Mprokolo-kounoupidi-mikroskopio-naturanrg

Κουνουπίδι και Μπρόκολο…στο μικροσκόπιο!

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Super foods, Διατροφή, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

Ανήκουν στην ίδια οικογένεια, θεωρούνται από τα πλέον θρεπτικά λαχανικά, συχνά τα ονομάζουμε υπερτροφές και μαγειρεύονται με παρόμοιο τρόπο.

της Μαρίας Γκέκα

Πρόκειται για λαχανικά της οικογένεια των Σταυρανθών με κύριο γνώρισμα τις αντιοξειδωτικές ιδιότητες και τα υψηλά επίπεδα φυτοχημικών συστατικών, συμπεριλαμβανομένων των καροτενοειδών, τοκοφερολών, ασκορβικού οξέος κ.α. Πρόκειται για ουσίες που διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο στη θωράκιση του οργανισμού απέναντι σε διάφορες παθήσεις. Αυτό θα το δούμε αναλυτικά παρακάτω.

Κουνουπίδι

Το κουνουπίδι έκανε την εμφάνιση του στις περιοχές τις Μεσογείου πριν χιλιάδες χρόνια, ενώ ξεκίνησε να μαγειρεύεται από το 600 π. Χ. Τόσο οι αρχαίοι Έλληνες, όσο κι οι Αιγύπτιοι το γνώριζαν και το απολάμβαναν με μεγάλη όρεξη. Από τα μέσα του 16ου αιώνα έγινε παγκοσμίως γνωστό και σήμερα χρησιμοποιείται στις κουζίνες όλου του κόσμου. Η “Βρασική η λαχανώδης” της ποικιλίας Βοτρύτης, όπως είναι η επίσημη ονομασία του κουνουπιδιού, είναι ένα φυτό, μονοετές, ή διετές. Στη βόρεια Ευρώπη καλλιεργείται η μονοετής ποικιλία κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, όμως στην Ελλάδα το κουνουπίδι καλλιεργείται τη χειμερινή περίοδο κι είναι διετές φυτό.

〈  Εικάζεται ότι προέρχεται από το άγριο λάχανο που ευδοκιμούσε στην Ασία κι ανήκει στην ίδια οικογένεια με το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών και το λάχανο

Θρεπτική αξία και οφέλη

Τα 100 γρ. κουνουπιδιού αποφέρουν μόλις 20 θερμίδες στον οργανισμό μας, άρα είναι ιδανικό για δίαιτα κι απώλεια βάρους.

  • Είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, φυλλικό οξύ, βιταμίνη C, Κ και σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β.
  • Είναι καλή πηγή καλίου και περιέχει, επίσης, ψευδάργυρο, μαγνήσιο, φωσφόρο κι ασβέστιο.
  • Από την άλλη, το κουνουπίδι περιέχει και πλήθος ευεργετικών φυτοχημικών συστατικών, όπως οι γλυκοσινολάτες, που έχει φανεί ότι ασκούν αντικαρκινική δράση και συμβάλλουν στη μείωση της πιθανότητας εμφάνισης διαφόρων μορφών καρκίνου, όπως του μαστού, του προστάτη, του πνεύμονα και του παχέος εντέρου.
  • Ακόμη, συμβάλλει στην αποτοξίνωση του αίματος και του ήπατος, προστατεύοντας ταυτόχρονα από εγκεφαλικά επεισόδια κι εντερικές διαταραχές, ενώ διατηρεί τη χοληστερόλη σε χαμηλά επίπεδα.

Tips

  • Προτιμάμε τα μετρίου μεγέθους κουνουπίδια με ολόλευκα μπουμπούκια, χωρίς μαυρίλες, ή κιτρινίλες, αυτά που έχουν τρυφερό κοτσάνι.
  • Το συντηρούμε στο ψυγείο τυλιγμένο σε σελοφάν για μια εβδομάδα τουλάχιστον από την αγορά του.
  • Οι ειδικοί μάς λένε ότι όσο περισσότερο βράζουμε το λάχανο, το κουνουπίδι και τα λαχανάκια Βρυξελλών, τόσο πιο δυσάρεστη και βαριά γίνεται η μυρωδιά τους. Όταν τα τρώμε ωμά, δεν μυρίζουν καθόλου.
  • Αν κόψετε το κουνουπίδι σε μπουκετάκια και το βράσετε στον ατμό ή, ακόμα καλύτερα, το ψήσετε η γλυκιά, γεμάτη γεύση του τονίζεται και ενθουσιάσει ακόμα και κείνους που το αντιπαθούν. Όμως η ελληνική μανία για πολυβρασμένα, σχεδόν λιώμα λαχανικά, πλημμυρίζει τα σπίτια μας αποπνικτική μυρωδιά.

Μπρόκολο

〈  Η καταγωγή του είναι από την Ιταλία, ενώ στη Γαλλία το έκανε γνωστό η Αικατερίνη των Μεδίκων όταν παντρεύτηκε το Γάλλο βασιλιά Ερρίκο Β. Με ρίζες ιταλικές και αέρα γαλλικό, σήμερα είναι από τα πιο διάσημα λαχανικά σε όλο τον κόσμο και όχι άδικα!    Δείτε γιατί:

Θρεπτική αξία και οφέλη

1 φλιτζάνι μπρόκολου μας δίνει περίπου 32 kcal. Το ωμό μπρόκολο αποτελείται από 90% νερό, 7% υδατάνθρακες και 3% πρωτεΐνη. Είναι πλούσιο σε μικροθρεπτικά συστατικά δηλαδή βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Περιέχει βιταμίνη C, βιταμίνη Κ, φυλλικό οξύ, κάλιο, μαγγάνιο και σίδηρο. Επίσης, περιέχει αρκετές φυτικές ίνες. Ένα φλιτζάνι μπρόκολου εφοδιάζει τον οργανισμό με 2,2 γραμμάρια φυτικών ινών.

Περιέχει σπουδαίες φυτοχημικές ουσίες

Το μπρόκολο έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτοχημικές ουσίες όπως ινδόλες, ισοθειοκυανάτες, σουλφοραφάνη, λουτεΐνη, ζεαξανθίνη. Όλες αυτές οι ουσίες παρουσιάζουν έντονη αντιοξειδωτική δράση και έχουν ευεργετική επίδραση στις λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού.

Συγκεκριμένα, οι ισοθειοκυανάτες φαίνεται να επηρεάζουν τα ηπατικά ένζυμα, να μειώνουν το οξειδωτικό στρες και να διαθέτουν αντιφλεγμονώδη δράση. Τι σημαίνει αυτό θα το δούμε αναλυτικά παρακάτω.

Η δύναμη της σουλφοραφάνης

Στο μπρόκολο περιέχεται μια ουσία που ονομάζεται glucoraphanin (γλυκοραφανίνη), η οποία στον ανθρώπινο οργανισμό με τη βοήθεια ενός ενζύμου διασπάται στη δραστική ένωση που ονομάζεται σουλφοραφάνη. Η σουλφοραφάνη έχει αποδειχθεί πως έχει ισχυρή αντικαρκινική δράση. Πράγματι, περισσότερες από 300 επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι το φαινολικό αντιοξειδωτικό φυτοθρεπτικό, η σουλφοραφάνη, αποτελεί παράγοντα πρόληψης πολλαπλών ασθενειών, συμπεριλαμβανομένων πολλών τύπων καρκίνου, υψηλής αρτηριακής πίεσης, εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας και έλκους στομάχου.

kommatia-mpouketakia-broccoloΤο 1992, ο Δρ Paul Talalay, MD και οι συνεργάτες του στην Ιατρική Σχολή του Johns Hopkins αναγνώρισαν τη σουλφοραφάνη ως τον πιο ισχυρό φυσικό επαγωγέα των ενζύμων αποτοξίνωσης φάσης 2. Αυτά τα ένζυμα εξαλείφουν πολλούς τύπους ελεύθερων ριζών και περιβαλλοντικών ρύπων και προκαλούν συνεχιζόμενη αντιοξειδωτική δράση που διαρκεί έως και τρεις ημέρες.

Αυτές οι ενώσεις και οι μηχανισμοί τους έχουν μελετηθεί εκτενώς και υποστηρίζονται από περισσότερες από 1.700 επιστημονικές δημοσιεύσεις. Μια από τις πιο πρόσφατες κλινικές έρευνες, η οποία δημοσιεύτηκε στο Μolecular Cancer Therapeutics το 2007, αναφέρει την παρεμπόδιση της ανάπτυξης ανθρώπινων καρκινικών κυττάρων στο μαστό μέσω μείωσης παραγωγής συγκεκριμένων πρωτεϊνών που σχετίζονται με την εξάπλωση των καρκινικών κυττάρων.

Επιπλέον, η σουλφοραφάνη του μπρόκολου φαίνεται να προστατεύει και από το ελικοβακτήριο του πυλωρού, το οποίο θεωρείται πλέον ως η πρωταρχική αιτία του έλκους στο στομάχι καθώς και καρκίνου στο συγκεκριμένο όργανο.

Επίσης, το μπρόκολο περιέχει μια ουσία όπως και όλα τα σταυρανθή λαχανικά (λάχανο, κουνουπίδι), η οποία ονομάζεται ινδόλη-3-καρβινόλη και η δράση της έχει συνδεθεί με μείωση της ανάπτυξης καρκινικών κυττάρων στο μαστό και στην τράχηλο της μήτρας.

Το μπρόκολο περιέχει σημαντικές ποσότητες καροτενοειδών. Επιδημιολογικές έρευνες σε όλο τον κόσμο συσχέτισαν την υψηλή διαιτητική πρόσληψη των καροτενοειδών με μειωμένα επεισόδια καρκίνων του πνεύμονα, μαστού, τραχήλου, δέρματος και στομάχου.

Πηγή: Naturanrg#101o, www.naturanrg.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *