Καλημέρα ενέργεια – Αντίο κόπωση!

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Βιταμίνες & Συμπληρώματα, Διατροφή, Ευεξία

Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί νιώθω τόση κούραση;

Σίγουρα όλοι έχουμε κάνει αυτήν την ερώτηση στον εαυτό μας πολλές φορές!

της Μαρίας Γκέκα

Αν αισθάνεσαι συνέχεια κουρασμένος και νιώθεις ότι δεν έχεις την ενέργεια να ολοκληρώσεις τις υποχρεώσεις σου, το πιθανότερο είναι ο οργανισμός σου να σας χτυπάει καμπανάκι πως κάτι δεν κάνεις σωστά και δημιουργούνται προβλήματα στην ομαλή λειτουργία του.

Η κόπωση και η έλλειψη ενέργειας μπορεί να σαμποτάρει την υγεία και την ευεξία σου με πολλούς τρόπους… Και είναι πολύ επιφανειακό να πούμε «κοιμήσου μερικές ώρες περισσότερο» για να ξεκουραστείς, γιατί ακόμη κι αυτή η συμβουλή μοιάζει ειρωνική, αφού η έλλειψη ενέργειας επηρεάζει και την ποιότητα του ύπνου.

Ενεργειακά επίπεδα και μιτοχονδριακή υγεία

Για να νιώσεις καλά και να αντιμετωπίσεις την ημέρα σου με σθένος, χρειάζεσαι σταθερή, διατηρούμενη ενέργεια. Και όλα αυτά ξεκινούν με τη διαχείριση των μικρών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος των κυττάρων, που ονομάζονται μιτοχόνδρια. Τα μιτοχόνδρια, οι μικροσκοπικές «γεννήτριες» που βρίσκονται μέσα σε κάθε κύτταρο του σώματός σου, είναι οι υπερδυνάμεις που μετατρέπουν την τροφή σε τριφοσφωρική αδενοσίνη (ATP), η οποία γίνεται η βασική πηγή καυσίμων του οργανισμού σου. Κάθε κύτταρο έχει εκατοντάδες ή και χιλιάδες μιτοχόνδρια, ανάλογα με τη θέση του και την ποσότητα ενέργειας που χρειάζεται.

Η παραγωγή ενέργειας στο σώμα είναι μια σύνθετη διαδικασία, αλλά το βασικό πράγμα που πρέπει να γνωρίζεις είναι ότι τα μιτοχόνδρια παράγουν τριφωσφορική αδενοσίνη (ATP), το κύριο ενεργειακό νόμισμα που κρατά το σώμα σου λειτουργικό. «Μια μεγάλη ποσότητα τριφωσφορικής αδενοσίνης (ΑΤΡ) πρέπει να παράγεται από τα μιτοχόνδρια κάθε δευτερόλεπτο κάθε ημέρας επειδή η ΑΤΡ δεν μπορεί να αποθηκευτεί», λέει ο Joseph Pizzorno, N.D., ο οποίος προσθέτει ότι το μέσο κύτταρο χρησιμοποιεί 10 δισεκατομμύρια ATP ανά ημέρα.

Αυτό σημαίνει, επίσης, ότι όταν τα μιτοχόνδρια «κρασάρουν», το αποτέλεσμα είναι «Αντίο, ενέργεια και καλημέρα κόπωση».  «Όταν τα μιτοχόνδρια παραπαίουν, τα κύτταρα χάνουν τη δύναμή τους, ακριβώς όπως ένας φακός χάνει το φως όταν οι μπαταρίες του εξασθενίσουν», λέει ο Charles W. Schmidt, M.S. ο γνωστός βραβευμένος επιστήμονας –συγγραφέας. Η μιτοχονδριακή δυσλειτουργία δημιουργεί κόπωση, αλλά συμβάλλει ταυτόχρονα σε σχεδόν κάθε χρόνια ασθένεια, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου, του αυτισμού, του διαβήτη τύπου 2, της νόσου του Alzheimer, της νόσου του Parkinson και των καρδιαγγειακών παθήσεων.

Γεγονός είναι ότι τα μιτοχόνδρια αρχίζουν να λειτουργούν λιγότερο καλά με την ηλικία. Ταυτόχρονα, πολλά πράγματα στα οποία εκτιθέμεθα καθημερινά – συμπεριλαμβανομένων περιβαλλοντικών τοξινών, συμβατικών τροφών με φυτοφάρμακα και πόσιμου νερού, που συχνά μεταφέρει χημικές τοξικές ουσίες- αποτελούν επίσης ένα χτύπημα στα μιτοχόνδριά μας.


Για να αντλήσει φυσιολογικά την ενέργεια που χρειάζεται ο οργανισμός πρέπει να λειτουργούν ομαλά τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας του κυττάρου, τα μιτοχόνδρια και επιπρόσθετα να παρέχεται στα μιτοχόνδρια μέσω της κυκλοφορίας του αίματος επαρκές οξυγόνο και θρεπτικές ουσίες για την λειτουργία τους.


Γιατί η φλεγμονή και το οξειδωτικό στρες προκαλούν κόπωση;

Υπάρχουν δύο σημαντικά προβλήματα που συχνά επιφέρει η μιτοχονδριακή δυσλειτουργία: οξειδωτικό στρες και χρόνια φλεγμονή. Κι ενώ μέχρι ένας ορισμένος αριθμός ελεύθερων ριζών είναι φυσιολογικός, όταν οι ελεύθερες ρίζες κατακλύζουν την αντιοξειδωτική άμυνα του σώματός σου, προκαλούν μια διαταραχή της ισορροπίας μεταξύ της παραγωγής δραστικών μορφών οξυγόνου και της ικανότητας του βιολογικού συστήματος να αδρανοποιεί τα τοξικά αυτά μόρια και να επισκευάζει τις βλάβες που προκαλούν.  Αυτή η κατάσταση ονομάζεται οξειδωτικό στρες.

Το οξειδωτικό στρες που σχετίζεται με τη μιτοχονδριακή δυσλειτουργία μπορεί να συμβάλει στη νόσο του Alzheimer, τη νόσο του Πάρκινσον και άλλες νευροεκφυλιστικές ασθένειες.  Οι ερευνητές συνδέουν επίσης το οξειδωτικό στρες και τη μιτοχονδριακή δυσλειτουργία με την παχυσαρκία, την αντίσταση στην ινσουλίνη και άλλες καταστάσεις που συνοδεύουν αυτό που ονομάζουμε μεταβολικό σύνδρομο.

Η χρόνια φλεγμονή είναι ένας άλλος μεγάλος οδηγός για τη μιτοχονδριακή δυσλειτουργία και παίζει ρόλο σε όλες σχεδόν τις ασθένειες. Οι ερευνητές, μάλιστα θεωρούν τη φλεγμονή και τη μιτοχονδριακή δυσλειτουργία ως  τον “φαύλο κύκλο” στις νευροεκφυλιστικές διαταραχές.

Τέλος, με τα «κακά νέα». Τώρα ακολουθούν τα καλά! Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείς να κάνεις για να βελτιώσεις την κατάσταση!

Αυτοί είναι οι καλύτεροι τρόποι για να ενισχύσεις την ενέργειά σου φυσικά!

 Η σταθερή ενέργεια αρχίζει με τη διατροφή σου

Ο πρώτος και καλύτερος τρόπος είναι η διατροφή. Επιλέγοντας τρόφιμα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά τα οποία βελτιστοποιούν τα μιτοχόνδρια και διατηρούν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σταθερά, δεν θα νιώθεις «κομμάτια» στη μέση της μέρας και θα θέλεις να πάρεις ένα μεσημεριανό υπνάκο στο γραφείο.

Μακροθρεπτικά που υποστηρίζουν τη μιτοχονδριακή λειτουργία είναι:

Μακροθρεπτικά ονομάζονται τα συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός μας σε μεγάλες ποσότητες καθημερινά. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και τα λιπαρά.

1. Υγιές λίπος

Υγιή λίπη όπως το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο μπορούν να βοηθήσουν τα μιτοχόνδρια να λειτουργήσουν καλύτερα. Από την άλλη πλευρά, τα trans-λιπαρά στα επεξεργασμένα τρόφιμα και κάποια φυτικά έλαια μπορούν να «συντρίψουν» τα μιτοχόνδριά σου αυξάνοντας τη φλεγμονή και το οξειδωτικό στρες.

2. Πρωτεΐνη

Η πρωτεΐνη σταθεροποιεί το σάκχαρο του αίματός σου και υποστηρίζει την κυτταρική υγεία. Εάν τρως ζωικές πρωτεΐνες, επίλεξε πάντα από βιολογικές πηγές. Μια μελέτη σε ζώα διαπίστωσε ότι η πρωτεΐνη ορού γάλακτος διεγείρει τη μιτοχονδριακή δραστηριότητα και μειώνει το οξειδωτικό στρες.*

3. Υδατάνθρακες

Ο καλύτερος τρόπος να αυξηθεί η αντιοξειδωτική ικανότητα του οργανισμού σου για να εξισορροπηθούν οι ελεύθερες ρίζες που κάνουν τόσο κακό στα κύτταρα είναι μέσω μιας διατροφής γεμάτης από πλούσια, πολύχρωμα λαχανικά και φρούτα.

Εξίσου σημαντικό: Απόφυγε τα τρόφιμα που βλάπτουν τα μιτοχόνδρια και σαμποτάρουν την ενέργειά σου. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα επεξεργασμένα τρόφιμα αλλά και εκείνα στα οποία συχνά αναπτύσσουμε ευαισθησίες, όπως η σόγια και το καλαμπόκι.

Βασικά συμπληρώματα για ενέργεια:

Επιλεγμένα συμπληρώματα μπορούν να υποστηρίξουν την καλή λειτουργία των μιτοχονδρίων, ώστε να ελαχιστοποιήσεις την κόπωση και να διατηρήσεις όλη την ημέρα σφρίγος και ενέργεια.

Στα βασικά συμπληρώματα περιλαμβάνονται:

Πολυβιταμίνες

Μια καλά σχεδιασμένη πολυβιταμίνη με μέταλλα θα πρέπει να είναι η πρώτη σου επιλογή, για να καλύψεις τις ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά, που πιθανότατα δεν παίρνεις από τα τρόφιμα.

Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα

Αναζήτησε ένα συμπλήρωμα που περιέχει 1 έως 2 γραμμάρια εικοσαπεντανοϊκού οξέος (EPA) και εικοσιδυαεξανικού οξέος (DHA) για τη διαχείριση της φλεγμονής.

Βιταμίνη D

Αν δεν είσαι αρκετά τυχερός για να ζεις στη Χαβάη όλο το χρόνο, πιθανόν να μην έχεις επαρκείς ποσότητες βιταμίνης D. Τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D επιτείνουν στην κόπωση, αλλά η λήψη συμπληρώματος μπορεί να διορθώσει το πρόβλημα.

Παράγοντες του τρόπου ζωής που υποστηρίζουν υγιέστερα μιτοχόνδρια

Ακόμη και η πιο υγιεινή διατροφή μπορεί να μην επιφέρει τα βέλτιστα αποτελέσματα αν δεν συμπεριλάβεις τους παρακάτω παράγοντες τρόπου ζωής στην καθημερινότητά σου:

  • Απόλαυσε καλό ύπνο

Ο καλός ύπνος έχει ζωτική σημασία για τη καλή μιτονδριακή λειτουργία. Πράγματι, ο ανεπαρκής και χαμηλής ποιότητας ύπνος, μπορεί να βλάψει πραγματικά τα μιτοχόνδριά σου και να συντρίψει την ενέργειά σου. Στόχος σου πρέπει να είναι οκτώ ώρες, αδιάκοπος βραδινός ύπνος.

  •  Διαχειρίσου το στρες

Το χρόνιο στρες είναι ένας σίγουρος τρόπος για να «στραγγίσει» η ποσότητα και η ποιότητα των μιτοχονδρίων σου. Μια ανασκόπηση 19 μελετών διαπίστωσε «σημαντικές δυσμενείς επιπτώσεις του ψυχολογικού στρες στα μιτοχόνδρια».

Αυτό σημαίνει ότι αν επενδύεις κάποιο χρόνο στη γιόγκα, το διαλογισμό, σε τεχνικές αναπνοής ή άλλες τεχνικές αντι-στρες, τα κύτταρά σου θα σε ευχαριστούν!

  • Ελαχιστοποίησε τις περιβαλλοντικές τοξίνες

Τα πάντα, από τον αέρα που αναπνέεις, το φαγητό που τρως, τα οικιακά καθαριστικά που χρησιμοποιείς μπορεί να επηρεάσουν τη λειτουργία και την συνολική ποιότητα των μιτοχονδρίων. Στις τοξίνες συμπεριλαμβάνονται και τα φάρμακα, όπως τα αντιβιοτικά, τα οποία μπορούν να σταματήσουν την παραγωγή ΑΤΡ, να αυξήσουν το οξειδωτικό στρες και να βλάψουν τα μιτοχόνδρια.

  •  Ασκήσου σωστά (και με συνέπεια)

Η συνεπής άσκηση μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία των μιτοχονδρίων και τα συμπτώματα του μεταβολικού συνδρόμου, όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη. Οι μελέτες δείχνουν ότι η εκπαίδευση υψηλού επιπέδου (HIIT) μπορεί να ενισχύσει τη λειτουργία των μιτοχονδρίων.

  •  Απομάκρυνε τους κλέφτες της ενέργειάς σου

Αναφέρομαι στους τοξικούς ανθρώπους και τις καταστάσεις στη ζωή σου που μπορούν να «στραγγίξουν» την ενέργειά σου νωρίτερα και από την μπαταρία του κινητού σου. Στους κλέφτες της ενέργειας περιλαμβάνονται και πολλές ουσίες που χρησιμοποιούμε καθημερινά: αλκοόλ, υπερβολική καφεΐνη, τσιγάρο. κλπ.

Τα χαμηλά επίπεδα ενέργειας σαμποτάρουν σχεδόν κάθε τομέα της ζωής σου, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγικότητας της εργασίας, του ύπνου και της ικανότητας διαχείρισης των υποχρεώσεων. Μια υγιεινή διατροφή σε συνδυασμό με τον καλό ύπνο, τη σοφή διαχείριση του άγχους, μπορεί να προσφέρει μια στέρεη βάση για τη βελτιστοποίηση της μιτοχονδριακής λειτουργίας των κυττάρων του οργανισμού σου.

Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω ότι η κόπωση είναι ένα πολύπλευρο πρόβλημα που απαιτεί μια εξατομικευμένη θεραπευτική προσέγγιση, η οποία σαφώς πρέπει να λαμβάνεται από τον ειδικό ιατρό, στον οποίο θα απευθυνθούμε.

Σας ενδιαφέρει: Μπάρες ενέργειες, χωρίς γαλακτοκομικά, γλουτένη και ζάχαρη

Πηγή: www.naturanrg.gr Natura nrg T.103

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *