Αρχική Body and mind Μήπως έχετε χάσει τον ύπνο σας;

Μήπως έχετε χάσει τον ύπνο σας;

Μήπως έχετε χάσει τον ύπνο σας;

Τους τελευταίους μήνες είναι σαν να βιώνουμε έναν ζωντανό εφιάλτη. Η πανδημία έχει αποσταθεροποιήσει κάθε πτυχή της καθημερινότητά μας. Έχει πλήξει πάνω από όλα την υγεία μας, προκαλώντας σοβαρές απώλειες και διάχυτη ανασφάλεια. Ταυτόχρονα έχει φέρει ανυπολόγιστες επιπτώσεις στην οικονομία, την εκπαίδευση, την κοινωνικότητα, αλλά και την ψυχική ηρεμία και την ισορροπία μας. Σε πολλές περιπτώσεις, αυτός ο ζωντανός εφιάλτης κυριεύει και τα όνειρά μας, με αποτέλεσμα να έχουμε χάσει πια τον ύπνο μας! Μήπως έχετε χάσει τον ύπνο σας;

της Αφροδίτης Ραφτοπούλου

Έρευνες έχουν δείξει ότι όσο πιο άμεσα πλήττεται ένας άνθρωπος από ένα τραυματικό συμβάν, τόσο πιο πιθανό είναι αυτό να διαταράξει τον ύπνο του προκαλώντας του έντονους εφιάλτες. Πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση “Dreaming” έδειξε ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού, οι άνθρωποι βλέπουν περισσότερους εφιάλτες και όνειρα. Τους προκαλούν έντονα αρνητικά συναισθήματα, όπως ότι βρίσκονται μπλεγμένοι σε καταστάσεις κινδύνου, βίας και απόγνωσης.

Εφιάλτες, αϋπνία, διακεκομμένος ύπνος

Οι άνθρωποι που εργάζονται στα νοσηλευτικά ιδρύματα και βρίσκονται καθημερινά αντιμέτωποι με τις πιο άσχημες εικόνες της πανδημίας. Φυσικά και οι άνθρωποι που νοσούν από κορονοϊό ή είναι στενά συνδεδεμένοι με νοσούντες, είναι αναμφίβολα οι πρώτοι που εκδηλώνουν διαταραχές στην ποιότητα του ύπνου τους.

Είναι εκατομμύρια και όσοι αντιμετωπίζουν τον οικονομικό αντίκτυπο της πανδημίας που τους έχει φέρει σε δεινή θέση και τους δημιουργεί έντονο άγχος στην καθημερινότητά τους. Επίσης και όσοι δεν μπορούν να διαχειριστούν τις συνθήκες της καραντίνας και της αποστασιοποίησης από τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Και εκείνοι είναι πολύ πιθανό να βασανίζονται από άσχημα όνειρα, αϋπνίες και βραδιές διακεκομμένου ύπνου.

Διαβάστε επίσης ⇒ Μελατονίνη: για την αυπνία και όχι μόνο

Οι ειδικοί επισημαίνουν παρ’ όλα αυτά ότι οι εφιάλτες, όσο δυσάρεστοι κι αν είναι, μπορούν να λειτουργήσουν ως μία ευκαιρία επεξεργασίας των δύσκολων συναισθημάτων και των στρεσογόνων εμπειριών της ημέρας. Είναι ένα σημάδι ότι ο εγκέφαλος κάνει σημαντική δουλειά προκειμένου να ανακουφίσει την ένταση και τη συναισθηματική φόρτιση της καθημερινότητας. Επιπλέον, τα όνειρα μπορούν να αποτελέσουν ένα είδος προπόνησης για στρεσογόνα σενάρια. Επιτρέπουν στο μυαλό να εξασκηθεί απέναντι σε απειλές και εμπόδια που αντιμετωπίζει ή μπορεί να αντιμετωπίσει στην πραγματικότητα. Να εντοπίσει τον καλύτερο τρόπο αντιμετώπισης αυτών των προκλήσεων.

Οι εφιάλτες μοιάζουν περισσότερο αληθινοί

Ένα άλλο σύνηθες χαρακτηριστικό αυτής της περιόδου είναι ότι τα όνειρα φαίνονται πιο ρεαλιστικά. Αυτό συμβαίνει εν μέρει επειδή τα αληθινά συμβάντα αποτελούν κύριο συστατικό ενός εφιάλτη, αφού ο εγκέφαλος ενσωματώνει ρεαλιστικές πληροφορίες στην κατασκευή των ονείρων. Πρόσφατη μελέτη στην επιστημονική επιθεώρηση “Dreaming”, που ανέλυσε τα όνειρα Καναδών φοιτητών κατά το πρώτο στάδιο της πανδημίας, έδειξε ότι οι εικόνες που τους είχαν προκαλέσει μεγάλη ανησυχία, κυριαρχούσαν και στα όνειρά τους.

Είναι πιο έντονη η ανάμνηση των ονείρων

Υπό κανονικές συνθήκες, είναι δύσκολη η ανάμνηση ενός ονείρου μετά το ξύπνημα. Εν καιρώ πανδημίας όμως, οι άνθρωποι τείνουν να θυμούνται περισσότερες λεπτομέρειες, επειδή οι εφιάλτες τους είναι πιο συναισθηματικά φορτισμένοι. Επιπλέον είναι πιο πιθανό να ξαγρυπνήσουν για αρκετή ώρα από τη στιγμή που θα ξυπνήσουν αναστατωμένοι. Οι ειδικοί εξηγούν ότι αν κάποιος μείνει ξύπνιος για περισσότερο από 5 λεπτά μετά από έναν εφιάλτη, τότε ο εγκέφαλος αρχίζει να καταγράφει τις πληροφορίες του ονείρου στη μνήμη του.

Πώς να σταματήσετε τους εφιάλτες

Εστιάστε σε θετικές σκέψεις πριν τον ύπνο.

Έρευνες έχουν δείξει ότι τα επίπεδα αισιοδοξίας και εσωτερικής γαλήνης έχουν άμεσο αντίκτυπο στο συναισθηματικό περιεχόμενο των ονείρων. Σε αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να παρακολουθήσετε μία κωμωδία στην τηλεόραση ή να μιλήσετε με έναν φίλο που σας φτιάχνει τη διάθεση. Επίσης να χαζέψετε φωτογραφίες από παλιές όμορφες στιγμές.

«Ξανα-γράψτε» τους εφιάλτες σας.

Η προσπάθεια να ξαναγράψετε την ιστορία ενός επαναλαμβανόμενου εφιάλτη σας, δίνοντας ένα χάπι-εντ, μπορεί να συμβάλλει σταδιακά στην αλλαγή του περιεχομένου των ονείρων σας.

Περιορίστε την «κατανάλωση» media πριν πέσετε στο κρεβάτι.

Η συνεχής πληροφόρηση από την τηλεόραση και τα social media για την εξέλιξη της πανδημίας μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα στρες, οδηγώντας σε εφιάλτες. Ειδικά λίγη ώρα πριν τον ύπνο, κλείστε την τηλεόραση και αφήστε το κινητό σας εκτός κρεβατοκάμαρας.

Μην παρακοιμάστε.

ipnos-aipnia-melatoniniΑν κοιμάστε πάρα πολλές ώρες, τότε αναπόφευκτα θα αυξηθεί και ο χρόνος της φάσης REΜ του ύπνου σας, που είναι η φάση των ονείρων.

Πίνετε λιγότερο αλκοόλ.

Το αλκοόλ εντείνει οποιοδήποτε συναίσθημα συνοδεύει τα όνειρά σας, ενώ διαταράσσει και την ποιότητα του ύπνου.

Διαβάστε επίσης ⇒ Αλκοόλ: Το καλό, το κακό και το άσχημο

Ελαττώστε την καφεΐνη.

Η καφεΐνη προκαλεί υπερδιέγερση και δεν επιτρέπει στον οργανισμό σας να ηρεμήσει. Περιορίστε λοιπόν τα καφεϊνούχα ροφήματα και φροντίστε να μην καταναλώνετε καφεΐνη μετά τις 2 το μεσημέρι.

Διαβάστε επίσης ⇒ Μύθοι και αλήθειες για την καφεΐνη

running

Ασκηθείτε περισσότερο.

Η έλλειψη άσκησης λόγω καραντίνας επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου. Βάλτε περισσότερη κίνηση στην καθημερινότητά σας, ακόμα κι αν πρόκειται για μία κοντινή βόλτα μέχρι το πάρκο. Λίγο τζόγκινγκ στη γειτονιά ή ποδήλατο, κτλ.

Πηγή: Naturanrg#117o, www.naturanrg.gr

Προηγούμενο άρθροΧΑΠ: Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια
Επόμενο άρθροΨωμί με παραδοσιακό προζύμι. Είναι καλύτερο;