Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα: 16 οφέλη υγείας, βασισμένα σε επιστημονικές έρευνες

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Ασθένειες & Θεραπείες, Αυτοάνοσα, Βιταμίνες & Συμπληρώματα, Υγεία

Τα λιπαρά οξέα ωμέγα-3 είναι εξαιρετικά σημαντικά για την υγεία μας. Στην πραγματικότητα, λίγα θρεπτικά συστατικά μελετήθηκαν τόσο εκτενώς από την επιστημονική κοινότητα, όσο τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

⇒της Μαρίας Γκέκα

1. Κατά του άγχους και της κατάθλιψης

Η κατάθλιψη είναι μια από τις πιο κοινές ψυχικές διαταραχές στον κόσμο. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν θλίψη, λήθαργο και γενική απώλεια ενδιαφέροντος για τη ζωή.

Το άγχος, επίσης είναι η πλέον «δημοφιλής» διαταραχή της εποχής μας. Είναι ενδιαφέρον ότι οι μελέτες δείχνουν ότι τα άτομα που καταναλώνουν τακτικά ωμέγα-3 είναι λιγότερο πιθανό να είναι καταθλιπτικά.

Επιπλέον, όταν τα άτομα με κατάθλιψη ή άγχος αρχίζουν να παίρνουν συμπληρώματα ωμέγα-3, τα συμπτώματά τους βελτιώνονται.

Υπάρχουν πολλοί τύποι ωμέγα-3 λιπαρών οξέων. Οι τρεις πιο σημαντικοί είναι οι: ALA, EPA και DHA. Μάλιστα, τα EPA φαίνονται να είναι ο ιδανικότερος τύπος στην καταπολέμηση της κατάθλιψης.

Μάλιστα, μία μελέτη θεωρεί τα ΕΡΑ τόσο αποτελεσματικά κατά της κατάθλιψης όσο ένα κοινό αντικαταθλιπτικό φάρμακο.

2. Μπορούν να βελτιώσουν την υγεία των ματιών

Ένα τύπος ωμέγα-3 που ονομάζεται DHA αποτελεί σημαντικό δομικό συστατικό των αμφιβληστροειδών των ματιών μας. Μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας, η οποία μπορεί να προκαλέσει εξασθένιση της όρασης και τύφλωση.

Όταν δεν λαμβάνετε αρκετό DHA, μπορεί να προκύψουν προβλήματα οράσεως. Είναι ενδιαφέρον ότι η λήψη ικανοποιητικών ωμέγα-3 συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο εκφύλισης της ωχράς κηλίδας, μία από τις κυριότερες αιτίες μόνιμης βλάβης των ματιών και τύφλωσης

3. Υποστηρίζουν την υγεία του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Η λήψη ωμέγα-3 λιπαρών οξέων κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και της είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του παιδιού σας. Συνδέεται με υψηλότερη νοημοσύνη και χαμηλότερο κίνδυνο από διάφορες ασθένειες. Συγκεκριμένα, παρέχει τα παρακάτω οφέλη:

Υψηλότερη ευφυΐα

Καλύτερη επικοινωνία και κοινωνικές δεξιότητες

Λιγότερα προβλήματα συμπεριφοράς

Μειωμένο κίνδυνο αναπτυξιακής καθυστέρησης

Μειωμένο κίνδυνο ΔΕΠΥ, αυτισμού και εγκεφαλικής παράλυσης

4.Τα ωμέγα-3 μειώνουν τους παράγοντες κινδύνου για καρδιακή νόσο

Οι καρδιοπάθειες και τα εγκεφαλικά επεισόδια είναι οι κυριότερες αιτίες θανάτου στον κόσμο. Αρκετές δεκαετίες πριν, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι οι λαοί που διατρέφονται με ψάρια είχαν πολύ χαμηλά ποσοστά αυτών των ασθενειών. Αυτό συνδέθηκε αργότερα με την κατανάλωση των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων.

Από τότε, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα έχουν συνδεθεί με πολλά οφέλη για την υγεία της καρδιάς. Αυτά τα οφέλη αφορούν:

5. Μειώνουν τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ στα παιδιά

Η ΔΕΠΥ (ADHD) είναι μια διαταραχή συμπεριφοράς που χαρακτηρίζεται από έλλειψη προσοχής, υπερδραστηριότητα και παρορμητικότητα.

Αρκετές μελέτες σημειώνουν ότι τα παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν χαμηλότερα επίπεδα ωμέγα-3 λιπαρών οξέων σε σχέση με παιδιά που δεν παρουσιάζουν ΔΕΠΥ.

Παράλληλα, πολυάριθμες μελέτες παρατήρησαν ότι τα συμπληρώματα ωμέγα-3 μπορούν να μειώσουν τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ . Πράγματι, συμβάλλουν στη βελτίωση της προσοχής και της συγκέντρωσης. Επίσης, μειώνουν την υπερδραστηριότητα, την παρορμητικότητα, την ανησυχία και την επιθετικότητα.

6. Μειώνουν τα συμπτώματα του μεταβολικού συνδρόμου

Το μεταβολικό σύνδρομο είναι μια συλλογή πολλών νοσογόνων παραγόντων. Περιλαμβάνει την παχυσαρκία, την υψηλή αρτηριακή πίεση, την αντίσταση στην ινσουλίνη, τα υψηλά τριγλυκερίδια και τα χαμηλά επίπεδα “καλής” χοληστερόλης HDL.

Πρόκειται για ένα σημαντικό πρόβλημα δημόσιας υγείας, επειδή αυξάνει τον κίνδυνο πολλών ασθενειών, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων και του διαβήτη.

Τα ωμέγα-3 μπορούν να έχουν πολλά οφέλη για τα άτομα με μεταβολικό σύνδρομο. Μπορούν να μειώσουν την αντίσταση στην ινσουλίνη, να καταπολεμήσουν τη φλεγμονή και να βελτιώσουν διάφορους παράγοντες κινδύνου καρδιακής νόσου.

7. Κατά της φλεγμονής

Η φλεγμονή αποτελεί μια φυσική απάντηση σε λοιμώξεις και βλάβες στο σώμα μας. Ως εκ τούτου, είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία μας.

Ωστόσο, η φλεγμονή μερικές φορές επιμένει για μεγάλο χρονικό διάστημα, ακόμη και χωρίς μόλυνση ή τραυματισμό. Αυτό ονομάζεται χρόνια ή μακροχρόνια φλεγμονή.

Η μακροχρόνια φλεγμονή μπορεί να συμβάλει σε σχεδόν κάθε χρόνια ασθένεια, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων και του καρκίνου.

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορούν να μειώσουν την παραγωγή μορίων και ουσιών που συνδέονται με τη φλεγμονή, όπως: φλεγμονώδη εικοσανοειδή και κυτοκίνες.

8. Μπορούν να βοηθήσουν στις αυτοάνοσες ασθένειες

Στις αυτοάνοσες ασθένειες, το ανοσοποιητικό μας σύστημα επιτίθενται σε υγιή κύτταρα θεωρώντας τα ως ξένα. Ο διαβήτης τύπου 1 είναι ένα βασικό παράδειγμα, στο οποίο το ανοσοποιητικό σύστημα προσβάλλει τα κύτταρα που παράγουν ινσουλίνη στο πάγκρεας.

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση αρκετών αυτοάνοσων ασθενειών, συμπεριλαμβανομένου του διαβήτη τύπου 1, της ρευματοειδούς αρθρίτιδας, της ελκώδους κολίτιδας, της νόσου του Crohn και της ψωρίασης.

9. Μπορούν να βελτιώσουν τις διανοητικές διαταραχές

Τα άτομα με ψυχικές διαταραχές έχουν συχνά χαμηλά επίπεδα ωμέγα-3 λιπών στο αίμα. Η βελτίωση της κατάστασης των ωμέγα-3 φαίνεται να βελτιώνει τα συμπτώματα.

Μελέτες υποδεικνύουν ότι τα συμπληρώματα ωμέγα-3 μπορούν να μειώσουν τη συχνότητα των μεταβολών της διάθεσης και των υποτροπών σε άτομα με σχιζοφρένεια και διπολική διαταραχή.

10. Στην πρόληψη της ψυχικής παρακμής που σχετίζεται με την ηλικία και τη νόσο Alzheimer

Η μείωση της λειτουργίας του εγκεφάλου είναι μια από τις αναπόφευκτες συνέπειες της γήρανσης.

Αρκετές μελέτες συνδέουν την υψηλότερη πρόσληψη ωμέγα-3 λιπαρών με μειωμένη πνευματική παρακμή που σχετίζεται με την ηλικία και με μειωμένο κίνδυνο νόσου του Alzheimer.

Μια ανασκόπηση ελεγχόμενων μελετών υποδηλώνει ότι τα συμπληρώματα ωμέγα-3 μπορεί να είναι ευεργετικά στην έναρξη της νόσου, όταν τα συμπτώματα είναι πολύ ήπια.

11. Τα ωμέγα-3 μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη του καρκίνου

Ο καρκίνος είναι μια από τις κύριες αιτίες θανάτου στον δυτικό κόσμο και τα λιπαρά οξέα ωμέγα-3 έχουν εδώ και καιρό φέρουν τη φήμη ότι μειώνουν τον κίνδυνο ορισμένων μορφών καρκίνου.

Είναι ενδιαφέρον ότι πολλές μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που καταναλώνουν τα περισσότερα ωμέγα-3 έχουν έως και 55% χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου.

Επιπλέον, η πρόσληψη ωμέγα-3 λιπαρών συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη στους άνδρες και τον καρκίνο του μαστού στις γυναίκες.

12. Τα ωμέγα-3 προστατεύουν από το άσθμα

Το άσθμα είναι μια χρόνια πνευμονική νόσος με συμπτώματα όπως βήχα, δύσπνοια και συριγμό.

Οι σοβαρές επιθέσεις άσθματος μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνες. Προκαλούνται από φλεγμονή και πρήξιμο στους αεραγωγούς των πνευμόνων σας. Αρκετές μελέτες συσχετίζουν την κατανάλωση ωμέγα-3 με χαμηλότερο κίνδυνο άσθματος σε παιδιά και νεαρούς ενήλικες.

Σας ενδιαφερει: Διατροφή πλούσια σε Ωμέγα-3 καταπολεμά το παιδικό άσθμα

13. Βελτιώνουν την υγεία του ήπατος

Η μη αλκοολική λιπώδης νόσος του ήπατος (NAFLD) είναι πιο συχνή από ό, τι νομίζετε.

Με την επιδημία της παχυσαρκίας που κυριαρχεί στο δυτικό κόσμο, κινδυνεύει να γίνει η πιο συνηθισμένη αιτία χρόνιας ηπατικής νόσου.

Ωστόσο, η λήψη συμπληρωμάτων ωμέγα-3 λιπαρών οξέων φαίνεται να μειώνει αποτελεσματικά το λίπος και τη φλεγμονή του ήπατος σε άτομα με NAFLD

14. Υποστηρίζουν την υγεία των οστών και των αρθρώσεων

Η οστεοπόρωση και η αρθρίτιδα είναι δύο κοινές διαταραχές που επηρεάζουν το σκελετικό μας σύστημα.

Μελέτες δείχνουν ότι τα ωμέγα-3s μπορούν να βελτιώσουν την ανθεκτικότητα των οστών ενισχύοντας την ποσότητα ασβεστίου στα οστά, γεγονός που θα οδηγήσει σε μειωμένο κίνδυνο οστεοπόρωσης

Επίσης, οι ασθενείς που λαμβάνουν συμπληρώματα ωμέγα-3 έχουν αναφέρει μειωμένο πόνο στις αρθρώσεις.

15. Τα ωμέγα-3 μπορούν να βελτιώσουν τον ύπνο

Ο καλός ύπνος είναι ένα από τα θεμέλια της βέλτιστης υγείας. Οι μελέτες συνδέουν τη στέρηση του ύπνου με πολλές ασθένειες, συμπεριλαμβανομένης της παχυσαρκίας, του διαβήτη και της κατάθλιψης.

Τα χαμηλά επίπεδα ωμέγα-3 λιπαρών οξέων σχετίζονται με προβλήματα ύπνου στα παιδιά και αποφρακτική άπνοια ύπνου σε ενήλικες

Τα χαμηλά επίπεδα DHA συνδέονται επίσης με χαμηλότερα επίπεδα της ορμόνης μελατονίνης, που βοηθά στον καλό ύπνο.

16. Τα ωμέγα-3 είναι καλά για το δέρμα σας

Το DHA αποτελεί δομικό συστατικό του δέρματός σας. Είναι υπεύθυνο για την υγεία των κυτταρικών μεμβρανών, οι οποίες αποτελούν μεγάλο μέρος του δέρματός μας.

Μια υγιή κυτταρική μεμβράνη έχει ως αποτέλεσμα ένα σφριγηλό, ενυδατωμένο δέρμα χωρίς ρυτίδες.

Το EPA ωφελεί επίσης το δέρμα με πολλούς τρόπους, όπως:

⇒Ρυθμίζει την ενυδάτωση του δέρματος

Αποτρέπει την υπερκερατινοποίηση των τριχοθυλάκιων, η οποία εμφανίζεται ως τα μικρά κόκκινα εξογκώματα που συχνά παρατηρούνται στα χέρια.

⇒Προστατεύει από την πρόωρη γήρανση του δέρματος.

⇒Μειώνει το κίνδυνο της εμφάνισης ακμής.

⇒Επίσης, τα ωμέγα-3 προστατεύουν το δέρμα από τη βλάβη που προκαλεί η ηλιακή ακτινοβολία.

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι ζωτικής σημασίας για τη βέλτιστη υγεία. Το να τα παίρνετε από τρόφιμα – όπως τα λιπαρά ψάρια δύο φορές την εβδομάδα – είναι ένας καλός τρόπος για να εξασφαλίσετε καλήπρόσληψη ωμέγα-3. Ωστόσο, μπορείτε να λάβετε ένα συμπλήρωμα ωμέγα-3. Για τους ανθρώπους με έλλειψη ωμέγα-3, αυτός είναι ένας εξαιρετικά αποτελεσματικός τρόπος για τη βελτίωση της υγείας.

πηγή: www.naturanrg.gr,  Νaturanrg #109

Δείτε επίσης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *