fbpx

Η σημασία της ισορροπίας ωμέγα-6 / ωμέγα-3 στην υγεία και την ασθένεια

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Βιταμίνες & Συμπληρώματα, Διατροφή

Βομβαρδιζόμαστε κυριολεκτικά τα τελευταία χρόνια με προϊόντα που περιέχουν Ωμέγα-3: ιχθυέλαια, έλαια από φύκια, έλαια από krills, πρόσθετα ωμέγα-3 στα έτοιμα γεύματα των super markets, στα παιδικά γιαούρτια και σε πολλές άλλες παραλλαγές.

Η εμπορική αύξηση της κυκλοφορίας προϊόντων με Ωμέγα -3 βασίζεται σε επιστημονικές μελέτες που δείχνουν ότι λαμβάνουμε πολύ λίγα Ω-3 στη διατροφή μας – ιδιαίτερα στη λεγόμενη «δυτική» διατροφή – κι ότι έχουμε πάρα πολλά Ω-6 στο σώμα μας.

Η έλλειψη των Ω-3 στη διατροφή είναι ανησυχητική, διότι μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα υγείας με ένα ευρύ φάσμα συμπτωμάτων, μερικά από τα οποία επισημαίνονται στον παρακάτω πίνακα:

Πιθανά συμπτώματα από την έλλειψη των Ω-3 λιπαρών

Χαμηλά επίπεδα ενέργειας

Διαταραχές στην όραση

Ανεπαρκής κινητικός συγχρονισμός

Μυρμήγκιασμα στα άκρα

Αλλαγές στη συμπεριφορά και ψυχική φθορά

Υψηλή πίεση αίματος

Κατακράτηση υγρών

Πεπτικά προβλήματα

Φλεγμονές σε επιδερμίδα, συνδέσμους, νεφρούς, πεπτικό σωλήνα, αδένες, όργανα και ιστούς

Μεγαλύτερη τάση για αλλεργίες

Ελάττωση του μεταβολικού ρυθμού και αύξηση βάρους

Έτσι, η αύξηση της πρόσληψης Ω-3 είναι καλή συμβουλή. Ωστόσο, μας λένε ότι τα Ω-6 είναι βλαβερά, γιατί έχουμε ήδη πάρα πολλά από αυτά και καθώς ανταγωνίζονται με τα Ω-3 για τα ένζυμα στο σώμα μας, πρέπει να αυξήσουμε μόνο την πρόσληψη σε Ω-3.

Η παρούσα άποψη παραβλέπει 3 κρίσιμα στοιχεία:

1. Το γεγονός ότι τα περισσότερα από τα Ωμέγα- 6 που έχουμε στη διατροφή μας είναι κατεστραμμένα
2. Το γεγονός ότι είναι εύκολο να το παρακάνουμε με την πρόσληψη Ω-3 και τα Ω-6 να καταστούν ανεπαρκή στον οργανισμό μας
3. Το γεγονός ότι χρειαζόμαστε αρκετά κι από τα Ω-3 & τα Ω-6 για καλή υγεία.

1.Τα περισσότερα Ωμέγα-6 στη διατροφή μας είναι κατεστραμμένα

Είναι γενικά αποδεκτό ότι η ιδανική αναλογία των Ω-3  και Ω-6 που έχουμε στον οργανισμό μας θα πρέπει να είναι 1:1. Ωστόσο, αν λάβουμε υπόψη ότι τα περισσότερα Ω-6 που καταναλώνουμε είναι κατεστραμμένα, το πραγματικά ακέραια και ωφέλιμα για την υγεία μας είναι ελάχιστα.

Οι κύριες πηγές των Ωμέγα-6 που λαμβάνουμε στο δυτικό τρόπο διατροφής είναι τα εξευγενισμένα φυτικά έλαια, τα οποία μπορούν να βρεθούν σε:
• μαγειρικά έλαια
• έτοιμες σάλτσες
• επεξεργασμένα τρόφιμα
• μαγιονέζα
• δημητριακά
• πατατάκια
• σοκολάτες που χρησιμοποιούμε στη ζαχαροπλαστική
• φυστικοβούτυρο
…  και ο κατάλογος συνεχίζεται.

Αυτά τα εξευγενισμένα έλαια έχουν υποβληθεί σε μεγάλο βαθμό σε επεξεργασία με δραστικές χημικές ουσίες για να εξασφαλιστεί η μακρά διάρκεια ζωής του προϊόντος. Αυτός ο «εξευγενισμός» που συνεπάγεται έκθεση σε θερμότητα, οξυγόνο και χημικές ουσίες καταστρέφουν τα Ω- 6 λιπαρά οξέα κι όχι μόνο δεν είναι πλέον ωφέλιμα αλλά γίνονται επιβλαβή για την υγεία. Τα κύτταρά μας δεν είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τα κατεστραμμένα Ω- 6 κι αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε συμπτώματα ανεπάρκειας σε Ω- 6, ιδιαίτερα αν παίρνουμε συμπληρώματα με πολλά Ω-3.

2. Είναι πολύ εύκολο να αποκτήσουμε ανεπάρκεια σε Ωμέγα 6 αν παίρνουμε συμπληρώματα με σκέτα Ωμέγα-3;

Ο Δρ Udo Erasmus, που πρωτοστάτησε στη χρησιμότητα της διατροφικής συμπλήρωσης με Ω-3 και Ω-6 ξεκίνησε με την εισαγωγή του ελαίου λιναριού στην αγορά. Το λιναρέλαιο έχει μια αναλογία Ω-3 : Ω-6 περίπου 4 : 1 κι είναι εξαιρετική πηγή πρόσληψης των Ω- 3. Ωστόσο, διατύπωσε επιφυλάξεις για την παρατεταμένη χρήση του ελαίου λιναριού γιατί οδηγεί σε υψηλά επίπεδα Ω-3 στο σώμα, ξεπερνώντας κατά πολύ την αναλογία σε σχέση με τα Ω-6 κι αυτό καταλήγει σε  ανεπάρκεια των Ω-6.

Το έλαιο λιναριού εξακολουθεί να είναι πολύ χρήσιμο ως θεραπευτική πηγή των Ω-3, όταν υπάρχουν συμπτώματα της ανεπάρκειας Ω-3, αλλά μόνο για βραχυπρόθεσμη χρήση. Ο Δρ Erasmus προτείνει τη χρήση του για όχι περισσότερο από 3-6 μήνες. Η ίδια προσοχή πρέπει να εφαρμόζεται κατά τη λήψη συμπληρωμάτων ιχθυελαίων ή τροφίμων εμπλουτισμένων με Ω-3. Πάρα πολλά Ω-3 μπορεί να οδηγήσουν σε ανεπάρκεια των Ω-6. Οι επιπτώσεις για την υγεία από την ανεπάρκεια σε Ω-6 μπορεί να είναι εξίσου δραματικές όσο και η ανεπάρκεια σε Ω-3.

Πιθανά συμπτώματα από την έλλειψη των Ω-6 λιπαρών

√ Δερματικό έκζεμα και δερματικά προβλήματα

√ Απώλεια μαλλιών

√ Νεφρική δυσλειτουργία

√ Απώλεια των υγρών μέσω της επιδερμίδας που προκαλεί  δίψα

√ Ευαισθησία σε λοιμώξεις, πληγές που αργούν να επουλωθούν

√ Ανδρική υπογονιμότητα

√ Αποβολές στην κύηση

√ Αρθριτικοί πόνοι και πόνοι συνδέσμων

√ Αρρυθμία στους καρδιακούς παλμούς

√ Επιβράδυνση της παιδικής ανάπτυξης

√ Ξηρά μάτια, επιδερμίδα μαλλιά

Έτσι, ενώ είναι σημαντικό να διασφαλίσουμε ότι θα λάβουμε αρκετά Ω-3, πρέπει επίσης να πάρουμε αναλλοίωτα (όχι κατεστραμμένα) Ω-6 στη διατροφή μας. Ιδανικά θα πρέπει να προσπαθήσουμε να αντικαταστήσουμε τα εξευγενισμένα έλαια που καταναλώνουμε με ανεπεξέργαστα έλαια ή ολικές τροφές. Καλές πηγές ακέραιων Ω- 6 λιπαρών είναι οι ξηροί καρποί και οι σπόροι φυτών.

3. Να λαμβάνουμε αρκετά: τόσο Ωμέγα 3 όσο και Ωμέγα 6

Δεν είναι μόνο η αναλογία σημαντική, αλλά και οι ποσότητες των Ω-3 και Ω-6 που λαμβάνουμε από τη διατροφή μας.
Η δυτική διατροφή περιέχει πολύ λίγα  Ω-3 και, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, σχετικά λίγα άθικτα Ω- 6. Για τη βέλτιστη υγεία, είναι σημαντικό για μας να αυξήσουμε την πρόσληψη των Ω-3 και να αλλάξουμε την πρόσληψη κατεστραμμένων Ω-6 με ανεπεξέργαστα και άθικτα Ω-6. Πράγματι, αν αυξήσουμε την ποσότητα των Ω-3 θα χρειαστεί να αυξήσουμε και τα Ω-6, ώστε να μην οδηγηθούμε σε ανεπάρκεια.

Χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά δίαιτες μπορεί να οδηγήσουν σε ακόμα πιο επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα των Ωμέγα 3 και 6 με επακόλουθο την ανεπάρκειά τους και όλα τα πιθανά προβλήματα υγείας που προκύπτουν.

Ο πρωτοπόρος στην έρευνα της διατροφικής αξίας των ελαίων και των λιπαρών οξέων Udo Erasmus προτείνει μια πρόσθετη πρόσληψη Ω-3 και Ω-6, σε αναλογία 2:1. Αυτό θα φέρει την αναλογία των Ωμέγα 3 – 6 στον οργανισμό πιο κοντά στο 1:1, με την προϋπόθεση της καλής ποιότητας των προσλαμβανόμενων Ωμέγα και αφού ταυτόχρονα μειώσουμε την ποσότητα των κατεστραμμένων Ω- 6 εξευγενισμένων ελαίων που χρησιμοποιούμε.

Πηγή: Medmelon.gr

Δείτε επίσης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *