Μήπως το σχολείο ενισχύει την παχυσαρκία;

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: NRGFresh, Διατροφή, Παιδί, Υγεία

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας χαρακτηρίζει την παχυσαρκία ως μια διατροφική διαταραχή η οποία αποτελεί παγκόσμια ασθένεια που έχει λάβει επιδημική μορφή, πλήττοντας όχι μόνο τους ενήλικες αλλά και τα παιδιά, απειλώντας σοβαρά τη δημόσια υγεία.

της Δρ. Άννας Παπαγεωργίου, PhD, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Ιατρική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών, Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού,  http://www.evrostia-health.gr/

Ο όρος “globesity = global + obesity” αποτυπώνει εύστοχα τη μεγάλη έκταση του φαινομένου και γι΄ αυτόν τον λόγο πρέπει να μελετάται σε επίπεδο πληθυσμού και όχι σε ατομικό επίπεδο.

Το 2010 τα υπέρβαρα παιδιά έφτασαν το 46 % στην Αμερική, το 41% στη Μεσόγειο, το 38% στην Ευρώπη, το 27% στο δυτικό ωκεανό και το 21% στην Νότια Ασία.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις σχετικών επιδημιολογικών μελετών το 2010 είχαμε 43 εκατομμύρια παιδιά (35 εκατομμύρια εξ αυτών σε αναπτυσσόμενες χώρες) υπέρβαρα και παχύσαρκα, ενώ 92 εκατομμύρια αξιολογήθηκαν ως υψηλού κινδύνου για να γίνουν υπέρβαρα. Ο παγκόσμιος επιπολασμός της παχυσαρκίας και του υπέρβαρου αυξήθηκε από 4,2% το 1990 σε 6,7% το 2010. Η τάση αυτή αναμένεται να φθάσει το 9,1% ή 60 εκατομμύρια παιδιά, το 2020.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει υιοθετήσει δυο βασικές στρατηγικές παρέμβασης ως τις σημαντικότερες: 1. την καταπολέμηση της επιδημικής έξαρσης της παχυσαρκίας και 2. των χρόνιων νοσημάτων. Η πρώτη στρατηγική αφορά τη διατροφή ενώ η δεύτερη την αύξηση της σωματικής δραστηριότητας.

Χώροι κλειδιά όπου μπορούν τέτοιες στρατηγικές να εφαρμοστούν, σύμφωνα με οδηγίες του Π.Ο.Υ είναι:
  • Σχολεία
  • Τοπική κοινωνία
  • Υπηρεσίες υγείας
  • Χώροι εργασίας

Πώς μπορεί το σχολείο να λειτουργήσει υποστηρικτικά κατά της παχυσαρκίας;

Οι σχολικές μονάδες βρίσκονται στην πλεονεκτική θέση να παρέχουν γνώσεις για την υγιεινή διατροφή και να χρησιμοποιούν τα εκπαιδευτικά εργαλεία για να ενισχύσουν
τις συμπεριφορές υγείας. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι είναι πιο αποτελεσματική η ανάπτυξη καλών διατροφικών συνηθειών από τις μικρές ηλικίες ώστε να προλαμβάνουμε κακές συνήθειες και ασθένειες αργότερα στην ενήλικο ζωή μας.

Το σχολείο είναι ο χώρος που το παιδί δαπανά τις περισσότερες ώρες της ημέρας

Κρίνεται λοιπόν απαραίτητο να παρέχει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον όπου οι υγιεινές επιλογές τροφών να είναι εφικτές και εύκολα διαθέσιμες.

Τα σχολικά κυλικεία μαζί με το σχολικό περιβάλλον θα πρέπει να λειτουργούν ως φορείς προαγωγής της υγείας

Η υγιεινή διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στη μάθηση και τη γνωστική ανάπτυξη. Είναι γνωστό ότι η κακή διατροφή επηρεάζει αρνητικά την ικανότητα μάθησης και μειώνει τα κίνητρα και τη συγκέντρωση προσοχής.

Μια υγιεινή διατροφή για τα παιδιά σχολικής ηλικίας περιλαμβάνει μια ποικιλία τροφών που προβλέπονται καθ ‘όλη την ημέρα με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές του παγκόσμιου οργανισμού υγείας και την αμερικάνικη παιδιατρική ακαδημία για την υγιεινή διατροφή. Τα πρότυπα τροφίμων θα πρέπει να τονίζουν την ποικιλία, σε θρεπτικά συστατικά.

♦ Γεύματα και σνακ θα πρέπει να περιλαμβάνουν όλα τα μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά (π.χ. βιταμίνες, ανόργανα άλατα, πρωτεΐνες, λιπαρά, υδατάνθρακες) μέσα από τα δημητριακά, λαχανικά και φρούτα, γαλακτοκομικά προϊόντα, περιορισμένο κορεσμένο λίπος, χωρίς προσθήκη μεταποιημένου κρέατος και εναλλακτικές λύσεις στο  σωστό μέγεθος (μερίδα) και την κατάλληλη θρεπτική πυκνότητα για την υποστήριξη της σωματικής ανάπτυξης.

♦ Τα σνακ θα πρέπει να είναι αποδεκτά και από την οδοντιατρική κοινότητα.
Τρόφιμα με υψηλό ποσοστό ζάχαρης που κολλάνε στα δόντια, όπως οι αλατισμένοι ξηροί καρποί και οι καραμέλες, τσίχλες, σοκολάτες συμβάλουν στην τερηδόνα και δεν είναι κατάλληλα σνακ. Αυτά τα τρόφιμα καλύτερο καταναλώνονται ως μέρος ενός γεύματος  ή όταν είναι δυνατόν να βουρτσίζονται τα δόντια μετά.

♦ Το «junk food» κατηγορία τροφίμων που μπορεί να είναι υψηλά σε
ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα: θερμίδες, λιπαρά, ζάχαρη, αλάτι, την καφεΐνη καλό είναι να αποφεύγονται ενώ απαιτείται εκπαίδευση για τη χρήση τους.

 Τα κριτήρια για την παροχή τροφών εντός σχολικής μονάδας  θα πρέπει να πληρούν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά όπως:

– πρωτεΐνες, οι οποίες είναι απαραίτητες για την βέλτιστη ανάπτυξη των παιδιών

– υδατάνθρακες, ως η κύρια μορφή ενέργειας του οργανισμού

– ασβέστιο, που είναι απαραίτητο για την επίτευξη της μέγιστης οστικής πυκνότητας

– φυτικές ίνες, που είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία του εντέρου, την ρύθμιση της γλυκόζης και τον κορεσμό

Το νερό μειώνει τη ζάχαρη

Το νερό είναι ένας σημαντικός ποτό για τους μαθητές. Τα παιδιά πρέπει να είναι σωστά ενυδατωμένα ανά πάσα στιγμή. Όταν εμπλέκονται στον αθλητισμό και στη κίνηση έχουν ακόμη υψηλότερες ανάγκες για ενυδάτωση. Το νερό είναι σημαντικό να προωθείται δεδομένου ότι τα αναψυκτικά είναι συνήθως υψηλά σε γλυκαντικές ουσίες, πρόσθετα και μερικές φορές σε καφεΐνη. Ωστόσο, η κατανάλωση τροφών υψηλής ενέργειας από μόνη της δεν μπορεί να εξηγήσει πλήρως την εκθετική αύξηση του επιπολασμού των υπέρβαρων –παχύσαρκων παιδιών τα τελευταία χρόνια.

Σωματική δραστηριότητα

Η σωματική δραστηριότητα αποτελεί επίσης βασικό παράγοντα για την εξίσωση του ισοζυγίου ενέργειας, και οι μετρήσεις της επιστημονικής κοινότητας για υποκινητικότητα και  περισσότερο χρόνο που παρακολουθούν τηλεόραση ή παίζουν βιντεοπαιχνίδια στον ελεύθερο χρόνο τους, καταγράφεται όλο και πιο έντονα.

Διαβάστε: Διατροφή για παιδιά και εφήβους που πηγαίνουν σχολείο

Σύνδεση του σχολείου με την Ελληνική Μεσογειακή Διατροφή

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολείων πρέπει να εμπλουτιστεί με δομημένα προγράμματα και στοχευμένες δράσεις μέσα στο σχολείο για τη σύνδεση του σχολείου με την ελληνική Μεσογειακή Διατροφή.

Τα προγράμματα θα πρέπει να  περιλαμβάνουν:

  • Εισαγωγή στην πρωινή ζώνη του σχολείου δράσεων διατροφής με έμφαση το «Πρωινό και κίνηση»
  • Εισαγωγή στα ολοήμερα σχολεία δράσεων διατροφής και προώθησης της ελληνικής παραδοσιακής διατροφής και της σπουδαιότητας του πρωινού γεύματος.
  • Εμπλουτισμός των αναλυτικών προγραμμάτων της Χημείας, της Βιολογίας, και της Οικιακής Οικονομίας. Στόχος η απόκτηση θεωρητικών και εφαρμοσμένων γνώσεων στην διατροφική αλυσίδα.
  • Δομημένα Προγράμματα μέσα στο σχολείο για την πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας και κατ’επέκταση τη μείωση του επιπολασμού της.
  • Ενημέρωση γονέων για προγράμματα άσκησης και δράσεις που πραγματοποιούνται εκτός ωρών του σχολείου.
  • Εκπαίδευση των καθηγητών φυσικής αγωγής και εκπόνηση εξειδικευμένων προγραμμάτων άσκησης για παρέμβαση και διαχείριση του σωματικού βάρους.
  • Εκπαίδευση των καθηγητών και δασκάλων για έγκυρη διάγνωση και καθοδήγηση των γονέων.
  • Ενημέρωση γονέων και καθοδήγηση σε συνεργασία με τα κέντρα υγείας και τα ιατρεία παιδικής παχυσαρκίας αλλά και δημοτικά ιατρεία για προγράμματα παρέμβασης στην παιδική παχυσαρκία αλλά και σε νοσήματα όπως νεανικός διαβήτης,νευρική ανορεξία.

ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΚΥΛΙΚΕΙΑ

  • Διαμόρφωση του μενού και των τροφίμων που επιτρέπεται να διατίθενται στους μαθητές από τα σχολικά κυλικεία. Το μενού των κυλικείων θα είναι σύμφωνο με την ισχύουσα νομοθεσία το οποίο έχει εκπονηθεί από ομάδα επιστημόνων εξειδικευμένων σε θέματα παιδικής διατροφής και την Επιστημονική ομάδα Διατροφικής Πολιτικής του Υπουργείου Υγείας (2011).
  • Προβολή σε αναρτημένο πίνακα στο σχολικό κυλικείο των διατιθέμενων τροφών συνοδευόμενων από τη διατροφική ανάλυσή τους (θερμίδες, λιπαρά, βιταμίνες κ.α. –προσαρμοσμένη στην κάθε αναπτυξιακή ηλικία). Σκοπός της ενέργειας αυτής είναι οι μαθητές να συνηθίσουν να ενημερώνονται για τη σύσταση του προϊόντος που επιλέγουν και η επιλογή τους να γίνεται ανάλογα και με τη διατροφική τους αξία.
  • Ολοκληρωμένες προτάσεις και πληροφόρηση των μαθητών για τους ιδανικούς συνδυασμούς τροφίμων και την ισορροπημένη διατροφή μαθητών, κατά την παραμονή τους στο σχολείο. Την ενημέρωση θα είναι ορθό να αναλαμβάνει εξειδικευμένη επιστημονική ομάδα που θα ορίζεται από το Υπουργείο Υγείας.
  • Αξιολόγηση της ποιότητας των σχολικών κυλικείων από τη σχολική επιτροπή και βαθμολόγησή του.

Ζω, Κινούμαι & Τρέφομαι σωστά

Ένα πρότυπο παρεμβατικό πρόγραμμα για την ολιστική αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας και την προαγωγή της σωματικής και ψυχικής υγείας με βιωματικά εργαστήρια πραγματοποιείται στην παιδιατρική κλινική του Νοσοκομείου «Μητέρα». Στο βιωματικό πρόγραμμα, “Zω, κινούμαι, τρέφομαι, σωστά’’ του οποίου υποστηριχτής είναι και η Natura nrg αντιμετωπίζουν την παιδική παχυσαρκία με την ενεργητική συμμετοχή γονέων και παιδιών

Εξειδικευμένοι διατροφολόγοι στην παιδική διατροφή, ψυχολόγοι, εκπαιδευτικοί, γυμναστές, chef, αθλητές, εκπαιδεύουν τους γονείς και τα παιδιά.

skitso-paidia-programma-mitera

Το νέο καινοτόμο πρόγραμμα αποτελείται από βιωματικά εργαστήρια:

-πρότυπο εργαστήριο διατροφικών πειραμάτων

– εργαστήριο άσκησης, μαγειρικής, διατροφικών πειραμάτων, οικογενειακής διατροφής, εκπαίδευσης καταναλωτών Τεχνικές χαλάρωσης και διαχείρισης συναισθημάτων.


Τηλέφωνα επικοινωνίας για το πρόγραμμα «Ζω κινούμαι τρέφομαι σωστά: Τ. 2106869404

Πηγή: www.naturanrg.gr T.108

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *