Πολύμνια Κοσσόρα – συνέντευξη στη natura nrg

Πολύμνια Κοσσόρα – συνέντευξη στη natura nrg

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Life, Πολιτισμός, Πρόσωπα

Πολύμνια Κοσσόρα – συνέντευξη στη natura nrg  . Μετά την επιτυχημένη διαδρομή του πρώτου βιβλίου της «Ανοξείδωτη Μνήμη», η Πολύμνια Κοσσόρα επέστρεψε με το «Καίει ο ήλιος τα μεσάνυχτα;». Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα που διεκδικεί επάξια μια θέση στην καρδιά του αναγνώστη, γιατί διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία του συναρπαστικού αναγνώσματος: 

Σασπένς και ανατροπές, πάθη, μισές αλήθειες με κόστος μεγαλύτερο και από το πιο μεγάλο ψέμα, διαφορετικές κουλτούρες και δρόμους παράλληλους που γυρεύουν σημείο σύγκλισης. Ήρωες που συμμερίζεσαι και εικόνες- πλασμένες από λέξεις που ρέουν αβίαστα, από την Ελλάδα και την Νορβηγία που σε ταξιδεύουν. Στα παραπάνω, προσθέστε το μικρό μέγεθος του βιβλίου (κυκλοφορεί σε pocket size), το οποίο το καθιστά ιδιαίτερα ευκολοδιάβαστο.
Πολύμνια Κοσσόρα - συνέντευξη στη natura nrg


της Μαρίας Γκέκα

Η Πολύμνια Κοσσόρα γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νέα Ιωνία. Σπούδασε Οικονομικές Επιστήμες στην Α.Σ.Ο.Ε.Ε και Διοίκηση Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων (Fellow Member of Life Management Association, USA). Για πολλά χρόνια υπήρξε υψηλόβαθμο διοικητικό στέλεχος πολυεθνικής εταιρείας.

Ως εργαζόμενη, ταξίδεψε, μαθήτευσε, δίδαξε, γνώρισε ενδιαφέροντες ανθρώπους και ιδέες. σταματά ποτέ να αναζητά την γνώση, να διαβάζει και να γράφει.

Μιλά τρεις γλώσσες (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά). Το «Καίει ο ήλιος τα μεσάνυχτα;» είναι το δεύτερο μυθιστόρημά της. Λίγα χρόνια πριν είχε προηγηθεί η «Ανοξείδωτη Μνήμη» (εκδ. Άνεμος), το πρώτο της βιβλίο, αποσπώντας θερμές κριτικές, τόσο από το κοινό, όσο και από τους κριτικούς.


Η επιτυχημένη συγγραφέας Πολύμνια Κοσσόρα απαντά στο ερωτηματολόγιο της natura nrg αποκαλύπτοντας όλα τα μικρά και τα μεγάλα που την εμπνέουν καθημερινά, ανοίγοντας μας διάπλατα την πόρτα που οδηγεί στους υπέροχους μυθιστορηματικούς ήρωές της.

Γράφετε έχοντας στο μυαλό σας το κοινό στο οποίο απευθύνεστε ή αποκλειστικά τους ήρωές σας;

Ξεκινώντας τη συγγραφή ενός κειμένου, είτε πρόκειται για μυθιστόρημα, ή για μια μικρή φόρμα, το μόνο που με ενδιαφέρει είναι να αφηγηθώ με τον καλύτερο τρόπο την ιστορία που έχει ζυμωθεί μέσα μου. Να έχει ειρμό, να έχει ζωντάνια, οι ανατροπές της να βγαίνουν αβίαστα.

Θέλω οι ήρωες της να έχουν σάρκα και οστά, να είναι ολοκληρωμένοι, αληθινοί άνθρωποι, όχι υπερήρωες ή θαυματοποιοί. Η έννοια μου για τον μελλοντικό αναγνώστη έρχεται να με ελέγξει όταν πια έχω τελειώσει το έργο. Διαβάζω και ξαναδιαβάζω το χειρόγραφό μου προσέχοντας μήπως υπάρχουν κενά και παραλείψεις στη συγγραφή ή σημεία ιδιαίτερα ερμητικά και σκοτεινά.

Επιδιώκω σταθερά η ‘λογοτεχνικότητα’ να αναδύεται φυσικά από το κείμενο και όχι σε βάρος της απλότητας και της σαφήνειας.   

Μπήκατε ποτέ σε δίλημμα να τους «βάλετε» να κάνουν πράγματα που δεν θα τα έκαναν, μόνο και μόνο γιατί αυτό θα άρεσε περισσότερο στον αναγνώστη;

Αυτό είναι κάτι που πραγματικά απεχθάνομαι στην πεζογραφία, εν γνώσει μου βέβαια ότι μπορεί να είναι αρκετά εμπορικό. Οι κατασκευασμένοι ήρωες που δρουν με κριτήριο το «ουάου»! του αναγνώστη πιστεύω ότι αφυδατώνουν και φτηναίνουν την ιστορία,  γίνονται άλλωστε αρκετά προβλέψιμοι. Η δική μου προσέγγιση είναι να χτίζω την προσωπικότητα του κάθε χαρακτήρα πριν καν αρχίσω την πραγματική γραφή, έτσι ώστε οι αντιδράσεις του στην εξέλιξη της πλοκής, ακόμη και όταν είναι ανατρεπτικές, να βγαίνουν με έναν τρόπο φυσικό από τον συγκεκριμένο χαρακτήρα.

Η κεντρική ιδέα του τελευταίου σας μυθιστορήματος «Καίει ο Ήλιος τα Μεσάνυχτα;»  αποτέλεσε έμπνευση της στιγμής ή θέλατε καιρό να μιλήσετε για κάποια πράγματα και  αναζητούσατε το πλαίσιο;

Η κεντρική ιδέα του βιβλίου μου, με τα περισσότερα θέματα που θίγει, υπήρχε σαν σπόρος προς καλλιέργεια μέσα μου από καιρό. Θέματα όπως το απροσδόκητο που έρχεται να ταράξει τα νερά μιας στρωμένης ζωής, η ανάγκη για αναθεώρηση μεγάλων αποφάσεων και η διαφορετική ματιά στα πράγματα ανάμεσα σε δυο κουλτούρες. Η πραγμάτωση της ιδέας αυτής πάνω στο χαρτί ξεκίνησε ως μια μικρή νουβέλα που έφτανε τον μύθο μέχρι ένα σημείο κι εκεί σταματούσε, αφήνοντας τον αναγνώστη μετέωρο. Ένιωσα λοιπόν έγκαιρα ότι δεν μπορούσα να μείνω εκεί, ότι έπρεπε να δώσω διέξοδο, να αφήσω ανοιχτό τον δρόμο στους ήρωες να ολοκληρώσουν την πορεία τους. Και έτσι χτίστηκε πλέον η  ολοκληρωμένη πλοκή του μυθιστορήματος.

Στο βιβλίο σας ένα παιδί έρχεται και αλλάζει για πάντα τη ζωή των ηρώων. Είστε και η ίδια μητέρα αλλά και γιαγιά. Τι άλλαξε στη δική σας ζωή ο ερχομός των παιδιών σας και τι των εγγονιών σας;

Είχα την τύχη να ζήσω ως μάνα και γιαγιά αυτήν τη μοναδική ιδιότητα των παιδιών, αυτό το μίγμα αθωότητας, ευφυίας, αυθορμητισμού και ενστίκτου. Με μια λέξη την ιερότητα που ξεπερνάει κάθε  δεύτερη σκέψη, κάθε δυσπιστία ή προκατάληψη. Ο ερχομός των παιδιών μού απέδειξε ότι η αγάπη δεν έχει όρια, πολλαπλασιάζεται,  δεν δίνεται υπό όρους και δεν έχει ανάγκη από αντιπαροχές. Μέσα από τα παιδιά μου είδα σαν σε καθρέφτη πιο καθαρά τον εαυτό μου, τα καλά και τα κακά μου.

Έσπρωξα τα όριά μου, έγινα ακόμη πιο υπεύθυνη, οργάνωσα καλύτερα τον χρόνο και τη ζωή μου.  Όσο για τα εγγόνια, ακριβώς επειδή δεν έχω την καθημερινότητα της ευθύνης τους, ελευθέρωσα δυνάμεις αγάπης και δοτικότητας αφάνταστες. Ένιωσα τι θα πει να λιώνεις από τρυφερότητα, να  λαχταράς, να επινοείς τρελές ιστορίες, να ξαναγίνεσαι παιδί.

Η πλοκή του βιβλίου διαδραματίζεται στην Ελλάδα αλλά και στη Νορβηγία. Σε ποια σημεία διαφέρουν αυτές οι δύο χώρες και ποια είναι τα σημεία σύγκλισης;

Η Νορβηγία είναι μια εξαιρετική χώρα, πολύ διαφορετική από την Ελλάδα. Από τις καθημερινές συνήθειες του φαγητού, των συναναστροφών, της κοινωνικής και επαγγελματικής ιεραρχίας, μέχρι και σημαντικούς θεσμούς, όπως της σχέσης των φύλων, της κοινωνικής διαστρωμάτωσης, της ατομικής ανεξαρτησίας, της μονογονεϊκής οικογένειας. Ακόμη και ανάμεσα σε ανθρώπους ή ομάδες  χωρίς ταξικές ή μορφωτικές διαφορές, θα παρατηρήσουμε ότι υπάρχουν διαφορές κουλτούρας μεταξύ Ελλάδας και Νορβηγίας σχεδόν σε κάθε έκφανση της κοινωνικής ζωής. Στη Νορβηγία ο άνθρωπος του Νότου θα αισθανθεί γύρω του μια απλότητα, μια ηρεμία, αυτοσυγκράτηση, λιτή έκφραση συναισθημάτων. Αντίθετα, εδώ στη χώρα μας η ατμόσφαιρα ξεχειλίζει από ένταση και άγχος.

Οι εκρήξεις συναισθημάτων ηχηρές, το πάθος συχνά υπερβολικό αν και σύντομο, η κοινωνική και επαγγελματική ιεραρχία κυρίαρχη. Υπάρχουν βέβαια και αρκετές ομοιότητες, όπως η φροντίδα για την οικογένεια, η αγάπη της θάλασσας και το χαμογελαστό πρόσωπο.

Πρόσφατα μεταφράστηκε και κυκλοφορεί το βιβλίο σας και στα αγγλικά. Ποιο είναι εκείνα τα στοιχεία της ιστορίας σας που την κάνουν να ξεπερνά τα σύνορα;

Από τη σύλληψή του ακόμη το βιβλίο μου ξεπερνά τα σύνορα, χτίζει γέφυρες χιλιάδων χιλιομέτρων μέσα στη σύγχρονη Ευρώπη. Στον πυρήνα του βρίσκονται δυο διαφορετικές κουλτούρες, δυο πόλοι αντιλήψεων αλλά και δράσης, ο Βορράς και ο Νότος. Οι κεντρικοί του χαρακτήρες είναι άνθρωποι κοσμοπολίτες, για τους οποίους τα σύνορα χωρών είναι απλά μια πρόσκληση για ένα ακόμη ταξίδι. Ωστόσο, κουβαλούν μέσα τους τις αξίες και εικόνες του τόπου από τον οποίο προέρχονται και αυτό γεννάει προκλήσεις και ανατροπές.

Φαντάζομαι ότι αυτό ακριβώς το στοιχείο μπορεί να γοητεύσει τον σύγχρονο αναγνώστη σε όποια χώρα και αν ζει. Μέσα από την ιστορία του βιβλίου ο αναγνώστης θα κάνει ένα ερεθιστικό ταξίδι συγκινήσεων που πιστεύω ότι ξεπερνούν τα όποια στενά τοπικά όρια.

Υπάρχει κάτι που δεν έχετε κάνει έως σήμερα και θέλετε πολύ να συμβεί;

Ναι, υπάρχει μια επιθυμία που γεννήθηκε μέσα μου τελευταία και με ενθουσιάζει ως ιδέα, έστω και αν δεν έχω στρωθεί ακόμη να την πραγματοποιήσω. Θέλω πολύ να γράψω ένα καλό αστυνομικό μυθιστόρημα.  Αγαπώ ιδιαίτερα την αστυνομική λογοτεχνία, την διαβάζω και την μελετώ. Γνωρίζω λοιπόν ότι δεν είναι κάτι τόσο εύκολο, όσο θα πίστευε αφελώς κάποιος. Δεν αρκεί ένα εντυπωσιακό έγκλημα ή ένας γοητευτικός χαρακτήρας ερευνητή. Θέλει ψιλοδουλειά, ισορροπία, ένα νήμα πλοκής που πατάει γερά και δεν σπάει. Ελπίζω να το καταφέρω σύντομα. Άλλωστε το τρίτο βιβλίο μου που βρίσκεται στα σκαριά πατάει ήδη σε νουάρ μονοπάτια και μου ανοίγει τον δρόμο.
πηγή: www.naturanrg.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *