Οι καλοκαιρινές παγίδες του ύπνου

Οι καλοκαιρινές παγίδες του ύπνου

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Life, Ευεξία

Είναι δυνατόν οι καλές, ζεστές και ηλιόλουστες μέρες να ταράξουν τον ύπνο σας;  Και όμως μπορούν!

της Μαρίας Γκέκα

Ο λαμπερός ήλιος λούζει το πρόσωπό σας και εσείς απολαμβάνετε το φως που απλώνεται παντού γύρω σας. Και όμως, αυτό το πραγματικά ζωοποιό φως μπορεί να έχει στον οργανισμό σας μία επίπτωση που δεν φαντάζεστε. Μπορεί να σας στερήσει τον εξίσου σημαντικό βραδινό ύπνο, που είναι απαραίτητος για τη σωματική, νοητική και ψυχική σας υγεία. Ποιες είναι, όμως, οι παγίδες που κρύβει ο καλός καιρός και οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν – αρνητικά- τον ύπνο σας;

Παγίδα 1η:
Το πρόβλημα: Ο θόρυβος

Μόλις ο καιρός αρχίσει να ανοίγει και να ζεσταίνει, τραπεζάκια βγαίνουν έξω και οι παρέες αρχίζουν να μαζεύονται σε μπαλκόνια, αυλές και ταράτσες. Έτσι, τα γέλια και οι συζητήσεις κρατούν λίγο παραπάνω. Παράταση, όμως, παίρνει και το ωράριο των νυχτερινών μαγαζιών, που συνδυάζουν την ανοιχτή θέα με τη δυνατή μουσική. Έτσι δημιουργούν μια ακόμη πηγή θορύβου. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, οι διαταραχές ύπνου είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα παράπονα εκείνων που εκτίθενται σε θόρυβο.

Η λύση:

Όταν η ηχομόνωση δεν είναι εφικτή, η πιο εύκολη λύση είναι οι κλασικές ωτοασπίδες, τις οποίες μπορείτε να αγοράσετε από ένα φαρμακείο. Επίσης, μπορείτε να χρησιμοποιείτε τις κουρτίνες σας και τα διάφορα ηλιοπροστατευτικά όπως στόρια, παντζούρια που μπορούν να μετριάσουν κάπως την εξωτερική φασαρία. Μπορείτε επίσης, να δημιουργήσετε γύρω από το σπίτι σας ή στο μπαλκόνι σας πράσινους φράκτες από δέντρα και θάμνους που έχουν την ιδιότητα να περιορίζουν τον θόρυβο.

Παγίδα 2η:
Το πρόβλημα: Το φως!

Ο κύκλος ύπνου – αφύπνισης που ακολουθεί ο ανθρώπινος οργανισμός, καθορίζεται από το φως του ήλιου. Αυτό σημαίνει ότι μόλις αρχίζει να βραδιάζει ο οργανισμός ξεκινάει να εκκρίνει μελατονίνη, γνωστή ως η ορμόνη του ύπνου, για να σας προετοιμάσει… για το κρεβάτι. Ωστόσο, οι επιπλέον ώρες ηλιοφάνειας του καλοκαιριού έχουν ως αποτέλεσμα να καθυστερεί αυτή η φυσιολογική δραστηριότητα του οργανισμού, γεγονός που φυσικά καθιστά πιο δύσκολη την  έλευση του ύπνου.

Η λύση:

Κάντε το υπνοδωμάτιό σας όσο πιο σκοτεινό γίνεται. Χρησιμοποιήστε κουρτίνες ή περσίδες και προσπαθήστε να μην αφήνετε ανοιχτές χαραμάδες, γιατί το παραμικρό φως μπορεί να διαταράξει τον ύπνο σας. Επίσης, φροντίστε να μην εκτεθείτε σε δυνατό φως τις ώρες πριν πέσετε για ύπνο. Προτιμήστε το κίτρινο ή το πορτοκαλί φως.

Παγίδα 3η:
Το πρόβλημα: Οι μικρές αποδράσεις

Κύριο γνώρισμα του ποιοτικού ύπνου είναι το σχετικά σταθερό ωράριο ύπνου – αφύπνισης. Με τον καλό καιρό του καλοκαιριού σύμμαχο, σίγουρα έχετε ξεκινήσει τις βόλτες με τους φίλους σας και τις μεγάλες (ή μικρές) εξορμήσεις εδώ και εκεί, με αποτέλεσμα η ρουτίνα και η σταθερότητα του ύπνου να διαταράσσονται.

Η λύση:

Αν φύγετε μόνο για Σαββατοκύριακο, τότε προσπαθήστε να μην βγαίνετε εκτός προγράμματος ύπνου, ώστε οι πιθανότητες να έχετε καλό ύπνο να μη μειωθούν σημαντικά. Αν λείψετε για αρκετές ημέρες, φροντίστε προς το τέλος των διακοπών σας να προσαρμόσετε σταδιακά το πρόγραμμα σας στην κλασική σας ρουτίνα, ώστε στο τέλος να μη δυσκολευτείτε. Προσπαθήστε, επίσης, να αποφεύγετε τη μεσημεριανή σιέστα.

Παγίδα 4η:
Το πρόβλημα: Η θερμοκρασία

Οι υψηλές θερμοκρασίες και τα υψηλά ποσοστά υγρασίας που σημειώνονται αυτή την εποχή δεν σας αφήνουν να κλείσετε μάτι, προκαλώντας σας δυσφορία, καθώς και συχνές αφυπνίσεις κατά τη διάρκεια της  νύχτας.

Η λύση:

Κατά τη διάρκεια της ημέρας, να κλείνετε τα στόρια και τις κουρτίνες. Το βράδυ να ανοίγετε τα παράθυρα για να μπαίνει στο σπίτι δροσερός αέρας. Προτιμάτε τα βαμβακερά σεντόνια και φοράτε βαμβακερά ρούχα. Επίσης, κάνετε ένα ντους πριν πέσετε για ύπνο και αποφεύγετε τα αρώματα και τις βαριές κρέμες. Έχετε δίπλα σας ένα μπουκάλι με νερό για να ενυδατώνεστε στη διάρκεια της νύχτας. Αποφεύγετε το βαρύ φαγητό και το αλκοόλ πριν ξαπλώσετε. Προτιμάτε να χρησιμοποιείτε ανεμιστήρα και ανοίγετε το κλιματιστικό όταν δεν αντέχετε καθόλου. Φροντίστε ωστόσο η διαφορά με την εξωτερική θερμοκρασία να μην είναι πολύ μεγάλη. Επίσης, να διατηρείτε είτε με έναν αφρυγαντήρα είτε με την αντίστοιχη λειτουργία του κλιματιστικού την υγρασία σε ανεκτά επίπεδα.

….και Καλό Ύπνο!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *