omega3-naturanrg

Ωμέγα-3…ανεκτίμητα για την υγεία μας

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: NrgHealth, Βιταμίνες & Συμπληρώματα, Διατροφή, Κατάθλιψη

Λίγα θρεπτικά συστατικά έχουν μελετηθεί από τους επιστήμονες τόσο διεξοδικά, όσο τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

♦ της Μαρίας Γκέκα

Λέγεται, ότι υπάρχουν πάνω από 22.000 επιστημονικά άρθρα που αποδεικνύουν το συνολικό όφελος των ωμέγα-3 για την υγεία μας. Πράγματι, τα ωμέγα 3 αποτελούν ίσως το πιο μελετημένο φυσικό συστατικό για την υγεία του οργανισμού, ειδικά τα τελευταία χρόνια. 

Τα ω-3 λιπαρά οξέα, και συγκεκριμένα το EPA και το DHA, έχουν συνδεθεί με την καρδιαγγειακή υγεία χάρη στην αντιθρομβωτική τους δράση. Πέραν όμως της ευεργετικής τους επίδρασης στην καρδιά, φαίνεται να έχουν σημαντική επίδραση και στο νευρικό μας σύστημα, αφού αποτελούν βασικό δομικό συστατικό των νευρικών κυττάρων.

Υπάρχουν καταπληκτικά οφέλη, όπως θα δείτε παρακάτω για όλες τις ηλικιακές ομάδες. Από τους πολύ νέους έως τους υπερήλικες.

Στην υγεία της καρδιάς

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα ωμέγα 3 μπορούν πραγματικά να κάνουν “θαύματα”στην υγεία της καρδιάς. Η American Heart Association επισήμως έχει δηλώσει ότι «τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα ωφελούν την καρδιά των υγιή ανθρώπων, εκείνων που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο – ή που έχουν – καρδιαγγειακές παθήσεις». Συγκεκριμένα:

  • βοηθούν στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης
  • συμβάλλουν στον έλεγχο των τριγλυκεριδίων και της χοληστερίνης
  • μειώνουν τον κίνδυνο θρομβώσεων
  • περιορίζουν τη δημιουργία αθηρωματικής πλάκας
  • μειώνουν τους παράγοντες που προκαλούν τις φλεγμονές στο καρδιαγγειακό σύστημα.

Οι τιμές των τριγλυκεριδίων αποτελούν  από τους βασικούς δείκτες για την υγεία της καρδιάς και τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου.  Μαζί με την HDL και την LDL χοληστερόλη, οι υψηλές  τιμές τριγλυκεριδίων έχουν συσχετιστεί με την αθηροσκλήρωση, η οποία οδηγεί σε καρδιακές προσβολές.

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι τα ωμέγα-3 μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των επιπέδων των τριγλυκεριδίων. Πράγματι, η FDA (Food and Drug Administration) έχει εγκρίνει φάρμακα που προέρχονται από ωμέγα-3 λιπαρά ως αγωγή κατά των εξαιρετικά υψηλών επιπέδων των τριγλυκεριδίων.

Η μείωση των τριγλυκεριδίων δεν είναι ο μόνος τρόπος που τα ωμέγα-3 προστατεύουν την καρδιά.

Επιπλέον, βρέθηκε ότι τα ωμέγα-3 μέσω του ενδοκανναβινοειδούς συστήματος, μπορούν να προστατεύσουν τα αιμοφόρα αγγεία από βλάβες, καθώς επίσης  επιβραδύνουν τον καρδιακό ρυθμό, ο οποίος μπορεί να αποτελέσει παράγοντα κινδύνου για τον ξαφνικό θάνατο.

Επίσης, έχει αποδειχθεί ότι είναι ιδιαίτερα ωφέλιμα για άτομα που έχουν ήδη υποστεί καρδιακό επεισόδιο. Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι συμπεριλαμβάνοντας τα ω-3  στη φροντίδα μετά από έμφραγμα, μειώθηκε  σημαντικά ο  κίνδυνος ενός δεύτερου εμφράγματος.

Ωμέγα-3 και εγκέφαλος

Ο εγκέφαλος αποτελείται κυρίως από λίπος – στην πραγματικότητα, το 60 % του ξηρού βάρους του εγκεφάλου είναι λίπος, κυρίως ω-3 λιπαρό οξύ DHA.

Η κατανάλωση επαρκών ποσών ωμέγα-6 και ωμέγα-3 είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του εγκεφάλου, την ακεραιότητα και τη λειτουργία του. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα λιπαρά οξέα προστατεύουν τη γνωστική λειτουργία διατηρώντας τη ρευστότητα των κυττάρων στον εγκέφαλο, αυξάνοντας τη συνοπτική δραστηριότητα και ενεργώντας ως αγγελιοφόροι για να υπαγορεύσουν τη σύνθεση και τη λειτουργία των νευροδιαβιβαστών.

Σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφέρουμε ότι μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι ηλικιωμένοι ενήλικες με τα υψηλότερα επίπεδα DHA είχαν 47% λιγότερο πιθανότητες να αναπτύξουν άνοια.

Η ανεπάρκεια ωμέγα-3, επίσης, έχει αποδειχθεί ότι βλάπτει τη γνωστική λειτουργία, τη μάθηση και τη μνήμη. Γνωρίζοντας αυτό, ίσως δεν θα σας εκπλήξει αν μάθετε ότι μέσω ερευνών έχει διαπιστωθεί ότι οι ασθενείς με άνοια έχουν χαμηλά επίπεδα ωμέγα-3.

Η συμπλήρωση με ωμέγα-3 δεν ήταν σε θέση να αναστρέψει με επιτυχία τα συμπτώματα της άνοιας, αλλά μπορεί να προστατεύσει τους υγιείς εγκεφάλους. Αποδείχθηκε, λοιπόν, ότι όταν κατά τη νεαρή ηλικία υπάρχει  χαμηλή διατροφική κατανάλωση ωμέγα-3, η πρόσληψη διατροφικών συμπληρωμάτων ωμέγα 3 εμφάνισε βελτιώσεις στη μνήμη και την ανάκτηση του χρόνου αντίδρασης.

Επιπλέον, η συμπλήρωση με ωμέγα-3 βελτίωσε τη μνήμη και τη μάθηση σε ενήλικες με ήπια γνωστική παρακμή.

Ωμέγα-3, φλεγμονή και κατάθλιψη

Τα χαμηλά επίπεδα ωμέγα-3 έχουν συσχετιστεί με χρόνια φλεγμονή* , συμβάλλοντας πιθανώς σε συμπτώματα κατάθλιψης. Η χρόνια φλεγμονή μπορεί να προκαλέσει ή να επιδεινώσει την κατάθλιψη εμποδίζοντας την κυτταρική σηματοδότηση στον εγκέφαλο, αναστέλλοντας την παραγωγή των νευροδιαβιβαστών και μεταβάλλοντας το κεντρικό νευρικό σύστημα.

Επιπλέον, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένα με την παραγωγή σεροτονίνης. Στην πραγματικότητα, πολλοί ασθενείς με κατάθλιψη έχουν βρεθεί ότι έχουν αυξημένα επίπεδα φλεγμονής και χαμηλά επίπεδα ωμέγα-3, ενισχύοντας την απόδειξη της σύνδεσης μεταξύ ωμέγα-3 και κατάθλιψης.

Η κατανάλωση πλούσιων σε ωμέγα-3 τροφών ή συμπληρωμάτων μπορεί να προσφέρει προστατευτικά, ακόμα και θεραπευτικά, οφέλη κατά της κατάθλιψης. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι γνωστά αντιφλεγμονώδη και μπορούν να ρυθμίζουν και να αναστέλλουν τις φλεγμονώδεις κυτοκίνες που σχετίζονται με την κατάθλιψη.

Πραγματικά ανεκτίμητα για την υγεία μας είναι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, αφού η υγεία κάθε συστήματος, κάθε οργάνου, ακόμη και κάθε κυττάρου του σώματός μας -από τα μάτια μέχρι το δέρμα, τους μυς και τις αρθρώσεις, εξαρτάται απολύτως από την επαρκή παρουσία τους.

Πηγή: Naturanrg #104

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *