Αρχική NRGFresh Plant based ή vegan διατροφή Ποια είναι η διαφορά;

Plant based ή vegan διατροφή Ποια είναι η διαφορά;

9571
Plant based ή vegan διατροφή Ποια είναι η διαφορά;

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να μειώσουν ή να εξαλείψουν τα ζωικά προϊόντα στη διατροφή τους. Plant based ή vegan διατροφή Ποια είναι η διαφορά;

της Μαρίας Γκέκα

Ως αποτέλεσμα, μια μεγαλύτερη επιλογή των διατροφικών επιλογών έχει γίνει αισθητή σε παντοπωλεία, super markets, εστιατόρια και αλυσίδες γρήγορου φαγητού.

Μερικοί άνθρωποι επιλέγουν να χαρακτηρίσουν τους εαυτούς ως «χορτοφάγους», ενώ άλλοι χρησιμοποιούν τον όρο «vegan» για να περιγράψουν τον τρόπο ζωής τους. Ως εκ τούτου, μπορεί να αναρωτηθείτε ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ αυτών των δύο όρων.

Αυτό το άρθρο εξετάζει τις διαφορές μεταξύ των όρων ‘plant based‘ και ‘vegan’ όσον αφορά τη διατροφή και τον τρόπο ζωής.

H Ιστορία του κινήματος

Ο όρος «vegan» δημιουργήθηκε το 1944 από τον Donald Watson – έναν Άγγλο υπέρμαχο των δικαιωμάτων των ζώων και ιδρυτή της The Vegan Society για να περιγράψει το άτομο που αποφεύγει να εκμεταλλεύεται ζώα για ηθικούς λόγους.

Ο βιγκανισμός επεκτάθηκε για να συμπεριλάβει μια δίαιτα που απέκλειε τροφές ζωικής προέλευσης, όπως αυγά, κρέας, ψάρι, πουλερικά, τυρί και άλλα ζωικά προϊόντα. Αντίθετα, μια vegan διατροφή περιλαμβάνει φυτικές τροφές όπως φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, ξηρούς καρπούς, σπόρους και όσπρια.

Με την πάροδο του χρόνου, ο βιγκανισμός εξελίχθηκε σε ένα κίνημα που βασίζεται όχι μόνο στην ηθική και την καλή μεταχείριση των ζώων, αλλά και σε περιβαλλοντικές και υγειονομικές ανησυχίες, οι οποίες έχουν επικυρωθεί από πλήθος ερευνών.

Οι άνθρωποι έχουν πλέον συνειδητοποιήσει περισσότερο τις αρνητικές επιπτώσεις της σύγχρονης κτηνοτροφίας στον πλανήτη, καθώς και τις αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία από την κατανάλωση μιας διατροφής με υψηλή περιεκτικότητα σε επεξεργασμένο κρέας και την επιλογή κορεσμένων έναντι ακόρεστων λιπαρών.

Στη δεκαετία του 80, ο Δρ. T. Colin Campbell εισήγαγε στον κόσμο της επιστήμης της διατροφής τον όρο «φυτική διατροφή» για να ορίσει μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, πλούσια σε φυτικές ίνες και με βάση τα λαχανικά που επικεντρώνεται στην υγεία και όχι στην ηθική.

Διαβάστε επίσης ⇒ 20 κορυφαίες φυτικές πηγές πρωτεΐνης

Σήμερα, έρευνες δείχνουν ότι περίπου το 2% των Ευρωπαίων και Αμερικανών είναι χορτοφάγοι ή vegan, η πλειονότητα των οποίων ανήκει στη γενιά των Millennials .

Plantbased VS Vegan

Παρόλο που κυκλοφορούν αρκετοί ορισμοί, οι περισσότεροι άνθρωποι συμφωνούν σε ορισμένες συγκεκριμένες διαφορές μεταξύ των όρων «plant based» και «vegan». Οι βασικές διαφορές είναι οι παρακάτω:

 

  Vegan διατροφή Whole Foods Plant-Based διατροφή
Κρέας, θαλασσινά, αυγά και γαλακτοκομικά ΟΧΙ ΙΣΩΣ
Φυτικά έλαια και φυτικές επεξεργασμένες τροφές ΝΑΙ ΟΧΙ
Δημητριακά ΝΑΙ ΝΑΙ
Φρούτα και Λαχανικά ΝΑΙ ΝΑΙ
Όσπρια ΝΑΙ ΝΑΙ
Άλλα είδη life style (ρούχα, προϊόντα φροντίδας, κ.α) ΝΑΙ ΙΣΩΣ

 

Η Whole Foods Plant-Based διατροφή (WFPB), είναι η διατροφή που έχει να κάνει με την κατανάλωση τροφής φυτικής προέλευσης, που όμως είναι μη επεξεργασμένη ή έχει υποστεί την ελάχιστη δυνατή επεξεργασία. Με άλλα λόγια στην Plan Based διατροφή προσλαμβάνουμε φυτικά ανεπεξέργαστα τρόφιμα. Υπάρχει και κατηγορία ανθρώπων που καταναλώνουν και κάποια ζωικά τρόφιμα κυρίως παροδικά.

Κάποιος, λοιπόν, που ακολουθεί μια whole foods plant-based διατροφή αποφεύγει τα επεξεργασμένα έλαια και τα επεξεργασμένα δημητριακά, ενώ αυτά τα τρόφιμα μπορεί να καταναλωθούν σε μια vegan διατροφή.

Για παράδειγμα, θα αποφύγει τα φυτικά τυριά και μπέργκερ, τα φυτικά χοτ ντογκ, και λουκάνικα και γενικότερα όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα, ανεξάρτητα αν είναι ζωικά ή μη.

Τι σημαίνει να είσαι vegan;

Από την άλλη, ο όρος Vegan, όπως χρησιμοποιείται σήμερα υπερβαίνει τις διατροφικές συνήθειες και συμβαδίζει πλέον με το συνολικό life style. Οριοθετεί δηλαδή τον τρόπο ζωής που επιλέγει το άτομο να ακολουθήσει σε καθημερινή βάση.

Ο βιγκανισμός γενικά ορίζεται ως ο τρόπος ζωής που αποφεύγει την κατανάλωση, τη χρήση ή την εκμετάλλευση των ζώων σε κάθε πτυχή της ζωής. Κι ενώ αυτό αφήνει χώρο για ατομικές προτιμήσεις, η συνολική πρόθεση είναι να μην προκαλείται ούτε η ελάχιστη βλάβη στα ζώα μέσω των καθημερινών επιλογών. Δηλαδή, εκτός από την εξαίρεση των ζωικών προϊόντων από τη δίαιτά τους, οι άνθρωποι που ακολουθούν τον vegan τρόπο ζωής αποφεύγουν όλα τα προϊόντα αγοράς που έγιναν από ζώα ή δοκιμάστηκαν σε ζώα. Αυτό περιλαμβάνει ρούχα, προϊόντα προσωπικής φροντίδας, παπούτσια, αξεσουάρ και οικιακά προϊόντα.

 Η χορτοφαγία κάνει καλό στην υγεία και στο περιβάλλον

Ευτυχώς, σήμερα πάρα πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να βγάλουν τα ζωικά προϊόντα από τη διατροφή τους. Και μπορεί οι πρώτοι χορτοφάγοι να ξεκίνησαν για καθαρά ηθικούς και ιδεολογικούς λόγους που αφορούσαν την κακοποίηση και εκμετάλλευση των ζώων, αλλά τα οφέλη της φυτικής διατροφής είναι πολυδιάστατα. Έχει αποδειχθεί ότι η χορτοφαγία σε κάθε εκδοχή της κάνει πολύ καλό στην υγεία μειώνοντας πολλούς παράγοντες κινδύνου για χρόνιες παθήσεις. Όσο πιο ποιοτική είναι η χορτοφαγική διατροφή τόσο μικρότερος είναι ο κίνδυνος πρόωρου θανάτου.

Μακροζωία:

Μελέτες έδειξαν ότι μια χορτοφαγική διατροφή, μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου ανάπτυξης ασθενειών, όπως ο διαβήτης, οι καρδιοπάθειες και η παχυσαρκία. Μία έρευνα μάλιστα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η μαζική υιοθέτηση του συγκεκριμένου διατροφικού μοντέλου μπορεί να αποτρέψει 8,1 εκατομμύρια θανάτους ετησίως.

Προστατεύει το περιβάλλον:

Πέρα από τα τόσα οφέλη για την υγεία όμως, μια φυτική διατροφή φαίνεται να παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και στη διατήρηση ενός υγιούς οικοσυστήματος. Ένα κιλό βοδινό κρέας παράγει 27 κιλά διοξειδίου του άνθρακα. Μελέτη του 2016 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η vegan διατροφή θα μπορούσε να συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών αερίων που σχετίζονται με την παραγωγή τροφίμων κατά 70% παγκοσμίως.

Πηγή: Naturanrg126owww.naturanrg.gr

Προηγούμενο άρθροΝέα Πρωτοποριακή φόρμουλα Menduro
Επόμενο άρθροΒράβευση της σειράς Kiddo Organic Pasta by HELIOS