NRGFreshΠώς επιδρά το μικροβίωμα στην υγεία της καρδιάς;

Πώς επιδρά το μικροβίωμα στην υγεία της καρδιάς;

Το εντερικό μικροβίωμα συμβάλλει στο μεταβολισμό της τροφής και επιδρά στο ανοσοποιητικό σύστημα, τα τελευταία χρόνια, όμως, διερευνάται έντονα ως διαγνωστικός ή και θεραπευτικός παράγοντας για διάφορες καρδιαγγειακές παθήσεις. Πράγματι, από πρόσφατες έρευνες γνωρίζουμε ότι υπάρχει ισχυρή συσχέτιση μεταξύ του εντερικού μικροβιώματος και της εξέλιξης των καρδιαγγειακών παθήσεων. Πώς επιδρά το μικροβίωμα στην υγεία της καρδιάς;

της Μαρίας Γκέκα

Διαφορετικοί παράγοντες μπορούν να αυξήσουν την πιθανότητα εμφάνισης καρδιακής νόσου, όπως η ηλικία, το οικογενειακό ιστορικό, η υψηλή χοληστερόλη και η υψηλή αρτηριακή πίεση, μεταξύ άλλων. Και τώρα, τα στοιχεία δείχνουν ότι η υγεία του εντέρου μπορεί επίσης να ανήκει στη λίστα των παραγόντων κινδύνου για καρδιακές παθήσεις.

Πεπτικό σύστημα

Υπάρχουν τρισεκατομμύρια βακτήρια, μύκητες και άλλοι μικροί μικροσκοπικοί οργανισμοί που φιλοξενούνται στο πεπτικό μας σύστημα. Αναφέρονται συλλογικά ως μικροβίωμα του εντέρου. Τα τελευταία χρόνια, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι το μικροβίωμα του εντέρου επηρεάζει πολύ τη συνολική μα υγεία περισσότερο από την πεπτική υγεία και μόνο!

Πράγματι, οι καρδιακές παθήσεις είναι μία από τις πολλές καταστάσεις υγείας που μπορεί τουλάχιστον εν μέρει να τροφοδοτούνται από μια ανθυγιεινή ισορροπία των βακτηρίων του εντέρου. Το καλό νέο είναι ότι αυτός ο παράγοντας κινδύνου καρδιακής νόσου μπορεί σίγουρα να προληφθεί και να τεθεί υπό τον ελέγχό μας.

Δείτε τι πρέπει να γνωρίζετε για τη σχέση μεταξύ της υγείας της καρδιάς και της υγείας του εντέρου, συμπεριλαμβανομένων των βημάτων που μπορείτε να ακολουθήσετε για να διατηρήσετε ένα ισορροπημένο μικροβίωμα του εντέρου.

Οι μεταβολίτες και το καρδιαγγειακό μας σύστημα

Κατά τη διαδικασία της πέψης, τα βακτήρια παράγουν ουσίες που ονομάζονται μεταβολίτες. Μία από αυτές τις ουσίες συγκεκριμένα, η τριμεθυλαμίνη (TMA), συνδέεται με τον κίνδυνο για καρδιαγγειακή νόσο και άλλες χρόνιες παθήσεις, όπως ο διαβήτης. Το TMA σχηματίζεται όταν τα βακτήρια και άλλοι οργανισμοί στο μικροβίωμα του εντέρου καταναλώνουν χολίνη, μια θρεπτική ουσία που περιέχεται στο κόκκινο κρέας, τα ψάρια, τα πουλερικά και τα αυγά. Το ήπαρ στη συνέχεια μετατρέπει το TMA σε μια ουσία που ονομάζεται Ν-οξείδιο της τριμεθυλαμίνης (TMAO).

Η ιατρική κοινότητα έχει εντοπίσει μια σύνδεση μεταξύ των υψηλών επιπέδων TMAO στο αίμα μας και των εναποθέσεων χοληστερόλης, υλικού πήξης του αίματος και άλλων ουσιών στις αρτηρίες.

Αυτές οι ουσίες συλλογικά αναφέρονται ως πλάκα και η συσσώρευσή της στις αρτηρίες αναφέρεται ως αθηροσκλήρωση, μια κύρια αιτία καρδιαγγειακών παθήσεων, καρδιακών προσβολών και εγκεφαλικών επεισοδίων.

Τι έδειξαν οι επιστημονικές έρευνες;

Μια μετανάλυση πολλών επιστημονικών μελετών (2017) σχετικά με τη σύνδεση μεταξύ των επιπέδων TMAO στο αίμα και της καρδιαγγειακής υγείας βρήκε μια ισχυρή συσχέτιση μεταξύ των αυξημένων επιπέδων TMAO και των σοβαρών καρδιαγγειακών προβλημάτων. Στις μελέτες, οι ερευνητές εξέτασαν άτομα από διαφορετικές κατηγορίες παθήσεων υγείας σε πολλές χώρες, όπως άτομα με και χωρίς διαβήτη και άτομα με και χωρίς χρόνια καρδιακή ανεπάρκεια.

Κάθε ομάδα περιελάμβανε άτομα με διάφορα επίπεδα TMAO. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα άτομα με τα υψηλότερα επίπεδα TMAO είχαν 62% περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν σοβαρά καρδιαγγειακά προβλήματα, όπως καρδιακές προσβολές και εγκεφαλικά. Η σχέση φάνηκε να είναι ανεξάρτητη από άλλους βασικούς παράγοντες κινδύνου για καρδιακές παθήσεις, όπως ο διαβήτης και η παχυσαρκία.

Η επίδραση της φλεγμονής

Εκτός από τα ευρήματα για το TMAO, οι ερευνητές έχουν επίσης εντοπίσει μια σχέση μεταξύ της υγείας του εντέρου και της φλεγμονής (κοκκίνισμα και οίδημα γύρω από τους ιστούς και τις αρθρώσεις). Η φλεγμονή είναι μέρος της φυσικής απόκρισης του σώματος σε έναν τραυματισμό. Όμως, όταν επιμένει μετά τη διαδικασία επούλωσης και γίνεται χρόνια φλεγμονή, μπορεί να οδηγήσει σε συνεχή υψηλό αριθμό λευκών αιμοσφαιρίων.

Με την πάροδο του χρόνου, αυτό το αυξημένο επίπεδο λευκών αιμοσφαιρίων μπορεί να επηρεάσει κι άλλα όργανα, συμπεριλαμβανομένης της καρδιάς, των πνευμόνων και των νεφρών, τα οποία μπορεί να συμβάλλουν στον κίνδυνο για καρδιακές παθήσεις και άλλες χρόνιες παθήσεις όπως ο διαβήτης.

Πώς επιδρά το μικροβίωμα στην υγεία της καρδιάς;Η πλειονότητα των φλεγμονωδών κυττάρων του σώματος αποθηκεύεται στους ιστούς του εντέρου και οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι ένα φλεγμονώδες έντερο μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή κι αλλού στο σώμα μας. Κι αυτό γιατί, ορισμένα βακτήρια του εντέρου παράγουν ουσίες που εισέρχονται στην κυκλοφορία του αίματος και δημιουργούν φλεγμονή σε κάθε μέρος του σώματος που ταξιδεύουν. Αυτή η φλεγμονή στα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων μπορεί τελικά να οδηγήσει σε αθηροσκλήρωση.

Πώς να διατηρήσετε ένα υγιές πεπτικό σύστημα;

Οι ερευνητές εξακολουθούν να μαθαίνουν και να ανακαλύπτουν νέα δεδομένα για την επίδραση του μικροβιώματος του εντέρου σε πολλά προβλήματα υγείας. Ένα πράγμα, όμως, που γνωρίζουν με βεβαιότητα είναι ότι ένα υγιές εντερικό μικροβίωμα αποτελεί σημαντικό συστατικό της συνολικής υγείας. Κι ευτυχώς, υπάρχουν απλά βήματα που μπορούμε να ακολουθήσουμε για να διατηρήσουμε ένα ισορροπημένο πεπτικό σύστημα.

Διατροφή

Πώς επιδρά το μικροβίωμα στην υγεία της καρδιάς;Μια ισορροπημένη διατροφή αποτελεί ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης για την καλύτερη υγεία του εντέρου. Πρόσφατες έρευνες επιβεβαίωσαν ότι ένα μεσογειακό μοντέλο διατροφής – πλούσιο σε φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά και με μειωμένη κατανάλωση κόκκινου κρέατος – σχετίζεται με αυξημένα επίπεδα «καλών» βακτηρίων, όπως τα Bifidobacteria, Lactobacilli, Eubacteria, Bacteroides και Prevotella. Τα βακτήρια αυτά και οι αλλαγές στο μικροβίωμα, είναι πιθανό να εξηγούν τις ευεργετικές επιδράσεις της μεσογειακής διατροφής σε χρόνιες παθήσεις, όπως η παχυσαρκία και τα καρδιαγγειακά.

Πρωτεϊνες & Υδατάνθρακες

Αναφορικά με τα μακροθρεπτικά συστατικά της διατροφής, οι πρωτεΐνες επηρεάζουν την υγεία του εντέρου ανάλογα με την πηγή από την οποία προέρχονται. Η φυτική πρωτεΐνη αυξάνει συγκεκριμένα στελέχη βακτηρίων που μειώνουν τις οποιεσδήποτε φλεγμονές του εντέρου. Αντίθετα, η ζωική πρωτεΐνη οδηγεί σε αύξηση άλλων στελεχών που σχετίζονται με αύξηση της τριμεθυλαμίνης-Ν-οξειδίου (TMAO). Το λίπος, και συγκεκριμένα, τα ακόρεστα λιπαρά οξέα αυξάνουν τα βακτήρια που προάγουν έναν αντιφλεγμονώδη φαινότυπο και σχετίζονται με μειωμένη ολική και LDL-χοληστερόλη.

Όσον αφορά στους υδατάνθρακες, τα τεχνητά γλυκαντικά επηρεάζουν διαφορετικά το μικροβίωμα από τα φυσικά σάκχαρα. Η υπερβολική κατανάλωση υδατανθράκων από αμυλούχα τρόφιμα σχετίζεται με εμφάνιση μεταβολικού συνδρόμου και υπερλιπιδαιμίας. Αντίθετα, οι φυτικές ίνες και το ανθεκτικό άμυλο μειώνουν την επίπτωση του μεταβολικού συνδρόμου και των σχετικών ασθενειών. Το ανθεκτικό άμυλο οποίο θεωρείται είδος φυτικής ίνας αφού δεν αφομοιώνεται από το λεπτό έντερο και υφίσταται ζύμωση από βακτήρια του παχέος εντέρου (βρίσκεται στη βρώμη, στα όσπρια, στο ψωμί ολικής άλεσης, στις μπανάνες και σε υδατανθρακούχα λαχανικά, όπως το καλαμπόκι και η πατάτα.

Πώς επιδρά το μικροβίωμα στην υγεία της καρδιάς;Ξεκινήστε, λοιπόν, με τον περιορισμό των τροφών που είναι επεξεργασμένες ή πλούσιες σε ζάχαρη ή λίπος – ιδιαίτερα μπισκότα, ροφήματα με ζάχαρη, αλμυρά σνακ και κατεψυγμένα τρόφιμα – καθώς αυτά μπορεί να οδηγήσουν σε αυξημένη φλεγμονή. Επιλέξτε τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες όπως όσπρια, φρούτα και λαχανικά. Επίσης, τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως kimchi, γιαούρτι, miso και κεφίρ, καθώς και τροφές πλούσιες σε κολλαγόνο ή που ενισχύουν το κολλαγόνο όπως σολομός, μανιτάρια και ασπράδια αυγών.

Συνήθειες τρόπου ζωής

Το να είμαστε σωματικά ενεργοί σε συνδυασμό με την αποφυγή ανθυγιεινών συνηθειών, όπως το κάπνισμα και την υπέρμετρη κατανάλωση αλκοόλ είναι παράγοντες  που μπορούν επίσης να βελτιώσουν την υγεία του εντέρου.

Είναι σημαντικό να επιλέξετε μια ρουτίνα σωματικής δραστηριότητας που να ταιριάζει στο πρόγραμμα και τις ανάγκες υγείας σας. Επιδιώξτε να ασκείστε σωματικά περίπου 150 λεπτά την εβδομάδα ή 30 λεπτά την ημέρα. Εξερευνήστε διαφορετικές δραστηριότητες μέχρι να βρείτε αυτή που σας ταιριάζει.

Διαχείριση άγχους

Μακροπρόθεσμα, το άγχος μπορεί να οδηγήσει σε πολλά προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας, συμπεριλαμβανομένων των πεπτικών προβλημάτων. Το να παραμένετε σωματικά δραστήριοι είναι ένα βασικό όπλο στην αντιμετώπιση του άγχους. Επομένως η τακτική άσκηση δεν θα βοηθήσει μόνο τη σωματική υγεία αλλά και την ψυχική.

Πέρα από την άσκηση, ρίξτε μια ματιά στο Insight Timer. Είναι μια εφαρμογή που προσφέρει δωρεάν καθοδηγούμενους διαλογισμούς. Επίσης δείτε το Moodfit είναι μια δωρεάν εφαρμογή παρακολούθησης της διάθεσης. Και δεδομένου ότι υπάρχει μια καθιερωμένη σχέση μεταξύ του στρες και της υψηλής αρτηριακής πίεσης, των καρδιακών παθήσεων και του εγκεφαλικού, αυτές οι μικρές ενέργειες μπορούν να ωφελήσουν πολλές πτυχές της υγείας σας ταυτόχρονα!

Πηγή: Naturanrg130o, www.naturanrg.gr

13 χρόνια μαζί! 

Εγγραφείτε σήμερα!

Αποκτήστε απεριόριστη πρόσβαση στο ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ Περιεχόμενό μας

NaturaBUZZ

- Advertisement -

Νεα

Δείτε Επίσης