ΕυεξίαYogaΜια σπουδή στην ακινησία

Μια σπουδή στην ακινησία

 «Όταν ο νους σταθεροποιείται με την ειλικρινή και επίμονη πρακτική της γιόγκα και του διαλογισμού, ο αληθινός Εαυτός (Άτμαν) αποκαλύπτεται στην ατομική συνείδηση. Σε αυτήν την κατάσταση, ο γιόγκι είναι πέρα από την επιρροή της υλικής νοητικής δραστηριότητας και τώρα απολαμβάνει μόνιμη χαρά, κατανόηση και ειρήνη σε όλες τις καταστάσεις, χωρίς λόγο» Bhagavad Gita (6:20) Μια σπουδή στην ακινησία

 της Μαρίας Χρυσοχεράκη, Πιστοποιημένη δασκάλα Iyengar yoga (Level 3), goldy.yogaonline@yahoo.gr
Φωτογραφία: Ιωάννα Παγκαλιά

Στάση Savasana & Χαλάρωση

Όταν ξεκίνησα την πρακτική της γιόγκα πριν από 30 και πάνω χρόνια, ένιωθα ότι η Savasana ήταν ένα άχρηστο και βαρετό κομμάτι της όλης άσκησης. Ίσως έφταιγε το νεαρό της ηλικίας αλλά δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί έπρεπε στο τέλος του μαθήματος να παραμένω ξαπλωμένη και να προσπαθώ να χαλαρώσω. Συχνά σταματούσα να ακούω τις οδηγίες του δασκάλου και σκεφτόμουν άσχετα πράγματα. Για παράδειγμα, τι υποχρεώσεις είχα την επόμενη μέρα, τι θα έτρωγα μόλις πήγαινα σπίτι, ή ακόμα χειρότερα, κάποιες μέρες, δεν έβλεπα την ώρα να τελειώσουμε με αυτό το μαρτύριο!Μια σπουδή στην ακινησία

Στην πορεία ανέπτυξα περισσότερη πειθαρχία και συνειδητά προσπαθούσα περισσότερο να συμμετέχω στη διαδικασία αυτή.  Ουσιαστικά όμως δεν μπορώ να πω ότι είχα νιώσει ποτέ τα οφέλη της Savasana.

Ώσπου μια μέρα έγινε το «κλικ». Το μάθημα ήταν αρκετά δύσκολο και απαιτητικό. Στο τέλος ο δάσκαλος μας ζήτησε να νιώσουμε ότι το σώμα μας «έλιωνε στο πάτωμα και βούλιαζε στη γη». Δεν ξέρω γιατί αλλά αυτή έκφραση «χτύπησε» μια χορδή μέσα μου. Και ξεκίνησα σταδιακά να νιώθω το σώμα και το μυαλό μου να βουλιάζουν σε ένα φιλόξενο, ασφαλές και ακίνητο χώρο. Μπορώ να περιγράψω την αίσθηση σαν μια γαλήνια και ευχάριστη αλλαγή, χωρίς όνειρα και χωρίς ύπνο. Ανακάλυψα μέσα μου ένα σημείο διαύγειας και καθαρής συνειδητότητας. Αργότερα θυμήθηκα τα λόγια του B.K.S. Iyengar: «όταν ο εγκέφαλος και το μυαλό είναι σιωπηλά, τότε βιώνει κανείς τη συνείδηση του εαυτού».

Η τέχνη της Χαλάρωσης

Αυτό που έμαθα από το δύσκολο δρόμο της χαλάρωσης είναι ότι, το να παριστάνεις το πτώμα (=Savasana) είναι μια καταπληκτική ευκαιρία να καθαρίσεις. Μια ευκαιρία να ξεκαθαρίσεις και να ξεκινήσεις από την αρχή. Η πρακτική της Savasana είναι ο γιογκικός τρόπος να επιτρέψουμε στα άχρηστα στοιχεία μέσα μας να πεθάνουν, προκειμένου να παραδοθούμε στη ζωή. Μια ήρεμη συνείδηση μας επιτρέπει να ζούμε την κάθε στιγμή, να καθαρίσουμε τον «καθρέφτη» της ψυχής, να ανοίξουμε την καρδιά μας και να αφυπνίσουμε τον εσωτερικό μας δάσκαλο. Στη γιόγκα η «θέση του πτώματος» είναι η πεμπτουσία της αφύπνισης.

Savasana, η “στάση του πτώματος”

Όπως και σε πολλές δυτικές πρακτικές, η Savasana (ως μέρος της πρακτικής μας) είναι μια προετοιμασία για το θάνατο. Όταν λέω θάνατο εννοώ τόσο τον σωματικό όσο και την αποδέσμευσή μας από το Εγώ. Παρότι οι μαθητές της γιόγκα συχνά υποτιμούν την άσκηση της Savasana, αυτή μπορεί να τους βοηθήσει σε όλα τα επίπεδα της πρακτικής τους. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι μπορεί να φέρει την ηρεμία στην καθημερινότητά μας. Όταν αντίθετα, ο νους δεν χαλαρώνει ποτέ, χάνει την επίγνωση της δημιουργικότητας, των ικανοτήτων και της χαράς.

Στη Bhagavad Gita διαβάζουμε: «η υψηλότερη ευτυχία έρχεται στον γιόγκι του οποίου ο νους είναι χαλαρός». Ο Swami Rama είπε: «Ένας ήρεμος νους είναι το θεμέλιο για την καλλιέργεια ενός ευτυχισμένου νου: η γαλήνη πάντα προηγείται της ευτυχίας».

Έτσι είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι όταν ξαπλώνουμε στη Savasana εξασκούμε το βασικό συστατικό για την εσωτερική μας γαλήνη.

Οι περισσότεροι δάσκαλοι γιόγκα ξέρουν ότι η Savasana δεν είναι τόσο εύκολη όσο φαίνεται. Το να αναζωογονήσουμε σώμα και μυαλό μέσω της συνειδητής χαλάρωσης απαιτεί υπομονή, επίγνωση και επαγρύπνηση. Έτσι αυτή η φαινομενικά εύκολη άσανα είναι η πιο δύσκολη απ’ όλες.  Αν ο στόχος μας είναι να την τελειοποιήσουμε. Αποτελεί δε την καλύτερη προετοιμασία για το διαλογισμό.

Διαβάστε επίσης ⇒ Αναπνοή: η πιο αποτελεσματική αποτοξίνωση

Υπνηλία & ανήσυχος νους

Δύο εμπόδια είναι τα πιο συνηθισμένα στην προσπάθειά μας να δρέψουμε τους καρπούς της Savasana: η υπνηλία και ο ανήσυχος νους. Μόλις νιώσετε ότι αρχίζετε να νυστάζετε, αυξήστε τον ρυθμό και το βάθος της αναπνοής σας. Αν ο νους σας είναι ανήσυχος και αρχίζει να περιπλανιέται, φέρτε την προσοχή σας σε κάθε σωματική αίσθηση που έχετε.

Μια αποδοτική χαλάρωση περιλαμβάνει αρκετές φυσιολογικές αλλαγές. Οι αλλαγές αυτές μειώνουν την απώλεια της ενέργειας του σώματος, το άγχος, βαθαίνουν την αναπνοή, χαμηλώνουν τους καρδιακούς παλμούς και ξεκουράζουν ολόκληρο τον οργανισμό. Το αποτέλεσμα είναι βαθιά και αναζωογονητική χαλάρωση. Η χαλάρωση αυτή θα μεταμορφωθεί με τρόπο φυσικό σε διαλογισμό ή θα βιώνεται στις καθημερινές μας δραστηριότητες.

Το άμεσο αποτέλεσμα της Savasana είναι μια κατάσταση σχεδόν τέλειας αρμονίας σε συνδυασμό με μια ήρεμη ενέργεια. Γι’ αυτό το λόγο η πρότασή μου για μια «καλή μέρα» είναι να εξασκείτε τη Savasana κάθε μέρα για τουλάχιστον πέντε λεπτά. Όταν εξασκούμε το θάνατο για λίγα λεπτά, κάθε μέρα μπορεί στην κυριολεξία να αλλάξει τον τρόπο που ζούμε!

Πηγή: Naturanrg#126o, www.naturanrg.gr

Προηγούμενο άρθρο
Επόμενο άρθρο

Εγγραφείτε σήμερα!

Αποκτήστε απεριόριστη πρόσβαση στο ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ Περιεχόμενό μας

NaturaBUZZ

- Advertisement -

Νεα

Δείτε Επίσης