sparaggia

Σπαράγγια απόλαυση για beaux viveurs

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Vegan, Δίαιτα & Αδυνάτισμα, Διατροφή, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

Όταν ανοιξιάτικος ήλιος αρχίζει να ζεσταίνει γλυκά κι απλόχερα τη φύση, τότε είναι η ώρα να μαζέψουμε το πιο φίνο και ντελικάτο λαχανικό, το οποίο προοριζόταν ανέκαθεν για ιδιαίτερες γαστριμαργικές απολαύσεις.

της Μαρίας Γκέκα

Ο λόγος για το σπαράγγι, που αναφέρεται στην ελληνική μυθολογία ως ένα σπάνιο και ακριβό χορταρικό, που μπορούσαν να το γευτούν μόνο οι υψηλές κοινωνικές τάξεις με πλούσιο βαλάντιο. Αποτελούσε ένα από τα αγαπημένα εδέσματα των αρχαίων Ελλήνων, ενώ οι Ρωμαίοι τo θεωρούσαν φαγητό πολυτελείας.

Στη χώρα μας σπαράγγια καλλιεργούνται κυρίως στη Μακεδονία και τη Θράκη. Ο ιδιαίτερος τρόπος καλλιέργειάς τους, που διαρκεί 3 χρόνια μέχρι να δώσει αποτέλεσμα, δικαιολογεί την υψηλή τους τιμή. Στην αγορά βρίσκουμε πράσινα ή λευκά σπαράγγια, αλλά την άνοιξη όλη η Ελλάδα είναι γεμάτη από άγρια σπαράγγια που φύονται κοντά σε ποτάμι ή ρυάκι, λέγονται αβρωνιές και είναι ιδιαίτερα νόστιμα.

Ποια προτιμάτε: λευκά, ιώδη ή πράσινα;

Από το Μάρτιο μέχρι το Μάιο, μπορούμε να βρούμε φρέσκα, νόστιμα σπαράγγια. Ανάλογα με το χρώμα τους, τα διακρίνουμε σε άσπρα, ιώδη και πράσινα.

♦ Λευκά: δεν έρχονται σε επαφή με το ηλιακό φως, αφού καθημερινά καλύπτονται με νέο στρώμα από χώμα. Είναι σαρκώδη, με λεπτή γεύση και δεν έρχονται σε επαφή με το ηλιακό φως. Τα λευκά σπαράγγια είναι η καλλιεργημένη εκδοχή του λαχανικού και τρώγονται με πολλούς τρόπους. Οι Γάλλοι τα σερβίρουν με σάλτσα αυγού, τη «σος ολαντέζ», η οποία μοιάζει λίγο με τη μαγιονέζα, αλλά είναι λεπτότερη σε υφή.

♦ Ιώδη: δέχονται για λίγες ώρες την επίδραση του ήλιου και η γεύση τους είναι πιο φρουτώδης, συγκρινόμενη με εκείνη των λευκών σπαραγγιών.

♦ Πράσινα: είναι ιδιαίτερα αρωματικά και περισσότερο τρυφερά από τα υπόλοιπα σπαράγγια. Αναπτύσσονται στην ύπαιθρο και οφείλουν το πράσινο χρώμα τους στην επίδραση του ήλιου και στη χλωροφύλλη.

white-asparagus 

Θρεπτικά στοιχεία

Πλούσια σε βιταμίνες B, C, E και καροτένιο, ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο και κάλιο, αποτελούν ένα νοστιμότατο συμπλήρωμα στο καθημερινό τραπέζι είτε φρέσκα είτε μαγειρεμένα. Σημειώστε πως η κορυφή των βλαστών είναι πολύ πλούσια σε βιταμίνη C. Κι όσον αφορά τις θερμίδες: μόνο 26 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια, γι’ αυτό αποτελούν ιδανική τροφή για δίαιτα και απώλεια βάρους.

Κάνουν καλό στην υγεία μας!

Τα σπαράγγια βοηθούν στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος. Προστατεύουν την καρδιά, συμβάλλουν στην υγεία του δέρματος, των νυχιών και των μαλλιών. Αυξάνουν την πνευματική δραστηριότητα. Βοηθούν στην ανάπτυξη και στην αναπαραγωγή. Ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, βοηθούν την όραση και ο κατάλογος των ευεργετικών ιδιοτήτων δεν έχει τέλος. Έχουν ιδιαίτερα διουρητικές ιδιότητες, αλλά χρειάζεται προσοχή στην κατανάλωση για όσους πάσχουν από ρευματισμούς, αρθριτικά, νεφρολιθιάσεις και κυστίτιδες, γιατί περιέχει οξαλικό οξύ.

⊗ Νιώθετε πρήξιμο και κατακράτηση;

Aν υποφέρετε από κατακράτηση υγρών, τότε ακολουθήστε μια απλή θεραπεία με σπαράγγια για μία εβδομάδα. Mπορείτε να τρίψετε στον τρίφτη τις κορυφές τους και να τις φάτε ωμές ή να κρατήσετε τις κορυφές τους για το τραπέζι σας και να φτιάξετε ένα αφέψημα από το κατώτερο και λιγότερο τρυφερό τμήμα τους. H σωστή αναλογία είναι 20 γρ. για 1 λίτρο νερό. Θα πίνετε 3-4 φλιτζάνια από το αφέψημα κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Πώς να τα διαλέξετε;

Τα σπαράγγια που θα διαλέξετε πρέπει να είναι σφιχτά, φρέσκα, τρυφερά, να έχουν λαμπερό χρώμα και κλειστές άκρες. Δεν πρέπει όμως να είναι μαλακά. Για να σιγουρευτείτε πως είναι τρυφερά, σπάστε το κοτσάνι κοντά στη βάση. Εάν σπάσει καθαρά, με τραγανό ήχο, χωρίς κλωστές, τότε είναι φρέσκα και τρυφερά. Να έχετε υπόψη σας ότι τα φρέσκα σπαράγγια σπάνε εύκολα, ενώ τα χοντρά είναι πιο γευστικά!

Πώς να τα συντηρήσετε;

Τα διατηρείτε στο ψυγείο, όρθια σε δοχείο με 2,5 – 5 εκατ. νερό. Μπορείτε ακόμη, να τα τυλίξετε σε νωπή πετσέτα και στη συνέχεια τα ματσάκια σε πλαστική σακούλα. Μην τα πλύνετε, γιατί μπορεί να αναπτυχθεί μούχλα στις κορφές. Κρατάνε έτσι για 2-3 ημέρες.
Όσον αφορά τώρα στην κατάψυξη, μπορούμε να τα διατηρήσουμε για αρκετούς μήνες. Προηγουμένως, όμως, αφού τα ζεματίσουμε σε βραστό νερό, τα βουτάμε σε παγωμένο νερό και τα αφήνουμε να στραγγίσουν. Στη συνέχεια, τα βάζουμε σε σακούλες και τις κλείνουμε καλά, να φύγει όλος ο αέρας. Δεν χρειάζονται απόψυξη, για να μαγειρευτούν.

Γνωρίζετε ότι …
στην αρχαία Ελλάδα τα στέφανα του γάμου ήταν φτιαγμένα από σπαράγγια, εξαιτίας της συμβολικής τους σημασίας; Δηλαδή, όπως στα σπαράγγια αναδύονται γλυκύτατοι καρποί από σκληρά αγκάθια, έτσι και ο καθένας από τους δύο συζύγους, πρέπει να παρέχει μία γλυκιά και ομαλή συμβίωση στον άλλον.

Πώς να τα μαγειρέψετε

Η προετοιμασία τους είναι απλή, με το εργαλείο που ξεφλουδίζουμε πατάτες και λαχανικά ή με ένα μικρό μαχαιράκι καθαρίζουμε τη σκληρή φλούδα τους στο κάτω μισό μέρος του σπαραγγιού προσέχοντας να μη σπάσουμε τις κορυφές τους.
Τα σπαράγγια είναι πολύ ευαίσθητα και θέλουν προσοχή στο μαγείρεμα. Ουσιαστικά χρειάζονται μπλανσάρισμα, να τα βουτήξουμε δηλαδή σε νερό που βράζει για 2-3 λεπτά και αμέσως μετά να τα κρυώσουμε για να μη χαλάσει η υφή τους. Για να βράσουν σωστά, τα δένετε σε ματσάκια, με τις άκρες τους να προεξέχουν από το νερό Στην αγορά μπορείτε να βρείτε ανάλογο σκεύος -στενόμακρο με καλάθι- για να βράζετε τα σπαράγγια.
Μπορείτε να τα βράσετε στον ατμό, στη σχάρα ή στο φούρνο και τα γαρνίρετε με σάλτσα ολαντέζ ή λαδολέμονο, γίνονται ωραία ομελέτα, γκρατινάρονται στο φούρνο με τυρί, πανάρονται, γίνονται πουρές, σούπα και μαγειρεύονται με κρέας ή ζυμαρικά.

Πηγή: NaturaNrg #17

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *