ουσίες, όπως τα φυτοφάρμακα, αποθηκεύονται στον λιπώδη ιστό. Επιπλέον, μπορεί να συσσωρευτεί περίσσιο λίπος στο συκώτι και να προκαλέσει μη-αλκοολική λιπώδη νόσο του ήπατος (NAFLD), που εμποδίζει τη σωστή ηπατική λειτουργία.

  • Καταναλώνετε υπερβολική ζάχαρη

Η υπερβολική λήψη επεξεργασμένης ζάχαρης μπορεί επίσης να προκαλέσει μη-αλκοολική λιπώδη νόσο του ήπατος. Έρευνες έχουν δείξει ότι η ζάχαρη μπορεί να είναι εξίσου καταστροφική για το συκώτι όσο και το αλκοόλ, ακόμα κι αν δεν θεωρείστε υπέρβαροι.

  • Πίνετε πολύ αλκοόλ

Έχει υπολογιστεί ότι περίπου το 10-15% των ανθρώπων που καταναλώνουν πολύ αλκοόλ, προξενούν πληγή στο συκώτι. Οι γυναίκες δεν θα πρέπει να ξεπερνούν το ένα ποτό την ημέρα, ενώ αντιθέτως οι άντρες τα δύο.

  • Λαμβάνετε φάρμακα αλόγιστα

Η αλόγιστη χρήση φαρμάκων καταπονεί το συκώτι. Μην λαμβάνετε φάρμακα όταν δεν τα έχετε πραγματικά ανάγκη, τηρείτε πάντα τις οδηγίες δοσολογίας και μην συνδυάζετε ποτέ τη λήψη φαρμάκων με αλκοόλ.

  • Λαμβάνετε συγκεκριμένα συμπληρώματα

Ορισμένα συμπληρώματα, όπως η βιταμίνη Α, η νιασίνη και το εκχύλισμα του πράσινου τσαγιού, μπορεί να καταστρέψουν το συκώτι όταν λαμβάνονται σε πολύ υψηλές δόσεις. Θα πρέπει πάντα να συμβουλεύεστε τον ιατρό σας πριν τη λήψη τους.

  • Εκτίθεστε σε χημικές ουσίες

Ουσίες που υπάρχουν στα φυτοφάρμακα, τα μυκητοκτόνα, τις μπογιές ή ακόμα και η χρόνια έκθεση στη μόλυνση, έχουν συνέπειες για το συκώτι. Θα πρέπει να τις αποφεύγετε και αν αυτό δεν είναι δυνατόν, τότε να χρησιμοποιείτε μάσκα.

5 τρόποι για να αποτοξινωθείτε με φυσικό τρόπο

Ακολουθούν μερικοί εύκολοι τρόποι για να υποστηρίξετε το συκώτι σας ώστε να δουλεύει σαν καλολαδωμένη μηχανή και να το προστατέψετε από τους εξωτερικούς στρεσογόνους παράγοντες.

  • Υιοθετήστε μία διατροφή φιλική προς το ήπαρ

Ένα καλό πρώτο βήμα θα ήταν να ελαχιστοποιήσετε τα επεξεργασμένα τρόφιμα, την καφεΐνη και το αλκοόλ, και να αυξήσετε αντιθέτως τα οργανικά τρόφιμα, τα φρούτα, τα λαχανικά, τους σπόρους ολικής άλεσης, τους ξηρούς καρπούς, τα ψάρια, τα αυγά και τα ελάχιστα επεξεργασμένα έλαια, όπως το ελαιόλαδο. Προσπαθήστε να πίνετε καθημερινά 8-10 ποτήρια φιλτραρισμένο νερό. Κάποιοι ειδικοί πιστεύουν ότι το ζεστό νερό (με ή χωρίς λεμόνι) είναι ακόμα καλύτερο, καθώς συμβάλλει στην καλύτερη πέψη και την τέλεια λειτουργία του λεμφικού συστήματος, που και τα δύο υποστηρίζουν εμμέσως την υγεία του ήπατος.

Επιπλέον, προσθέστε στο μενού σας τρόφιμα φιλικά προς το ήπαρ. Τα αμύγδαλα, οι αγκινάρες, τα μούρα, τα παντζάρια, το μπρόκολο, τα εσπεριδοειδή, τα πρασινόφυλλα λαχανικά, το πράσινο τσάι, τα ρεβίθια και ο σολομός είναι μερικά από τα τρόφιμα που συμβάλλουν στη μείωση των χρόνιων φλεγμονών, επανορθώνουν τους ιστούς, καταπολεμούν το οξειδωτικό στρες και ενεργοποιούν την αποβολή των βαρέων μετάλλων και των τοξινών από τον οργανισμό.

  • Δοκιμάστε μία μορφή νηστείας

Το κλειδί είναι μία διατροφή πλούσια σε θρεπτικές ουσίες. Άπαξ και το πετύχετε αυτό, δοκιμάστε μια μορφή διαλειμματικής νηστείας για έξτρα αποτοξινωτική υποστήριξη του ήπατος. Έρευνες έχουν δείξει ότι τις ημέρες νηστείας, τα κύτταρα στο συκώτι παράγουν εντατικά μία πρωτεΐνη που σχετίζεται με τον βελτιωμένο μεταβολισμό των σακχάρων και τα μειωμένα επίπεδα του ηπατικού λίπους.

Μία καλή εισαγωγή στη διαλειμματική νηστεία θα ήταν να μην τρώτε τίποτα για 16 ώρες και να περιορίζετε όλη την κατανάλωση τροφής το υπόλοιπο οχτάωρο, δίνοντας έτσι στον οργανισμό σας την ευκαιρία να αποκαταστήσει βλάβες και αυτοκαθαριστεί. Δοκιμάστε αυτήν την τακτική για 1-2 βδομάδες και δείτε αν θα διαπιστώσετε αλλαγές στην ενέργεια και τη διάθεσή σας.

  • Κάντε «έξυπνη» χρήση υποστηρικτικών συμπληρωμάτων

Υπάρχουν ορισμένες θρεπτικές ουσίες που μπορούν να υποστηρίξουν την υγεία του ήπατος, καθώς μειώνουν τις φλεγμονές, προστατεύουν απέναντι στις βλάβες από τις χημικές ουσίες και τις τοξίνες, διεγείρουν την παραγωγή χολής, κτλ. Τέτοιες θρεπτικές ουσίες είναι το γαϊδουράγκαθο, ο κουρκουμάς, η χλωρέλλα, ο ενεργός άνθρακας, που έχει αποδειχτεί ότι ευνοούν την αναγέννηση των ηπατικών κυττάρων, περιέχουν αντιοξειδωτικά συστατικά, προστατεύουν από τις βλάβες που μπορεί να προκαλέσει το αλκοόλ, συμβάλλουν στην αποβολή των τοξινών. Φυσικά συμβουλευτείτε πρώτα τον  ιατρό σας.

  • Ιδρώστε σε καθημερινή βάση

Το δέρμα αποτελεί ένα σημαντικό όργανο αποτοξίνωσης του οργανισμού και η εφίδρωση είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να αποβληθούν οι τοξίνες από το συκώτι. Αρκούν 30 λεπτά αερόβιας άσκησης ημερησίως. Επίσης, ιδιαίτερα αποτελεσματική μπορεί να είναι και η χρήση σάουνας.

  • Φροντίστε τον εαυτό σας

Το υπερβολικό στρες έχει αρνητικό αντίκτυπο και στη λειτουργία του ήπατος. Υιοθετήστε συνήθειες που να προάγουν την ηρεμία στην καθημερινότητά σας. Εσείς ξέρετε καλύτερα τι είναι αυτό που μπορεί να σας καλμάρει. Ενδεχομένως, μία συνεδρία γιόγκα, μια αγαπημένη σειρά στην τηλεόραση, μία βόλτα με τον σκύλο, η τακτοποίηση του προσωπικού χώρου σας, η ενασχόληση με τα χόμπι σας, μία έξοδος με φίλους…

Πηγή: www.naturanrg.gr   naturanrg #101

Δείτε επίσης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *