Μακροβιοτική: Βρίσκοντας ξανά τη χαμένη ισορροπία

Μακροβιοτική: Βρίσκοντας ξανά τη χαμένη ισορροπία

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: NrgFoods, Διατροφή, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

Μακροβιοτική: Βρίσκοντας ξανά τη χαμένη ισορροπία και αρμονία στο σώμα και στη ζωή μας

«Τα πάντα ρει», το πασίγνωστο απόφθεγμα του Ηράκλειτου, χαρακτηρίζει απόλυτα την εποχή μας, που βρίσκεται στο μεταίχμιο αλλαγής.

Του Σταύρου Καραγιλάνη

ειδικός προϊόντων ζύμωσης και σύμβουλος Μακροβιοτικής

Η Μακροβιοτική ένα σύστημα ολιστικών αρχών που προτάσσει την ισορροπία. Αναπτύχθηκε για πρώτη φορά από τον Ιάπωνα φιλόσοφο George Ohsawa, ο οποίος πίστευε σε μια ολιστική προσέγγιση στην υγεία που ενσωματώνει πολλές πτυχές του τρόπου ζωής: από τη διατροφή και την άσκηση έως το διαλογισμό και ακόμη και την ενέργεια «γιν και γιανγκ» συγκεκριμένων τροφών. Πρότεινε ότι η υγεία μας συνδέεται άμεσα και καθοδηγείται από τη φύση και ότι η κατανάλωση και η διαβίωση με τρόπο που εναρμονίζεται με τη φύση θα δημιουργούσε ισορροπία και αρμονία στο σώμα μας.

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Ο πολιτισμός με την μεγαλύτερη ευμάρεια, τεχνολογική ανάπτυξη και άνεση, βρίσκεται μπροστά σε αδιέξοδο…

Ο τρόπος διαβίωσής μας και η σχέση μας με το φυσικό περιβάλλον, τα τελευταία 200 χρόνια, έχει οδηγήσει σε τέτοιο αδιέξοδο, ώστε να μιλάμε για ζήτημα επιβίωσης της ανθρωπότητας.
Οι αλλαγές που οδηγούν σε υποβάθμιση της υγείας και ευεξίας μας, είναι:

  • Υποβαθμισμένη ποιότητα τροφής.
    Μέσω της επεξεργασίας, που αφαιρεί σημαντικό κομμάτι θρεπτικών συστατικών (φυτικές ίνες, πρωτεΐνες, λίπη, μέταλλα, βιταμίνες, ένζυμα, κοκ), με αποτέλεσμα τη χημική ενίσχυσή τους και τα συμπληρώματα. Και φυσικά μέσω της χρήσης φυτοφαρμάκων, λιπασμάτων και ακτινοβόλησης σε αγροτικά προϊόντα, παστερίωσης και άλλων τεχνητών μεθόδων επεξεργασίας.
  • Χρήση χημικών ουσιών σε τρόφιμα, καλλυντικά, καθαριστικά, έπιπλα και είδη σπιτιού (βλ. μοκέτες).
  • Συνθετικά ρούχα που αντικατέστησαν τα φυσικά, ιδιαίτερα στα εσώρουχα.
  • Συνθετικά υλικά που έχουν «ντύσει» το σπίτι μας.
  • Η χρήση ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας για την ενημέρωση και επικοινωνία μας.
  • Η ενσωμάτωση της τεχνητής ανοσίας, η οικειοποίηση και υπερκατανάλωση φαρμάκων, με έμφαση στα αντιβιοτικά, και η χρήση τεχνικών διάγνωσης, όπως οι ακτινογραφίες, καθώς και η ρουτίνα του να αφαιρούμε, χειρουργικά, όργανα προκειμένου να αντιμετωπίσουμε ένα σύμπτωμα, αλλά όχι τη ρίζα αυτού.
Επίσης
  • Η προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος στις σημερινές «ανάγκες» να παράγουμε ειδικούς, αντί να προσφέρει μία ολιστική ματιά της ανθρωπότητας, της πλούσιας κληρονομιάς μας σε φυσική υγεία και ευεξία, διαίσθηση και ενστικτώδη κατανόηση της ζωής.
  • Οι οικογενειακοί δεσμοί που μετατρέπονται από δεσμούς αγάπης και συνεργασίας, πνευματικής ένωσης σε μία σχέση βασισμένη σε δικαιώματα, νομική προστασία και έννοιες βγαλμένες από βιβλία ψυχοθεραπείας.
  • Η δραματική επιβάρυνση του περιβάλλοντος και του κλίματος, ο αφανισμός πολλών ειδών σε ζωικό και φυτικό βασίλειο.

Χρειάζεται να κατανοήσουμε ότι συμβιώνουμε, μέσα μας, με εκατομμύρια ιούς και βακτήρια. Ότι η λειτουργία τους οριοθετείται από τη φυσική, νοητική και πνευματική μας κατάσταση, και ειδικά από την καλή λειτουργία του πεπτικού, αναπνευστικού, απεκκριτικού και κυκλοφορικού μας συστήματος. Αν δεν γίνει αντιληπτό και δεν αλλάξουμε τρόπο ζωής, κινδυνεύουμε να αφανιστούμε ως είδος από ιογενείς και μεταδοτικές ασθένειες.

Η ΒΟΗΘΕΙΑ

Για να μεταβούμε σε ένα βιώσιμο τρόπο ζωής, χρειαζόμαστε ένα σύστημα που θα βοηθήσει τη μετάβαση.
Οι παράγοντες που υποστηρίζουν τον άνθρωπο συνδέονται άμεσα με τους παράγοντες που διαμορφώνουν το εσωτερικό περιβάλλον, ειδικά το ότι τρώμε και πίνουμε, δραστηριότητες που εξασκούμε, ο καθείς με τη δική του συνειδητότητα. Χρειάζεται να κατανοήσουμε τι είναι κατάλληλο για τον καθένα και να προσαρμόσουμε στις ανάγκες μας την καθημερινή διατροφή μας.

Η θεώρηση ενός Μακροβιοτικού Τρόπου Ζωής, βλέπει τη διατροφή ως ένα φυσικό τρόπο να προσαρμοζόμαστε και να αναπτύσσουμε την ανθρωπότητα, ακολουθώντας τις παρακάτω αρχές:

  • Σεβασμός στις παραδοσιακές διαιτητικές πρακτικές του κάθε τόπου, που για πολλές γενιές έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητά τους στην διατήρηση και εξέλιξη του είδους.
  • Σεβασμό στις παραδοσιακές μεθόδους μαγειρικής, που εφαρμόζονται σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα, για τον ίδιο λόγο.
  • Σεβασμό στις τροφές που παράγονται σε κλίμα ίδιο με το δικό μας, ώστε να αποφύγουμε τους φυσικούς περιορισμούς που έρχονται με την χρήση υπερβολικής τροφής, χρήσης τρόπων μαγειρικής και τροφών εκτός του κλίματός μας.

Μία διατροφή με υγιεινή κατεύθυνση, σε αρμονία με το φυσικό περιβάλλον, βασίζεται σε:

  • Φυσικά συστατικά, χωρίς επεξεργασία που τα απογυμνώνει από θρεπτικά συστατικά, χωρίς χημικά και πρόσθετα.
  • Φρέσκα, εποχιακά και βιολογικά υλικά, που έχουν παραχθεί χωρίς χημικά και από κλιματικές ζώνες παρόμοιες με τη δική μας.
  • Υδατάνθρακες με την μορφή σύνθετων σακχάρων (από δημητριακά)
  • Πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης. Εάν καταναλώνετε ζωικές πρωτεΐνες, φροντίστε να είναι από τροφές με χαμηλά (κορεσμένα) λιπαρά και να αποτελούν το 10-15% του γεύματός σας.
  • Το ίδιο ισχύει και για τα λιπαρά. Φυτικής προέλευσης.
  • Βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία, ένζυμα, να καταναλώνονται ως μέρος των ανεπεξέργαστων τροφών.
  • Τα ροφήματα να βασίζονται σε καλής ποιότητας νερό, με χρήση μη έντονα αρωματικών, διεγερτικών βοτάνων και υλικών.
  • Τρόπους μαγειρικής και επεξεργασίας που ανταποκρίνονται στις εποχές και τις ανάγκες του ανθρώπου.
  • Ποικιλία φυσικών καρυκευμάτων και πληθώρα προϊόντων ζύμωσης που χαρίζουν τα απαραίτητα, ωφέλιμα βακτήρια και ένζυμα που τόσο λείπουν, ειδικά από τον άνθρωπο της πόλης, για μία καλή πέψη και υγεία.

ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Ένα τέτοιο μοντέλο διατροφής, κατάλληλο για όλο τον πλανήτη, προσφέρει η Μακροβιοτική.

Η Μακροβιοτική, είναι ένα σύστημα ολιστικών αρχών και δυναμικών πρακτικών που καθοδηγεί τις επιλογές στη διατροφή, τη δραστηριότητα και τον τρόπο ζωής για σωματική, συναισθηματική, ψυχική, κοινωνική και περιβαλλοντική υγεία.

Το μοντέλο της Μακροβιοτικής διατροφής, όπως το εφαρμόζουμε στην Ελλάδα, βασίζεται στη χρήση φυτικών τροφών στις εξής αναλογίες:

  • 40-50% Δημητριακά (σπόροι, νιφάδες, πλιγούρι, ζυμαρικά, σιμιγδάλι, αλεύρι), όπως αναποφλοίωτο ρύζι, κριθάρι, σιτάρι, κεχρί, βρώμη, φαγόπυρο, κ.α.
  • 10-15% Όσπρια
  • 30-40% Λαχανικά (εποχιακά, ντόπια και βιολογικά)
  • 5% Σούπες, φύκια
  • 5% Καρυκεύματα, λίπη, φρούτα, ξηροί καρποί, ροφήματα και λοιπά τρόφιμα

Η Μακροβιοτική διατροφή δίνει μεγάλη έμφαση σε 2 πυλώνες που στηρίζουν την υγεία και ευεξία μας. Στην καλή κατάσταση των εντέρων και του πεπτικού συστήματος και την ισορροπία του σακχάρου στο αίμα, μέσω των εξής παραμέτρων:

  1. Πολύ καλή μάσηση της τροφής (κάθε μπουκιά μας 30 έως 100 φορές), έτσι ώστε να γίνεται χυλός μέσα στο στόμα.
  2. Συγκέντρωση την ώρα του φαγητού και όχι απόσπαση με χρήση κινητών, υπολογιστών, τηλεόρασης, κουβέντας, κλπ.
  3. Χρήση φυσικά ζυμωμένων τροφίμων, που παρέχουν πληθώρα προβιοτικών βακτηρίων, πρεβιοτικών, ωφέλιμων λιπαρών οξέων, βιταμινών Β, και άλλων βιταμινών, ενζύμων, ιχνοστοιχείων. Μερικά από αυτά είναι: Μίσο, σάλτσα σόγιας/ταμάρι, τέμπε, ναττό, ξινολάχανο, τουρσί λαχανικών, ουμεμπόσι. Αποφύγετε τέτοια προϊόντα που περιέχουν ζάχαρη, ξύδι και συντηρητικά.
  4. Κατανάλωση τροφίμων με σύνθετους υδατάνθρακες και πλούσιων σε φυτικές ίνες, που βοηθούν αργή αποδέσμευση ενέργειας και την ισορροπημένη καμπύλη σακχάρου στο αίμα.

Η καλή κατάσταση του πεπτικού και των εντέρων και η αποφυγή απλών σακχάρων βοηθά ιδιαίτερα στη δημιουργία καλής ποιότητας αίματος, την καλή αιμάτωση και λειτουργία των οργάνων, των συστημάτων και φυσικά του ανοσοποιητικού.

ΤΟ ΑΝΟΣΟΠΟΙΗΤΙΚΟ

Σε μία εποχή που η καλή ανταπόκριση του ανοσοποιητικού είναι σημαντική, η ισορροπημένη διατροφή είναι το πιο γρήγορο και ασφαλές μέσο για καλή υγεία.

Επίσης, σε μία εποχή που η επαφή μας με συμβιωτικά βακτήρια, τα οποία εκπαιδεύουν τα αμυντικά κύτταρά μας να αντιμετωπίζουν καλύτερα τους εισβολείς, ελαχιστοποιείται, (λόγω της χρήσης μάσκας, γαντιών και απολυμαντικών) η κατανάλωση ζωντανών, ζυμωμένων τροφών και η επαφή μας με το χώμα, είναι σημαντικοί παράγοντες για την καλύτερη λειτουργία του ανοσοποιητικού, έναντι παθογόνων παραγόντων.

ΩΡΑ ΓΙΑ ΑΛΛΑΓΗ

Το ζήτημα είναι να δούμε τα λάθη του παρελθόντος και να αλλάξουμε μερικές συνήθειες προς το καλύτερο.
Στην προσπάθειά μας για αλλαγή, σίγουρα θα κάνουμε λάθη, όμως το ζήτημα είναι να μάθουμε από αυτά και να βελτιώνουμε την καθημερινότητά μας, μη επαναλαμβάνοντάς τα…

Διαβάστε επίσης ⇒ Μίσο, μια μακροβιοτική σούπερ-τροφή

Μακροβιοτική: Βρίσκοντας ξανά τη χαμένη ισορροπία

ΣΥΝΤΑΓΗ

Αρωγός στην προσπάθεια για καλή υγεία, είναι και ένα εξαιρετικό ρόφημα προστασίας της υγείας μας.

Ένα ρόφημα που προσφέρει καλή προετοιμασία για το χειμώνα, τις ιώσεις και το ανοσοποιητικό μας, και χρησιμοποιείται στη λαϊκή παράδοση της Άπω Ανατολής, για να τονώσει τα έντερα, να δυναμώσει το αίμα και να προσφέρει αντιβακτηριδιακή προστασία.

Ονομάζεται Ούμε-Σο-Κούζου.

♦ Παρασκευάζεται από 3 υλικά της παραδοσιακής Ιαπωνικής θεραπευτικής:

  1. Ουμεμπόσι: βερίκοκο τουρσί με έντονες αντιβακτηριδιακές ιδιότητες και αλκαλική δράση.
  2. Σο=Σάλτσα Σόγιας: το πλέον διαδεδομένο καρύκευμα της Άπω Ανατολής, που χαρίζει δύναμη και ωφέλιμα προβιοτικά.
  3. Κούζου άμυλο: ένα πηκτικό άμυλο, με ενισχυτικές ιδιότητες για τα έντερα, το ανοσοποιητικό, το νευρικό και μυϊκό σύστημα

Το ρόφημα αυτό ενισχύει το αίμα, προάγει την καλή πεπτική λειτουργία και αποκαθιστά την ενέργειά μας, ειδικά όταν έχουμε πυρετό ή είμαστε αδιάθετοι.

ΥΛΙΚΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

  • Ψιλοκόβω ή λιώνω το ουμεμπόσι, να γίνει σχεδόν σαν πάστα, και το αφήνω στην κούπα μου.
  • Διαλύω το κούζου σε 2 κουταλιές κρύο νερό.
  • Βάζω το νερό σε ένα μπρίκι ή κατσαρολάκι και προσθέτω το διαλυμένο κούζου. Το φέρνω σε σημείο βρασμού, και χαμηλώνω τη φωτιά να σιγομαγειρεύεται. Ανακατεύω συνεχώς για να μην κολλήσει, για 2-3 λεπτά.
  • Τώρα το μείγμα έχει αρχίσει να γίνεται διάφανο. Προσθέτω το σόγιου και ανακατεύω για άλλα 2-3 λεπτά.
  • Σερβίρω το κούζου στην κούπα μου, πάνω από το ουμεμπόσι, το οποίο ανακατεύω να αναμιχθεί σε όλο το ρόφημα. Πίνω σιγά-σιγά με κουταλάκι, όσο είναι ζεστό.

Θυμηθείτε, όταν κάνετε το βήμα προς τα εμπρός, όλα τα αρνητικά θα μείνουν πίσω!

Καλό, Μακροβιοτικό χειμώνα να έχουμε!

♦ who is who

⇒ Σταύρος Καραγιλάνης
Ο Σταύρος ξεκίνησε το μονοπάτι ενός ολιστικού τρόπου ζωής το 2000, με την μαθητεία στην Γιόγκα, ενώ το 2010 ξεκίνησε τις “αιώνιες” σπουδές του Μακροβιοτικού τρόπου ζωής και διατροφής. Στόχος του η κατανόηση της ανθρώπινης φύσης μας και της σχέσης μας με ότι μας περιβάλλει. Η εκμάθηση των ενεργειών “Γιν & Γιανγκ” και των κανόνων που διέπουν την δημιουργία, είναι το κλειδί στην κατανόηση αυτή. Σήμερα, ασχολείται με την παραγωγή φυτικών προϊόντων ζύμωσης και την διδασκαλία της Μακροβιοτικής.

Πηγή: naturanrg.grNatura Nrg #116

Δείτε επίσης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *