Μαγνήσιο: 18 λόγοι υγείας που το καθιστούν πολύτιμο

Μαγνήσιο: 18 λόγοι υγείας που το καθιστούν πολύτιμο

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: NRGFresh, NrgHealth, Ασθένειες & Θεραπείες, Διατροφή, Υγεία

♦ Πλήρης οδηγός για το μαγνήσιο!

♦ Οφέλη για την υγεία  ♦ Aνεπάρκεια, πηγές και κίνδυνοι

To μαγνήσιο είναι ένα σημαντικό συστατικό όλων των μαλακών μορίων και των οστών στο ανθρώπινο σώμα. Εμπλέκεται σε πληθώρα ενζυμικών αντιδράσεων, και αν δεν παραμείνει αυστηρά εντός φυσιολογικών ορίων, μπορεί να προκαλέσει πολλαπλές και σοβαρές διαταραχές στην υγεία μας.

της Μαρίας Γκέκα

Το μαγνήσιο έχει λάβει το όνομά του από το μαγνησίτη, ένα μέταλλο καρβονικού μαγνησίου και αυτό το μέταλλο με τη σειρά του θεωρείται ότι οφείλει το όνομά του στα αποθέματα μαγνησίου της Μαγνησίας, μιας περιοχής της Θεσσαλίας στην αρχαία Ελλάδα.

Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα εξερευνά συνεχώς τη δράση του, και πλέον υπάρχουν ακράδαντες αποδείξεις για τα ευεργετικά οφέλη του σε μεταβολικές διαταραχές, φλεγμονώδεις παθήσεις και σε παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου.

Το μαγνήσιο μαζί με το ασβέστιο, το κάλιο, το χλωριούχο νάτριο είναι οι ηλεκτρολύτες που χρειάζονται για να λειτουργήσουν ο εγκέφαλος, τα νεύρα, η καρδιά, τα μάτια, το ανοσοποιητικό μας σύστημα και οι μύες.

Όταν τα επίπεδα μαγνησίου είναι βέλτιστα στο σώμα μας, ευδοκιμούμε. Όταν είμαστε σε έλλειψη μαγνησίου, ο οργανισμός μας χάνει την ισορροπία του και μπορεί να προκύψει πλήθος προβλημάτων υγείας.

Πράγματι, μία από τις πιο βασικές ελλείψεις θρεπτικών ουσιών που αντιμετωπίζουμε είναι η ανεπάρκεια μαγνησίου και αυτό είναι ένα σοβαρό πρόβλημα, επειδή το σώμα μας χρειάζεται μαγνήσιο για να επιτύχει 300 απίστευτα σημαντικές βιοχημικές αντιδράσεις. Το μαγνήσιο είναι το τέταρτο πιο άφθονο μέταλλο στο σώμα μας, οπότε σε περίπτωση ανεπάρκειας (που συμβαίνει στο 50 με 90% των ανθρώπων), σίγουρα θα αισθανθούμε κάποια συμπτώματα.

4 λόγοι ανεπάρκειας

Υπάρχουν 4 κύριοι λόγοι που οι περισσότεροι από εμάς έχουμε χαμηλή περιεκτικότητα σε μαγνήσιο:

  • Ελλιπής διατροφή.
  • Φάρμακα που καταστρέφουν το μαγνήσιο (όπως τα αντιβιοτικά και τα διουρητικά)
  • Εξάντληση του εδάφους. Οι σύγχρονες μέθοδοι καλλιέργειας και η εκτεταμένη χρήση χημικών και φυτοφαρμάκων έχουν στερήσει σημαντικά το έδαφος από τα μεταλλικά του στοιχεία, με αποτέλεσμα, οι καλλιέργειες να έχουν μεγάλη έλλειψη σε μαγνήσιο, οδηγώντας σε αντίστοιχη απουσία του από τον ανθρώπινο οργανισμό.
  • Χρόνια προβλήματα στο έντερο, τα οποία υπονομεύουν την απορρόφηση μαγνησίου.

Τι μπορεί να προκαλέσει σύμφωνα με έρευνες η ανεπάρκεια μαγνησίου;

Κι ενώ αυτά είναι αρκετά συνηθισμένα θέματα, αλλά όχι πάντα ένα σημάδι ανεπάρκειας μαγνησίου, παρακάτω θα δείτε τι μπορεί να προκαλέσει σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες η ανεπάρκεια μαγνησίου.

  1. ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας)

Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι τα παιδιά που πήραν 200 χιλιοστόγραμμα μαγνησίου καθημερινά για έξι μήνες παρουσίασαν σημαντική μείωση των συμπτωμάτων υπερκινητικότητας σε σύγκριση με τα παιδιά που δεν έλαβαν μαγνήσιο.

⇒ Διαβάστε επίσης, τα χαρακτηριστικά των παιδιών που έχουν ΔΕΠΥ

  1. Κόπωση των επινεφριδίων

Ο ρόλος του μαγνησίου στην κατευναστικότατα των επιπέδων άγχους και την αποκατάσταση των ορμονών είναι εξαιρετικά σημαντικός. Το μαγνήσιο βοηθά στη ρύθμιση των επιπέδων κορτιζόλης, συμβάλλοντας  σε μια ισορροπημένη παραγωγή των εν λόγω ορμονών.

  1. Άγχος ή κατάθλιψη

Το μαγνήσιο μετριάζει τον διεγερτικό υποδοχέα NMDA. Χωρίς αυτό, το ασβέστιο και το γλουταμινικό οξύ ενεργοποιούν το NMDA, το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη και άγχος.

  1. Άσθμα

Μια μεγάλη επιστημονική έρευνα που έγινε στη Σκωτία έδειξε ότι οι άνθρωποι που δεν τρώνε αρκετές τροφές πλούσιες σε μαγνήσιο έχουν υψηλότερο ποσοστό άσθματος. Ένας λόγος θα μπορούσε να είναι ότι το μαγνήσιο μπορεί να διευκολύνει την υγιή βρογχοδιαστολή.

Διαβάστε επίσης, πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το άσθμα στα παιδιά

  1. Σύνδρομο χρόνιας κόπωσης

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο διακεκριμένο ιατρικό περιοδικό Lancet διαπίστωσε ότι από εκατοντάδες ανθρώπους με χρόνιο σύνδρομο κόπωσης, οι μισοί από αυτούς ήταν ανεπαρκείς στο μαγνήσιο ενώ στη συνέχεια κατόπιν χορήγησης διαπιστώθηκε εξαιρετική βελτίωση στην υγεία τους.

  1. Υψηλή αρτηριακή πίεση

Μελέτες έχουν δείξει ότι οι υπερτασικοί ασθενείς που έλαβαν  συμπληρώματα μαγνησίου κατάφεραν να μειώσουν τα επίπεδα αρτηριακής πίεσης τους έως και 12 μονάδες.

  1. Καρδιολογικά προβλήματα

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στην Αμερικανική Εφημερίδα της Καρδιολογίας διαπίστωσε ότι ένα χαμηλότερο επίπεδο πρόσληψης μαγνησίου αύξησε τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου κατά 50 έως 80%.

  1. Φλεγμονές

Ένα κοινό χαρακτηριστικό μεταξύ σχεδόν όλων των χρόνιων προβλημάτων υγείας είναι η φλεγμονή. Το μαγνήσιο έχει αποδειχθεί ότι μειώνει την CRP και την NfKb, δύο δείκτες οξειδωτικού stress και φλεγμονής.

  1. Ημικρανίες και άλλοι τύποι πονοκεφάλων

Οι μισοί άνθρωποι στις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και στην Ευρώπη έχουν τουλάχιστον έναν πονοκέφαλο κάθε μήνα ενώ εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο υποφέρουν από οδυνηρές ημικρανίες.

Έρευνες έδειξαν ότι το 50% των ασθενών που υποφέρουν από ημικρανίες έχουν ανεπάρκεια σε μαγνήσιο. Μάλιστα, βρέθηκε ότι το 60% των ατόμων με χρόνιες ημικρανίες παρουσιάζουν στην πορεία γενετικές αλλαγές που μειώνουν την ικανότητα του οργανισμού να μεταβολίζει το μαγνήσιο, το οποίο χαλαρώνει τα αιμοφόρα αγγεία στον εγκέφαλο. Το ιονισμένο μαγνήσιο που χορηγείται ιατρικά μειώνει σημαντικά τον πόνο μέσα σε 15 λεπτά στο 80% των ασθενών.

  1. Αντίσταση στην ινσουλίνη

Το 50% των Αμερικανών (σοκαριστικό) παρουσιάζει κάποια μορφή αντίστασης στην ινσουλίνη, από το μεταβολικό σύνδρομο μέχρι τον πλήρη διαβήτη τύπου 2. Έρευνα που δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό Circulation έδειξε ότι σε μια μεγάλη ομάδα μελέτης (5.000 άτομα) σε διάστημα 15 ετών που έλαβαν υψηλότερα επίπεδα μαγνησίου παρουσίαζαν μειωμένο κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου.

Μια παρόμοια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο American Journal of Epidemiology παρατήρησε περισσότερους από 1.000 υγιείς ενήλικες για 5 χρόνια και διαπίστωσε ότι η μεγαλύτερη πρόσληψη μαγνησίου βελτίωσε την αντίσταση στην ινσουλίνη. Άλλες μελέτες** έχουν δείξει ότι το μαγνήσιο ρίχνει επίσης την τιμή των τριγλυκεριδίων, ένα άλλο χαρακτηριστικό του μεταβολικού συνδρόμου και του διαβήτη.

  1. Χαμηλά επίπεδα θυρεοειδικών ορμονών

Το μαγνήσιο είναι απαραίτητο για την παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών ενώ διαπιστώθηκε ότι η ανεπάρκεια μαγνησίου είναι ένας από τους παράγοντες (που συχνά παραβλέπεται) που συμβάλλει σε προβλήματα θυρεοειδούς.

  1. Ψυχαναγκαστική διαταραχή (OCD)

Τα άτομα με OCD βρέθηκαν να έχουν χαμηλότερα επίπεδα μαγνησίου σε σύγκριση με τις ομάδες ελέγχου.

  1. Μυϊκές κράμπες και σπασμοί

Οι σπασμοί και οι κράμπες στα πόδια και σε άλλα μέρη του σώματός μας δεν είναι πραγματικά τυχαίοι – είναι τα πιο κοινά σημάδια ανεπάρκειας μαγνησίου. Επιπλέον, η συμπλήρωση μαγνησίου έχει αποδειχθεί ότι διευκολύνει τις κράμπες της περιόδου και άλλα προεμμηνορροϊκά συμπτώματα. Οπότε είναι σημαντικό οι γυναίκες να λαμβάνουν συμπληρωματικά αρκετό μαγνήσιο.

  1. Πρόωρη γήρανση

Η έλλειψη μαγνησίου αποδείχθηκε ότι επιταχύνει το θάνατο ανθρώπινων ενδοθηλιακών κυττάρων και ινοβλαστών, οδηγώντας σε επιταχυνόμενη γήρανση.

  1. Κακή μνήμη

Οι ερευνητές του MIT διαπίστωσαν ότι το μαγνήσιο παίζει έναν κεντρικό ρόλο στη ρύθμιση των υποδοχέων του εγκεφάλου που απαιτούνται για τη λειτουργία της μάθησης και της μνήμης και ότι η συμπληρωματική λήψη μαγνησίου συνέβαλε στην απομάκρυνση της αποκαλούμενης *ομίχλης του εγκεφάλου. Το μαγνήσιο μπορεί επίσης να ενισχύσει την ικανότητα του εγκεφάλου να θεραπεύσει και να αναπτύξει νέες νευρικές οδούς, κάτι που είναι απαραίτητο για την επιβράδυνση ή ακόμα και την αναστροφή της γνωσιακής παρακμής.

  1. Υγεία του δέρματος

Μια πολωνική μελέτη διαπίστωσε ότι τα άτομα με δερματικές αλλεργίες είδαν δραματικές βελτιώσεις στο δέρμα τους με συμπληρώματα μαγνησίου.

  1. Προβλήματα ύπνου

Έρευνα έδειξε ότι τα συμπληρώματα μαγνησίου βοήθησαν στη βελτίωση όλων των σημαντικών φυσιολογικών δεικτών που σχετίζονται με την αϋπνία.

Το GABA (γάμμα-αμινοβουτυρικό οξύ) είναι ένας νευροδιαβιβαστής χαλάρωσης που δίνει σήμα στον εγκέφαλο ότι είναι ώρα να χαλαρώσετε πριν τον ύπνο. Το GABA δεν θα μπορεί να προσφέρει και πολλά αν οι υποδοχείς του στον εγκέφαλο δεν λειτουργούν όπως θα έπρεπε και σε αυτή την περίπτωση, το γλουταμινικό, ένας νευροδιαβιβαστής που προωθεί την εγρήγορση, θα σας κρατήσει ξύπνιους περισσότερο από ό,τι θα θέλατε. Ετσι, το μαγνήσιο κρατά τους υποδοχείς GABA σε καλή κατάσταση και έτοιμους να πάρουν το μήνυμα ότι ήρθε η ώρα να κοιμηθείτε.

  1. Αδύναμα οστά

Το μαγνήσιο είναι βασική θρεπτική ουσία για την παραγωγή ισχυρών, υγιεινών οστών. Μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη μελέτη* διαπίστωσε ότι τα 300 χιλιοστόγραμμα συμπληρωματικού μαγνησίου αύξησαν την οστική πυκνότητα όταν λαμβάνονται για ένα χρόνο. Δύο μελέτες – οι οποίες δημοσιεύτηκαν στο **American Journal of Clinical Nutrition–  διαπίστωσαν ότι αν ένα άτομο παρουσιάζει έλλειψη μαγνησίου τόσο χαμηλότερη είναι και  η πυκνότητα των οστών του, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο για οστεοπόρωση και κατάγματα.

 

Τι να κάνετε εάν υποψιάζεστε ότι το μαγνήσιο σας είναι χαμηλό;

Εάν έχετε κάποια από τις ενδείξεις ανεπάρκειας μαγνησίου, μιλήστε στο γιατρό σας για να ελέγξετε τα επίπεδα μαγνησίου σας. Ωστόσο, η έλλειψη του μαγνησίου είναι δύσκολο να εντοπιστεί με μια απλή εξέταση αίματος, καθώς το μαγνήσιο λειτουργεί κυρίως σε κυτταρικό επίπεδο και συσσωρεύεται στους ιστούς οργάνων και νεύρων. Τα συμβατικά εργαστήρια θρεπτικών ουσιών δεν είναι πάντοτε πολύ ακριβή, επομένως σας προτείνουμε να απευθυνθείτε σε προηγμένα διαγνωστικά εργαστήρια.

Αν, από την άλλη, προτιμάτε, να λάβετε μαγνήσιο με φυσικούς τρόπους, ακολουθούν οι τροφές που θα σας βοηθήσουν σε αυτό:

Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε μαγνήσιο είναι:

Σπανάκι, 1 φλιτζάνι: 157 mg

Σέσκουλο, 1 φλιτζάνι: 154 mg

Σκούρα σοκολάτα, 1 τετράγωνο: 95 mg

Σπόροι κολοκύθας, ⅛ κύπελλο: 92 mg

Αμύγδαλα, 1 ουγκιά: 80 mg

Μαύρα φασόλια, ½ φλιτζάνι: 60 mg

Αβοκάντο, 1 μέσον: 58 mg

Σολομός, 1 φιλέτo: 53 mg

Κεφίρ, 1 φλιτζάνι: 50 mg

Σύκα, ½ φλιτζάνι: 50 mg

Μπανάνα, 1 μεσαία: 32 mg

Πηγή: Naturanrg#98o

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *