Να μην ξεχάσω…21η Σεπτεμβρίου – Παγκόσμια ημέρα Αλτσχάϊμερ

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Ασθένειες & Θεραπείες, Υγεία

Υπάρχουν ένα σωρό λόγοι που μπορεί να ευθύνονται για τα λάθη της μνήμης σας και όχι μόνο οι εκφυλιστικές νόσοι. Για να μην νιώθετε ότι ξεχνάτε συνεχώς,  δείτε πως θα οργανώσετε την άμυνά σας κατά της άνοιας.

Τρικ και τεχνικές για μυαλό ξυράφι!

Μήπως σας συμβαίνει τελευταία να μπαίνετε σε ένα δωμάτιο και να μη θυμάστε για ποιο λόγο βρεθήκατε εκεί ή να ανοίγετε την ντουλάπα σας και να ξεχνάτε τι θέλατε να πάρετε από μέσα;

Δυσκολεύεστε να θυμηθείτε το όνομα του νέου σας γείτονα ή του εστιατορίου στο οποίο φάγατε χθες;

Η αλήθεια είναι ότι όταν αυτά τα «κενά μνήμης» μας συμβαίνουν στα 30 ή στα 40, δεν δίνουμε και πολύ σημασία. Όταν όμως εμφανίζονται στα 60, υπάρχει έντονη ανησυχία, μήπως είναι τα πρώτα συμπτώματα της νόσου Αλτσχάϊμερ. Έχουν βάση, άραγε αυτές οι υποψίες;

Μα, τι έπαθα τώρα;

Όλοι γνωρίζουμε ότι η εξασθένηση της μνήμης είναι αναπόσπαστο κομμάτι της φυσιολογικής διαδικασίας γήρανσης και ότι οι εγκεφαλικές ασθένειες απλώς επιταχύνουν την εξέλιξή της. Εκτός από το πέρασμα του χρόνου, όμως, υπάρχουν πολλοί ακόμα παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν σε… ολισθήματα της μνήμης.

Το καθημερινό στρες, η πλήξη και η μοναξιά οι ανθυγιεινές συνήθειες επί μακρόν όπως το κάπνισμα, το ξενύχτι και οι καταχρήσεις, οι μακρές σε διάρκεια στερητικές δίαιτες και οι φαρμακευτικές αγωγές για κάποια προβλήματα υγείας.  Σε όλες ωστόσο τις περιπτώσεις οι επιστήμονες συμφωνούν πως η καθημερινή εκπαίδευση του μυαλού βοηθά στο σχηματισμό νέων συνδέσεων ανάμεσα στους νευρώνες του εγκεφάλου και κατά συνέπεια βελτιώνει την εγκεφαλική λειτουργία και μνήμη.

alzheimer-mnimi-pazl

Τι είναι η νόσος Αλτσχάϊμερ

Η νόσος Αλτσχάϊμερ είναι μια εκφυλιστική νόσο του εγκεφάλου, εξαιτίας της οποίας σταδιακά καταστρέφονται τα νεκρικά κύτταρα, καθώς και οι συνδέσεις. Αποτέλεσμα είναι ο πάσχων να χάνει ημέρα με την ημέρα βασικές ικανότητες, όπως η μνήμη του, ο προσανατολισμός του, η κρίση του, ο έλεγχος της συμπεριφοράς και των αναστολών του, και τελικώς να παύει να λειτουργεί φυσιολογικά. Μπορεί, μάλιστα, σε κάποια φάση να μην αναγνωρίζει τα αγαπημένα του πρόσωπα, να μη θυμάται ούτε καν το δικό του όνομα.

Πως προκύπτουν τα «κενά μνήμης» και ποια είναι τα τρικ που μπορούν να μας βοηθήσουν

Όπως επισημάνθηκε από Αμερικανούς ερευνητές, όταν ακολουθούμε μία συγκεκριμένη τελετουργία στις συνηθισμένες δραστηριότητες της ημέρας, δηλαδή ξυπνάμε, πίνουμε καφέ, κάνουμε ντους, ακολουθούμε συγκεκριμένη διαδρομή για να πάμε στην δουλειά μας, συμβαίνει το εξής: Οι κροταφικοί λοβοί του εγκεφάλου, που είναι εν μέρει υπεύθυνοι για τη μνήμη μικρής διάρκειας, μπαίνουν κατά κάποιον τρόπο στον “αυτόματο πιλότο”. Και αυτό μπορεί να έχει ως άμεση συνέπεια τα περίφημα «κενά μνήμης».

skitso-myalo-molyviΈνα απλό τρικ για να τα μειώσουμε, όπως μας συμβουλεύουν οι επιστήμονες , είναι να κάνουμε συχνές αλλαγές στο καθημερινό πρόγραμμά μας, για παράδειγμα, πρώτα ντους, και μετά καφές, ή να ακολουθήσουμε διαφορετική διαδρομή για το σπίτι. Και φυσικά να προσθέσουμε νέες δραστηριότητες στην ζωή μας.  Το τελευταίο επιβεβαιώνεται και μέσα από τις μελέτες του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου του Ρας, στο Σικάγο. Αν αφιερώσουμε 15 λεπτά σε μία νέα δραστηριότητα, μειώνουμε τα κενά μνήμης κατά 48%.

Μυαλό σε «φόρμα»

Παρακολουθήστε την επικαιρότητα, διαβάστε εφημερίδες και περιοδικά, βιβλία, σερφάρετε στο διαδίκτυο, ασχοληθείτε με γρίφους, σταυρόλεξα, κάντε ταξίδια, γραφτείτε σε λέσχες και συλλόγους, πηγαίνετε τακτικά στον κινηματογράφο και στο θέατρο, συναναστραφείτε με τους φίλους και τους γείτονές σας.

Η εκμάθηση ξένων γλωσσών, οι σπουδές και η μόρφωση γενικότερα ενισχύουν τις λειτουργίες του εγκεφάλου και κατ΄επέκταση τη μνήμη.

Η συχνή αναζήτηση στο διαδίκτυο, το googling, επιβραδύνει την ανάπτυξη άνοιας κάθε μορφής. Έρευνα του πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες έδειξε ότι η δράση του λεγόμενου «googling» είναι πιο αποτελεσματική όσον αφορά τη βελτίωση των εγκεφαλικών λειτουργιών ακόμη και από την ανάγνωση ενός βιβλίου.

Τζόγκινγκ, η καλύτερη άσκηση

Έρευνα που δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό «Nature Neuroscience» έρχεται να προσθέσει ότι εκτός από τα οφέλη του στην τόνωση του καρδιαγγειακού και μυϊκού συστήματος, συμβάλλει και στην καλύτερη λειτουργία της μνήμης. Όπως εξηγούν οι ειδικοί, αυτό συμβαίνει γιατί με το τρέξιμο πολλαπλασιάζονται τα κύτταρα στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου, περιοχή που συνδέεται με την μάθηση και τη μνήμη.

Επίσης, όπως υποστηρίζεται από τους ειδικούς, το τζόκινγκ 3 φορές την εβδομάδα, από 30-45 λεπτά, μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες Αλτσχάιμερ κατά 50%, αφού, μεταξύ άλλων, βοηθά στην οξυγόνωση και στην καλή αιμάτωση του εγκεφάλου.

Πότε πρέπει να πάω στον γιατρό;

Είναι σίγουρα δύσκολο να αντιληφθεί κανείς, χωρίς τη βοήθεια του γιατρού, εάν έχει σοβαρό πρόβλημα. Ο γιατρός, αφού σας υποβάλει σε ορισμένα τεστ, θα καταλάβει εάν τα προβλήματα της μνήμης σας οφείλονται σε κούραση, στη χρήση κάποιων φαρμάκων ή σε εκφυλιστική νόσο του εγκεφάλου. Ένα πρόβλημα μνήμης, ωστόσο, καθίσταται σοβαρό  όταν επηρεάζει την καθημερινή σας ζωή.  Για παράδειγμα:

Δυσκολεύεστε στη συγκράτηση νέων πληροφοριών. Π.χ. δεν θυμάστε πρόσφατα γεγονότα,  ξεχνάτε τα ραντεβού σας, τοποθετείτε σε λάθος σημείο καθημερινά αντικείμενα και μετά δεν μπορείτε να τα βρείτε.

Δυσκολεύεστε όταν πρέπει να διεκπεραιώσετε κάποιες από τις καθημερινές δραστηριότητες, σχετικά πολύπλοκες (όπως να ετοιμάσετε το φαγητό, να κάνετε κατάλογο με ψώνια, να πάρετε ένα τηλέφωνο).

Έχετε δυσκολία στον προσανατολισμό. Μπερδεύετε π.χ. τη δεξιά και την αριστερή κατεύθυνση ή χάνεστε.

Επίσης, μια σημαντική διαφορά μεταξύ των συνηθισμένων προβλημάτων της μνήμης από εκείνα της νόσου Αλτσχάιμερ είναι ότι στις φυσιολογικές περιπτώσεις δεν υπάρχει σταδιακή επιδείνωση της κατάστασης, ενώ αντίθετα στη περίπτωση του Αλτσχάιμερ το πρόβλημα χειροτερεύει μέσα σε μερικούς μήνες ή σε μερικά χρόνια.

Ασκήσεις που βοηθούν τη μνήμη

skitso-gynaika-mnimi

Μερικές ασκήσεις για την τόνωση της μνήμης σας είναι οι παρακάτω:

Να μην αλλάζετε τις θέσεις σε κάποια πράγματα καθημερινής χρήσης, όπως γυαλιά, πορτοφόλι, κλειδιά ώστε να μην χρειάζεστε να θυμηθείτε που τα έχετε αφήσει.

Στο σούπερ μάρκετ, να υπολογίζετε νοερά τον λογαριασμό από τα ψώνια και στη συνέχει να συγκρίνετε το δικό σας αποτέλεσμα με την πραγματική τιμή.

Να παρακολουθείτε μια κινηματογραφική ταινία και στη συνέχεια να αφηγείστε την υπόθεση με κάθε λεπτομέρεια σε κάποιον που δεν την έχει δει.

Όταν γνωρίζετε κάποιον, την επόμενη ημέρα να προσπαθείτε να θυμηθείτε το όνομά του συνδέοντας μια εικόνα με ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του.

Ασχοληθείτε με δραστηριότητες που κρατούν το πνεύμα και το σώμα σας σε εγρήγορση.

Εάν δυσκολεύεστε να θυμηθείτε μια λέξη, είναι καλό για να βοηθηθείτε να επαναλάβετε από μέσα σας μία φορά το αλφαβητάριο. Αυτό, βοηθά, γιατί καθώς σκέφτεστε και ακούτε εσωτερικά το πρώτο γράμμα, μπορεί να βοηθηθείτε ώστε να θυμηθείτε τη λέξη που ψάχνετε.

Πηγή: www.naturanrg.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *