Μιτοχόνδρια: γιατί είναι τόσο σημαντικά για να μην αρρωστήσεις!

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Αντιγήρανση, Ασθένειες & Θεραπείες, Αυτοάνοσα, Βιταμίνες & Συμπληρώματα, Διατροφή, Υγεία

Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά: Τι ακριβώς είναι τα μιτοχόνδρια;

Τα μιτοχόνδρια είναι μονάδες παραγωγής ενέργειας που βρίσκονται μέσα σε κάθε κύτταρο του σώματός σου. Μετατρέπουν τα τρόφιμα και το οξυγόνο σας σε ενέργεια με τη μορφή ΑΤΡ (τριφοσφωρική αδενοσίνη), η οποία γίνεται η βασική πηγή καυσίμων του οργανισμού σου.

⇒της Μαρίας Γκέκα

Αυτά τα μιτοχόνδρια εξουσιάζουν τις βιοχημικές αντιδράσεις στα κύτταρα σου. Είναι το δυτικό ισοδύναμο του τσι ή της ενέργειας. Στα μιτοχόνδρια οφείλονται συχνά οι μηχανισμοί με τους οποίους πολλές αλλαγές στον τρόπο ζωής μας, όπως τα συμπληρώματα, ο ύπνος, η άσκηση κ.λπ., εργάζονται….

Τα Μιτοχόνδρια απαντούν μόνο στα ευκαρυωτικά κύτταρα και αποκαλούνται συχνά “εργοστάσια του κυττάρου”, επειδή τα ένζυμά τους διενεργούν τα στάδια του αερόβιου μεταβολισμού τα οποία αποδίδουν ενέργεια. Μιτοχόνδρια παρατηρήθηκαν για πρώτη φορά την δεκαετία του 1840, ταυτοποιήθηκαν όμως ως ανεξάρτητα κυτταρικά οργανίδια το 1894. Τα μιτοχόνδρια σε μεγάλη ποσότητα εμφανίζονται σε κύτταρα με υψηλές απαιτήσεις σε ενέργεια (μυϊκά κύτταρα, νευρικά κύτταρα, κύτταρα των αισθητηρίων οργάνων, ωάρια, κ.λπ.). Στα μυϊκά κύτταρα της καρδίας, έχουμε ένα ποσοστό μιτοχονδρίων του 36%. Τα ευκαρυωτικά κύτταρα, που θα χάσουν τα μιτοχόνδριά τους, δεν μπορούν πλέον ν αναζωογονηθούν. Ωστόσο, υπάρχουν και ευκαρυωτικά κύτταρα χωρίς μιτοχόνδρια (π.χ. ορισμένα πρωτόζωα).

Μέχρι σήμερα, έχουν γνωστοποιηθεί περίπου 50 ασθένειες οφειλόμενες στα μιτοχόνδρια (Μιτοχονδριοπάθειες) οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στα μεταβολικά νοσήματα.

Πώς επηρεάζουν τα μιτοχόνδρια την υγεία σου; 

Σκέψου τα μιτοχόνδρια ως εργοστάσια ενέργειας. Όταν ένα εργοστάσιο επιβραδύνει την παραγωγή του ή δεν υπάρχουν αρκετές πρώτες ύλες για να παράγει προϊόντα, θα υπάρχει λιγότερη παραγωγή από το εργοστάσιο. Ομοίως, εάν τα μιτοχόνδρια σου δεν λειτουργούν σωστά, θα πάρεις λιγότερα από το σώμα και τον εγκέφαλό σου και θα αισθανθείς κούραση και έλλειψη ενέργειας.

kyttaro-mitochodrio

Aυτή η διαδικασία επηρεάζει άμεσα το πόσο γρήγορα καις λίπος, πόσο καλά ανακάμπτεις μετά την άσκηση, την ικανότητά σου να καταπολεμάς ασθένειες και το πόσο καλά συγκεντρώνεσαι. Καθώς όμως πλησιάζεις στη δεκαετία των 40, τα μιτοχόνδρια γίνονται πιο νωθρά και τελικά πεθαίνουν. Αυτό σημαίνει όλο και λιγότερη ενεργητικότητα, πιο αργό μεταβολισμό και αδύναμο ανοσοποιητικό. Σύμφωνα όμως με έρευνες όμως διαπιστώθηκε πως ορισμένες συνήθειες μπορεί να προλάβουν –και να αντιστρέψουν– την παρακμή.

Τα μιτοχόνδρια επίσης παίζουν ρόλο σε πολλές από τις ασθένειες που σχετίζονται με την ηλικία, όπως οι καρδιακές παθήσεις, ο διαβήτης και οι νευροεκφυλιστικές ασθένειες.

Οι διαφορετικές λειτουργίες της μιτοχονδρίων

kyttaro-skitso-vectorΕκτός από την κυτταρική διαδικασία μετατροπής τροφής σε ενέργεια, τα μιτοχόνδρια ασχολούνται με διάφορες άλλες διεργασίες σε κυτταρικό επίπεδο. Μόνο πρόσφατα, αρχίσαμε να κατανοούμε πώς αυτές οι διαδικασίες είναι καίριες για την όπλιση του ανοσοποιητικού συστήματος του σώματός μας.

Πρόσφατες μελέτες έδειξαν με αδιαμφισβήτητο τρόπο ότι τα μιτοχόνδρια επηρεάζουν το ρυθμό γήρανσης, πιθανώς μέσω της αυξημένης φλεγμονής και της οξείδωσης.

  • Διατηρούν την υγεία της καρδιάς

Αυτό αναφέρεται στη διαδικασία ροής ασβεστίου μέσω των μιτοχονδρίων στα ζωντανά κύτταρα.

  • Ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα

Το ανοσοποιητικό μας σύστημα είναι μια ασπίδα, η οποία κάνει αξιόλογη δουλειά κατά των παθογόνων που προκαλούν ασθένειες. Αυτό είναι εφικτό χάρη στη μιτοχονδριακή πρωτεΐνη σήμανσης (MAVS), η οποία είναι ζωτικής σημασίας για να βοηθήσει το σώμα να προσαρμοστεί ενάντια σε τυχόν εισερχόμενες ιογενείς λοιμώξεις

  • Είναι επίσης σημαντικά για τα βλαστοκύτταρα

Τα βλαστοκύτταρα είναι τα στοιχεία πρώτης ύλης του σώματος από τα οποία παράγονται όλα τα άλλα κύτταρα με εξειδικευμένες λειτουργίες. Τα βλαστοκύτταρα μπορούν να βρεθούν σε έμβρυα και σε όλους σχεδόν τους ενήλικους ιστούς και είναι γνωστά για τις αναγεννητικές τους ιδιότητες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι ερευνητές εργάζονται για τον καλύτερο τρόπο αξιοποίησής τους στην κλινική πρακτική για τη θεραπεία διαφόρων ασθενειών.

Πώς θα διατηρήσεις υγιή τα μιτοχόνδρια;

Όπου και να κοιτάξεις, τα στοιχεία είναι σαφή. Το σώμα σου βασίζεται στα μιτοχόνδρια για κάθε φυσιολογική διαδικασία. Τα μιτοχόνδρια που δεν λειτουργούν σωστά μπορούν να αυξήσουν τους κινδύνους μιας ασθένειας. Δυστυχώς, δεν υπάρχει ακόμη συμβατική μέτρηση της μιτοχονδριακής λειτουργίας, πιθανόν να υπάρξει σύντομα, λένε οι επιστήμονες. Παρακάτω, δες πώς μπορείς να διατηρήσεις υγιή τα μιτοχόνδρια

Τακτική σωματική δραστηριότητα

Η άσκηση, ειδικά το HIIT και η κατάρτιση δύναμης έχουν αποδειχθεί ότι αυξάνουν τον αριθμό των μιτοχονδρίων. Επίσης, η αερόβια άσκηση είναι γενικά καλή για την υγεία (τρέξιμο, περπάτημα, κολύμβηση, ποδηλασία κ.λπ.). Μπορεί να είναι ιδιαίτερα επωφελής για την μιτοχονδριακή σου υγεία, καθώς αυτά τα είδη δραστηριοτήτων προάγουν τη μιτοχονδριακή ισορροπία και βοηθούν στη διαδικασία αποκατάστασης των μιτοχονδρίων.

Δώσε προσοχή στη διατροφή σου

Το νούμερο ένα είναι να σταματήσεις να καταναλώνεις ζάχαρη. Τα μιτοχόνδρια λειτουργούν καλύτερα με υγιή λίπη, όπως σαρδέλες, καρύδια, αβοκάντο, έλαιο καρύδας και έλαιο MCT.

Χρειάζεται επίσης να καταναλώνεις πολλά και πολύχρωμα λαχανικά. Επειδή όσο περισσότερα φυτοθρεπτικά συστατικά προμηθεύεις στο σώμα σου, τόσο περισσότερο θα θρέψεις τα μιτοχόνδρια σου. Γνωρίζουμε επίσης ότι ορισμένα λαχανικά, όπως τα λαχανικά που είναι πλούσια σε θείο (κουνουπίδι, λάχανο, κλπ.), είναι κατάλληλα για την παραγωγή γλουταθειόνης, ενός ισχυρού αντιοξειδωτικού που είναι καλό για τα μιτοχόνδρια.

δείτε: Γλουταθειόνη το πιο ισχυρό αντιοξειδωτικό κατά της γήρανσης

Μείωσε το άγχος

Το στρες μπορεί να εκδηλωθεί με διάφορους τρόπους. Αϋπνία, διάρροια, συχνή ούρηση, ταχεία αναπνοή και ταχυκαρδία. Τα επιστημονικά στοιχεία υποστηρίζουν περαιτέρω την ιδέα ότι οι οξείες και οι χρόνιες πιέσεις επηρεάζουν διάφορες πτυχές της μιτοχονδριακής βιολογίας.

Σε 23 μελέτες σε μοντέλα που έχουν διεξαχθεί από ερευνητές σε εργαστήρια σε ολόκληρο τον κόσμο, το οξύ και χρόνιο στρες επηρέασε συγκεκριμένες πτυχές της μιτοχονδριακής λειτουργίας – ιδιαίτερα στον εγκέφαλο.

Η μιτοχονδριακή λειτουργία είναι ιδιαίτερα ευπαθής στο άγχος και μπορεί να επηρεαστεί από ένα ευρύ φάσμα παραγόντων, συμπεριλαμβανομένης της συμπεριφοράς, των γονιδίων και της διατροφής.

Οι επιστήμονες εισάγουν την έννοια του μιτοχονδριακού αλλοστατικού φορτίου (MAL), περιγράφοντας τις δομικές και λειτουργικές αλλαγές που υφίστανται τα μιτοχόνδρια ως απάντηση στο χρόνιο στρες. Με τη σειρά τους, αυτές οι αλλαγές μπορούν να οδηγήσουν σε εκτεταμένες επιπτώσεις στην υγεία. Για παράδειγμα, αυξημένη φλεγμονή που οδηγεί σε κίνδυνο ασθενειών ή  οξειδωτική κυτταρική βλάβη του DNA που οδηγεί σε επιταχυνόμενη γήρανση. Η βλάβη στο μιτοχονδριακό DΝΑ έχει εδώ και καιρό υποδειχθεί ότι αντιπροσωπεύει ένα βιολογικό “ρολόι γήρανσης”.

Υπάρχουν τρόποι που θα σε βοηθήσουν να καταπολεμήσεις το στρες στη ζωή, μεταξύ των οποίων να μειώσεις την καφεΐνη, το οινόπνευμα και τη νικοτίνη. Μείωσε επίσης το άγχος με τη βοήθεια του διαλογισμού, ή μίλησε με κάποιον ειδικό.

⇔ δείτε: Καλημέρα ενέργεια – Αντίο κόπωση!

Ύπνος, διαλογισμός και συμπληρώματα

Ο ύπνος είναι επίσης πολύ σημαντικός. Έχουμε ένα σύστημα απομάκρυνσης των αποβλήτων του εγκεφάλου και λειτουργεί μόνο όταν κοιμόμαστε. Αν δεν κοιμάσαι, θα δημιουργήσεις περισσότερες τοξίνες που θα εμποδίσουν τη λειτουργία των μιτοχονδρίων Ο διαλογισμός βελτιώνει τη λειτουργία των μιτοχονδρίων, όπως και ο ήλιος, η διαλείπουσα νηστεία, τα κρύα ντους.

Συμπληρώματα

Τα συμπληρώματα μπορούν να είναι πραγματικά χρήσιμα για τα μιτοχόνδρια: το συνένζυμο Q10, το άλφα λιποϊκό οξύ, η γλουταθειόνη, το μαγνήσιο, το ιχθυέλαιο ή το κριλ και το PQQ.

Να έχεις πάντα στο νου σου ότι η διατήρηση της υγείας δεν αφορά μόνο το τι τρως. Αφορά επίσης και πολλά άλλα πράγματα. Την αγάπη για τη ζωή, το χρόνο που δαπανάς στη φύση, το πώς κινείσαι και πολλά άλλα. Αν πας διακοπές, πρέπει να απολαύσεις τις διακοπές σου! Εάν είσαι στην Ιταλία, θα φας ζυμαρικά. Το να έχεις εμμονή με το φαγητό σου ή με οποιαδήποτε άλλη καλή συνήθεια δεν είναι πάντα το ζητούμενο. Η πραγματική δημιουργία μακροπρόθεσμων καθημερινών συνηθειών είναι το πιο σημαντικό πράγμα.

www.naturanrg.gr, Natura Nrg #112

Δείτε επίσης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *