Προβιοτικά: Μπορούν να βοηθήσουν στην κατάθλιψη;

Προβιοτικά: Μπορούν να βοηθήσουν στην κατάθλιψη;

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: NrgHealth, Ασθένειες & Θεραπείες, Κατάθλιψη

Τα προβιοτικά έχουν γίνει όλο και πιο δημοφιλή τα τελευταία χρόνια. Ίσως να τρώτε ήδη πολλά προβιοτικά τρόφιμα, όπως κεφίρ, γιαούρτι, ξινολάχανο, μίσο, ή να λαμβάνετε καθημερινά συμπλήρωμα προβιοτικών για να αποκομίσετε τα σπουδαία οφέλη τους στην υγεία του πεπτικού. Τώρα όμως υπάρχει ένας επιπλέον λόγος: η καλή ψυχική σας υγεία. Προβιοτικά: Μπορούν να βοηθήσουν στην κατάθλιψη;

♦ Της Μαρίας Γκέκα

Τα προβιοτικά έχουν γίνει όλο και πιο δημοφιλή τα τελευταία χρόνια. Αυτό συνέβαλλε στο να γίνουν ακόμη περισσότερες επιστημονικές έρευνες γύρω από τα πολλαπλά οφέλη που προσφέρουν στην υγεία μας.

Το σώμα μας, ειδικά το πεπτικό σύστημα, περιέχει φυσικά προβιοτικά, τα οποία είναι ευεργετικά βακτήρια. Είναι σημαντικό να υπάρχει πάντα ισορροπία στο σώμα μεταξύ χρήσιμων βακτηρίων ή προβιοτικών και πιθανώς επιβλαβών βακτηρίων. Διαταραχές σε αυτήν την ισορροπία μπορεί να συμβάλουν σε μια σειρά από προβλήματα υγείας.

Δείτε και αυτό ⇒ Τα προβιοτικά ρίχνουν τη χοληστερίνη;

Τα τελευταία χρόνια, ορισμένοι εμπειρογνώμονες έστρεψαν την προσοχή τους σε μια ειδική ομάδα προβιοτικών, που αποκαλούνται ψυχοβιοτικά. Αυτά τα βακτήρια θα μπορούσαν ενδεχομένως να βοηθήσουν στη θεραπεία μιας σειράς καταστάσεων ψυχικής υγείας, συμπεριλαμβανομένης της κατάθλιψης. Επίσης να ενισχύσουν θετικά τη συνολική σας διάθεση.

Πώς λειτουργούν;

Τα μικρόβια του εντέρου, φαίνεται, πως επιδρούν καθοριστικά, στην καλή ή όχι λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού. Η σύνθεση βιταμινών του συμπλέγματος Β, η πέψη, ο μεταβολισμός, το ανοσοποιητικό σύστημα, η αγγειογένεση, η λειτουργία του νευρικού συστήματος αλλά και του εγκεφάλου, πιθανότατα, εξαρτώνται από τη σύσταση του εντερικού μικροβιώματος. Η σύσταση, αυτή, εμφανίζεται διαφοροποιημένη σε μια πληθώρα ασθενειών, όπως: καρδιοαγγειακά νοσήματα, κακοήθειες, σακχαρώδης διαβήτης τύπου ΙΙ, παχυσαρκία, κολίτιδα, άσθμα, ψυχιατρικά νοσήματα κ.α.

Ίσως αναρωτιέστε πώς βακτήρια γνωστά για την προώθηση της πεπτικής υγείας μπορούν να έχουν θετικό αντίκτυπο στα συμπτώματα ψυχικής υγείας.

Πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι υπάρχει μια ισχυρή σχέση μεταξύ του πεπτικού συστήματος και του εγκεφάλου. Πρόκειται για τη σύνδεση ανάμεσα στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα (ΚΝΣ) και στο Εντερικό Νευρικό Σύστημα (ΕΝΣ).

Αυτή η σύνδεση ονομάζεται άξονας εγκεφάλου εντέρου (Βrain-Gut -Axis).

Συνδέει το κεντρικό νευρικό σύστημα, το οποίο περιλαμβάνει τον εγκέφαλο και το νωτιαίο μυελό με το γαστρεντερικό σωλήνα. Το εντερικό μικροβίωμα διαδραματίζει επίσης το δικό του ρυθμιστικό ρόλο στον άξονα εγκεφάλου – εντέρου (GBA).Τα μικρόβια του εντέρου επιδρούν στο πνευμονογαστικό νεύρο, σε υποδοχείς του εγκεφάλου. Επίσης στο μεταβολισμό της τρυπτοφάνης, στο ανοσοποιητικό σύστημα, στο ΕΝΣ μέσω νευροπεπτιδίων, αλλά και στην εντερική διαπερατότητα. Επιπλέον, διάφορες ουσίες που αυτά παράγουν, όπως γ-αμινοβουτυρικό οξύ (GABA), σεροτονίνη, ντοπαμίνη. Επίσης λιπαρά οξέα βραχέας αλύσου (SCFAs) κ.α, επηρεάζουν το τελικό μήνυμα που μεταφέρεται από το έντερο στον εγκέφαλο και αντίστροφα.

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι οι μικροοργανισμοί που ζουν στο έντερό μας, συμπεριλαμβανομένων των προβιοτικών, παίζουν καθοριστικό ρόλο στον άξονα εγκεφάλου- εντέρου GBA, όπως:

  • Παραγωγή και έκφραση νευροδιαβιβαστών που μπορούν να επηρεάσουν την όρεξη, τη διάθεση ή τις συνήθειες ύπνου
  • Μείωση της φλεγμονής στο σώμα, η οποία μπορεί να συμβάλει στην κατάθλιψη
  • Επηρεάζοντας τη γνωστική λειτουργία και την ανταπόκρισή μας στο άγχος

Δεν είναι σαφές πώς τα προβιοτικά εκτελούν αυτές τις λειτουργίες, αλλά μια ερευνητική ανασκόπηση του 2015 (1) δείχνει ότι το GBA μπορεί να είναι ο «σύνδεσμος» στην κατανόηση της κατάθλιψης και των αιτίων της. Περισσότερη έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη σε αυτό το θέμα.

 Τι λέει η επιστημονική έρευνα;

Η υπάρχουσα έρευνα σχετικά με τα προβιοτικά για τη συμβολή τους κατά της κατάθλιψης και άλλων ζητημάτων ψυχικής υγείας είναι σε μεγάλο βαθμό ελπιδοφόρα. Πολλές, όμως, από τις υπάρχουσες μελέτες έχουν γίνει σε μικρούς πληθυσμούς. Για το λόγο αυτό χρειάζονται περαιτέρω έρευνα σε μεγαλύτερους πληθυσμούς.

Προβιοτικά: Μπορούν να βοηθήσουν στην κατάθλιψη;


Υφιστάμενη έρευνα

Τα αποτελέσματα μιας μικρής μελέτης του 2017 (2) δείχνουν ότι το προβιοτικό Bifidobacterium longum NCC3001 μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα ζωής. Επίσης να μειώσει τα συμπτώματα της κατάθλιψης σε άτομα με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Σε μια μικρή μελέτη του 2016 (3) άτομα με βαριά κατάθλιψη έλαβαν ένα προβιοτικό συμπλήρωμα που περιείχε τρία στελέχη βακτηρίων για οκτώ εβδομάδες. Στο τέλος της μελέτης, οι περισσότεροι ασθενείς είχαν χαμηλότερες βαθμολογίες στο Beck Depression Inventory, μια κοινή μέθοδο αξιολόγησης των συμπτωμάτων κατάθλιψης.

Μια ερευνητική ανασκόπηση του 2017 (4) που σκοπό είχε να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο τα προβιοτικά επηρεάζουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης διαπίστωσε ότι η λήψη ενός ημερήσιου προβιοτικού συμπληρώματος φάνηκε να βοηθά με συμπτώματα τόσο κατάθλιψης όσο και άγχους. Τα προβιοτικά φάνηκαν επίσης να λειτουργούν καλύτερα όταν χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με άλλες θεραπείες, όπως φάρμακα και ψυχοθεραπεία.

Οι συγγραφείς κάθε μιας από αυτές τις μελέτες συμφωνούν γενικά ότι απαιτούνται μεγαλύτερες δοκιμές για να εξηγήσουν περαιτέρω πώς τα προβιοτικά μπορούν να επηρεάσουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης και άλλες καταστάσεις ψυχικής υγείας.

Μελλοντική έρευνα

Οι ειδικοί εργάζονται επί του παρόντος για τον εντοπισμό συγκεκριμένων προβιοτικών που μπορεί να έχουν οφέλη για την ψυχική υγεία. Τα προβιοτικά δεν είναι πανομοιότυπα. Επομένως είναι σημαντικό να μάθουμε ποια στελέχη λειτουργούν καλύτερα για ορισμένες καταστάσεις.

Επιπλέον, οι οδηγίες δοσολογίας βασίζονται στη χρήση προβιοτικών για πεπτικά προβλήματα. Ένας άλλος σημαντικός τομέας της έρευνας θα περιλαμβάνει την εύρεση των κατάλληλων δόσεων για κατάθλιψη, άγχος και άλλες καταστάσεις ψυχικής υγείας.

Αυτός ο τομέας της έρευνας μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολος, επειδή οι άνθρωποι γενικά δεν αντιμετωπίζουν τα προβλήματα ψυχικής υγείας με πανομοιότυπους τρόπους. Ομοίως, τα προβιοτικά μπορεί να μην έχουν τα ίδια αποτελέσματα για κάθε άτομο.

Ορισμένοι παράγοντες, όπως η γενετική, η έκθεση σε βακτήρια και οι εμπειρίες ζωής, μπορούν να επηρεάσουν τη μοναδική σύνθεση των βακτηρίων του εντέρου μας. Αυτό, με τη σειρά του, μπορεί να επηρεάσει τόσο τα συμπτώματα κατάθλιψης που αντιμετωπίζουμε όσο και τα προβιοτικά που θα λειτουργούν καλύτερα για τον καθένα από εμάς.

Μπορώ να δοκιμάσω προβιοτικά για συμπτώματα κατάθλιψης;

Εάν σκέφτεστε να δοκιμάσετε προβιοτικά συμπληρώματα για την κατάθλιψη, καλύτερα να μιλήσετε πρώτα με το γιατρό σας. Τα προβιοτικά θεωρούνται ασφαλή στη χρήση, αλλά είναι γενικά καλή ιδέα να λάβετε τις συμβουλές του πριν δοκιμάσετε οποιοδήποτε νέο συμπλήρωμα ή φάρμακο. Σε κλινικές δοκιμές, τα στελέχη των οικογενειών Lactobacillus και Bifidobacterium εμφάνισαν ευεργετικότερη επίδραση στην ψυχική υγεία.

Επίσης, είναι σημαντικό επίσης να προσθέσετε περισσότερα προβιοτικά τρόφιμα στη διατροφή σας, όπως: γιαούρτι, tempeh, miso, tofu, ξινολάχανο.
Εάν αποφασίσετε να πάρετε ένα συμπλήρωμα, ακολουθήστε την αναγραφόμενη σύσταση για δοσολογία. Δεν υπάρχουν στοιχεία ότι η λήψη μεγαλύτερης ποσότητας από τη συνιστώμενη προσφέρει επιπλέον οφέλη.

Προσοχή:

Τα προβιοτικά μπορεί να είναι χρήσιμα, αλλά δεν αντικαθιστούν τη θεραπεία, τη φαρμακευτική αγωγή ή άλλες θεραπείες για την κατάθλιψη. Μπορεί να παρατηρήσετε βελτίωση στα συμπτώματά σας μετά την έναρξη προβιοτικών. Είναι σημαντικό να συνεχίσετε να ακολουθείτε και τις άλλες θεραπείες. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα εάν παίρνετε αντικαταθλιπτικά. Η απότομη διακοπή των εν λόγω φαρμάκων μπορεί να έχει δυνητικά σοβαρές ψυχολογικές και σωματικές επιπτώσεις. Αντ ‘αυτού, συνεργαστείτε με τον γιατρό σας για να σας συμβουλέψει πώς θα μειώσετε το φάρμακό σας, εάν αυτό επιθυμείτε.

 Τα προβιοτικά προκαλούν παρενέργειες;

Τα προβιοτικά γενικά δεν προκαλούν παρενέργειες. Όταν το κάνουν, είναι συνήθως ήπιες. Για παράδειγμα, μερικοί άνθρωποι μπορεί να παρουσιάσουν φούσκωμα, αέρια ή διάρροια για λίγες ημέρες όταν αρχίσουν να λαμβάνουν ένα προβιοτικό συμπλήρωμα.

Διακόψτε το συμπλήρωμα εάν αντιμετωπίσετε συμπτώματα που επιμένουν, όπως: πόνο στο στομάχι, αέρια ή φούσκωμα που επιμένει, γενική γαστρεντερική δυσφορία.
Εάν αισθανθείτε τα παραπάνω συμπτώματα σταματήστε για λίγο τα συμπληρώματα προβιοτικών μέχρι να μιλήσετε με το γιατρό σας πριν τα δοκιμάσετε ξανά. Ίσως χρειαστεί να μεταβείτε σε διαφορετικό μείγμα προβιοτικών στελεχών. Επίσης, η λήψη περισσότερης ποσότητας από τη συνιστώμενη δόση μπορεί να προκαλέσει πόνο, αέρια και φούσκωμα.

Υπάρχουν κίνδυνοι;

Τα προβιοτικά είναι ασφαλή, κυρίως επειδή υπάρχουν ήδη φυσικά στο σώμα σας. Βρίσκονται επίσης σε πολλά τρόφιμα που πιθανώς ήδη τρώτε. Ωστόσο, εάν έχετε εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα ή καρκίνο, είναι καλύτερο να αποφύγετε τα προβιοτικά, ώστε να μην υπερφορτώνετε το σύστημά σας. Μπορούν επίσης να αλληλεπιδράσουν με ορισμένα φάρμακα, συμπεριλαμβανομένων των αντιμυκητιασικών θεραπειών.

Είναι πάντα καλύτερο να επικοινωνήσετε με το γιατρό σας πριν ξεκινήσετε οποιοδήποτε νέο συμπλήρωμα, ειδικά εάν είστε: έγκυος, θηλάζουσα μητέρα, ή αντιμετωπίζετε χρόνιο πρόβλημα υγείας.

Πηγή: www.naturanrg.grNaturanrg #119

Δείτε επίσης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *