nevroplastikotita-egkefalos

Νευροπλαστικότητα: Πώς θα αλλάξετε τον εγκέφαλό σας;

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Body and mind, NrgHealth, Προσωπική Ανάπτυξη

Νευροπλαστικότητα: Πώς θα αλλάξετε τον εγκέφαλό σας; Δείτε πώς να το κάνετε σε 5 βήματα, σύμφωνα με τους νευροεπιστήμονες!

Ο εγκέφαλός μας αλλάζει συνεχώς καθ ‘όλη τη διάρκεια της ζωής μας… Η διαδικασία ονομάζεται «νευροπλαστικότητα». Πρόκειται για την ικανότητα του κεντρικού νευρικού συστήματος να αλλάζει τη δομή και τη λειτουργία του.

 της Μαρίας Γκέκα

Σύμφωνα με τους νευροεπιστήμονες, έχουμε απολύτως την ικανότητα να κατευθύνουμε τη διαδικασία της πλαστικότητας προς όφελός μας. Είτε πρόκειται για συναισθηματικό τραύμα, άγχος, είτε απλώς επεκτείνοντας τη βάση γνώσεων μας, μπορούμε να αναδιαρθρώσουμε τον εγκέφαλό μας και να μεταφέρουμε αυτήν την ενέργεια σε θετική κατεύθυνση. Δείτε πώς;

Τι είναι η νευροπλαστικότητα;

Η ορολογία της νευροπλαστικότητας χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1948 από τον Πολωνό νευροεπιστήμονα Jerzy Konorski. Ωστόσο, ως όρος δεν χρησιμοποιήθηκε συχνά έως και τη δεκαετία του ’60. Πρόκειται ουσιαστικά για την ικανότητα του εγκεφάλου να αναδιοργανώνεται, δημιουργώντας καινούργιες συνδέσεις νευρώνων καθ΄ όλη τη διάρκεια της ζωής. Η νευροπλαστικότητα αποδείχθηκε ότι έχει σημαντικό ρόλο στην ανθρώπινη εξέλιξη.

Το δίκτυο νευρώνων του εγκεφάλου προσαρμόζεται ανάλογα με το περιβάλλον. Έτσι, ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει την ικανότητα να μεταβάλλεται ακόμα και μετά την ενηλικίωση. Η αλλαγή μπορεί να είναι είτε μικρή, όπως η σύναψη σύνδεσης ανάμεσα σε δύο νευρώνες είτε μεγαλύτερη όπως η μετατροπή της λειτουργίας μιας ολόκληρης περιοχής του εγκεφάλου. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει δυνατότητα ανάρρωσης από μια εγκεφαλική κάκωση.

egkefalos

Τα αποτελέσματα των ερευνών σχετικά με την πλαστικότητα του κεντρικού νευρικού συστήματος έχουν προσφέρει χρήσιμα συμπεράσματα σε πολλούς διαφορετικούς τομείς, μεταξύ των οποίων η ακαδημαϊκή μάθηση, η βελτίωση της αθλητικής επίδοσης, η διαχείριση του πόνου, η εκπαίδευση στη χρήση ειδικής τεχνολογίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η μελέτη της νευροπλαστικότητας σε ασθενείς με νευρολογικές διαταραχές, όπως για παράδειγμα το αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, η νόσος του Πάρκινσον, η σκλήρυνση κατά πλάκας, η εγκεφαλική παράλυση και οι κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.

Πώς μπορούμε να πάρουμε τον έλεγχο αυτής της διαδικασίας;

Νευροπλαστικότητα: Πώς θα αλλάξετε τον εγκέφαλό σας; Παρόλο που ο εγκέφαλος είναι μια φυσική δομή, αλλάζει ανάλογα με το τι σκέφτεστε, αισθάνεστε, επιλέγετε, τρώτε και πολλά άλλα. Καθώς σκέφτεστε, αισθάνεστε και παίρνετε αποφάσεις, δημιουργείτε κβαντικά ενεργειακά κύματα μέσω του εγκεφάλου και ο εγκέφαλός σας αποκρίνεται ηλεκτρομαγνητικά και χημικά.

Πώς θα πάρουμε τον έλεγχο, αναρωτιέστε; Το μόνο που χρειάζεται είναι η ενσυνειδητότητα (mindfulness). Πρόκειται για την επίγνωση που προκύπτει όταν παρατηρούμε προσεκτικά αυτό που βιώνουμε κάθε στιγμή στο παρόν. Η ενσυνειδητότητα αποτελεί επιστημονικά αποδεδειγμένη προσέγγιση που υποστηρίζεται από χιλιάδες δημοσιευμένες επιστημονικές μελέτες οι οποίες έχουν αποδείξει ότι συμβάλλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που μας επιτρέπουν να διατηρούμε την ψυχική ισορροπία μας ακόμη και σε περιόδους δυσκολιών. Περιλαμβάνει την εστίαση της προσοχής στις αισθήσεις του σώματος, τις σκέψεις, τα συναισθήματα ή το περιβάλλον αλλά και τη συνειδητή εξάσκηση στην καλλιέργεια θετικών αισθημάτων όπως καλοσύνη, συμπόνια και ενσυναίσθηση.

Το μυαλό είναι το κλειδί για τον έλεγχο του εγκεφάλου μας, λένε οι ειδικοί. Δείτε, λοιπόν, πώς ακριβώς να το κάνετε, σε 5 βήματα:

Βήμα 1: Συλλέξτε πληροφορίες

Μπορείτε να το πετύχετε με πολλούς τρόπους: Ο διαλογισμός, η σωστή αναπνοή, ακόμη και μια προσεκτική διατροφή ή φυσική άσκηση μπορεί να σας βοηθήσει να προετοιμάσετε τον εγκέφαλό σας για την επόμενη εργασία. Ανεξάρτητα από τον τρόπο που επιλέγετε, επικεντρωθείτε στο πως αισθάνεστε και τι σκέφτεστε. Εάν προσπαθείτε να μειώσετε το άγχος σας, για παράδειγμα, το πρώτο βήμα είναι να συνειδητοποιήσετε αυτά τα συμπτώματα: «Τι σκέφτομαι; Ποια είναι τα προειδοποιητικά μου συμπτώματα; Ποια είναι αυτά τα δυσάρεστα συναισθήματα;»

Βήμα 2: Αναλογιστείτε το γιατί

Το δεύτερο βήμα, είναι να θέσετε στον εαυτό σας το βασικό ερώτημα: γιατί; Κοιτάξτε αυτά τα συναισθηματικά προειδοποιητικά σήματα και προσπαθήστε να ανακαλύψετε οποιεσδήποτε πληροφορίες μπορείτε να αντλήσετε. Υπάρχουν βιώματα και αναμνήσεις που σχετίζονται με αυτό που νιώθετε;

Βήμα 3: Γράψτε

Τα δύο πρώτα βήματα αναμφισβήτητα απαιτούν την πιο δύσκολη εργασία, γιατί το «σκάψιμο» μέσα μας δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Αλλά όταν είστε τελικά έτοιμοι για το τρίτο βήμα, πάρτε ένα στυλό και χαρτί και αρχίστε να γράφετε. Μην πληκτρολογήσετε… γράψτε! Υπάρχει τόση επιστήμη πίσω από την πραγματική γραφή! Όταν γράφετε, ενεργοποιείτε ορισμένα μέρη του εγκεφάλου με έναν όμορφο τρόπο. Όταν γράφετε τις σκέψεις σας, είστε σε θέση να επιτύχετε γνωστική ευχέρεια και κυριολεκτικά να τοποθετείτε τις σκέψεις σας από το κεφάλι σας πάνω σε ένα χαρτί, κάτι που είναι σημαντικό, ειδικά για τη διαχείριση του άγχους: Διαφορετικά, πιέζετε τις σκέψεις και τις βυθίζετε στο σώμα σας, μέχρι το επίπεδο των κυττάρων σας.

grafi-imerologio-cheri

Φυσικά, μπορεί να νιώσετε μια απόκριση στο άγχος ενώ γράφετε, αλλά τουλάχιστον απελευθερώνετε αυτές τις σκέψεις από το σώμα σας…

Βήμα 4: Κατανοήστε

Κοιτάξτε τι έχετε γράψει: Πώς μπορείτε να διαμορφώσετε ξανά τις σκέψεις σας κάτω από άλλη οπτική; Δείτε το διαφορετικά, γιατί αυτό θα χτίσει την ανθεκτικότητά σας. Με αυτόν τον τρόπο, θα απελευθερωθείτε, θα νιώσετε ελεύθεροι, αντί να αισθάνεστε συγκλονισμένοι από ένα κύμα συναισθημάτων. Θα νιώσετε ότι μπορείτε να διαχειριστείτε τις σκέψεις και το μυαλό σας.

Βήμα 5: Ενεργή προσέγγιση

Το τελευταίο βήμα, είναι αφού δείτε ό,τι έχετε γράψει να ανακαλύψετε μια απλή ενέργεια που μπορείτε να κάνετε κάθε φορά που οι αρνητικές σκέψεις σάς κατακλύζουν. Για παράδειγμα, μπορεί να δεσμευθείτε να κάνετε βαθιές, αργές αναπνοές ή μπορεί να έχετε ένα μάντρα που να λέτε στον εαυτό σας τουλάχιστον επτά φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Σημαντική σημείωση: Αυτή η διαδικασία δεν προορίζεται να ολοκληρωθεί σε μία ημέρα. Η επαναπρογραμμάτιση του μυαλού μας απαιτεί προσπάθεια και μακροπρόθεσμη δέσμευση.

⇔ Δείτε: O εγκέφαλός σας είναι ότι… τρώτε! Ελιξίρια νεότητας για το μυαλό

Άλλες παράλληλες πρακτικές:

  • Ταξίδια: Τα ταξίδια εκθέτουν τον εγκέφαλο σε νέα ερεθίσματα και περιβάλλοντα. Έτσι, ανοίγουν καινούργιοι δρόμοι και προοπτικές στην περιοχή του μυαλού μας.
  • Μουσικό όργανο και χορός: Τόσο η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου όσο και χορός, μπορούν να αυξήσουν τη συνδεσιμότητα μεταξύ των εγκεφαλικών περιοχών. Ως αποτέλεσμα, κάτι τέτοιο θα συμβάλλει στη δημιουργία νέου δικτύου νευρώνων.
  • Ύπνος: O ποιοτικός ύπνος είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Ενθαρρύνει τη μαθησιακή διαδικασία μέσω της ανάπτυξης των δενδριτικών σπονδυλικών στηλών, που λειτουργούν ως συνδέσεις μεταξύ νευρώνων. Οι στήλες αυτές βοηθούν στη μεταφορά πληροφοριών μεταξύ των κυττάρων.

Πλεονεκτήματα της νευροπλαστικότητας του εγκεφάλου

  • Ανάκαμψη από εγκεφαλικά επεισόδια (π.χ. εγκεφαλικό) και εγκεφαλικές βλάβες.
  • Δυνατότητα αναδιοργάνωσης του εγκεφάλου. Για παράδειγμα, εάν μια περιοχή του εγκεφάλου ελέγχει μια αίσθηση κι έχει υποστεί βλάβη, άλλες περιοχές δύνανται να καλύψουν το κενό.
  • Η διακοπή της δραστηριότητας μιας περιοχής του εγκεφάλου, ενδέχεται να ενισχύσει άλλες περιοχές (π.χ. εάν κάποιος χάσει την όραση του, η δυνατότητες της ακοής και της αφής μπορεί να βελτιωθούν)
  • Βελτίωση της μνήμης, βελτιωμένες γνωστικές δυνατότητες, αποτελεσματική μάθηση

πηγή: naturanrg.gr Natura nrg #115

Δείτε επίσης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *